/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjullejre
Fra : OleP
Vist : 866 gange
100 point
Dato : 12-03-07 08:34

Hejsa..
jeg har en Renault 19 som er begyndt at give en slags skrabelyd ude ved mine fordæk når jeg kører...(lyden følger ligesom hjulomdrejningerne for der er ikke noget når jeg bare holder stille)...jeg tror det enten kan være skiven der er blevet varm og skæv eller forhjulslejet der er defekt..(bremseklodserne fejler ikke noget) så er det jeg vil høre...hvor lang tid ville det ca tage at skifte et hjulleje og hvor lang tid mon mekanikeren vil være om at lokalisere fejlen...
Hilsen den fattige lærling..

Ps.er der evt en der kender en god mekaniker?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-03-07 09:16

Der er overvejende sansynlighed for at du har et defekt forhjulsleje.
En mekaniker vil på under "7 sekunder" kunne fastslå om det er tilfældet.

En billig mekaniker er vel et vidt begreb og alt afhængig hvor i landet du bor.
Selve lejet koster jo ikke alverden og en såkaldt "baggårdmekaniker" er jo typisk billig, men hvad med kvaliteten af det udførte stykke arbejde
Det kunne jo ende med at blive meget dyrere...så vælg hellere et værksted som er medlem af en godkendt organisation f.eks.
AUTOMESTER

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-07 09:27

Skrabelyd hmm et leje rumler nærmest så tænker at det nærmere er et kardanled knokleled der er gået bliver det værre når du drejer ? ellers er det nok nærmere skiven og hvis det er lige så snart at hjulet drejer kan det være en sten eller andet der har sat sig fast eller bremseklodserne der slæber selvom de er nye det kan jo være kaliberens stempel ikke så¨godt kan bevæge sig i sin cylinder
mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-07 09:30

Hvis det skulle være lejerne tager det ikke lang tid og du kan roligt vælge baggårdsmekanikeren som selvfølgelig kan finde ud af at skifte lejer, det er ganske simpelt.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 12-03-07 11:54

hej alle sammen..takker mange gange for jeres svar...det hele startede med at jeg i forbindelse med dækskift fandt ud af min venstre forhjul "hang" lidt i bremsen..ham der skiftede sagde for sjovt til mig at det var noget dyrt benzin jeg købte..
Og normalt kører jeg omkring 120 på motorvejen men for 14 dage siden havde jeg lidt travlt og susede afsted med 160 kmt...og kunne da godt mærke den rystede lidt i forhjulene,og da jeg kørte af motorvejen syntes jeg der var kommet sådan en skrabelyd der fulgte hjulenes omdrejninger..(ikke lyden af slidte bremseklodser)...lyden var ikke sårligt høj men når man er vant til at køre bil så lægger man mærke til de små lyde der ikke plejer at være der..Jeg skiftede så bremseklodserne og lyden blev hverken værre eller bedre..nu her 14 dage efter så er lyden blevet lidt værre og lidt højere....og når jeg kører omkring 60 så runger eller rumler det lidt i bilen...altså en slags resonans..så mit eget bud er enten er skiverne blevet skæve pga varme ellers er det "bare et defekt leje"...
Og jeg bor i storkøbenhavn så hvis der er nogen der kender nogen,der kender nogen, der kunne lave det så ville det bare være perfekt..
Med venlig hilsen Lærlingen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-03-07 00:43

min citroen opførte sig sådan lige før et homokinetisk(kardan)led stod af, og så haster det