/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Smerteklinik
Fra : vil.du
Vist : 1497 gange
100 point
Dato : 11-03-07 22:14

Hej derude.

Er der nogen af Jer der ved hvordan første besøg på en smerteklinik foregår?

Hvad skal der ske?

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 11-03-07 22:34

Dorthe

Prøve at søge på Google på ordet smerteklinik. Nogle giver ganske gode beskrivelser af behandlingen.

Du skal sikkert (??) besøge en ganske bestemt - lad navnet på den indgå i søgningen.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-03-07 22:53

Hej Pirt03.

Tak for dit svar!

Jamen jeg har googlet og googler stadig men jeg synes ikke jeg finder lige præcis en beskrivelse af hvordan et førstegangsbesøg på en smerteklinik foregår?

Mit håb er at der måske sidder en kandue, der har prøvet det - ikke sådan at forstå at jeg håber folk har smerter men jeg tror man kan regne ud hvad jeg mener

Jeg er sent ude, skal af sted i morgen og har stået på venteliste i to år. Jeg aner ikke om eller hvordan jeg evt. kan/skal forberede mig på besøget.
Jeg har forberedt mig mentalt men vil gerne vide om det vil være fornuftigt at have noget med, på skrift - og i givet fald, hvad det skulle være.

Jeg googler videre

Vh. Dorthe.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 12-03-07 07:43

Hvorfor ringer du ikke og taler med dem?

Accepteret svar
Fra : valdera

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-07 10:00

Hej Vil Du
Jeg ved ikke om alle smerteklinikker er ens. Men både min kone og jeg har været på smerteklinik,
og det var lægeordineret. Det bestod i akupunktur. Som er nogle små nåle der bliver sat forskellige steder afhængig af hvor man har ondt. Det er såmænd ikke så slemt.
Held og lykke
MVH Valder

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-03-07 20:57

Hej igen.

Først mange tak for Jeres svar!! Det er dejligt at nogle gider at give deres besyv med.

Thomas>
Ja du har ret, jeg kunne have ringet derind. Det havde selvfølgelig været den mest enkle løsning på det og havde jeg tænkt helt klart, så var det dét jeg havde gjort.
Jeg var imidlertid meget nervøs og sådan plejer jeg slet ikke at have det men det var nok en reaktion som kom på grund af den meget lange ventetid - to års venten er længe og pludselig var det så tid. Det var sikkert derfor jeg reagerede på den, for mig meget meget uvante, måde.

Valdera>
Smerter er noget underligt noget, der er stor forskel på både selve smerten og på styrker af den, ligesom det er individuelt hvordan de opleves. På smerteklinikkerne har man mange forskellige kategorier af patienter, der er både cancerpatienter, gigtpatienter og mange andre, ens for alle er dog at de har kroniske smerter. Medicinering kan være en løsning for nogle og ikke for andre, ligesom Akupunktur kan være en løsning for nogle, og ikke andre. Klinikkerne bruger mange forskellige former for smertelindring.

Jeg er kommet hjem fra smerteklinikken (KAS Herlev) og alt er vel overstået. På grund af at dette er en videndatabase hvor man kan bruge søgefunktionen til at søge oplysninger på specifikke emner, synes jeg lige at jeg vil beskrive hvordan mit eget førstegangsbesøg på Smerteklinikken forløb:

Selve besøget varede i godt 1½ time.

Jeg havde lavet en fuldstændig beskrivelse af mit sygdomsforløb hvor jeg havde nævnt al behandling og alle operationer der, i årenes løb, er foretaget.
da jeg ikke vidste om sådan en beskrivelse skulle være til brug for andre end mig selv, havde jeg inddelt beskrivelsen i afsnit, således et afsnit som vedrørte selve ulykken for mange år siden, et afsnit omhandlende operationer gennem årene, et afsnit om mit liv med smerterne og min hverdag, et om min smertebehandling gennem årene og et om mine forventninger til besøget på klinikken.
Jeg havde lavet nogle ord til 'fede typer' (kursiv) - så kunne jeg nemt finde dem, hvis jeg blot skulle bruge beskrivelsen som stikord for mig selv.

Beskrivelsen blev både brugt af mig selv, som stikord - og af lægen som selv ville læse afsnit ind imellem.
Efter besøget ville lægen gerne beholde beskrivelsen til journalen.

Besøget bestod af samtale, spørgsmål/svar og undersøgelse. Til stede var en 1.reservelæge og en Oversygeplejerske, begge var fantastisk søde, rare og omsorgsfulde. Der var en rar stemning.

Som sagt varede det godt 1½ time. Min videre behandling på sygehuset skal vurderes af et Tværfagligt Team - det er dette der 'gør' ekspertisen på sådan et sted, de forskellige faggrupper snakker sammen om at finde den, for patienten, bedste løsning på problemerne.

Som en start har jeg fået foreløbig fire tider derinde - alle hos hver sin speciallæge. Når disse fire besøg er overstået (sidst i april er alle klaret), så vil grupperne gå sammen vurdere hvad der kan / skal gøres og derefter skal jeg derind igen og tage stilling til deres tilbud og snakke det igennem.

Man er garanteret samme læge og sygeplejerske gennem hele forløbet (det har jeg, trods min lange 'sygdoms-karriere' aldrig prøvet før. Det er rigtig betryggende og en rar fornemmelse. Ved enhver kontakt til klinikken, vil man komme til at tale med 'sin egen' behandler.

Ovenstående er så min beskrivelse af hvordan MIT første besøg på en smerteklinik forløb - jeg har ingen anelse om, om det altid foregår sådan men sådan var det for mig.

Jeg har foreslået dem at de, i stedet for at ringe til patienterne, eller måske FORUDEN at ringe - også sender et brev, med en kort beskrivelse af hvad der skal foregå.

Tak til Jer alle, der gjorde Jer den ulejlighed at skrive i tråden! Det er så rart når vi kan hjælpe hinanden - og få hjælp af hinanden

Pointene går til Valdera som faktisk forklarede hvordan hans og hans kones besøg foregik, omend det var en lidt anden beskrivelse
I øvrigt Valdera - jeg tvivler på at man kan komme på en smerteklinik uden lægehenvisning

Mange venlige (og dødtrætte) hilsener fra Dorthe.

Til Jer der har svaret privat: Tusind tak!! I får svar privat.

Godkendelse af svar
Fra : vil.du

Dato : 12-03-07 22:05

Tak for svaret valdera, det var rigtig pænt af dig at fortælle om Jeres besøg på smerteklinikken! Jeg ønsker det bedste for dig og din kone!

Knus fra Dorthe