/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
er google farligt
Fra : beckski
Vist : 589 gange
10 point
Dato : 11-03-07 18:40

nogen der kan forklare hvad der er så farligt ??
jeg henviser til:
http://www.kandu.dk/tip15711.aspx

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-03-07 18:50

jeg kan ikke se at der er noget farligt eller nyt under solen - det er vel som det "altid" har været.
Man skal færdes på nettet med omtanke

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 11-03-07 19:03

Jeg bruger Google meget, bl. andet til at finde madopskrifter. Man kan finde alt mellem himmel og jord.
Man skal selvfølgelig se sig for og være opmærksom på, hvad der buydes på af div. links.

Mvh

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 11-03-07 19:06

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
Jeg bruger Google meget,

Efter ovenstående glemte jeg at tilføje, at jeg aldrig har været udsat for ubehageligheder i forbindelse med at anvende Google.

Mvf

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-07 19:06

tjaeeehh - google spionerer jo på brugernes vaner som så mange andre sider - nogen dog værre end andre. Så sund fornuft når man surfer og googler osv er nok det bedste man kan gøre - hvis man ikke skal ud i ekstremerne.

På den ene side hjælper bla googles normale cookies til at huske ens preferencer - men det bruges også til at lære noget om os - vores vaner på nettet osv. Problematikken heri ligger de fleste steder netop i cookies - googles cookies - jaaehh - et spørgsmål om de kan og bliver/vil blive misbrugt så det ender med noget skidt på ens pc. Mange af googles tillægsprodukter bruger cookies der netop KAN blive misbrugt.

Intet galt i dit tips - men heller ikke noget nyt i det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-07 19:07

maxNOThankat - ikke alle ser de cookies der bliver lagt via en søgning

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 11-03-07 19:25

Åh, mirit.

De der "småkager" - kan man vel sørge for fjenes hurtigt - eller hva'?

maxnotatallhankat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-07 19:41

joda maxHUNkatnothankat - hvis man ved hvor de er

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 11-03-07 19:54

Hvis man fjerner alle cookies radikalt, ryger de vel med - eller hur ?!?!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 11-03-07 21:07

Google er FARLIG, alt efter hvad du leder efter
men er det, en Google bar,,,så skal du passe PÅ
http://www.killsometime.com/video/video.asp?ID=860

Eller HÅBE på det er en Dansk JAGT
Aner ikke andet END EN KANON........

http://www.weekend.ch/divers/irak-videos.html

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 11-03-07 22:03

Tryk :
Funktioner - Internetindstillinger - Generelt - Slet cookies...

Men så ryger alle de rare passwords man gemmer jo også

- Anden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-03-07 00:45

De fleste "seriøse" portaler har en politik om privat liv, og hvad de indsamlede oplysninger bruges til, men alt kan misbruges, så min politik er, at slette cookies inden jeg slukker computeren, til det bruger jeg en ekstra program, som jeg fandt på http://www.spywarefri.dk det hedder IE Privacy Keeper i kan læse om det på Spywarefri under Værktøjer nederst på siden, hvor der også er en dansk instalations og brugervejledning, link til programmet er her: http://browsertools.net/IE-Privacy-Keeper/ med dette program, kan jeg vælge at beholde nogle cookies, som for eksempel Kandu, Google er bestemt ikke mellem dem jeg lader ligge jeg er google hader og bruger ikke deres funktioner, forøvrig bruger jeg ikke portaler til søgning, men en ren søgemaskine uden ekstra funktioner, man kan logge ind på, Windows Live Search og Yahoo er ikke et hak bedre end Google, de indsamler og gemmer også oplysninger om deres brugere, jeg har webmail både hos Yahoo og MSN, men søger ikke fra deres sider

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 03:28

Paranoid? ..så læs følgende tip:

Som den norske artikel i tippet beskriver kan man spærre specifikt for cookies som hidrører fra google. Så sku' dén ged være barberet, især hvis man samtidig bruger IP spoofing evt. via sin firewall, via en 'udenbys' proxyserver eller vha. et program som f.eks. Ghostsurf

Hvordan? Tjaeh... det kan I jo søge information om på nettet

..eller stille et spørgmål på kandu.dk ..men hér bruges jo også cookies, så dem må man slå fra

Hvordan? Tjaeh... det kan I jo spørge mig om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sym

Dato : 12-03-07 20:33

hvis man nu bruger netscape så kan man sætte den til at slette alle småkager og lign. når man lukker den. Ikke fordi jeg tror den er bedre hvad det angår men den sletter dem automatisk.
Efter hvad jeg har læst så er selveste Wista jo endnu værer!!!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-03-07 23:13

Hvilket indlæg skal jeg belønne med points ?????????????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 23:27

I IE7 vælges menuen:

Funktioner(Værktøjer-)->Internetindstillinger-> ..fanen; 'Beskyttelse af personlige oplysninger' ..tryk knappen [Avanceret] Sæt flueben i '[v] Tilsidesæt automatisk behandling af cookies' ..sæt prik ved; 'Spørg' ..begge steder.

Nu kan man INDEN man modtager/sender cookies bestemme, om man vil tillade det eller ej !

Visse steder, som i f.eks. TDC's free- og webmail SKAL man tillade cookies for overhovedet at få lov at logge ind i sin mail.

..andre steder kan man roligt 'Takke nej'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-07 02:00

Citat
Hvilket indlæg skal jeg belønne med points
det indlæg du fik flest oplysninger ud af

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-07 08:23

Beskrivelse af en cookie:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En cookie er en lille tekstfil (*.txt) som bliver sendt fra en hjemmeside du besøger. Den bliver dannet af noget kode som programmøren af hjemmesiden har skrevet og som han/hun derfor bestemmer hvad skal indeholde. Det kunne være dato og tid da du besøgte webstedet, din IP adresse, hvilken browser du bruger, information om hvilke link du klikkede på medens du var der, brugernavn, osv. Ofte er indholdet af cookies krypteret , så du (..og andre) ikke umiddelbart får noget ud af, at læse hvad der står i dem. Disse oplysninger gemmes ikke bare i din cookie, men også på webstedets server i en database.

Du kan læse hvorledes de laves hér: http://www.quirksmode.org/js/cookies.html

Næste gang du besøger siden, så kan oplysninger fra sidste besøg hentes fra databasen og sammenlignes med de 'nye' data og der kan således laves statistik over din færden på sitet.

Hvis nu flere websteder slår sig sammen om koden, så dannes et mere fuldkomment billede af, hvad du foretager dig på webstederne: F.eks. hvilke varer du bestiller og hos hvem, hvilke reklamer du klikker på, osv. En sådan type cookie kaldes en tracking-cookie. Det er en mild form for spionage!

Cookie filerne finder du normalt i biblioteket c:/Documents and Settings/XXXXXX/Cookies/

...hvor XXXXXX er dit ID fra da du installerede Windows eller blev oprettet som bruger.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så er der vist ikke ret meget mere, som er værd at vide om cookies.

</MOLOKYLE>