/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Trådløst internet
Fra : mmoel02
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 11-03-07 20:50

Jeg ønsker at installere trådløst internet på min stationære computer, da det er besværligt at skulle trække ledninger fra modemet, som er placeret i stuen, til min computer, som står på mit kontor. Er det muligt, og hvordan gør man evt. det? Er det noget, jeg selv kan klare, eller skal jeg indlevere min computer til en ekspert?

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 11-03-07 21:16

Trådløs router og trådløs netkort, evt usb stick :)

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 11-03-07 21:18

Det er ikke besværligt!

Du køber et PCI-kort til trådløs forbindelse og sætter det i din computer. Det tror jeg godt du kan gøre selv.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-07 22:06

Det er allerede sagt, så jeg vil kun bekræfte det:
Ved dit modem, som må formodes at være bredbåndsmodem, køber du og tilslutter du en router med trådløs forbindelse, som også kaldes router med access-point - En sådan router har indbygget nogle indstillelige sikkerhedsfunktioner, som firewall, mac-filter og kryptering. Men det må vi så vende tilbage med, når du har købt den, da de forskellige mærker kan være ret forskellige i deres opsætning.
En sådan router giver dig umiddelbart 4 LAN porte for tilslutning af 4 enheder, der er tilsluttet med et netværkskabel. Her ud over kan du teoretisk tilslutte op til 127 trådløse enheder, hvilket dækker de fleste private og små firmaer's behov.
Til din PC, skal du købe et trådløst netkort, hvilket er at fortrække frem for en USB løsning. - Hertil kan du med fordel købe en ekstra antenne til netkortet, så antennen ikke skal gemme sig bag PC'erens kabinet, hvilket kan give nogle uheldige virkninger på forbindelsen.
Hvis du spørger efter mærke på udstyret, så er der mange gode mærker, men som ofte er bestemt af påvirkninger fra andre, som gløder efter et bestemt mærke.
Jeg kan dog sige at med hensyn til den trådløse del, vil du normalt have nok i en der køre 802.11B = 11 Mbps, men kan med fordel godt købe en 802.11G = 54 eller 108 Mbps, så du er fremtidssikret hvis du får en hurtigere forbindelse. - Angående den nye 802.11N, så er det ikke anbefalingsværdigt endnu, da standarden endnu ikke er fastlagt, så her kan man risikere at købe noget som ikke kan leve op til det endelige resultat.

Og husk så lige på, at uanset om du køber 802.11B eller 802.11G, så får du kun den hastighed som din internetudbyder har tildelt dig, når du skal ud på nettet.

Godkendelse af svar
Fra : mmoel02

Dato : 12-03-07 09:11

Tak for svaret severino!
Det var dejligt med en detaljeret besvarelse!
Venlig hilsen Merle