/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmtvandsbeholder
Fra : ThomasRinge
Vist : 1639 gange
200 point
Dato : 14-01-03 11:35

Hvad er de praktiske forskelle på en (liggende) kappevarmtvandsbeholder og en spiralvarmer?
Jeg skal skifte min 40 år gamle kappebeholder på 250 liter, da den er blevet utæt. Jeg kan se, at det er væsentligt billigere at købe en spiralvandvarmer end en ny beholder svarende til den gamle, og er derfor nysgerrig efter, om der er fordele ved den "gamle" type, som kan forsvare merprisen - ud over, at tilslutningen nok er billigere? - Er der fx forskel i holdbarhed, tilkalkningstendenser, størrelsesbehov o.s.v.?

Kommentar
Fra : ThomasRinge

Dato : 14-01-03 13:09

De beholdere, jeg kigger på holder også vandet varmt hele tiden, men de har generelt mindre rumfang (max 60-200 liter) - der er mig bekendt ikke tale om gennemstrømningsvandvarmere som det du beskriver lyder som. Så vidt jeg kan se er den primære forskel, at de nye beholdere er lodrette, og så selve varmevekslermetoden, så det er primært disse forskelle, jeg er interesseret i betydningen af.

P.S.: beholderen er sluttet til centralvarme

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-01-03 15:12

Generel er forskellen at: På en kappebeholder ligger (fjernevarmerørene) rundt om beholderen (i kappen), og ved den anden type virker princippet som en "dypkoger" hvor varmelegemet ligger "i vandbeholderen" altså I vandet. En blikkenslager vil nok anbefale ca. 150l, men de nye kappebeholdere er helt OK.

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 200 point
Dato : 14-01-03 17:51

forskellen på en kappebeholder og en spiralbeholder er at kappebeholderen bliver opvarmet fra den udvendige kappe ,og en spirelbeholder bliver opvarmet med en spiral.Spiralen opvarmer vandet meget hurtigere da den virker som en dypkoger så du kan nøjes med en meget mindre beholder (i dit tilfælde ca. 100l beholder sku være rigeligt). Der er ikke rigtigt nogen fordele med den gamle type beholder ud over den er bedre til at producere flere bakterier da vandet i bunden af beholderen normalt ikke er varmt nok til at slå bakterier ihjel, så der er flere muligheder for en sygedag pga. dårlig mave.Der er normalt ikke forskel på holdbarhed af beholderen, og tilkalkningen er heller ikke et problem .Ville selv til enhver tid vælge en spiralbeholder , da den er bedre og fylder meget mindre.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 14-01-03 17:59

Mit svar vil være, at en ny vvbeh feks. metro med fjernvarmespiral er mere effiktiv end end en gammel kappe beholder,da varmen som bekendt stiger op i beholderen hvor der "tappes" .På en gammel vvbeh er vand mængden også større, så der kan være problemere med afkølingen af fjernvarmen. Den er nemmere at servicere og reservedele er rigmelige i pris. mvh the king.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-01-03 19:11

Spiralvandvarmer er bedst. Alt efter din varmekilde, type og hvor længe ad gangen skal du vælge størrelse. Med varmtvandsprioritering og en varmekilde på ca. 80 grader (når den varmer brugsvand) er det nok med 50-60 liters beholder.
Og som gasmanden siger - jo mindre beholder - jo færre bakterier.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-01-03 21:46

Jeg mener både emesen og gasmanden er på ret dybt vand med deres "bakterier". Hvis man skal (vove sig) til at foreslå noget ville jeg helt klart vælge "Thermal one" som er en GENNEMSTRØMSVANDVARMER, fortrinlig til en familie og fylder ca. 40x30x15cm!! De fik et helt ekstra skab til rådighed.
Forhør dig endeligt om prisen, en bekedt fik tilbud på kr. 18000,00 incl, nedtagning og fjernelse af det gamle, men endte på kr. 5000,00 - OK man kan sige lidt "sort" om den pris, hvis du forstår hvad jeg mener...

Godkendelse af svar
Fra : ThomasRinge

Dato : 15-01-03 08:21

Tak for svaret og kommentarerne. Selv om en del af kommentarerne vedrører fjernvarme er der også her et par tips, jeg tror jeg kan bruge

Mvh
Thomas