/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Læder VS. kunststof
Fra : Footprint
Vist : 1598 gange
100 point
Dato : 11-03-07 16:03

Hej

Jeg er på vej til min første sæson på motorcykel, og glæder mig som et lille barn til juleaften, men der skal jo købes tøj!!! Og det er her problemerne kommer.

Nogle mener der nærmest er selvmord at købe tøj i kunststof og slet ikke giver samme beskyttelse som læder, mens andre siger at de giver lige god beskyttelse, og det alene er et smagsspørgsmål om man vælger læder frem for kunststof.

Hvad er jeres holdning til om man skal vælge læder eller kunststof??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 16:05

Ægte læder er klart det stærkeste og dyreste.....

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-03-07 16:22

Kunststof er i dag LANGT den mest foretrukne mc-beklædning.
I mine uge dage brugte jeg lædertøj, men de seneste 10 år har jeg brug kunststofbeklædning og det er HELT klart at foretrække

Hvis du skulle være uheldig og "tilte", så er moderne (kunststof)mc-beklædning MINDST lige så effektivt og beskyttende som "gammeldags" lædertøj.

Du føler dig meget bedre tilpas i en moderne mc-jakke af kunststof end som en af læder (det er selvfølgelig individuelt), men jeg har prøvet begge slags og kan KLART anbefale kunststofbeklædning.
Selvom du f.eks. har kørt i regnvejr bliver dette ikke nær så tungt og ubehageligt at have på end som lædertøj typisk gør.

RIGTIG GOD FORNØJELSE med din første sæson på mc !!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-03-07 16:27

Læder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-07 16:50

Kunststof er noget stærkere end jeg troede.....dog sværger jeg selv til det gode gamle lædertøj...men det er mest et spørgsmål om smag, da læder kan være mere upraktisk og ikke er så godt til at holde vand ude.

Men for nogen år siden styrtede min søn, efter et sammenstød med et dyr.

Han havde bare sådan en tynd nylonjakke på, som den i linket her, bare en kawasakijakke i stedet for en suzukijakke som på billedet.

http://peecee.dk/?id=33707

Han kørte ca 150-160 km/t....slog en kolbøtte og kurede 150 m hen ad vejen med motorcyklen ovenpå sig.

Jakken var slidt igennem på armen og siden, så kun foret var tilbage....men han havde ikke en skramme der...og kæden fra MCen havde rykket yderstoffet i stykker (motoren gik ikke i stå så mc-en "kørte" videre) og heller ikke der fik han skrammer.

Og de mere "rigtige" MC køredragter er stærkere end de tynde teamjakker.

mvh dova

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 11-03-07 16:54

Hej,

Materialet læder har en høj indbygget sikkerhed...men moderne textiltøj ligger idag fuldt på højde med læder, hvis du blot holder dig til gode (men også dyre) produkter fra f.eks Rukka, IXS, Daniese osv. Textiltøjet er overlegent hvad angår anvendeligheden. Vand- og vindtæthed bla. er noget godt textiltøj er født med modsat lædertøj som kræver en del pleje for at være det!! Så er der selvfølgelig stilen!! Er du til chopper og custom så passer læder bedre ind end textil (efter min mening). Er du til offroad, touring så passer textil bedre (igen min mening). Valget er dit...du må opveje fordele med ulemper, samt personlig smag og stil. Race er altid læder...men her er daglig anvendelighed også ligegyldig.

MVH
www.dinmc.dk

Kommentar
Fra : strits

Dato : 12-03-07 09:30

Hej. Har lige læst dit spørgsmål. Jeg har de sidste 10 år kørt med læder men er nu skiftet til tekstil (Goretex). Det har længe irriteret mig, at for det første skal man op til flere gange hele vinteren smøre læder ind i fedt, for at det bare kan holde en lille smule regn ude. Kom der så en større regnbyge, var man nød til at stoppe op for at få en overtræksdragt ud over læderet. Inden man fik overtræk på, var man lige blevet lidt våd. Det medførte, at den damp, som skulle ud, kun kunne komme en vej ud, nemlig oppe ved halsen. Med det resultat, at det kom ind i hjælmen og emmedede til. Når man så kørte med overtræk, blafrede det også helt forfærdeligt, og hvis man så lige skulle besørge, havde man et forfærdeligt mas. Ens venner, som havde tekstil på, kunne bare køre videre og havde ikke disse problemer. Deres dragter var nemlig vandtæt. Når det så er rigtig varmt, skal man ikke holde stille særligt længe før at sveden løber ned af kroppen af én. Det slipper man også for, hvis ens dragt er lavet af Goretex. Dragten jeg nu har købt, har indbygget beskyttelse næsten overalt i dragten. Det havde læderdragten ikke. Dragten er en ”RUKKA”- model. 5 års fuld garanti på vandtæthed og fabrikationsfejl. Selv om jeg maskinvasker og maskintørre den. Det har jeg aldrig hørt, at læderdragter tør give. Ikke engang noget ud over hvad man forlanger af købeloven. Så mit fremtidige køretøj vil altid være TEKSTIL.

Kommentar
Fra : Need4Speed

Dato : 04-04-07 01:40

Jeg vil stadig mene at læder af god kvalitet yder bedst beskyttelse. MEN...moderne textil er ved at være godt med, sålænge det er af god kvalitet.
Textiltøj er som nævnt læder overlegent hvad anvendelighed angår, det er er varmere, det er vandtæt, mere smidigt fra start og vel nok generelt mindre "stift" at have på hvis man sammenligner det med racerlæder.
Med "Chopperlæder" er forskellen knap så udtalt.
Textiltøj er som regel lidt billigere i anskaffelse, ikke meget dog, og skal ikke plejes i samme omfang som læder.
Som nybegynder vil jeg anbefale dig at købe noget godt textil...senere kan du så investere i læder hvis du ønsker det. Jeg har selv både læderdragt og textil, det er rart at kunne skifte afhængig af hvad man skal.

God sæson

Accepteret svar
Fra : JohnJChristense

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-07 12:12

Da jeg var yngre og kørte vildt kørte jeg i læder (heldragt) - fint-fint bortset fra to ting: Man ligner en klovn når man stiger af - og den er UBRUGELIG i regnvejr!
Idag er det kunststof - kan næsten bruges "civilt" og holder tæt i regnvejr.
Så mit forslag er hvis du kører på en Yamnaguzzi 1350 VYZXP med 230heste til 145 kg og forventer at udnytte det totale potentiale - så køb læder (så er du nok heller ikke typen der kører i regnvejr
Men har du en Honda/Yamaha/Suzuki 500-700 og skal til og fra arbejde og på mindre weekendture + evt. ferie i alt slags vejr - så køb kunststof I GOD KVALITET!

IMHO
JayZee

Kommentar
Fra : Footprint

Dato : 05-05-07 12:45

Hej

Tak for jeres meninger om dette emne.

Tøjet er købt, valget faldt på tekstil fra HELD, og er ovenud tilfreds med mit valg.

Cyklen er også købt, valget faldt på en Honda CBR600, fra 95.

Godkendelse af svar
Fra : Footprint

Dato : 05-05-07 12:46

Tak for svaret JohnJChristense.