/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Søndagens navnegåde: Ronine?
Fra : svendgiversen
Vist : 1090 gange
100 point
Dato : 11-03-07 09:17

Hej mere alsidige kandu brugere.

Under slægtsforskning leder vi efter en 400 årig gammel dame: Anne Ronine Sommer...
Jeg finder hende ikke; i det hele taget finder jeg ingen Ronine.

Er der nogen der kender nulevende eller afdøde med fornavn Ronine? Hvis afdøde så Hvem??

Oplysningerne skulle komme fra en skifteprotokol fra 1667, hvor vor Anne Ronine døde,
og hendes søster, som Finn leder efter, arvede...
Hvis nu det håndskrevene navn er skrevet forkert/utydeligt og/eller læst anderledes?
Hvad kan der så have stået i stedet for Ronine??

Jeg kender kun Rasmine (det hed min første kendte hest på min fars gård)
og det er jo ret forskelligt fra Ronine; findes der navne som Romine, Rosine etc. ???
Hilsen og God Søndag, Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-07 09:32

Det er ret almindligt i grønland at opkalde piger efter f.eks. bedstefaderens fornavn. Derfor findes der mange grønlandske kvinder med navne som:

Oline
Andersine
Hansine
Larsine
Jensine
Sørine
osv.

Måske er vedkommende 'Ronine' af grønladsk oprindelse?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 10:06

Det er vist ikke kun på Grønland piger opkaldes efter feminiserede bedsteforældres navne.
(og umiddelbart ser jeg ingen grønlandske forbinelser, tværtimod vi er midt i kontinentet Jylland).

Men er god teori; hvad hedder så det mandlige opkalde navne, næppe Ronnie?

Svend, der også læser Anders And og hvis mormor hed Jensine.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 10:29

Jeg finder en enkelt Romine: En gammel Bornholmer pige, Svend
"
HANSEN, Romine Marie Bodine   Christening Date:   1 Apr 1855
Recorded in:   Vester Marie, Bornholm, Father:   Kristopher HANSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 10:35

Der er mange Rosine,
men kan man forveksle et håndskrevet n med et s?

Og jeg finder ingen Rosine Sommer...

Andre bud? Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-07 10:47

Så må det være Finn, der søger på DIS.

Så skulle Anne Ronine Sommer være død i 1764 og ikke 1667, som du skriver.

Det kan jo være svært at skulle gætte sig til hvad der står, når man ikke selv har set det håndskrevne. Og det er formentlig skrevet med gotisk skrift.

Du kan bare se hvor svært det i dag kan være at læse en andens håndskrift.

Men mit bud kunne være Sorine.

Held og lykke med søgningen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-07 11:30

Rolfine? er måske blevet til Ronine?

Jeg mener at Ronine ellers er afledt af mandenavnet Roal. Altså istedet for Roaline/Roaldine

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 12:13

Nu begynder det at hjælpe med forslag...

Ja 1764 ikke 1667, og da var hun enke efter Peter Høeg, på Birkegården i Terp nordøst for Bjerringbro, så hun er nok født ca år 1700, men her drejer det sig jo kun om navne...

Jeg finder over 150 Sorine men ingen Sorine Sommer.

Rolfine er også et godt bud, men jeg finder heller ingen med det navn, hvem gør?

Også Roal er et godt budpå far- eller mor- faderen; jeg kendte kun Roar...
Men jeg finder heller ingen Roaline eller Roaldine; hvem gør??

Også forslag med potentielle eksistende navnesøstre efterspørges...
Tilsyneladende en vanskeligere Søndags opgave end jeg først troede, Svend

Accepteret svar
Fra : Seipe

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-07 12:15

Der er højst 2 der hedder Ronine i dag.

http://www.dst.dk/Statistik/Navne/Document.aspx?path=%2fhomedk%2fstatistik%2fnavne%2fhvormange&layout={AB08C697-2973-4A81-98AC-E038190BA8DB}

Seipe

birkes

Start med at røre gæren ud i vandet. Tilsæt derefter olie og salt. Når det er gjort kan du lige så stille begynde at tilsætte melet til dejen er blank. Når dejen er færdig kan du begynde at forme dine boller. Der kan ca. blive til 12-14 stykker. Lig dem på en plade med bagepapir og læg et viskestykke over og stil bollerne køligt i ca. 8-10 timer. Tænd ovnen på ca. 250 grader. Før du sætter bollerne ind kan du pensle dem med sammenpisket æg eller mælk. Kom til sidst birkes på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-07 12:40

Har du prøvet at søge på Anne Romine Sommer ?

Navnet Romine har tidligere eksisteret.

Seipe

Du fik vist for meget med i dit indlæg, men nu ved svendgiversen da lidt om bagning

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 13:14

Tak Seipe, jeg undrede mig også over den bage opskrift?

Og hvor er det typisk med sådanne halv-offentlige institutioner...
Mindst 2 er enten: 0 eller 1 eller 2.

Findes der overhovedet nogen der hedder Romine? Det er spørgsmålet?
Og er det ikke kun nulevende?? Hvad med Ronine født for over 400 år siden???

Også tak til dig ans, (kke fra Ans, tæt på hvor Ronine levede).
Ja, jeg har prøvet Romine og fundet én kun én, og på Bornholm, se ovenfor.

Og Hav en fortsat God Søndag...
Her i Sønderborg er det nu forår, og vor lille nye hundehvalp Debbie skal i skoven, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-07 13:40

Så god tur med Debbie på denne solskinsdag

Men gotisk skrift kan være svær at læse

http://www.dis-danmark.dk/intro/gotisk.asp

Har du spurgt en "professionel" til at tyde håndskriften !!

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 11-03-07 14:11

Ja, det var den sidste del af opskriften på rundstykker der kom med af en eller anden årsag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 14:32

Tak for rundstykke opskrift; dem bager vi ikke selv, men min kone bager boller.

Og angående håndskriften...
Jeg og sikkert heller ikke spørgeren Finn har set den originale skifteprotokol...
Vist oplyst af en sønderjysk slægtsforsker i DIS?

At finde den vil være en måde at komme videre på, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 17:58

Oplyst her, men vist ikke længere smalltalk:
"
I bogen "1900 godsskifter fra Bjerringbro-Hvorslev-egnen 1715-1815", udg. 2002, er nævnt 2 skifter fra prot. G228-13, Ulstrup m.fl.Godser:

Nr 336 - Anne Ronine Sommer i Birkegården i Terp
30/6 1764, F.308a
E. efter Frederik Høeg
Arving: Søster g.m. Just Platfus i København.
"
Fra denne spørgsmålserie i DIS, Svend
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,281310

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-07 16:56

Tak for svaret Seipe.