/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans Heinrich Mohr
Fra : osm1
Vist : 10209 gange
200 point
Dato : 11-03-07 23:04

Da min mor er født Mohr, er jeg gået i gang med at finde hendes forslægt. Den ældste, jeg har kunnet finde, er Hans Heinrich Mohr, "dantsemester" i Århus. Her ender sporet, men jeg er blevet fortalt, at han skulle være tysk indvandrer, hvilket lyder sandsynligt. Endvidere fortæller en kilde, huslærer Severin Veiersøs dagbog fra omkring 1830, at han talte tysk med sin søn.
Hans Heinrich Mohr blev født omkring 1741, og han døde 28. nov. 1831. Hvad jeg iøvrigt véd om ham, kan læses på www.familiekroeniken.dk
Er der nogen, der véd hvor han kom fra, og/eller hvem hans forældre var?

Mvh.
Osm1

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 12-03-07 00:29

Hejsa mon det skulle være ham.
Hilsen Jytte

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree
--------------------------------------------------------------------------------

HANS HENRICH MOHR
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 1745 Of, Aarhus, Aarhus, Denmark

Christening:
Death: 28 NOV 1831

Burial:
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Unavailable Family
--------------------------------------------------------------------------------
Messages:
Form submitted by a member of the LDS Church. The form lists the submitter's name and address and may include source information. The address may be outdated. Details vary. To find the form, you must know the batch and sheet number.

--------------------------------------------------------------------------------
Source Information:
Batch Number: 1770041
Sheet: 09
Source Call No.: 1553894 Type: Film

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 12-03-07 10:01

Kære Jyttemor,

Jo, det er ham; men véd du andet om ham?

Mvh.

osm1

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-03-07 16:48

Kan da ikke se at du skal vide mere om har du har jo selv fundet dette http://www.familiekroeniken.dk/site/frontpage.asp

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 17:28

Jeg finder kun 3 familier i Danmark ældre end din Hans Heinrich Mohr...

Først en gammel skrædder familie på Sjælland Fyn
"
ARTVIGSEN MOHR SHEMAGER, Hartvig Chr   1663   Fred   Helsin
Fa:   Hartvig MOHR SHEMAGER
Mo:   Sidse KACHISDR

MOHR, Jachim      Chr   1712   Denm   Odense
Fa:   Hartvig Christian MOHR
Mo:    CHRISTIANSDATTER

og så en meget produktiv Mohr fra Ålborg egnen:
"
PEITERSDATTER MOHR, Henrica Margretha   1718   Aalb   Storvo
Fa:   Peiter MOHR
Mo:   Elisabeth JUEL

PEITERSEN MOHR, Matthias   Chr   1720   Aalb   Storvo
Fa:   Peiter MOHR
Mo:   Lisbeth JUEL

PEITERSDATTER MOHR, Anna Barbara Juels   1723   Aalb   Storvo
Fa:   Peiter MOHR
Mo:   Elisabeth JUELS

PEITERSDATTER MOHR, Else Lisbeth   1726   Aalb   Storvo
Fa:   Peiter MOHR
Mo:   Maria Margretha VINDINGSDR

PEJTERSEN MOHR, Peder Vinding   Chr   1728   Aalb   Storvo
Fa:   Pejter MATTHIASON MOHR
Mo:   Marie Margrete VINDING

PEDERSEN MOHR, Christen Vinding   Chr   1730   Aalb   Storvo
Fa:   Peder MOHR
Mo:   Marie Margrete VINDING
"

Sidst igen nok en aflægger af den første Mohr familie på Sjælland
"
HANSEN MOHR SHRAEDER, Giever   Chr   1729   Soro   Slagel
Fa:   Hans Pejter MOHR SHRAEDER
Mo:   Kiersten GIAEVERSDR

PEDERSEN MOHR, Christen Vinding   Chr   1730   Aalb   Storvo
Fa:   Peder MOHR
Mo:   Marie Margrete VINDING

HANSDATTER MOHR SKRAEDER, Anna Sicilia   1731   Soro   Slagel
Fa:   Hans Pejter MOHR SKRAEDER
Mo:   Kierstine ...
"
Ingen af dem har tilsyneladende forbindelser til din Hans Heinrich Mohr familie,
så nok rigtigt, faderen er kommet hertil fra Tyskland, ikke født Danmark...

I Tyskland er der jo mange Mohr..., kender du Mohr' s Cirkel? Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 12-03-07 17:39

Hej dr.dem,
Når du har været inde på www.familiekroeniken.dk, så kan du også se, at jeg netop ikke har Hans Heinrich Mohrs forslægt, og det er den, jeg søger. Prøv at læse mit 1. indlæg igen!
Mvh.
osm1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 18:13

Ifølge dette har han jo været gift før:
"
aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, , Broeberg, 474, FT-1787,

Hans Hendrich Mohr 39 g hosbonde dansemester
Friderica Cathrine Mohr 35 g hans hustru
Christian Friderich Mohr 4 u søn af sidste ægteskab
Johan Hendrich Mohr 3 u søn af sidste ægteskab
Matthias Wilhelm Mohr 1 u søn af sidste ægteskab
"

Han overlever også sin anden kone,
bemærk forskelle i navne...
men er der børn i første ægteskab ældre end Christian Friderich/Friderich?

Ellers skal vi måske søge i Tyskland efter Friderich Mohr født ca 1710, Svend
"
aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Broberg, , 278, FT-1801

Hans Hendrik Mohr 60 Enke(mand) husbond dansemester
Friderich Mohr 18 Ugift hans søn skolediscipel
Vilhelm Mohr 15 Ugift hans søn skolediscipel
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 18:27

Måske fik han i sit første ægteskab faderen her, og bliver så farfar:
"
MOHR, Hermann Christian Janus
   Birth Date:   16 May 1816
   Christening Date:   19 Jul 1816   Recorded in:   Viborg, Viborg, Denmark
   Father:   Henrich Simon Christian MOHR
   Mother:   Mariane THEIL
"
Så skal vi nok hellere søge i Tyskland efter:
Heinrich og/eller Simon og/eller Christian Mohr...

Og dem er der jo mange af, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-03-07 18:29

Jamen manden vil jo have det der er før Hans er født

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 18:43

Ja dr_dem,
men hvis hans far er født i Tyskland, prøv at søge på Mohr der...

Jeg prøver jo kun via hans sønners fornavne at finde frem til far faderens evt. fornavne,
(som de sikkert er opkaldt efter); det vil afgrænse søgningerne i det store Germanske rige...

Elementært kære doktor (Watson) dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 20:27

Her er et bud i 3 omgange på Hans Heinrich Mohr' s far:
"
Christian Mohr
Birth: About 1716 Of, Elmshorn, Schleswig-Holstein, Preussen
Death: Before 22 SEP 1770

Christian Mohr
Death: Before 22 SEP 1770
Marriages: Spouse: Malche Schoof

CHRISTEN MOHR
Birth: 04 OCT 1726
Christening: 04 OCT 1726 Eu Luth Church, Elmshorn, Schleswig-Holstein, Preussen
Father: JOHANN MOHR Family
"
Mange kom jo til Danmark fra Hertugdømmerne...
Den sidste er jo for ung, men nok samme far som hans storebror? nævnt to gange...
Sidste gang med (første?) hustru.

Er der nogen Malche lignende fornavne på døttre, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 21:53

>>Jamen manden vil jo have det der er før Hans er født
>hvis hans far er født i Tyskland, prøv at søge på Mohr der...
"
Udtræk fra DDD Amt : holsten 1803: 773 poster fundet.
"
Så mange Mohr er der i den ældste folketælling bare fra Holsten som vi har på nettet...

I 1803 er Hans Heinrich Mohr jo ca 62 år,
Her er et par udpluk af de mange Mohr, med navnesammenfald; mulige brødre?
Hans far er jo nok død på det tidspunkt, Svend
"
holsten, , Kiel Købstad, 2. Quartier, Bei der Haßtormauer 088, 164, Vz-1803,

Johann Matthias Mohr 61 Verheir. Hausvater Schustermeister
Anna Cathrina Reimer 59 Verheir. Dessen Frau
Magdalene Caroline Mohr 20 Unverheir. Ihre Tochter
Christian Gustav Mohr 17 Unverheir. Ihr Sohn Lehrbursche

"
holsten, , Meldorf Købstad, , c 63, 80, FT-1803,

Hans Mohr 58 Verheir. Hausvater Hat etwas Land
Margaretha Dreessen 50 Verheir. dessen Frau
Christian ?? 17 Unverheir. Sohn
"

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 13-03-07 17:05

Til svendgiversen!

Tak for dine mange indlæg, imponerende!

Indlæg 1: da det ligger nogenlunde fast, at Hans Heinrich Mohr, dansemester i Århus, er indvandret fra Tyskland, så er der nok ikke nogen Mohr´er her, der passer.
Nej, jeg vidste ikke, hvad Mohrs cirkel er, men har slået det op. Ret teknisk! Men jeg véd, at der var en matematiker Georg Mohr, og det er jo nok ham, der har konstrueret Mohrs cirkel?

Indlæg 2: Han var gift 2 gange, se venligst www.familiekroeniken.dk. 1. kone hed Dorthe Holtbæcker. Hun døde 2 år før han blev gift 2. gang, i 1782. Jeg har ikke kendskab til eventuelle børn af dette ægteskab.

Indlæg 3: Nej, det lader sig ikke gøre. I 1816 var Hans Heinrich ca. 75 år, og begge mulige mødre var døde, i henholdsvis 1780 og 1800.

Indlæg 4: Angående den sandsynligvis tyske forslægt vil jeg prøve at søge. Kender du en tysk hjemmeside, der kan bruges?
Hvad betyder "Malche"?

Mvh. osm1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-07 17:37

Hvis han meget sandsynligt kommer fra Holsten, prøv at starte her:
http://www.genealogienetz.de/reg/SCN/sh-d.html
eller her:
http://www.genealogienetz.de/vereine/SHFam/

Søgemaskinen Lycos er meget brugt i Tyskland:
http://www.lycos.de/
men nu for mange reklamer, så ligeså godt at anvende google eller msn serch her:
http://www.live.com/?searchonly=true&mkt=en-US

Er han født uden for de gamle Hertug dømmer,
skulle du måske prøve at kontakte en af de kendte Mohr...
(de har sikkert styr på deres aner med tysk grundighed)
Jeg kan godt finde et par nulevende proffesorer til dig?

Hvor der er flest ser du her: Spørg på Mohr og land Germany
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
Når du får for mange søg så eksempelvis på Hinrich Mohr (mærkeligt nok ikke Heinrich).

Hvis vi skal hjælpe dig videre prøv at opstille lister over typiske for og mellem navne;
på de ældste kendte drenge og piger i din Mohr familie...

hilsen Svend, der ikke rigtig har resourcer lige nu til at gennemlæse din familie krønike

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-07 18:01

Jeg søgte lidt på: +doktor +Mohr og landsdele ekempelvis +Hessen

og fandt så en Mohr hjemmeside:
http://www.mohr.de/

Vist et forlag, men de må jo have Mohr forbindelser...

Og så noget der nok ikke behager dig...
to af dine sandsynlige forfædre findes her i strafferegistret for Holsten:
http://home.foni.net/~herumstreifer/vagant01.htm

hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 13-03-07 20:53

Hej osm1

Kiggede i Sejling kirkebog for at se om der eventuelt stod lidt som efterforskes omkring fødsel og forældre.

fandt dette: som blot er en lille ekstra oplysning.

Sejling 1814-1838 opslag 97 nr 3 1831
død den 28.november 1831, begravet den 7. december 1831
Hans Heinrich Mohr, 86 år gammel
opholder sig hos sin søn, forpagter i Sejling præstegård.
død af alderdom og svaghed

Sejling 1814-1838 opslag 97 nr 2 1832
død den 15. juni 1832, begravet den 20. juni 1832
Wilhelm Mohr, 46 år gammel
forpagter i Sejling præstegård
hængte sig selv.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-07 22:14

Det var jo trist, men godt at gamle Hans Hendrich ikke oplevede dette...

Vi ved jo at forpagteren Wilhelm hed Matthias Wilhelm Mohr
med store brødre Christian Friderich Mohr og Johan Hendrich Mohr

Vi har nu 6 typiske drenge navne i din Mohr familie:
Hans Hendrich Matthias Wilhelm Christian og Friderich; er der flere?

Mens du ikke tror på dem fra Viborg ved dåben i 1816?

MOHR, Hermann Christian Janus; Father: Henrich Simon Christian MOHR.
Her er de nye: Hermann Janus og Simon knap så udbredte
og kunne måske bedre afgrænse vore søgninger i Tyskland...

Men hvad med pigenavne:
1. kone hed Dorthe Holtbæcker
2. Friderica Cathrine Mohr 35 g hans hustru

Ikke godkendt fra Viborg Mother: Mariane THEIL

Havde de slet ingen døttre?
og hvordan ved du der kun er to mulige mødre? og hvad hed de??
>og begge mulige mødre var døde, i henholdsvis 1780 og 1800.

>Hvad betyder "Malche"?
Bare et navn på en tilfældig Mohr hustru jeg fandt...Hende her:
"
Christian Mohr
Birth: About 1716 Of, Elmshorn, Schleswig-Holstein, Preussen Death: Before 22 SEP 1770
Marriages: Spouse: Malche Schoof
"
Og hvordan ved steen at han skal søge i Sejling, ikke Århus men nærmere Silkeborg, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-07 22:20

Jeg finder ingen Holtbæcker Holtbecker Holtbecher i Holsten...

Hvordan mon det oprindeligt blev bogstaveret?
Godnat Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-07 03:48

I egense Kirke findes en vielse sted den 22. januar 1779.
"Danse-Mester Hans Hendrich Mohr med Mademoiselle Holtbecker den 22 Januar.
Egense Kirkebog"
Egense sogn i Sunds herred, Svendborg amt.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-07 03:55

hvem var hans anden kones forældre. Frederikke Cathrine Hesse som han bliver gift med i Mårslev 1782? Måske en slægtning?

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 14-03-07 08:19

Hej

Jeg søgte i Sejling fordi oms1 skrev at der lå oplysninger i familiekrøniken og der stod han var død i Sejling.

Med hensyn til navnet Holtbæck, var mit første indtryk - de må stamme fra Holbæk, måske - måske ikke.

2601 spørger til hans anden kones forældre Frederikke Cathrine Hesse som han bliver gift med i Mårslet 1782 .
Hvis man går ind på mormonernes og spørger på deres vielse - så kommer hendes familie også frem.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-07 10:28

Ja men der er flere at vælge imellem:
"
Frederica Cathrine HESSE
Birth: Abt. 1767
Marriage(s):
Spouse: Hans Henrich MOHR
Marriage: Bef 1788 Aarhus, Denmark
"
HANS HENDRIC MOHR
Marriages:
Spouse: FRIDERICA CHATARINA HESSE Family
Marriage: 10 MAY 1782 Maarslet, Aarhus, Denmark
"
Den sidste er altså den rigtige, men født 1767 fra den førstnævnte er måske også OK?

Svend, der troede den første hustru var medbragt fra Holsten.
Og jeg finder stadig ingen Holtbecker...

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-03-07 10:45

Til svengiversen.

I FT fra 1787 Århus er hun angivet at være 35 år gl. så hun må være født ca. 1751-1753. så det kan ikke være den første Hesse. Er hun født på Fyn. hun må være af fin familie da hun benævnes Mademoiselle.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-07 19:18

Ja du har ret 2601,
men det er jo tydeligvis den samme vielse, 6 år forkert og 15 år forkert fødsel...

Er det rigtigt at du osm har hende født 1741, her 10 år forkert; hvem kan så ikke regne?

Hvis hun er i født 1741 gifter hun sig i 1779 som 38 årig og dør i 1780 39 år gammel,
så ikke underligt at der ikke er børn i første ægteskab...

Hvis hun er i født 1752 gifter hun sig i 1779 som 27 årig og dør i 1780 28 år gammel,
så igen ikke underligt at der ikke er børn i første ægteskab...

Og der er mange Holtbecher i Tyskland, her en nulevende EU politiker:
"
...underskrevet af Helmut Holtbecker, og hvorved det blev afslået at yde sagsùgeren nogen godtgùrelse i anledning af, at han havde benyttet sin private bil ...
"
fundet her:
http://www.logoslibrary.eu/pls/wordtc/new_wordtheque.w6_context.more_context?parola=419&n_words=1&v_document_code=2641&v_sequencer=2086762&lingua=DA

Er hun 4 år ældre end sin mand tror jeg igen hun også er kommet hertil sydfra;
men så nok ikke fra Holsten, hvor jeg ikke finder nogen Holtbecher.

Er hun 10 år yngre kan hun bedre være fundet i Danmark af den 6 år ældre dansemester?
Men jeg finder ingen Holtbecker født her; og heller ingen Dorthe den ældre,
født i Svendborg amt; her et udvalg:
"
NIELSDATTER, Dorthe Cathrine Christening Date:Jan 1740    Norre Broby, Svendborg,
   Father:   Niels PEDERSEN
   Mother:   Anne Kirstine

HANSDATTER KROG, DortheChristening Date:19 Mar 1741   Norre Broby, Svendborg,
   Father:   Hans KROG
"
Heller ikke i Odense amt finder jeg nogle, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-07 14:16

jeg fandt dette på
http://www.folketimidten.dk/index.cgi
jeg ved ikke om du har det ??
senta
Sogn: Mårslet Amt: Århus
Brudgom: Hans Hendric Mohr Opholdssted: Århus
Brud: Friderica Chatarina Hesse Opholdssted: Moesgård
Vielsesdato: 10. Maj 1782

Kirkebogens vielsesdata: Trolovelse:
Vielse: dend 10de Maj copulerede Hr. Hans Hendric Mohr, Dantse-Mester, boende i Aarhuus og Mademoiselle Friderica Chatarina Hesse paa Mosgaard. Forloverne vare: S.T. Hr. Geheimeraad Guldencrone paa Mosgaard og S.T. Hr. Justitsraad Gleerup i Aarhuus
Arkiv: C 371-2 Folie: 12
Noter:

Alle 10 personer i husstanden:
Folketælling: 1787 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Broeberg Husnr: Familienr: 5

Navn: Hans Hendrich Mohr Alder: 39
Civilstand: gift Ægteskabsnr: 2 Familiestand: husbond
Stilling: dansemester
Noter:

Navn: Friderica Cathrine Mohr Alder: 35
Civilstand: gift Ægteskabsnr: 1 Familiestand: hans hustru
Stilling:
Noter:

Navn: Christian Friderich Mohr Alder: 4
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: søn af sidste ægteskab
Stilling:
Noter:

Navn: Johan Hendrich Mohr Alder: 3
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: søn af sidste ægteskab
Stilling:
Noter:

Navn: Matthias Wilhelm Mohr Alder: 1
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: søn af sidste ægteskab
Stilling:
Noter:

Navn: Kiersten Jensdatter Alder: 30
Civilstand: gift Ægteskabsnr: 1 Familiestand: tjenestepige
Stilling:
Noter:

Navn: Anne Kierstine Nielsdatter Alder: 20
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: tjenestepige
Stilling:
Noter:

Navn: Dame Alder: 34
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand:
Stilling: løjtnant
Noter: fornavn mangler i FT

Navn: Brachel Alder: 20
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand:
Stilling: løjtnant
Noter: fornavn mangler i FT

Navn: Krøeden Alder: 36
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand:
Stilling: tambuor
Noter: fornavn mangler i FT

Folketælling: 1801 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt Familienr: 7
Navn: Johan Gottfried Mohr Alder: 35
Civilstand: gift Ægteskabsnr: 1 Familiestand: Mand
Stilling: Geworben Soldat, Huusmand
Noter:

Folketælling: 1801 Sogn: Ormslev Amt: Århus
Lokalitet: Constantinsborg Familienr: 1
Navn: Ove Mohr Alder: 13
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: en plejesøn
Stilling:
Noter:

Folketælling: 1801 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Broberg Husnr: 278 Familienr: 303
Navn: Hans Hendrik Mohr Alder: 60
Civilstand: Enkemand Ægteskabsnr: 1 Familiestand: husbond
Stilling: dansemester
Noter:

Folketælling: 1801 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Broberg Husnr: 278 Familienr: 303
Navn: Friderich Mohr Alder: 18
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: hans søn
Stilling: skolediscipel
Noter:

Folketælling: 1801 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Broberg Husnr: 278 Familienr: 303
Navn: Vilhelm Mohr Alder: 15
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: hans søn
Stilling: skolediscipel
Noter:

Folketælling: 1801 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Store Torv Husnr: 273 Familienr: 306
Navn: Karen Mohrland Alder: 36
Civilstand: gift Ægteskabsnr: 1 Familiestand: hans kone
Stilling:
Noter:

Folketælling: 1801 Sogn: Svostrup Amt: Viborg
Lokalitet: Grauballegaard Familienr:
Navn: Anne Cathrine Mohr Alder: 18
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: Hans Søsterdatter
Stilling:
Noter:

Sogn: Framlev Amt: Århus
Brudgom: Laurs Pedersen Mohr Opholdssted: Tåstrup
Brud: Jørgine Laursdatter Opholdssted: Lillering
Vielsesdato: 23. Oktober 1839

Sogn: Ormslev Amt: Århus
Brudgom: Ove Mohr Opholdssted: Åbo
Brud: Sophie Henriette Holck Opholdssted: Constantinsborg
Vielsesdato: 8. Januar 1814

Sogn: Ormslev Amt: Århus
Brudgom: Ove Mohr Opholdssted: Åbo
Brud: Ida Frederiche Charlotte Witroth Opholdssted: Constantinsborg
Vielsesdato: 22. April 1830

Sogn: Mårslet Amt: Århus
Brudgom: Hans Hendric Mohr Opholdssted: Århus
Brud: Friderica Chatarina Hesse Opholdssted: Moesgård
Vielsesdato: 10. Maj 1782

Sogn: Mårslet Amt: Århus
Brudgom: Johan Henrik Mohr Opholdssted:
Brud: Marie Knudsen Opholdssted: Moesgård
Vielsesdato: 3. September 1813

Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Ludvig Frantzen Mohr Opholdssted: Riga
Brud: Georgine Andrea Møller Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 9. Juli 1859

Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Iver Johan Mohr Opholdssted: Pedholt
Brud: Kirstine Johanna Maria Knudsen Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 21. Oktober 1855

Sogn: Harlev Amt: Århus
Brudgom: Anton Werner Theodor Mohr Opholdssted: Årupgård, Kvorning
Brud: Frederikke Caroline Petrine Schmidt Opholdssted: Tarskov Mølle
Vielsesdato: 25. September 1857

Sogn: Årslev Amt: Århus
Brudgom: Vilhelm Mohr Opholdssted: Haslund
Brud: Knudsine Andersen Opholdssted: Årslev
Vielsesdato: 20. November 1887

By: Århus Købstad Amt: Århus
Borger: Frederik Julius Christian Mohr
Alder: [30] Hovederhverv: Købmand
Oprindelsessted: [Pedholt, Århus]
Borgerskabsdato: 4. November 1856

Borgerbogens data: Borgerskabsdagen: Novbr. 4.
Borgeroplysning: Mohr, Fr. Julius Chr., [Borgerskab som] Kjøbmand
Arkiv: LaV D2.305 Folie: [uden]
Noter:

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-07 14:26

lidt mere fra samme adresse som ovenstående
senta

Personerne 1-16 af ialt 16 personer, der matcher søgekriterierne.

Folketælling: 1834 Sogn: Beder Amt: Århus
Lokalitet: Over Fløistrup Bye Bygning: en Gaard Bygningsnr: 40
Navn: Johan Hendrich Mohr Alder: 50
Civilstand: gift
Stilling: Godsforvalter og Jordbruger
Noter: Stedet kaldet: Gothaab

Folketælling: 1834 Sogn: Beder Amt: Århus
Lokalitet: Over Fløistrup Bye Bygning: en Gaard Bygningsnr: 40
Navn: Hanssine Hendriette Mohr Alder: 13
Civilstand: ugift
Stilling: Pleiedatter
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Christian Frederich Mohr Alder: 51
Civilstand: gift
Stilling: Kirkesanger og Skolelærer
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Frederiche Cathrine Mohr Alder: 12
Civilstand: ugift
Stilling: deres datter
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Christen Nicolai Mohr Alder: 10
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Frederich Jul: Christ: Mohr Alder: 8
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Iver Johan Mohr Alder: 5
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Wilhelm Mohr Alder: 2
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholdt Bygning: Skolen Bygningsnr: 7
Navn: Hans Hendrik Mohr Alder: 14
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Mejlby Amt: Randers
Lokalitet: Krannestrup Bygning: en Gaard Bygningsnr: 51
Navn: Frits Mohr Alder: 4
Civilstand: ugift
Stilling: Pleiesøn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Christinedal Bygning: en Gaard Bygningsnr:
Navn: Ove Mohr Alder: 45
Civilstand: gift
Stilling: Cancelliraad. Eier af Gaarden
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Christinedal Bygning: en Gaard Bygningsnr:
Navn: Andreas Mohr Alder: 8
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Christinedal Bygning: en Gaard Bygningsnr:
Navn: Anton Mohr Alder: 2
Civilstand: ugift
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Christinedal Bygning: en Gaard Bygningsnr:
Navn: Magrethe Mohr Alder: 20
Civilstand: ugift
Stilling: deres datter
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Christinedal Bygning: en Gaard Bygningsnr:
Navn: Henriette Mohr Alder: 14
Civilstand: ugift
Stilling: deres datter
Noter:

Folketælling: 1834 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Christinedal Bygning: en Gaard Bygningsnr:
Navn: Frederikke Mohr Alder: 11
Civilstand: ugift
Stilling: deres datter
Noter:

Personerne 1-19 af ialt 19 personer, der matcher søgekriterierne.

Folketælling: 1845 Sogn: Beder Amt: Århus
Lokalitet: Fulden Mark Bygningsnr: 70 Bygning: gård Husstand: 1
Navn: Johan Henrik Mohr Alder: 61 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: godsforvalter på Wilhelmsborg baronie
Noter: Godthåb

Folketælling: 1845 Sogn: Beder Amt: Århus
Lokalitet: Fulden Mark Bygningsnr: 70 Bygning: gård Husstand: 1
Navn: Jensine Henriette Mohr Alder: 23 Civilstand: ugift
Fødesogn: Todbjerg Fødeamt: Randers
Stilling: husjomfru
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt Bygningsnr: 5 Bygning: skolen Husstand: 1
Navn: P.F. Mohr Alder: 62 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: kirkesanger
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt Bygningsnr: 5 Bygning: skolen Husstand: 1
Navn: I. Johan Mohr Alder: 16 Civilstand: ugift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Malling Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt Bygningsnr: 5 Bygning: skolen Husstand: 1
Navn: Wilhelm Mohr Alder: 13 Civilstand: ugift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Mejlby Amt: Randers
Lokalitet: Krannestrup Bygningsnr: 6 Bygning: gård Husstand: 1
Navn: Frederik Christian Mohr Alder: 15 Civilstand: ugift
Fødesogn: Levring Fødeamt: Viborg
Stilling: plejesøn
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Ove Mohr Alder: 57 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus
Stilling: kancelliråd og ejer
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Ida Frederikke Mohr Alder: 37 Civilstand: gift
Fødesogn: Randers Fødeamt: Randers
Stilling: hans kone
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Henriette Mohr Alder: 25 Civilstand: ugift
Fødesogn: Ormslev Fødeamt: Århus
Stilling: deres datter
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Frederikke Mohr Alder: 22 Civilstand: ugift
Fødesogn: Ormslev Fødeamt: Århus
Stilling: deres datter
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Anthon Werner Mohr Alder: 13 Civilstand: ugift
Fødesogn: Ormslev Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Johan Sophus Mohr Alder: 11 Civilstand: ugift
Fødesogn: Skovby Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Anna Dorothea Mohr Alder: 7 Civilstand: ugift
Fødesogn: Skovby Fødeamt: Århus
Stilling: deres datter
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Frederik August Mohr Alder: 3 Civilstand: ugift
Fødesogn: Skovby Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1845 Sogn: Skovby Amt: Århus
Lokalitet: Kristinedal Bygningsnr: 1 Bygning: hovedgård Husstand: 1
Navn: Albert Carl Mohr Alder: 2 Civilstand: ugift
Fødesogn: Skovby Fødeamt: Århus
Stilling: deres søn
Noter:

Folketælling: 1845 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Middelgade Husnr: 143 Husstand: 1
Navn: Julius Mohr Alder: 18 Civilstand: ugift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus
Stilling: lærling
Noter:

Folketælling: 1845 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Studsgade Husnr: 198 Husstand: 1
Navn: Andr. Mohr Alder: 19 Civilstand: ugift
Fødesogn: Ormslev Fødeamt: Århus
Stilling: kontorist
Noter:

Folketælling: 1845 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Møllestien Husnr: 722 Husstand: 2
Navn: Ane Mohr Alder: 44 Civilstand: Enke
Fødesogn: Egebjerg Fødeamt: Holbæk
Stilling: bademesterske
Noter: født Hansen

Folketælling: 1845 By: Århus Købstad Amt: Århus
Gadenavn: Store Torv Husnr: 928 Husstand: 1
Navn: Hendrik Mohr Alder: 26 Civilstand: ugift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus
Stilling: fuldmægtig
Noter:

Personerne 1-9 af ialt 9 personer, der matcher søgekriterierne.

Folketælling: 1860 Sogn: Malling Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt By Bygningsnr: 66 Bygning: Skolen Husstand: 1
Navn: Iver Johan Mohr Alder: 31 Civilstand: gift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Skolelærer, Huusfader
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Malling Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt By Bygningsnr: 66 Bygning: Skolen Husstand: 1
Navn: Christian Fr. Mohr Alder: 77 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Pensioneret Skolelærer
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Malling Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt By Bygningsnr: 66 Bygning: Skolen Husstand: 1
Navn: Wilhelm Mohr Alder: 27 Civilstand: ugift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Avlsforvalter, har en tid opholdende sig hjemme
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Beder Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Godthaab Bygningsnr: 37 Bygning: En Gaard Husstand: 1
Navn: Johan Henrik Mohr Alder: 76 Civilstand: Gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Gaardeier, pensioneret Godsforvalter, Huusfader
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Beder Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Godthaab Bygningsnr: 37 Bygning: En Gaard Husstand: 1
Navn: Hansine Henriche Mohr Alder: 38 Civilstand: Ugift
Fødesogn: Todbjerg Fødeamt: Randers Land/region:
Stilling: Huusjomfru
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Harlev Herred: Framlev Amt: Århus
Lokalitet: Harlev Bye Bygningsnr: 6 Bygning: En Gaard Husstand: 1
Navn: Ove Mohr Alder: 72 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Cancellieraad, Ejer af en Gaard, Huusfader,
Noter: lever især af en Capital

Folketælling: 1860 Sogn: Harlev Herred: Framlev Amt: Århus
Lokalitet: Taastrup Mark Bygningsnr: 18 Bygning: Tarskov Mølle Husstand: 1
Navn: Ane Dorthea Mohr Alder: 22 Civilstand: gift
Fødesogn: Skovby Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Huusmoder
Noter:

Folketælling: 1860 By: Silkeborg Købstad Herred: Gjern Amt: Skanderborg
Gadenavn: Hovedgaden / [Vestergade] Husnr: 40 / [31] Husstand: 2
Navn: Helene Catrine Mohrbutter Alder: 35 Civilstand: gift
Fødesogn: Flensborg Fødeamt: Land/region: Slesvig-Holsten
Stilling: hans Hustru Tro: Lutheran
Noter:

Folketælling: 1860 By: Silkeborg Købstad Herred: Gjern Amt: Skanderborg
Gadenavn: Nyegade Husnr: [62] [25] Husstand: 1
Navn: Caroline Dorthea Mohrbutter Alder: 27 Civilstand: gift
Fødesogn: Haderslev Fødeamt: Haderslev Land/region: Slesvig-Holsten
Stilling: hans Kone Tro: Lutheran
Noter:

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 16:18

Først en kommentar til Senta: det er et imponerende arbejde, du har lagt frem! Det har medført nogle småjusteringer i det allerede oprettede på Familiekroeniken.dk. Du har også fundet en masse efterkommere efter brødre til Ove Mohr, min tipoldefar. Jeg printer det hele ud, arkiverer det og vil måske bruge det senere, hvis jeg går igang med de øvrige efterkommere efter Hans Heinrich Mohr. Mvh. osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 16:21

Til svendgiversen. Du får et mere udtømmende svar, når jeg har haft tid til at søge på de tyske hjemmesider, du har opgivet. Men stofmængden til mit spørgsmål om dansemester H H Mohr er overvældende, så jeg skal lige have tid til at "fordøje". Mvh. osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 16:28

Til steenwin. Tak for dine 2 indlæg. Jeg kan oplyse dig om, at Mathias Vilhelm Mohr hængte sig p.gr.af koldbrand i begge ben, og sikkert også fordi køberen af hans gård, Klausholm, snød ham for størstedelen af købesummen. Du kan læse det hele i Familiekroeniken.dk Mvh. osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-07 16:43

jeg tror Friderica Chatarina Hesse er født i
Mårslet Ning Aarhus Mårslet 1738 1813 opslag 76
hvor jeg fandt en frederica født 1751 du må selv tyde det.
senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 16:44

Til 2601. Dit indlæg 14/3 kl. 3.48 om H H Mohrs bryllup med Dorthe Holtbecker i Egense ved Svendborg 22/1 1779 får tingene til at falde på plads. Hun dør nemlig 23/7 1780 blot 18 måneder efter brylluppet. Formentlig er hun død i barselsseng ved det første barns fødsel? Det ville forklare, hvorfor han ingen børn har med hende, men kun med den anden hustru, Frederikke Cathrine Hesse. Tak skal du ha´! osm1

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 16:48

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
Til 2601. Dit indlæg 14/3 kl. 3.48 om H H Mohrs bryllup med Dorthe Holtbecker i Egense ved Svendborg 22/1 1779 får tingene til at falde på plads. Hun dør nemlig 23/7 1780 blot 18 måneder efter brylluppet. Formentlig er hun død i barselsseng ved det første barns fødsel? Det ville forklare, hvorfor han ingen børn har med hende, men kun med den anden hustru, Frederikke Cathrine Hesse. Tak skal du ha´! osm1

Så vit jeg kan finde ud af er Ove Mohr den søn hun dør af som overlever

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-07 17:08

>>>Er der nogen, der véd hvor han kom fra, og/eller hvem hans forældre var?
>>Jamen manden vil jo have det der er før Hans er født...
>>småjusteringer i det allerede oprettede på Familiekroeniken.dk... Ove Mohr, min tipoldefar

Men stofmængden til mit spørgsmål om dansemester H H Mohr er overvældende...

Ja det tør siges, jeg opfattede spørgsmålet sådan, at det primært var Hans Heinrichs forfædre
du ledte efter, og at du havde de senere danske aner på plads i din familie krønike...

Når jeg borede i Hans Heinrichs nære familie var det som nævnt kun for at finde navnesammenfald.
At søge på Mohr alene i Tyskland er jo håbløst...

Til listen over mandlige efterkommere:
> Hans Hendrich Matthias Wilhelm Christian og Friderich; er der flere?
kan vi jo nu tilføje Ove, men det er jo ikke tysk; finder der mon nogen Owe, Uwe i familien?
Og du vil jo ikke kendes ved: > Her er de nye: Hermann Janus og Simon knap så udbredte...

Mere sparsom er oplysningerne op Mohr pigerne
Dorthe Holtbæcker, og Friderica Cathrine...Der må da være flere??
Mens du ikke kender Mariane THEIL..

>så jeg skal lige have tid til at "fordøje”

Meget forståeligt; men måske kan du lige fortælle om Friderica Cathrine Hesse er født i 1752?
Og om Dorthe, ikke Hans Heinrich, er født ca 1741, og om du tror hun emigrerede sammen med ham?? Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 17:18

Til dr.dem. Det er næppe rigtigt, fordi hun, Dorthe Holtbecker, dør i 1780, mens Ove Mohr er født i 1789. Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 17:30

Kære svendgiversen. Nogle kommentarer i al hast:
1) Du kan finde samtlige kendte drengenavne i Familiekrøniken. OK?
2) Dér kan du også se, at efterslægten er på plads.
3) Kender ikke Mariane Theil ...
4) Iflg. mine oplysninger er Frederikke Cathrine Hesse født 1752.
5) - - - Dorthe Holtbecker - 1741.
6) Om de indvandrede sammen fra Tyskland, kan jeg ikke vide. Men jeg tror, hun var en mademoiselle fra Fyn.
God week-end. Osm1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-07 17:35

Blandt noget af det senta fandt ovenfor:
"
Folketælling: 1801 Sogn: Ormslev Amt: Århus
Lokalitet: Constantinsborg Familienr: 1
Navn: Ove Mohr Alder: 13
Civilstand: ugift Ægteskabsnr: Familiestand: en plejesøn
"
Skal jeg forstå det sådan at Ove ikke er en rigtig Mohr, og du altså heller ikke...
Nu driller jeg, men så kom da med de nødvendige oplysninger for at søge i Tyskland, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-07 17:46

Jeg havde ikke set dit svar, da jeg drillende spurgte...
Tak for det, Svend

>mademoiselle fra Fyn.
De fynske piger siger jo natten er vor egen; men hvor mange af dem hedder mon Holtbæcker?

Igen tak, og også god (tænke) weekend, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 19:18

Og det var lige en se og trykfejl

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 19:26

Nu behøver de lige at komme fra Tyskland

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 19:31
Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-07 19:56

fra http://www.brejl.dk/ning.htm#constant
er det mohr´s kone der er i familie med nedenstående siden de arver derfra eller?
senta
610 Ingeborg Sofie Rasmussen fra Dragsgård, der døde på Constantinsborg. 28.3.1805, fol.637B.
Afdøde var 70 år og ugift. Testamentarisk arv til:
1) Christiane Storm på Christianslund ved Randers, datter af forrige konsumptionsinspektør i Skanderborg
2) Grethe Guldberg i København, datter af Ove Guldberg, præst i Vetterslev
3) Henrik Mohr 20 i Århus, søn af dansemester Mohr sst. FM: baron major Rosenkrants på Christianslund ved Randers.

611 Mikkel Sørensen i Enslev. 23.11.1807, fol.642.
E: Anne Markusdatter. LV: Knud Rasmussen i Ingerslev Mølle. B: Karen Marie 20, Anne 19, Søren 16, Maren 14, Markus 11. FM: farbror Mogens Sørensen i Gangdyndel i Kolt sogn. Arv efter afdødes far Søren Mogensen i Enslev, [skifte 6.11.1787 lbnr.486] til afdødes søster Gertrud Sørensdatter g.m. Johannes Pedersen i Stavtrup.
612 Erik Brahe, forvalter på Constantinsborg. 30.12.1812, fol.644B.
Testamente af 7.7.1806, konfirmeret 1.2.1809. Arv til Ove Mohr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-07 20:30

Jeg er glad for doktor_dem, at du, i modsætning til os andre, fatter dig i korthed;
dette spørgsmål er jo på det sidste blevet meget længere end forventet...

Og jeg kunne godt se at Hans Heinrich Mohrs første kone ikke kunne være mor til lille Ove,
(om hans kone nummer to Friderica Chatarina Hesse kan være moderen er et andet spørgsmål)
som jeg kom til at drille spørgeren osm1 med...Men ellers forstår jeg ikke hvad du mener?

>Nu behøver de lige at komme fra Tyskland
en ny besættelse eller hvad?

Og Family Search, den bruger vi jo alle i dette forum??
Ikke Germansk, men fra Mormonerne i Salt Lake City...

I morgen skal jeg til House Worming i Flensborg hos en ny tysk kollega som lige har lært dansk.
(efter et kursus til hele 2.500 Euro taler han mærkeligt nok dansk med min dialekt fra Himmerland).

Heller ikke han ville kunne forstå hvad du mener?
Så må vi jo håbe at spørgeren osm1 gør det?? Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 20:55

Til svendgiversen: jo, Ove Mohr er en rigtig Mohr, søn af dansemesteren, men han blev plejesøn på Konstantinsborg lige vest forÅrhus hos familien de Fædder, formentlig fordi hans mor døde, da han var 11 år. På Konstantinsborg voksede han op sammen med den 7 år ældre datter, Anna Dorothea, gift Rosenkrantz på Rosenholm v/Hornslet. Deraf kommer også, at han bliver gift 2. gang med Ida Wittrock, der også var kommet i pleje, fordi hendes far, ritmesteren var faldet i 1813.
Men alt det kan du -også- læse om i Familiekroeniken. Mvh. osm1

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 21:21

Og Hr. svendginensen al din viden skal du beholde for dig selv, men du skal vide at der er andre end dig, der læser denne side så det er til dem dette link, er rettet til så de også kan komme igang med at lede bla. der så rolig nu pas på blodtrykket.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 21:27

SGU dette er bare en prøve

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 21:37

Ove Mohr (1866 - 1934)

Titel: Handelsgartner

Født
24. august 1866

Død
Død 68 år gammel

Forældre
Anton Verner Theodor Mohr (1832 - 1920)
Frederikke Karoline Petrine Mohr (1838 - 1921)

Ægtefælle/livspartner(e)
Emmy Kirstine Bentine Mohr ( - )

Børn
(ikke angivet)

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-07 22:03

>al din viden skal du beholde for dig selv
En del af min viden er måske relevant for sagen, nemlig at finde Mohr familiens rødder i Tyskland...

Min unge tyske kollega er fra Ditmarsken (dem der engang tævede vor kong Hans)
og han har studeret på det tekniske universitet i Heide, også i Holsten.

På universitetet der ville lederen af det matematiske institut kalde det Mohr' s Institut,
fordi opfinderen af Mohrs Cirkel er født der på egnen...

Det er jo overvejende sandsynligt at de første Mohr i Danmark kom fra Hertugdømmerne,
så måske er du osm1 i familie med den verdenskendte matematiker og faststof fysiker Mohr.

Kun for at informere/fremme sagen, ikke for at skændes eller genere nogen...
Svend, der kun gør dette for sjov.

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 16-03-07 23:17

Dr.dem: oplysningerne om Ove Mohr har jeg allerede, se venligst familiekroeniken.dk. Osm1

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-03-07 23:32

Citat
Dr.dem: oplysningerne om Ove Mohr har jeg allerede, se venligst familiekroeniken.dk. Osm1

Man ved det og det var ikke til dig

dr.dem

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-03-07 23:46

vielser på efterkommer efter dansemesteren mohr fra århus, er ikke helt klat over om du har de data.?
senta

Vielserne 1-9 af ialt 9 vielser, der matcher søgekriterierne.
--------------------------------------------------------------------------------
Sogn: Framlev Amt: Århus
Brudgom: Laurs Pedersen Mohr Opholdssted: Tåstrup
Brud: Jørgine Laursdatter Opholdssted: Lillering
Vielsesdato: 23. Oktober 1839

Sogn: Ormslev Amt: Århus
Brudgom: Ove Mohr Opholdssted: Åbo
Brud: Sophie Henriette Holck Opholdssted: Constantinsborg
Vielsesdato: 8. Januar 1814

Sogn: Ormslev Amt: Århus
Brudgom: Ove Mohr Opholdssted: Åbo
Brud: Ida Frederiche Charlotte Witroth Opholdssted: Constantinsborg
Vielsesdato: 22. April 1830

Sogn: Mårslet Amt: Århus
Brudgom: Hans Hendric Mohr Opholdssted: Århus
Brud: Friderica Chatarina Hesse Opholdssted: Moesgård
Vielsesdato: 10. Maj 1782

Sogn: Mårslet Amt: Århus
Brudgom: Johan Henrik Mohr Opholdssted:
Brud: Marie Knudsen Opholdssted: Moesgård
Vielsesdato: 3. September 1813

Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Ludvig Frantzen Mohr Opholdssted: Riga
Brud: Georgine Andrea Møller Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 9. Juli 1859

Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Iver Johan Mohr Opholdssted: Pedholt
Brud: Kirstine Johanna Maria Knudsen Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 21. Oktober 1855

Sogn: Harlev Amt: Århus
Brudgom: Anton Werner Theodor Mohr Opholdssted: Årupgård, Kvorning
Brud: Frederikke Caroline Petrine Schmidt Opholdssted: Tarskov Mølle
Vielsesdato: 25. September 1857

Sogn: Årslev Amt: Århus
Brudgom: Vilhelm Mohr Opholdssted: Haslund
Brud: Knudsine Andersen Opholdssted: Årslev
Vielsesdato: 20. November 1887

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-03-07 04:59

Til Senta

Du skriver den 16-3 at " jeg tror Friderica Chatarina Hesse er født i
Mårslet Ning Aarhus Mårslet 1738 1813 opslag 76
hvor jeg fandt en frederica født 1751 du må selv tyde det. "
Hun heder kun Friderica, men ikke "Friderica Chatarina" og osm1 pige skal hede Frederikke Cathrine med efternavnet Hessen.

Hvad med st skifte fra hende, måske forældre ligesom et skifte efter hans Mademoiselle Holtbecker.
Da hun er død barnløs må forældrene eller andre nærstående slægninge fremgå af dette.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-07 09:04

>Hans Heinrich Mohr blev født omkring 1741, og han døde 28. nov. 1831.
>Er der nogen, der véd hvor han kom fra, og/eller hvem hans forældre var?

Da dit spørgsmål nu er blevet så omfattende osm1, må jeg så komme med et forslag?
At opdele i:

-Søgning/opdatering af Hans Heinrich Mohr s efterslægt; dette spørgsmål, som vi vel snart er færdige med, og som du selv siger: Du har fået justeret din familie krønnike...
(eksempelvis er hovedpersonen jo blevet lidt yngre).

-Og en søgning forbeholdt Hans Heinrich Mohr s aner; dit oprindelige spørgsmål...

Vi er nogle der ikke har ubegrænset netadgang,
og både din familie krønnike og nu også dette spørgsmål, er resource krævende...

Svend, der betaler en krone pr. MB downloaded information, og gerne ser et nyt jomfrueligt spørgsmål; uden de mange allerede kendte yngre danske Mohr, der også mindsker overblikket.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-07 14:38

>voksede han op sammen med den 7 år ældre datter, Anna Dorothea...

Til den noget korte liste over kvindelige Mohr opkaldte, kan vi jo så tilføje:
Anna, og dem er der jo mange af, samt yderst interressant Dorothea;
datter af Friderica Cathrine, men navnet er jo tæt på Dorthe Holtbæckers.
Er der mon en sammenhæng?

Friderica Catrine Hesse' s fornavne kan vi jo ikke bruge til at søge efter tyske Mohr,
og selv hvis Dorte kom hertil sydfra, er kun jo ikke født Mohr, men Holt et eller andet...
Derimod kan Anna Dorothea meget vel være opkaldt efter eksempelvis Hans Heinrich Mohr' s mor?
(den var svær, godt der ikke også er tale om Mord) Hendes ungpigenavn kender vi dog heller ikke...

Så foreløbigt bedre at søge i Tyskland efter de bedsteforældre som drengene er opkaldt efter:
Hans Hendrich Matthias Wilhelm Christian og Friderich og evt. Uwe Mohr.

Svend, der nu snart skal til fest i Flensborg sammen med 20-30 tyskere;
de fleste fra Holsten, og nogle af dem har studeret på Mohrs institut...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-07 14:48

Hvad mener I om hende her:
"
Dorothea MOHR
Birth: 2 Apr 1727
Kochendorf, Schleswiz,Holstein,Prussia

Father: Johann MOHR
Mother: Anna Catharina Koll
"
måske en faster til Hans Heinrich Mohr,
og bemærk også Anna navnet går igen, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-07 16:36

>Ret teknisk! Men jeg véd, at der var en matematiker Georg Mohr, og det er jo nok ham, der har konstrueret Mohrs cirkel?

Nej det er det ikke osm1:

Her først den kendte Matematiker Georg Mohr, fra Gyldendals Leksikon, som du nævner:
"
Mohr, Georg, 1640-1697, dansk matematiker. Han boede i Holland en snes år og i Tyskland de sidste to år af sit liv. Mohr var kendt af tidens matematikere, men hans arbejder vakte først opmærksomhed i 1927, da en student i et antikvariat fandt hans bog Euclides Danicus på hollandsk (1672, da. samme år) og viste den til sin professor, J. Hjelmslev. Det blev da klart, at Mohr var den første, der indså, at alle de geometriske konstruktioner, der kan udføres med passer og lineal, også kan udføres med passer alene — bortset fra tegning af en ret linje. I Compendium Euclidis Curiosi (1673) benyttede han konstruktionsmidlerne passer med fast åbning og lineal efter inspiration af den italienske matematiker G.B. Benedetti (1530-90), der i 1553 havde gjort det samme. Georg Mohr Konkurrencen, afholdt siden 1991, er en årlig matematikkonkurrence åben for elever på de gymnasiale uddannelser i Danmark.
"
Og her opfinderen af Mohrs Cirkel: Otto Mohr:
"
Mohr, Otto, 1835-1918, tysk ingeniør; 1867-1900 professor først i Stuttgart, derefter i Dresden. Mohr ydede betydelige bidrag til bestemmelse af snitkræfter og udbøjninger af bærende konstruktioner, bl.a. ved hjælp af grafiske metoder. Mohr var den første til at definere begrebet influenslinjer. Hans vigtigste indsats var en metode til bestemmelse af spændingstilstande, se Mohrs cirkel.
"
Og Mohr cirkel:
"
Mohrs cirkel, (efter O. Mohr), grafisk metode til bestemmelse af spændinger i forskellige planer i fx konstruktionselementer ud fra kendskabet til hovedspændingerne. Princippet kan også bruges til undersøgelse af deformationstilstande.
"
Men der står jo ikke noget om at Otto Mohr er fra Holsten, det håber jeg at få beviser på i aften.
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-07 16:58

Ud fra dette:
"
Famous people born in Wesselburen:
Christian Otto Mohr, 1835 - 1918, civil engineer
"
Har min unge tyske kollega ret: Weselburen ligger i Ditmarsken vest for Heide...

Og ud fra dette hed hans far Johan Jalob Mohr:
"
Christian Otto Mohr, Sohn des einstigen Kirchspielvogts Johann Jakob Mohr.
Er hat bahnbrechende physikalische Formeln erfunden
"
Faderen er måske orgelbygger eller hvad?
Bemærk han også hedder Johan ligesom faderen til Dorethea jeg fandt ovenfor...
Også Chritian genfinder vi i din liste over fornavne.

Så Otto Mohr og din Hans Heinrich Mohr har måske fælles aner, men han er yngre, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-07 17:50

Jeg har før fundet Johann Hinrich Mohr her, men da troede jeg Hans Heinrich Mohr var født 1741,
nu tror jeg det er hans storebror?
"
Johann Hinrich Mohr Birth: 4 Apr 1740 Elmshorn, Schleswig-Holstein, Germany
Death: 10 Oct 1786 St. Annen, Dithmarschen, Schleswig-Holstein, Germany

Father: Johann Wilhelm Mohr Mother: Catharina Ludemann

Spouse: Anna Elsabe Catharina Jacobs (AFN: )
Marriage: 2 Dec 1763 St. Annen, Dithmarschen, Schleswig-Holstein, Germany
"
Måske en farfar til den berømte Otto Mohr...Bemærk også Anna og Catharina og Jacobs,
mon ikke vi har fat i noget af det rigtige, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-07 12:14

Fik bekræftet at Otto Mohr kommer fra Ditmarsken,
men ingen af de unge tyskere vidste, hvorfor han flyttede til Sydtyskland og blev professor...

Heller ingen vidste hvad hans far lavede: >"des einstigen Kirchspielvogts Johann Jakob Mohr".
Hvem kan forstå dette? (mormonerne var jo heller ikke gode til tysk).

Nu mangler vi lige et missing link, fra Ditmarsken til Svendborg...
Hed Hans Heinrich Mohr i virkeligheden Hans Hinrich ligesom broderen Johann Hinrich Mohr? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-07 20:20

>(Kontoret er ikke fuldtidsbemandet)
Det tror da pokker med de svar tider osm1,
(og jeg som troede dit sidste m var Mohr).

Jeg har nu igen brugt så mange flex rate kroner at jeg også i marts kommer på max forbrug;
så nu er det lige meget; over 300 kroner og resten er gratis...

og jeg har ofret computer tid på at se din familie krønike, og selv lavet de opkalde lister jeg bad om:

Albert Andreas Anton August
Carl Christian Conrad
Emil Friderich Frederik
Hans Hermann Heinrich Hinrich Hendrich Hendrik
(Georg Johan) Matthias
Ove Owe Uwe
Verner Werner Wilhelm
Sophus Theodor Theodor

Anna Cathrine
Dorte Dorthe Dorthea
(Frederikke) Henriette Hansine
Leopoldine Margrethe Marie
(Sophie) Theodora

De, der er i parantes, tror jeg ikke er Mohr familiens, men Oves kones families fornavne...
Har du nogen at tilføje? Svend
PS: Min kone er familie med maleren William Skotte Olsen, er det din familie?

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 18-03-07 22:58

Svar til svendgiversen: det er imponerende, men også overvældende, så megen energi, du har ofret på mit indledende spørgsmål; jeg beklager, så dyrt det åbenbart bliver for dig. Mon du ikke skal have dig en anden opkobling? Mit oprindelige spørgsmål var jo, om nogen kunne oplyse om Hans Heinrich Mohrs forslægt. Jeg giver dig ret i, at vi roligt kan ophøre med at arbejde med hans efterslægt, som jeg har rimelig styr på. Og så venter jeg spændt på, at det afgørende resultat evt. kommer her på kandu. Jeg var bortrejst hele i går og har derfor endnu ikke været inde at søge på tyske sider. Min idé er, at jeg vil søge på "tanzmeister Mohr" ud fra den teori, at det kunne være, at Hans Heinrich er fulgt i sin fars fodspor? Tak for oplysningerne om georg og Otto Mohr. M.h.t. drengefornavnene, du har fundet, Uwe er ikke et af dem? Jeg véd ikke om Skotte Olsen er i min familie, men min farmor, der bragte navnet Skotte ind i familien, stammer fra Nakskov-kanten.
Vi skrives nok ved! osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 18-03-07 23:03

Til senta: jo, jeg har de vielser, jeg skal bruge, hvilket du selv kan forvisse dig om på familiekroeniken.dk. Tak alligevel. Mvh. osm1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-07 06:57

Helt i orden, osm1,
forskellige ting, bl.a, det våde vejr, har forlænget min vinterhobby "net forskning"
på bekostning af min sommer sport "golf", men snart skinner forårs solen vel...

Jeg har forsøgt lidt med TanzMeister uden resultat, men er det et eller to ord? og hvor??

Et af kernepunkterne er Heinrich contra Hinrich, Henrich;
er Heinrich korrect stammer du nok ikke fra Holsten, men fra Preussen eller Hessen eller...
Hedder nogen Conrad Mohr er du nok adelig???
Også Hendrik ?) ved den ældste søn er et vigtigt spor. (Dør de ældste sønner tidligt).

Svend, der nu skal på arbejde...
(Her vil jeg spørge min tyske kollega om Otto Mohrs far bare var organist i Wesselburen?).
Hav en god dag...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-03-07 09:48

hej osm1
har du forsøgt at finde et skifter efter dansemesteren der dør 28. nov. 1831 og hans kone der dør i 1800 på arkivet det kan jo være der evt. står lidt om hvornår, hvor han er født.

senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 19-03-07 10:46

Til svendgiversen: jeg har også uden held søgte i de adresser, du har opgivet; men jeg har da fundet ud af at "tanzmeister" er i ét ord. I alle mine kilder staves hans navn Hans Heinrich eller fordansket Hans Hendrik. Hilsen fra osm1, der p.gr.af influenza p.t. er afskåret fra at tage til Djurslands østkyst efter havørred, selv om det er sæson nu.
Til senta: det lyder som en god idé at søge i skifteprotokollen, men det er ikke noget, jeg selv kan. Kan du? Ellers har jeg en fjern slægtning, jeg vil be´ om at forsøge sig. Mvh. osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-03-07 11:06

hej osm1
du skal nok til viborg da dansemesteren er død i århus, du har jo data for deres død så det er sikkert let at finde , det kan være han? har skrevet testamente ??
bed om et opslag på dis-danmark
jeg kan ikke hjælpe beklager
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 19-03-07 11:37

Til svengiver:

Følgende navne er fra Ove Mohrs 1. hustru

Andreas hans hustrus fars navn.
Carl Christian Conrad
Emil Friderich Frederik er ligeledes navne der kommer fra ove Mohrs første hustrus familie.

Friderich Frederik er almindelige navne på den tid (Kongenavne) så de kan ikke bruges.
Efter mib mening kan vi kun bruge følgende navne til at prøve at finde faderens eller farfarens navn.

Christian Frederich
Johan Hendrich
Matthias Wilhelm
Ove

Da jeg ikke kender så meget til tysk navneskik må vi holde os til dansk navneskik.
Hvis vi tro at den gamle Mohr kom fra de dele af Slesvig derhørte under Biskoppen i Slevig så kom der i 1771 et påbud om at føre fast slægtsnavne. Alle 4 børn har fast slægtsnavn. Dette kom først i Danmark med navneloven af 1828.
Da faderens familie var den fineste blev det første barn opkaldt efter farfaderen, han må have heddet: Christian Frederich eller hvis han levede endnu så hed oldefaderen Christian Frederich og må have været fra en by da bønder kun på den tid gav et navn.
Den næste dreng skulle være opkaldt efter sin morfar og hedde Johan Hendrich
Den 3 dreng kan være opkaldt efter faderens ælste broder og hed da Matthias Wilhelm.
Eller de har opkaldt dem efter begge far-morfædrene samtidig så de danskklingende navne er morfaderen og de tyskklingende navne er fra farfaren.

Tysk:
Frederich
Hendrich
Matthias

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-07 17:37

Godt 2601, men jeg synes nok du beskærer lidt hårdt...

Her er en mindre reduceret liste:
"
Albert Anton August
Hans Hermann
Heinrich Hinrich Hendrich Hendrik
Matthias
Verner Werner Wilhelm
Sophus Theodor
"
Er der nogen jeg har overset fra indgifte danske kvinde familier?

De 4 i midten er jo kun afarter af Heinrich, som vel på dansk hedder Henrik, ikke Hendrik.

Og hvad med pigerne, selv om vi måske ikke direkte kan søge;
mange opkaldes vel efter en faster og familie navne går igen...

Og påbuddet i 1771 blev det straks overholdt? Det danske fra navneloven af 1828
blev jo reelt først gennemført efter 1850-60; i fjerne egne endnu senere...
(min farfar Niels Andersen er født i 1865 og hans far hed Anders Nielsen).

Jeg tror at mange Holstenere på landet også dengang havde dobbelt navne, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-07 17:47

Bare som navne og egns eksempler...
Disse Mohr emigrerer fra Ditmarsken ca 100 år efter Hans Heinrichs Mohr fødsel:
"
Mohr, Claus Hinrich = born in Osterrade on 12 Apr 1850
Mohr, Claus Jacob = born on 18 Apr 1853
Mohr, Claus Jacob = born on 28 Aug 1862
Mohr, Hans Heinrich = born in Ketelsbüttel on 3 Feb 1878
Mohr, Hans Hinrich = born in Wittenwurth on 29 Sep 1832
Mohr, Heinrich = born in on 9 Dez 1868
Mohr, Heinrich Christian Ferdinand = born in Zennhusen on 5 Mai 1867
Mohr, Hinrich = born in St.Michaelisdonn ? on 22 Feb 1859
Mohr, Hinrich Johann = born in Kattrepelerwisch on 22 Mai 1824
Mohr, Hinrich Johann = born in FEB 1859
Mohr, Hinrich Johannes = born on 9 Okt 1856
Mohr, Johann Jacob = born on 17 Sep 1865
Mohr, Margaretha Dorothea = born in on 31 Aug 1857
Mohr, Margaretha Magdalena = born on 7 Mär 1860
Mohr, Peter Friedrich = born on 1 Apr 1864
Mohr, Robert Hermann = born in Meldorf on 10 Okt 1879
Mohr, Wilhelm Claudius Waldemar = born in Zennhusen on 11 Mai 1874
"
De fleste med dobbelt navne, og flere Hinrich end Heinrich, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-07 18:28

Hvad får mon den ikke helt unge danser Hans Heinrich Mohr født 1745
til at gifte sig i Svendborg i 1779 med den 4 år ældre frk. Holtbecker?

Var hun en af medlemmerne af en omrejsende danse trup, måske Hans Heinrichs danse partner?
Eller en lokal skønhed /gammel jomfru, let at forføre?? Kunne hun tysk eller han dansk???

Og hvorfor kom han til Fyn? Kendte han nogen der på egnen??
Eksempelvis efterkommere af / søskende til dem her???

Hartvig Christian MOHR
Marriage:
Spouse: Ellen Catrina FALSEN
Marriage: 14 Sep 1711 Place: Odense, Odense, Denmark

MOHR, Jachim   Christening Date:   9 Jul 1712   Recorded in:   Odense, Denmark
Father:   Hartvig Christian MOHR
Mother:   CHRISTIANSDATTER

JOHANSDATTER MOHR, Anna Maria
Christening Date:   26 Oct 1749   Recorded in:   Ullerslev, Svendborg, Denmark
      Death Date:   17 Jan 1751
Father:   Johan Jorgen MOHR
Mother:   Anna HANSDR WEY

Regine PEDERSDR MOHR Marriage: Spouse: Andreas HIORT
Marriage: 28 Sep 1785 Place: Odense, Odense, Denmark

Noget at tænke over, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-07 19:59

Her er et par tyske Mohr slægtsforskere, Svend
"

1. Hans Mohr View profileHallo, als Ahnenforscher interessiert mich alles, was mit dem Namen MOHR in Verbindung gebracht werden kann. Ich freue mich über jede Zuschrift. -- Gruß H.Mohr genealogie.m...@t-online.de
More options Oct 11 2001, 3:41 pm

2. Peter Gassner View profileHallo, meine 4. Urgroßmutter Anna Katharina MOHR (*21.7.1808 Dorf Erbach +22.3.1880 Forsthaus in der Litzert), Tochter von Georg Heinrich MOHR (+30.08.1831 Kirchbrombach) und Anna Margaretha KIEHL (+12.3.1819 Kirchbrombach) heiratete am 22.1.1832 in Michelstadt Johann Peter SCHLANDER (* 2.11.1806 Zell +24.1.1876 Forsthaus in der Litzert) Viele Grüße, Peter -----Ursprüngliche Nachricht----- Von: use...@rootsweb.com [mailto:use...@rootsweb.com]Im Auftrag von Hans Mohr Gesendet: Donnerstag, 11. Oktober 2001 15:25 An: GEN-D...@rootsweb.com Betreff: Suche nach MOHR Hallo, als Ahnenforscher interessiert mich alles, was mit dem Namen MOHR in Verbindung gebracht werden kann. Ich freue mich über jede Zuschrift. -- Gruß H.Mohr genealogie.m...@t-online.de ============================== Ancestry.com Genealogical Databases http://www.ancestry.com/rd/rwlist2.asp Search over 2500 databases with one easy query!
More options Oct 11 2001, 7:58 pm

Newsgroups: soc.genealogy.german
From: pete...@gmx.de (Peter Gassner)
Date: 11 Oct 2001 12:58:02 -0600
Local: Thurs, Oct 11 2001 7:58 pm
Subject: AW: Suche nach MOHR
Reply to author | Forward | Print | Individual message | Show original | Report this message | Find messages by this author
Hallo,

meine 4. Urgroßmutter Anna Katharina MOHR (*21.7.1808 Dorf Erbach +22.3.1880
Forsthaus in der Litzert),
Tochter von Georg Heinrich MOHR (+30.08.1831 Kirchbrombach) und Anna
Margaretha KIEHL (+12.3.1819 Kirchbrombach)
heiratete am 22.1.1832 in Michelstadt Johann Peter SCHLANDER (* 2.11.1806
Zell +24.1.1876 Forsthaus in der Litzert)

Viele Grüße,
Peter

-----Ursprüngliche Nachricht-----
Von: use...@rootsweb.com [mailto:use...@rootsweb.com]Im Auftrag von Hans
Mohr
Gesendet: Donnerstag, 11. Oktober 2001 15:25
An: GEN-D...@rootsweb.com
Betreff: Suche nach MOHR

Hallo,
als Ahnenforscher interessiert mich alles, was mit dem Namen MOHR in
Verbindung gebracht werden kann. Ich freue mich über jede Zuschrift.

--
Gruß H.Mohr
genealogie.m...@t-online.de

http://groups.google.com/group/soc.genealogy.german/tree/browse_frm/month/2001-10/6d115de271d65c5a?rnum=231&_done=%2Fgroup%2Fsoc.genealogy.german%2Fbrowse_frm%2Fmonth%2F2001-10%3F

Newsgroups: soc.genealogy.german
From: "Hans Mohr" <genealogie.m...@t-online.de>
Date: Thu, 11 Oct 2001 16:25:07 +0200
Local: Thurs, Oct 11 2001 3:25 pm
Subject: Suche nach MOHR
Reply to author | Forward | Print | Individual message | Show original | Report this message | Find messages by this author
Hallo,
als Ahnenforscher interessiert mich alles, was mit dem Namen MOHR in
Verbindung gebracht werden kann. Ich freue mich über jede Zuschrift.

--
Gruß H.Mohr
genealogie.m...@t-online.de

fundet her:

http://groups.google.com/group/soc.genealogy.german/tree/browse_frm/month/2001-10/6d115de271d65c5a?rnum=231&_done=%2Fgroup%2Fsoc.genealogy.german%2Fbrowse_frm%2Fmonth%2F2001-10%3F

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-07 20:12

Du havde Hans Heinrich Mohr lidt for gammel...
Her har en anden dansk Mohr slægtsforsker ham lidt for ung og kalder ham iøvrigt:

Hans Hendrik Mohr
1748 – 1832

Arbejder i sammen eller ... Hvorfor ikke hjælpe / udnytte hinandens resultater, Svend

http://genealogy.arga.dk/getperson.php?personID=I20944&tree=1&PHPSESSID=bdd8f40b37984ba3efd7b85bab2e97d8

og jeg gentager:
"
Da dit spørgsmål nu er blevet så omfattende osm1, må jeg så komme med et forslag?
At opdele i:

-Søgning/opdatering af Hans Heinrich Mohr s efterslægt; dette spørgsmål, som vi vel snart er færdige med, og som du selv siger: Du har fået justeret din familie krønnike...
(eksempelvis er hovedpersonen jo blevet lidt yngre).

-Og en søgning forbeholdt Hans Heinrich Mohr s aner; dit oprindelige spørgsmål...
"
Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 19-03-07 22:54

Hej Svend! Kommentarer til dine mange undersøgelser, igen: imponerende!
1) Et familiemedlem tjekker skifteprotokollen i Viborg senere (á propos sentas forslag).
2) Ja, hvorfor mon HH og Dorthe gifter sig i så sen en alder; måske gætter du rigtigt?
3) I morgen mailer jeg til de tyske slægtsforskere, du har opgivet. Jeg skal nok referere, hvis der kommer et resultat el. andet. Udmærket fundet.
4) arga.dk anfører HH´s fødeår til ca. 1748; men FT 1801 har ham som 60-årig, hvorfor han jo må være født i 1741. Jeg har allerede sendt arga en mail.
5) Til sidst, én gang til: helt rigtigt, lad os fra nu af koncentrere os om hans efterslægt!
Godnat! osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 20-03-07 08:58

Rettelse vedr. pkt. 5) ovenfor: vi skal selvfølgelig koncentrere os om Hans Heinrich Mohrs FORSLÆGT, ikke efterslægt som skrevet. osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 09:29

hej osm1
senta
her finder du nr. på hvor du kan finde et par skifter i viborg på mohr familien viborg,.
senta
http://www.ddd.dda.dk/dprob/Qsearch.asp?%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BFirst%5D=&%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BLast%5D=mohr&%5BForms%5D%21%5BDialogSearch%5D%21%5BPlace%5D=&sort1=FirstName

Aalborg, Randers, Thisted, & Viborg Counties

Danish Probate Search Results 14 records were found in this search. Name of Deceased Death (d:) or
Probate (p:) Date Residence:
Farm,
Estate,
District,
County Pages
/ Time Period /
& FHL Microfilm Number Notes & Additional Information Spouses (S:) or Parents' (P:) Names

Mohr

(p:)31 Aug 1832
Sejling Praestegaard,
,
Lysgaard - Hids,
Viborg
576B
053902
Book #12 Journal #8

Mohr

(p:)07 Feb 1833
Sejling,
,
Lysgaard - Hids,
Viborg
3 10 11B
053903
Book #13 Journal #10
(S:)Abelone Karoline

Anker
Mohr

(p:)25 Nov 1818
Odum,
,
Galten,
Randers
041629
Book # 1

CHR...
SORENSSON MOHRUM

(p:)29 JUN 1778
EJDRUP,
PROVSTI,
AARS,
Aalborg
43342

(S:)KIRSTEN GABRIELSDATTER

CHR...
SORENSSON MOHRUM

(p:)29 JUN 1778
EJDRUP,
PROVSTI,
AARS,
Aalborg
43342

(S:)KIRSTEN GABRIELSDATTER

Eva Marie
Mohr
(d:)12 Feb 1820
(p:)04 Dec 1820
Odum,
,
Galten,
Randers
109 140
041629
Book # 1

Giedsche
Jensdatter Mohr

(p:)06 Feb 1767
Langaa,
,
Middelsom,
Viborg
359b
053915
Book # 1
(S:)Hans Christian Kappel

MATHIS
ANCHERSEN MOHR

(p:)08 MAR 1728
STORE VORDE,
DEANERY,
FLESKUM,
Aalborg
138-155
41606
DELIANE CALLERUP 2ND WIFE
(S:)ANNA PEDERSDATTER

MATHIS
ANCHERSEN MOHR

(p:)08 MAR 1728
STORE VORDE,
DEANERY,
FLESKUM,
Aalborg
138-155
41606
ANNA PEDERSDATTER 1ST WIFE
(S:)DELIANE CALLERUP

MATHIS
ANCHERSEN MOHR

(p:)08 MAR 1728
STORE VORDE,
DEANERY,
FLESKUM,
Aalborg
138-155
41606
DELIANE CALLERUP 2ND WIFE
(S:)ANNA PEDERSDATTER

MATHIS
ANCHERSEN MOHR

(p:)08 MAR 1728
STORE VORDE,
DEANERY,
FLESKUM,
Aalborg
138-155
41606
ANNA PEDERSDATTER 1ST WIFE
(S:)DELIANE CALLERUP

METTE
PEDERSDATTER RUMOHR

AALBORG,
BISPE ARKIV,
,
Aalborg
43046
WIDOW
(S:)FRANDS LAURITZEN

METTE
PEDERSDATTER RUMOHR

AALBORG,
BISPE ARKIV,
,
Aalborg
43046
WIDOW
(S:)FRANDS LAURITZEN

Vilhelm
Mohr

(p:)10 Jul 1832
Sejling Praestegaard,
,
Lysgaard - Hids,
Viborg
173b 210b
053899
Book # 6 Journal # 9
(S:)Abelone Catrine ...

14 records were found in this search.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-07 11:08

>men FT 1801 har ham som 60-årig, hvorfor han jo må være født i 1741.
>Jeg har allerede sendt arga en mail.

Og hvad med Jyttemors information øverst; fra Family Search:
>>HANS HENRICH MOHR
>>Birth: 1745 Of, Aarhus, Aarhus, Denmark
>>Death: 28 NOV 1831

>Til sidst, én gang til:
Det jeg igen prøvede at sige var,
om dette spørgsmål ikke snart har for mange svar, og der er behov for en opdeling...

>tjekker skifteprotokollen i Viborg senere...
Så må vi nok hellere afvente disse resultater...

Iøvrigt er Kirchspiel ikke orgel men sogn (område dækket af et kirke orgel)
og Otto Mohr's far "der Kirchspielvogts" var altså sognefoged , Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 20-03-07 12:53

Til senta: ingen af de Mohr´er, du har fundet, kan være Hans Heinrich. Begge døde fra Sejling Præstegård må være hans søn, Mathias Vilhelm Mohr. Men det er foruroligende, at Mathias Vilhelm optræder 2 gange (!) og med 2 forskellige dødsdatoer (!), 10/7 & 31/8 1832, hvor jeg fra en anden kilde har datoen værende 31/5 1832?

Til svendgiversen, vedr. Hans Heinrichs fødselsår: vi har 2 angivelser, 1) Kirkebogen angiver hans alder ved døden i 1831 til at være 86 år, og så må han være født i 1745. 2) En FT fra 1801 angiver, at han da var 60 år, og så må han være født i 1741. Jeg har nu rettet i familiekroeniken.dk, så han står angivet som værende født mellem 1741-1745.
Mvh. osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 14:07

det kan godt være din hans henrik mohr der her er omtalt i skiftet, der går ca. 3 måneder måske længere tid inden et skifte blev afsluttet, derudover tror jeg på dansemesterens alder ved hans død i kirkebogen er den rigtige--- 86 år.
senta

p:)31 Aug 1832
Sejling Praestegaard,
,
Lysgaard - Hids,
Viborg
576B
053902
Book #12 Journal #8

Født se note
Mellem 1741 og 1745
Død
28. november 1831
Sejling

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 20-03-07 14:35

Hej senta! Ja, det er jo rigtigt, "p:" står for skiftedato, så måske det failiemedlem, der tjekker i Viborg godt kan bruge det. Men i så fald er det den førstnævnte Mohr, han skal gå efter, idet den sidste jo helt tydeligt er (Mathias) Vilhelm, og hans kones navn stemmer også.
Om han er født i 1741 el. 45 tør jeg ikke gætte på, for hans 60 år ved FT i 1801 kan vel ikke afvises? Mvh. osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 14:36

forskellige dødsdatoer (!), 10/7 & 31/8 1832, hvor jeg fra en anden kilde har datoen værende 31/5 1832?
Mathias Vilhelm død 31. maj 1832
Sejling
Død 46 år gammel
det er hvornår skiftet er afsluttet
Vilhelm
Mohr
(p:)10 Jul 1832
Sejling Praestegaard,
,
Lysgaard - Hids,
Viborg
173b 210b
053899
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 14:54

mohr for hans 60 år ved FT i 1801 kan vel ikke afvises?
jo det kan det godt har du tjekke AO´´s folketællinger 1801 angående mohr.

det her skal være indgangs nr. til skifteprotokollerne i viborg . Lysgaard - Hids,
Viborg
576B
053902
Book #12 Journal #8

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-07 17:26

"
aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, , Broeberg, 474, FT-1787,
Hans Hendrich Mohr 39 g hosbonde dansemester
Friderica Cathrine Mohr 35 g hans hustru
Christian Friderich Mohr 4 u søn af sidste ægteskab
Johan Hendrich Mohr 3 u søn af sidste ægteskab
Matthias Wilhelm Mohr 1 u søn af sidste ægteskab
"
Ifølge dette er han jo født ca 1748?
Nok den information osm1' s slægtsforsker konkurrent har anvendt??

For en gang skyld tror jeg mere på mormonernes 1745, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 18:01

dansemesteren er 39 år i 1787 --- ergo & 14 år oveni frem til folketællingen 1801 så er han 52 år
så jeg tror på de 86 år der er noteret i kirkebogen 1831
senta

aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, , Broeberg, 474, FT-1787,
Hans Hendrich Mohr 39 g hosbonde dansemester

senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 20-03-07 20:34

Til senta: Mathias Vilhelm Mohrs dødsdato, 31/5 1832, har du måske fra Familiekrøniken?
Til svendgiversen (& senta): P.t. kan vi ikke konstatere sikkert, hvornår Hans Heinrich Mohr er født,
men jeg har samlet alle 3 "teorier" i en note vedr. hans fødselsår i Familiekrøniken. Mvh. osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 20:59

Vilhelm Mohrs dødsdato, 31/5 1832, har du måske fra Familiekrøniken
ja det har jeg

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-07 21:15

til senta:
1787-39 = 1748 og 1801-52=1749 ikke OK; 1831-86 = 1745 OK
jeg er enig med dig, men forstår ikke ergo & begrundelsen..

til osm1: ifølge folketællingen:
"
aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, , Broeberg, 474, FT-1787,
Hans Hendrich Mohr 39 g hosbonde dansemester
Friderica Cathrine Mohr 35 g hans hustru
"
er Hans Hendrich, ikke Heinrich, jo ca 4 år ældre end kone nr to, OK
men født ca 1848, så hele ca 7 år ældre end første hustru Dort(h)e...

Men hvorfra ved vi at den mystiske frk. Holtbecker er født ca 1741?
da jeg tog på arbejde var der 70 svar, nu over 80;
jeg orker ikke at se efter ovenfor...

Er der ikke snart basis for en opdeling på:
Hans Hendrich efterkommere i Danmark
og hans forfædre i Tyskland...

En træt Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 21:45

1787-39 = 1748 og 1801-52=1749 ikke OK; 1831-86 = 1745 OK
jeg er enig med dig, men forstår ikke ergo & begrundelsen..

der er forskellige alder på på dansemesteren i folketællingerne på dda . 1787,1801 & kirkebogen 1831
på fs. er det en hans henrik mohr født 1760 med samme kone ? vent nu og se hvad, hvornår, han er født, det må vise sig i skiftet alt andet er jo gætterier.

jeg ved ikke hvorfra data på Mademoiselle Holtbecker der er født ca 1741 kommer fra, jeg har ikke fundet hende død i samme sogn , jeg tror Mademoiselle og hans henrik evt var dansemesteren på et af godserne i omegnen af svendborg. kun en strø tanke

det var datidens mode at adelsdamen, Mademoiselle osv fik undervisning af en dansemester der
lærte adelsdamen, Mademoiselle at danse.
undervisning af dansemesteren ............... er det samme som nutidens danseskole osv.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-07 22:42

Vi afventer så skifte informationerne, senta...
Men danseskole; danse mester hos adelige Mademoiselle Holtbecker på Sydfyn den tror jeg ikke på.

Hvis hun er så adelig bliver hun vel bortgift til en anden med blåt blod;
man gifter sig da ikke med sit tyende; tjener, gartner, dansemester etc.

Hvor mange Godser med så fornemme adelige er der på Sydfyn i nærheden af Svendborg?
Og hvis hun er så adelig fin, hvorfor finder vi så ikke overhovedet nogen Holtbecker??

Enten var den halvadelige Dorte i panik alderen,
(måske ikke mere så køn, rig og eftertragtet)
eller også var hun medbragt sydfra;
jeg tror mest på det sidste...

Hav en god nats tænksom søvn og I giver mig ret, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-03-07 23:01

svend læs lige det her om dansemesterne i slutningen af 1700 .
http://www.folkekultur.dk/Danseformer_i_1700tallets_slutning.htm
senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 20-03-07 23:59

Til svendgiversen & senta: Jeg har sendt mails til flg. 2 adr., begge er kommet retur, "user unknown": genealogie.m...@t-online.de & pete...@gmx.de
Jeg har læst, at den tids dansemestre var højt respekterede, af nogle anset for at rangere over professorer!
Og det med, at der ikke kan findes andre med navnet holtbecker tyder ikke på, at hun var adelig.
Godnat! osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 00:34

jeg fandt denne adresse om dansemesteren, er det din hjemmeside ??

http://genealogy.arga.dk/getperson.php?personID=I20944&tree=1&PHPSESSID=bdd8f40b37984ba3efd7b85bab2e97d8

Jeg har læst, at den tids dansemestre var højt respekterede, af nogle anset for at rangere over professorer
det stemmer ja, efter hvad der står skrevet på nettet

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 08:04

Nej senta, det er esm' s "slægtsforsker konkurrent" som jeg også tidligere har fundet...
(jeg forstår godt du heller ikke har set efter ovenfor).

"konkurrent" fordi de tilsyneladende slægtsforsker uafhængigt af hinanden,
men Mohr familien er vist kun en delmængde hos "konkurrenten"; esm1 har nu skrevet til ham.

Angående de fine dansemestre, jeg tror stadig greve døttre primært blev gift med grever;
men man havde vel også andre kvindelige hjælpere på datidens slotte/herregårde?
Hvad med en fin udenlandsk kammerpige eller sproglærer, Mademoiselle Holtbecker??

Svend, der stadig tror Hans Heinrich Hinrich Hendrik Mors første kone var tysker.

Og Egense, så er det nok ikke Valdemar Slot; hvad med Ranzausminde? Er der andre??
Mon Ranzau familen kandte end anden tysk greve familie Holtbecker,
og lille Dor(h)te/Dorotea blev udstationeret på Sydfyn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 09:11

Eller:
HVIDKILDE Egense sogn Sunds herred Svendborg amt

http://www.reitoft.dk/slotte233-284.htm

Hvem ejede mon den i 1779?
Relationer til nogen Holtbeckere??
Svend, der nu må lave noget andet...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 09:20

Meddelelse Christian greve Ahlefeldt-Laurvig-Lehn

http://www.fynhistorie.dk/node/6077

Denne familie må nok have haft råd til egen danse undervisning, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 11:14

hej
dansemestre var højt placeret på listen over folk ansat hos herskabet på godserne eller teateret.
fra denne adresse
http://www.fynhistorie.dk/node/1120
snart er det herskabets prokurator, snart , hårskærer, kok, skipper, osv., der skal befordres, og altid er det bønderne, dette som hoveri pålægges.

mange af datidens dansemestre lærte dansen af deres far, eller på teateret , de rejste til udlandet vendte hjem igen med nye danse blev ansat på herregårde rundt om i landet hvor de rangerede højt på listen over tjenestefolk,erindre lige vi er tilbage til i stavnsbåndets tid.
herremændene ansatte deres egen dansemester for at lære deres børn menuetten ,polonaise. osv. så deres børn kunne begå sig på de bonede gulve osv.
hvad forhindrede dansemester mohr i at gifte sig med en Mademoiselle Holtbecker fra det bedre borgerskab, der måske var barnepige, guvernante, en fattig fin slægtning herskabet tog sig af?

Siden 1748, hvor Den danske Skueplads på Kongens Nytorv slog dørene op, havde man haft en dansemester, der både sørgede for selvstændige dansedivertissementer og danse til såvel opera som skuespil. På det hofteater, der i 1767 var blevet indrettet på Christiansborg, blev der ligeledes danset under kyndig vejledning.

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 15:16

Godt senta,
men det jeg prøver at finde frem til med godser i nærheden af Egense...

Måske findes der personale lister indeholdene Mohr og/eller Holtbecker?
eller de indgår i godsejerens familie??

Foreløbig er fundet Hvidkilde ejet af Ahlefeldt-Laurvig-Lehn greve familien, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 15:45

Måske findes der personale lister indeholdene Mohr og/eller Holtbecker?
eller de indgår i godsejerens familie??

du skal på arkivet og se i skifteprotokollerne fra de forskellige godser på fyn.
derudover hvis du fandt byen hvor Holtbecker er død har du måske en mulighed for at finde et skifte efter Mademoiselle/ madam Holtbecker der , hvis det findes vil det sikkert viser hvorfra hun kommer, holsteen eller svendborg, tror på det sidste

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 16:51

>svendborg, tror på det sidste...
Så må der jo være en HOLTBECKER familie på Sydfyn, hvor?

>holsteen eller...
Der findes mange Mohr i Holsten, men jeg finder ingen HOLTBECKER der.
Længere nede i det rigtige Tyskland er der mange, eksempelvis:
"
MARIA HOLTBECKER Christening: 12 SEP 1700 Katholisch, Millen, Rheinland, Preussen
Father: GODEFRIDI HOLTBECKER Family
Mother: CHRISTINA HEYLEGER
"
Så er Dorte Dorthe Dorotea Holtb xyz er sydfra
(mormonerne har jo ikke tyske bogstaver)
kommer kun længere nede fra i Tyskland...
(hvad nu hvis dansemesteren gør det samme??)

Og osm1, jeg spurgte på et tidspunkt om Hans Heinrichs ældste børn døde tidligt?

Din "med slægtsforsker" AG flere oplysninger om dem:
Eksempelvis for den ældste, kone og mindst 6 børn...

Nu nærmer vi os vist 100 svar, måske rekord i dette afsnit af kandu? Tillykke...
Men hvem kan mere overskue dit spøgsmål, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-03-07 16:52

Angående Mademoiselle Holtbecker så kan jeg kun finde noget på navnet og de kommer fra Tyskland.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 17:08

ja og en stor del af tyskland var dansk i 1700 tallet.
senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 21-03-07 18:32

Kort svar til senta: Dorthe Holtbecker må være død i Århus, idet hendes mand, Hans Heinrich, var bosiddende dér.
Og til svendgiversen: jeg har kun dødsåret for 2 af Hans Heinrichs børn, Ove Mohr,
min tipoldefar, døde i 1867, 78 år gammel, og Mathias Vilhelm Mohr hængte sig selv som 46-årig i 1832.
Vi nærmer os 100 svar; ja, fint, men mit oprindelige spørgsmål er stadig ubesvaret, selvom det ikke er uoverskueligt: Véd nogen noget om Hans Heinrich Mohrs forslægt?
Jeg vender tilbage ... Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 18:35

Dorthe Holtbecker må være død i Århus
jeg har forsøgt at finde Holtbecker død der % resultat.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 19:14

henrik mohr´s kone dorthe 39 år
finder du død i 1780 juli opslag 441 nr 2
Århus Vor Frue Hasle Aarhus Århus Vor Frue 1749 1813
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 19:43

Henrik Mohr,kan jeg ikke finde på FS:data er ikke tjekket i kirkebogen håber det er de rigtige mohr jeg fandt.
senta
her er
Johan Henrick MOHR
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 11 AUG 1784 Aarhus, Aarhus, Denmark

Death: 11 DEC 1862 Beder, Aarhus, Denmark

Burial: 18 DEC 1862 Beder, Aarhus, Denmark

Husband
Christian Frederik MohrPedigree

Birth: 1783 Domsogn,Arhs, , Aarhus, Denmark
Christening:
Marriage: About 1810 Of Pedholt, Malling, Aarhus, Denmark
Death:
Burial:
Father: Hans Henrich MohrFamily
Mother: Friderica Chatarina Hesse
Wife
Leopoldine LaulandPedigree

Birth: 1788 Astrup,Aalb, , Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage: About 1810 Of Pedholt, Malling, Aarhus, Denmark
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-03-07 20:12

til senta

Jeg har søgt efter et skifte efter Dorthe Holtbecker der er død 23. juli 1780 ifølge Kirkebogen som jeg har slået op på AO.
"
Hennich Mohrs Kone Dorthe Holtbecker 39 Aar.
Aarhus Vor Frue Kirkebog side 226 nr. 22/1780.
"

Jeg har også prøvet DAISY.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 20:23

Dorthe Holtbecker´´s skifte skal findes i viborg, der e ringen skifter på nettet fra århus .
jeg søgte efter om der evt. var et dødfødt barn af mohr´´s 1 ægteskab , jeg fandt ingen, har du ledt???
der er brejs skifter men ikke meget deri fra århus.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 20:34

>selvom det ikke er uoverskueligt: Véd nogen noget om Hans Heinrich Mohrs forslægt?
Ja det har du ret i, osm1.

Jeg har tidligere brugt en del tid på at søge efter ham i Tyskland, født i 1740, 41 og 42,
det troede vi jo i starten; uden resultat, men med flere bud på hans nære familie...
Disse er nu indflettet ovenfor mellem snesevis af nyere danske Mohr oplysninger, så uden et nyt renset spørgsmål orker jeg ikke at begynde nye søgninger med de opdaterede oplysninger:
Hans Heinrich, Hinrich eller Hendrik Mohr; født 1744, 45, 46 47, 48 eller endda 1749...
Også den påbegyndte analyse af Sydfynske herregårds bemandinger vil jo overstige mine kræfter.

Når dette spørgsmål interesserer mig; jeg har arbejdet med Mohr's teorier inden for styrkelære,
min tyske kollega har studeret på Mohrs institut og kommer fra Ditmarsken ligesom mange Mohr.
Og så er søgning med så sparsomme oplysninger en udfordring for mig.

Mange håndværkere kom fra Holsten på den tid, foran i teknologi fik de gode job i Danmark;
vi har lige haft en hattemager og en skrædder, og min kones Ur Vater var garver fra Elmshorn.
Men en dansemester det er nyt, og især hans første ægteskab er en gåde...

Håber vi får svar både på hvor Hans Heinrich Mohr og Dorte Holtbecker kommer fra?

Jeg forstår godt du primært begrænser dig til Ove Mohrs direkte linie,
supplerende oplysninger om de ældre brødres familier findes jo allerede hos A.G.
Og som nævnt kan deres familie navne jo også bidrage til at målrette søgningerne...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-03-07 21:22

her er fra
http://www.folketimidten.dk/index.cgi
folketællingen 1860 & vielses data på mohr´s sønner
du finder også mohr i folketæl.... 1834, 1845
senta

Folketælling: 1860 Sogn: Malling Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt By Bygningsnr: 66 Bygning: Skolen Husstand: 1
Navn: Iver Johan Mohr Alder: 31 Civilstand: gift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Skolelærer, Huusfader
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Malling Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt By Bygningsnr: 66 Bygning: Skolen Husstand: 1
Navn: Christian Fr. Mohr Alder: 77 Civilstand: gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Pensioneret Skolelærer
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Malling Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Pedholt By Bygningsnr: 66 Bygning: Skolen Husstand: 1
Navn: Wilhelm Mohr Alder: 27 Civilstand: ugift
Fødesogn: Malling Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Avlsforvalter, har en tid opholdende sig hjemme
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Beder Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Godthaab Bygningsnr: 37 Bygning: En Gaard Husstand: 1
Navn: Johan Henrik Mohr Alder: 76 Civilstand: Gift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: Gaardeier, pensioneret Godsforvalter, Huusfader
Noter:

Folketælling: 1860 Sogn: Beder Herred: Ning Amt: Århus
Lokalitet: Godthaab Bygningsnr: 37 Bygning: En Gaard Husstand: 1
Navn: Hansine Henriche Mohr Alder: 38 Civilstand: Ugift
Fødesogn: Todbjerg Fødeamt: Randers Land/region:
Stilling: Huusjomfru
Noter:

Sogn: Mårslet Amt: Århus
Brudgom: Johan Henrik Mohr Opholdssted:
Brud: Marie Knudsen Opholdssted: Moesgård
Vielsesdato: 3. September 1813

Sogn: Århus Domsogn Amt: Århus
Brudgom: Ludvig Frantzen Mohr Opholdssted: Riga
Brud: Georgine Andrea Møller Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 9. Juli 1859

Sogn: Århus Vor Frue Sogn Amt: Århus
Brudgom: Iver Johan Mohr Opholdssted: Pedholt
Brud: Kirstine Johanna Maria Knudsen Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 21. Oktober 1855

Sogn: Harlev Amt: Århus
Brudgom: Anton Werner Theodor Mohr Opholdssted: Årupgård, Kvorning
Brud: Frederikke Caroline Petrine Schmidt Opholdssted: Tarskov Mølle
Vielsesdato: 25. September 1857

Sogn: Årslev Amt: Århus
Brudgom: Vilhelm Mohr Opholdssted: Haslund
Brud: Knudsine Andersen Opholdssted: Årslev
Vielsesdato: 20. November 1887

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 21:35

Har du set i alternativet til familiekrøniken senta, som du også fandt sent i går:

http://genealogy.arga.dk/getperson.php?personID=I20958&tree=1&PHPSESSID=bdd8f40b37984ba3efd7b85bab2e97d8

Her er Hans Heinrich s ældste sønner omtalt med familier, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-07 22:04

Jeg har tidligere nævnt en Mohr hjemmeside:
http://www.mohr.de/
vist et forlag, men med Mohr forbindelser...

Men hvad lidt IT support fra et Holtbecker firma, Svend
http://www.holtbecker.de/Home.aspx

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 22-03-07 12:45

Til senta og svendgiversen: det kræver sin mand at følge med her! Jeg har checket de seneste indlæg og kontrolleret de oplysninger, jeg allerede har i Familiekrøniken.
I går var jeg på Slægtsgårdsarkivet på Gl. Estrup, hvor pens. dyrlæge Ejgil Overby arbejder som frivillig. Her fik jeg nogle oplysninger om Christinedal v/Skovby, se under Ove Mohr. Ligeledes fik jeg noget om Bogensholm på Mols, se under Leopoldine. Overby nævnede igen en Mohr-ætling, Jenny Jensen, Langgade 16, Lund v/Horsens. Hun skulle have en megen stor indsigt i familien. Desværre findes hun ikke længere på adressen, men jeg søger videre. Hun skulle bl.a. have politirapporten vedr. Mathias Vilhelm Mohrs selvmord. Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-03-07 13:53

du har set dette med mohrs første kone ??
henrik mohr´s kone dorthe 39 år
finder du død i 1780 juli opslag 441 nr 2
Århus Vor Frue Hasle Aarhus Århus Vor Frue 1749 1813
senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 22-03-07 14:24

Ja, senta, den oplysning havde jeg: Dorthe Holtbecker døde 23/7-1780, iøvrigt 18 mdr. efter brylluppet, så mon ikke det var i barselsseng? Se i Familiekrøniken under hende og hendes mand. Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-03-07 15:39

her er nævnt en JENNY DORIS JORGENSEN Microfilm: 1394488 ved Mathias Vilhelm MOHR det kan evt. være den samme som du omtaler her.
Jenny Jensen, Langgade 16, Lund v/Horsens.
skriv eller ring til folkeregisteret i horsens det koster ca. 52kr for oplysninger.
muligheden for at hun er i vejviseren er tilstede.
senta

Mathias Vilhelm MOHR (AFN: 84HH-JW) Pedigree
Sex: M

Submitter(s):
JENNY DORIS JORGENSEN Microfilm: 1394488
EMIL MOLLERSGADE 95
DK 8700 HORSENS
DANMARK Submission: AF87-005671

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-03-07 16:12

Der findes en Jenny Jensen, Gl Jernbanegade 5, 3., 8700 Horsens

Telefon: 75 61 24 30

ifølge Navne & Numre.

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 22-03-07 20:39

Til senta & 2601: Eftersøgningen af Jenny (Doris) Jørgensen, ikke Jensen som dyrlægen mente, begynder at nærme sig klimax! Efter at have ringet til diverse naboer, der ikke vidste noget, så var der bid hos Nielsine Sørensen fra Langgade i Lund. Hun vidste, at Jenny "kun" er i 70´erne, hun vidste også, hvor hun bor, etc., men kunne ikke huske det p.t. Men hun ville kontakte sin søn, som helst sikkert har oplysningerne, og så vil hun ringe tilbage! Jenny er vistnok efterkommer af Mathias Vilhelm Mohr, og hun skulle have politirapporten vedr. hans selvmord, så måske véd hun også mere om gamle Hans Heinrich? Jeg skal, selvfølgelig, nok holde jer underrettet. Osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 22-03-07 20:42

Tilføjelse til 2601: den Jenny Jensen, du har fundet, har jeg kontaktet, men det var ikke hende. Det vsier sig jo også, at hun hedder Jørgensen. Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-03-07 20:55

det glæder mig på dine vegne og ja det bliver spændende at høre om hun har oplysningerne om hvorfra hans henriks mohr´´s herkomst

politirapporten kan du også finde i viborg .

hun skulle have politirapporten vedr. hans selvmord,

senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 24-03-07 14:37

Til svendgiversen, senta, 2601 m.fl.: Det er lykkedes mig at finde Jenny Jørgensen i Horsens. Jeg har talt og mailet med hende, og hun vil sende mig den CD, der indeholder hendes slægsthistorie vedr. fam. Mohr. DESVÆRRE har hun heller ikke nogen forslægt vedr. Hans Heinrich Mohr.
Så hermed er bolden vist givet op igen!? Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-07 15:36

hej Osm1
beklager jeg tror ikke der findes mere på nettet om dansemesteren, du mener jo han er fra [B]tyskland og det koster for at få oplysninger derfra, her er en adresse til genealogy i tyskland, det koster ikke noget at stille et ? her soc.genealogy.german den side svare til usenets dk.videnskab.historie.genealogi

Hans Heinrich Mohr

[/B]du skal samtidig forsøge at finde skiftet efter ham i viborg og hans 2 x koner , der må også være en politirapport over Mathias Vilhelm Mohr denne rapport finder du også i viborg.

senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 24-03-07 16:40

Tak senta, jeg har allerede skrevet et indlæg på soc.genealogy.german (det undrer mig, at der ikke er et @ i adressen?). Politirapporten skulle jeg få fra Jenney. Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-07 19:50

der er svar på dit ?
senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 24-03-07 19:56

Hvad mener du med, at "der er svar på dit ?" Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-03-07 20:01

på soc.genealogy.german
senta

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 24-03-07 21:36

Forstået; har sendt mail til Joke Peels-Molden i Holland. Osm1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 26-03-07 12:06

Til svendgiversen, senta, 2601 og andre: gå venligst ind på Familiekrøniken, Hans Heinrich Mohr, "Øvrigt". Her er nye oplysninger, som måske kan bruges i eftersøgningen af Hans Heinrichs forslægt. Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-07 14:51

jeg tror det er den handelsgartner Johan Frederik Wilhelm Mohr, *16/5-1749 - +2/2-1834 i Kbbh.
prøv at søge lidt i Frederiks Tyske Kirke Sokkelund København Frederiks Tyske Kirke
og Glim Sømme Roskilde Glim
senta
FamilySearch™ Ancestral
Results for: Johan Mohr [refine search]
, All Countries
Exact Spelling: Off
Matches: All Sources - 367
Ancestral File
1. Johan Johansen JOHANSEN ALSO KNOWN AS MOHR MA - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: 30 Jul 1758 Svogerslev, Somme, Kobenhavn, Denmark

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-07 15:19

Midlertidigt skrift: 25/3-07 har jeg på en gl. debatside hos DIS fundet en handelsgartner Johan Frederik Wilhelm Mohr, *16/5-1749 - +2/2-1834 i Kbbh., far August Wilhelm Mohr, der skulle være indvandret fra Tyskland. Førstnævnte kunne være en bror til Hans Heinrich Mohr?

Altså en potentiel lillebror, men hvorfor er der så ingen af Oves børn der hedder August?

Jeg tror mere på storebroderen? jeg fandt:
"
Johann Hinrich Mohr Birth: 4 Apr 1740 Elmshorn, Schleswig-Holstein, Germany
Death: 10 Oct 1786 St. Annen, Dithmarschen, Schleswig-Holstein, Germany
Father: Johann Wilhelm Mohr Mother: Catharina Ludemann
Spouse: Anna Elsabe Catharina Jacobs (AFN: )
Marriage: 2 Dec 1763 St. Annen, Dithmarschen, Schleswig-Holstein, Germany
"
Og nu kniber det vist også snart for dig selv at overskue spørgsmålet, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-07 15:26

fra DDA OE-1771
en af de her mohr kan også være ophavet til din dansemester
senta
10 poster fundet. Der vil blive vist max. 100 poster
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Cl. MohrMandens erhverv: Gaardmand
Mand død (ja/nej): Ja
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: har Undertag hos J. JenssønHustrus alder: 70
Hustrus civilstand: EnkeHustrus nr. ægteskab: 1
Enkestand antal år: 22Antal uforsørgede børn: 2
Sogn: TaarnbyHerred: Sokkelund
Amt: KøbenhavnStednavn: Sundbye Øster
Indtastningsnr: B2490Løbenr.: 343
Kommentarer: "2 hvoraf een er gift, en anden død" om uforsørgede børn ved mandens død

Kilde: OE-1771
Mandens navn: F. MohrenMandens erhverv: Comisonær og hanler lidet med te og Kaf. [Kaffe]
Mandens alder: 30Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 30
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Rosenborg KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 55a
Indtastningsnr: C6841Løbenr.: 474

Kilde: OE-1771
Mandens navn: J. MohrMandens erhverv: Gaardmand, forarmet
Mand død (ja/nej): Ja
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: nærer sig som hun kand ved Landets HandelHustrus alder: 50
Hustrus civilstand: EnkeHustrus nr. ægteskab: 1
Enkestand antal år: 8Antal uforsørgede børn: 3
Sogn: TaarnbyHerred: Sokkelund
Amt: KøbenhavnStednavn: Sundbye Øster
Indtastningsnr: B2490Løbenr.: 411
Kommentarer: "3 Børn, hvoraf en Daatter er en Krøbling" skrevet om uforsørgede børn ved mandens død

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Jørgen MohrMandens erhverv: Urtte Kræmer
Mandens alder: 42Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 2Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 58
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 2
Sogn: Sankt Annæ Vester KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 129a
Indtastningsnr: C7267Løbenr.: 860

Kilde: OE-1771
Mandens navn: MohrMandens erhverv: for armet Urte Kræmer
Mandens alder: 46Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 40
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Sankt Annæ Vester KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 192b
Indtastningsnr: C7267Løbenr.: 1400

Kilde: OE-1771
Mandens navn: MohrMandens erhverv: Skoleholder
Mandens civilstand: Gift
Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus civilstand: Gift
Sogn: LyngbyHerred: Sokkelund
Amt: KøbenhavnStednavn: 9
Indtastningsnr: C0280Løbenr.: 326

Kilde: OE-1771
Mandens navn: MohrMandens erhverv: Hautboist
Mandens alder: 32Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 32
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: MilitæretatenHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 2
Indtastningsnr: C6222Løbenr.: 23

Kilde: OE-1771
Mandens navn: MohrMandens erhverv: Arbeidsmand
Mandens alder: 44Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): NejHustrus alder: 41
Hustrus civilstand: GiftHustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Øster KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 07c
Indtastningsnr: C6843Løbenr.: 82

Kilde: OE-1771
Mandens navn: MohrMandens erhverv: Urte Kræmer
Mand død (ja/nej): Ja
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: 30 rd aarlig af LaugetHustrus alder: 51
Hustrus civilstand: EnkeHustrus nr. ægteskab: 1
Enkestand antal år: 6,5Antal uforsørgede børn: 4
Sogn: Øster KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 28d
Indtastningsnr: C6843Løbenr.: 394

Kilde: OE-1771
Mandens navn: MohrMandens erhverv: Forvalter
Mand død (ja/nej): Ja
Hustru død (ja(nej): Nej
Hustrus forsørgelse: spinderHustrus alder: 70
Hustrus civilstand: EnkeHustrus nr. ægteskab: 3
Enkestand antal år: 14
Sogn: Snarens KvarterHerred: København (Staden)
Amt: KøbenhavnStednavn: 35d
Indtastningsnr: C6225Løbenr.: 362

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-03-07 15:49

Til Svendgiver

NÅ!
Ove Mohrs 5 barn med Ida Mohr hedder Frederik AUGUST Mohr og dennes anden barn hedder Gerhard AUGUST Mohr og skulle være død i 1934 i Hamburg

MVH

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-07 16:14

Her er en mindre reduceret liste:
"
Albert Anton August
Hans Hermann
Heinrich Hinrich Hendrich Hendrik
Matthias
Verner Werner Wilhelm
Sophus Theodor
"
Er der nogen jeg har overset...

Som du ser kan heller ikke jeg længere overse hvad jeg selv har skrevet, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-03-07 16:27

Til svendgiversen

Nej vi har det lige som klodshans" Hu hej vor det går" da han red til prinsessen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-07 17:53

En første navnebror, mulig efterkommer?
"
AUGUST WILHELM MOHR
Birth: 22 MAY 1872 Buesum, Schleswig-Holstein, Preussen
Death: 19 MAY 1953
Parents:
Father: JOHANNES MOHR Family
Mother: LOUISE POPKE
"
Nu må der da snart være basis for et nyt spørgsmål, forbeholdt forfædre...
du kan godt låne 100 points af mig, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-07 19:58

jeg fandt denne jørgen mohr der opfandt mohrs cirkel
han var fra danmark født 1640 i københavn død 1697 tyskland
http://da.wikipedia.org/wiki/Georg_Mohr
Jørgen Mohr (latiniseret som Georg(ius) Mohr), dansk matematiker, født 1640 i København, død 1697 i Kieslingswalde nær Görlitz i Tyskland. Han foretog rejser til Nederlandene, Frankrig og England.

jeg ved ikke om denne urtekræmmer kam bruges??
HelligåndSokkelundKøbenhavnHelligånd 17351813
opslag 120
oktober 1758
urtk???? jørgen mohr viet
resten må du selv tyde

jørgen mohr bliver gift igen 1860
opslag128
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-07 20:46

igen Nej senta...

se oven oven for:

>Ret teknisk! Men jeg véd, at der var en matematiker Georg Mohr, og det er jo nok ham, der har konstrueret Mohrs cirkel?

>Nej det er det ikke osm1:

>Her først den kendte Matematiker Georg Mohr, fra Gyldendals Leksikon, som du nævner...

>Og her opfinderen af Mohrs Cirkel: Otto Mohr: ...

Igen et tydeligt bevis på at dette spørgsmål er blevet for omfattende, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-03-07 20:55

[B]dansk matematiker Jørgen Mohr er Georg(ius) Mohr født københavn 1640 død tyskland 1697[/B
Jørgen Mohr (latiniseret som Georg(ius) Mohr), dansk matematiker, født 1640 i København, død 1697 i Kieslingswalde nær Görlitz i Tyskland. Han foretog rejser til Nederlandene, Frankrig og England.

Hans eneste originale bidrag til matematikken var, at han beviste den sætning at enhver geometrisk konstruktion, som kan udføres med passer og lineal også kan udføres med passer alene. Han offentliggjorde sit bevis i bogen Euclides Danicus, Amsterdam 1672.

Denne bog blev imidlertid totalt overset i 250 år, og æren for opdagelsen gik til italieneren Lorenzo Mascheroni, som uafhængigt af Mohr beviste sætningen i 1797.

Først i 1928 blev sagen opklaret, idet en ung matematikstuderende fandt et eksemplar af bogen hos en københavnsk antikvarboghandler. Han viste den til professor Johannes Hjelmslev, som straks indså fundets betydning. Bogen blev samme år genudgivet i faksimile med en indledning af Hjelmslev.

Mohrs prioritet er nu internationalt anerkendt, og man taler om "Mohr–Mascheronis sætning".

Man ser undertiden den påstand at Mohrs bog var ukendt indtil et eksemplar dukkede op i 1928. Dette er urigtigt: Bogen er registreret bl.a. i Bibliotheca danica og i Niels Nielsen, Matematiken i Danmark 1528–1800 (1912). Men ingen havde gjort sig den ulejlighed at studere dens indhold.

Georg Mohr har lagt navn til Georg Mohr-Konkurrencen, som er en årlig konkurrence for matematikinteresserede gymnasieelever i Danmark.

[redigér] Henvisning
[B]http://da.wikipedia.org/wiki/Georg_Mohr
Jørgen Mohr (latiniseret som Georg(ius) Mohr), dansk matematiker, født 1640 i København, død 1697 i Kieslingswalde nær Görlitz i Tyskland.

senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-07 21:12

Mohr på norsk:

En slekt som stammer fra Bevern i Braunschweig, hvor August Wilhelm Mohr (1717-73) var slottsgartner. Hans sønn Johan Friedrich Wilhelm Mohr (174...
Kilde: Store norske leksikon Mohr

http://www.snl.no/search.html?mode=alfa&head=Mo&page=13

Dansede den ældre søn mon rundt om frugt træerne, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-03-07 21:51

Der findes en antik bog i Norge om Gartner familien Mohr fra Bevern ved Braunschweig...
"
(Mohr). Wiesener, Anthon Mohr : Slegten Mohr fra Bevern.
Trykt som manuskript. 1909. NOK 300
"
http://www.antikvariat.net/browse/dam_m_1.htm

Kom den danske handelsgartner senere til Norge? Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 27-03-07 23:44

Hej allesammen! Vi kører da vist af sporet, -igen. Indgangsbønnen var jo rimeligt veldefineret: kender nogen noget til Hans Heinrich Mohr forslægt? Det må vi hellere koncentrere os om...
Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-07 06:59

Du nævner selv en mulig bror: Johan Friedrich Wilhelm Mohr i Danmark,
ham? har jeg fundet i Norge...Og han stammer fra MidtTyskland: Bevern.

Og ja vi er kørt af sporet i dette alt for lange spørgsmål...
med alt for mange danske efterkommmere, Svend

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 31-03-07 08:49

Hej

Måske er der lidt ekstra professionel assistance som kan kontaktes på denne adresse
(det kunne jo være hun også forsker i sin egen slægt)

IT-akivar Mohr, Frederiksberg stadsarkiv.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-07 09:02

til steenvin
Du skriver: IT-akivar Mohr, Frederiksberg stadsarkiv."

Nej hun har nok med Mohr- familien at gøre, men hun har brud med alle og hun ved intet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-07 12:04

Det undrer mig 2601 at du fortæller dette og ikke spørgeren osm1...
Kender I hinanden? og er i begge Mohr slægtninge??

Hvis det er tilfældet kan du måske overtale osm til at starte et nyt spørgsmål???
Eller du kan gøre det selv...

I næste måned har jeg ikke brugt max beløbet 300 kr
og så er det ikke gratis at åbne de over 150 svar hvergang, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-03-07 17:07

Til Svendgiversen

Jeg har spurgt vedkommende- derfor.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-07 17:15

God Paaske, Svend

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 01-04-07 18:46

Til svendgiversen: ja, 2601 og jeg er begge efterkommere af Ove Mohr (og dermed af Hans Heinrich). 2601 er et tip-tipoldebarn, jeg et tipoldebarn; men vi kender iøvrigt ikke hinanden, har først fået kontakt fornylig i forbindelse denne fælles interesse for Mohr-slægten. Da vi begyndte at korrespondere her på kandu, vidste vi ikke, hvem hinanden var.

Fra 2601 har jeg fået et bud på Hans Heinrich Mohrs far, men det skulle være fup.
Det skulle være en Andreas Mohr i Englerup Mølle i Sigerslev Sogn, født i Kbh. 1695, død efter 1751??? Nyd det flotte påskevejr! OSM1

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 01-04-07 19:14

Rettelse til mit indlæg ovenfor: det er ikke Sigerslev, men Sigersted Sogn, sorry! Osm1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 01-04-07 20:08

SigerstedRingstedSorøSigersted 16711748
opslag 17 døbte
englerup----4august døbt anne ???
Englerup Mølle resten må du selv tyde
god påske
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-04-07 20:13

Hej alle

Og Andreas Mohr skulle være gift med en Karen Christens datter død eftet 1751.
Andreas Mohr skulle have været Møller. Jeg har også lige nu fået at vide af en fjern slægtning at der skulle gå en historie om at M ohr familien skulle have haft et slægttræft lige før første verdenskrig i Tyskland, men det behøver jo ikke at have noget med vores Mohr. Den gartnerfamilie fra Norge har intet med denne Mohrfamilie at gøre.

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 02-04-07 23:47

Kære alle! Så er der nyt! Jenny Jørgensen, Horsens, har på Slægtscentret i Fredericia fundet en Katrine Mohr som fadder til Hans Heinrich Mohrs 2. barn, Hans Henrich. Hun er søster til Hans Heinrich. Dermed er der ét spor mere, som måske kan føre os til deres forældre!? Men Jenny er desværre ikke helt sikker på, at det svært læselige fornavn er Katrine. I 1790 bliver en Katrine Mohr begravet som 62-årig i Århus Domsogn. Måske den samme Katrine? Mvh. Osm1

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-04-07 02:50

Til alle.
Jeg kan ikke se at der optræder nogen Katrine Mohr som fadder til Hans Heinrich Mohrs 2. barn, Johan Hendrich og at hun dermed skulle være en søster til faderen Hans Hendrich.
Jeg vil gerne rettes vis jeg har tolket denne dåbsindførelse forkert.
"
August Dito (11) Dansemester Mohr sin Søn Johan Henrich Indd.af Præsten.
B.:af Etatsraadinde Fedder fra Constantiinsborg, ? Mohr Dansemester? ?, Baron Frederik v. Gulden?, Stam.h. Ambrosius Carisius fra Constantinsborg, Conrektor Grosmann? ? f. ? ? ? ? .
Århus Domssogns Kirkebog side 298 første spalte August nr. 6/1784. opslag 496 1729-1800.

"
Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-07 08:17

Taler i ikke om to forskellige dåb?
>>fadder til Hans Heinrich Mohrs 2. barn, Hans Henrich ???
>Dansemester Mohr sin Søn Johan Henrich... OK
"
i 1787:
Christian Friderich Mohr 4 u søn af sidste ægteskab
Johan Hendrich Mohr 3 u søn af sidste ægteskab
Matthias Wilhelm Mohr 1 u søn af sidste ægteskab
"
Hedder børnene ikke fortsat ca. sådan, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-04-07 08:23

Til Alle

Heller ikke ved den ælste søns fødsel optræder der nogle slægtninge så vidt jeg kan se.
"
Dantze-Mester Mohrs Søn Christian Friderich Inddøbt Geheime. R. Maria Salome v Gylden Crone Mad. Sophie Magdalena v. Gylden Crone ? .. Christian Urne, Major Friderich Ernst v. Nutzhorn, Borgemester Rhode.
Århus Domsogns Kirkebog side 295 nr. Jul. 2/1782.
"
og ved Ove Mohr fødsel er dåbsindførelsen:
"
5 Dansemester Mohrs, ? søn Ove Inddøbt B: geheme Raad von Gulberg ? Baronesse Frederica Regitze ? v. Gulden Crone ? : ? Baron Vilhelm v. Gulden Crone, Oberst ? Andreas ? Aarhus Juntor Hans Frederik v, Fædder.
Århus Domssogns Kirkebog side 305 første spalte December nr. 3/1786. opslag 510 1729-1800.
"
Ved Matthias Wilhelm Mohr´s fødsel står der, jeg har lidt svært ved helt at tyde det:
"
August 3 Dansse M. Mohrs Søn Matthias Wilhelm Mohr inddødt
B. Frue..stits X Gleerup ..... .. o Walther . .....
F.... af ..... Hr. ...von Jensen, Hr. Andersens Datter
Århus Domssogns Kirkebog side 302 første spalte August nr. 3/1786. opslag 504 1729-1800.
"
Men der står da ikke noget om en Mohr.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-04-07 08:36

Til alle

Undskyld jeg læser først rigtigt svendgiversen´s svar nu. Karen er jo død 1790 skriver osm1 og så kan hun jo ikke være med.
MEN er så nogle af dåbsvidnerne i familie med Hans Hendrich, svigerinder, pigebørn ect. Det er der ikke noget der tyder på.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-04-07 11:22

fra FS. er der en fejl på FS eller er dette en anden familie mohr, ?
senta
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:

C223981 1763 - 1813 0042798 Film NONE

Husband
HANS HINNRICH MOHRPedigree
Wife
ANN NISDRPedigree

Children
1. KATRIN MARIE MOHRPedigree
Female
Birth:
Christening: 11 OCT 1796 Lojt, Aabenraa-Sonderborg, Denmark
Death:
Burial: