/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tvillingedåb i Tikøb 1798
Fra : 2601
Vist : 1010 gange
300 point
Dato : 11-03-07 13:54

Jeg har en tvillingedåb i Tikøb 1798 hvor heg har svært ved at tyde hvad der står, speciel faderne.
det er Tikøb sogn i fredensborg Amt, Lynge-Kronborg herred opslag 227 i kirkebogen 1781-1800.
Jeg får det til:
"
1798 Døbte.
Søebekgaard Tvillinge sønder af Leutenant Andreas von holck og Conradine Lem. Navn 1. Georg Christopher, Fader ? ?
2. Anton Frederich Adam, Fadder: Fru? ? Begge hjemmedaab af 31. jan:, ? Tini? på ? ?:
Tikøb Kirkebog side 459 nr. 8.
"

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-03-07 15:54

Det er vist ikke tvillinger!!!

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Capitain Holk 37 Gift Huusbonde Gaardmand og Pensionist
Conradine Lem 29 Gift hans Kone
Friderich Emil Holk 9 Ugift deres børn
Sophie Holk 7 Ugift deres børn
Anton Holk 3 Ugift deres børn
Georg Holk 1 Ugift deres børn

Tydning af den kirkebog er for viderekomne.
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-03-07 16:53

Til Modersvilje. jeg giver dig ret i at denne Kirkebog er noget svær at læse, men tvillinger er de nu.
Georg Christoffer holck dør 1. sep 1798. Anton først i 1836.
det fremgår også af teksten som jeg mener har tydet korekt på det punkt.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 17:03

Antons tvillingbror kan jo være død og Anton kan have fået en ny lillebror Georg...
Det er vel folketællingen 1801? Svend

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 300 point
Dato : 11-03-07 17:23

Hej
Jeg læser det som:

Søebekgaard Tvillingesønner af Leutenant Andreas von holck og Conradine Lem. Navnlig
1. Georg Christopher, Fadfere Frue Kammerherredinde von Hauch ?? ?? Kapitain i Lund, Regimentsofficer
?? ?? , Pedersen ?? ??
2. Anton Frederich Adam, Fadder: Frue paa Alder??
Mdme Jørgens, Kammerherre von Hauch, Anders ??
Lieut(nant ) ?? Font?? ?? Loan??

Begge hjemmedaab af 31. jan:, ?? Bekræftet i Tikøb Kirke p?? ??:

Lis

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-03-07 17:48

Hej

Ja den er svær - så mit bud bliver:

Søebeksgaard, Tvillinge-sønner af Lieutenant Andreas Von Holck & Conradine Lem ____
1. Georg Christoffer. Fadd: Frue Kammerherrinde Von Hauch. Joakim ____ (aristor), Fr. Capitain Von Lund. __________ Krigsråd Pedersen, Fr. Førgaard.

2. Anton Friderich Adam. Fadd: Frue Von Aldvrigt. Mad.me. Jørgens, Kammerherre Von Hauch.
Lieut. Ga. Font. ____ Lomm.

Begges Hjemmedåb af 31. jan. ______-i Tikøb kirke

Deres forældre Andreas og Conradine skulle være blevet viet i Krogerup den 20. april 1792.
Conradine født den 21.2.1772 i Tikøb, datter af Hermann Lem og Anna Dorthea Kolbel.
Conradine dør 1802.
Andreas født den 28. marts 1767 i Kronborg, gifter sig igen i 1810 med Lise De Moldrup. Han dør 25. oktober 1846.

Drengene: Andreas dør allerede den 1. september 1798
Anton dør den 20. marts 1836, det er muligvis ham der gifter sig den 11. november 1829 på Frederiksberg med Louise Wilhelmine Rantzau.

Det er svær - Så mon ikke vi alle bidrager med lidt brugbare oplysninger som til sidst bliver hele teksten.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-03-07 20:19

Søebeksgaard, Tvillinge-sønner af Lieutenant Andreas Von Holck & Conradine Lem ____
1. Georg Christoffer. Fadd: Frue Kammerherrinde Von Hauch. Joakim ____ (aristor), Fr. Capitain Von Lund. __________ Krigsråd Pedersen, Fr. Førgaard.

2. Anton Friderich Adam. Fadd: Frue Von Aldvrigt. Mad.me. Jørgens, Kammerherre Von Hauch.
Lieut. Ga. Font. ____ Lomm.

Begges Hjemmedåb af 31. jan:, _ (affærdig): bekræfteti Tikøb kirke

Deres forældre Andreas og Conradine skulle være blevet viet i Krogerup den 20. april 1792.
Conradine født den 21.2.1772 i Tikøb, datter af Hermann Lem og Anna Dorthea Kolbel.
Conradine dør 1802.
Andreas født den 28. marts 1767 i Kronborg, gifter sig igen i 1810 med Lise De Moldrup. Han dør 25. oktober 1846.

måske lidt mere

dr.dem

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-03-07 21:11

Hej igen

Har lige fundet ud af nogle oplysninger om hende der er fadder til Georg Christopher

Frue kammerherreinde von Hauch - er gift med kammerherre von Hauch

må være søster/eller anden familie til Andreas von Holck (altså tvillinge faderen)

for hun hedder Juliane Kirstine født baronesse von Holck, hendes mand hedder Georg Christopher
von Hauch (en af drengene bliver muligvis opkaldt efter ham)

der er også en Captain Von Lund som også er gift med en Von Holck.

I det kongelige bibliotek findes mange portrætter af Holckérne

www.detkongeligebibliotek.dk
kort-og billedafdelingen,portrætregistratanten.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 11-03-07 22:32

Kallundborg Vor Frue, Ars, Holbæk 1844-1851 opslag 146 nr 32

Død den 23. oktober 1846, begravet den 28. oktober 1846
Andreas v. Holck 79,3/4 år
Pensioneret major i Kallundborg
gift 2 gange, død af alderdom.
Tikøb, Lynge-Kronborg, Frederiksborg 1781-1800 opslag 153 øverst

Andreas von Holck og Conradine Lem (deres vielse)
blot lidt hjælp, hvis du ikke allerede har oplysningerne.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-03-07 23:30

Jeg kan ikke tyde noget som helst,
men engang når din barnedåb er tydet færdig skulle du se på denne side
http://www.sadolins.com/genealogy/index.php
der er 162 holck
Den ældste er:
Christen Holck født 1558 død 1641

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 12-03-07 11:04

Tak for svaret LisBJensen.

Da du var den der kom først med mange ord tydet har jeg besluttet at du skal have de 300 point, selv om det er svært idet både Steevin og dr.dem jo også har bridraget med meget godt.

MVH

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-03-07 11:07

Til steevin og dr.dem

Mange tak for bidraget til tydning og ekstra viden om de to personers fadder samt slægtning.