/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Andengradspolynomier!
Fra : Clotte9460
Vist : 462 gange
20 point
Dato : 11-03-07 17:47

Sidder her med en emneopgave om andengradspolynomier, og falder over spørgsmålet: "Gør rede for, hvad størrelserne a, b, c og d betyder for grafens udseende og placering i koordinatsystemet." Jeg kender svarene mht. a, b og c, men ikke d (diskriminanten)?
Nogen, der kan forklare dét?

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 11-03-07 18:28

Jeps:

d>0 betyder at parablen (grafen) skærer x-aksen (1. aksen) 2 steder.
d = 0 betyder at parablen skærer (dvs rører) x-aksen 1 sted
d<0betyder ar parablen ikke skærer/rører x-aksen. Den ligger altså enten over eller under x-aksen.

Kommentar
Fra : Clotte9460

Dato : 11-03-07 19:22

Gert_h

Tak :)