/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sort prik for øjet?
Fra : Grimstrup
Vist : 15442 gange
100 point
Dato : 10-03-07 20:56

Jeg har et problem med mit højre øje. Jeg har en lille sort prik for mit øje som er meget forstyrrende når jeg skal læse ol. Jeg kan ikke se den hele tiden, men når jeg læser eller på anden måde skal koncentrerer mig for at læse så kan jeg se den.

Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være, og/eller hvad jeg skal gøre ved det?

Mvh
Grimstrup

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-03-07 21:28

Gå til en øjenlæge, han/hun kan fortælle dig, hvad der er galt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-07 22:08

Helt enig - gå til øjenlæge. Jeg har selv en sort plet. Det har gennem nogle få år udviklet sig, så jeg nu kun har en synsrest på 10%. Det er da ikke sikkert at du fejler det samme; men lad øjenlægen afgøre det.

Accepteret svar
Fra : punkler

Modtaget 100 point
Dato : 11-03-07 00:11

Hej!

Rent anatomisk, er det sikkert en rest fra den arterie som forsynede linsen inden fødslen. Igennem Corpus vitreum (glaslegemet) går en smal kanel (canalis hyaloideus), som indeholder kammervand, denne kanal indeholdt blokaret. Arterien hed arterius hyaloideus og denne blev nedbrudt kort før fødslen (ca. 6 uger før), men der kan stadigæk forekomme "rester" derfra. "Resten svømmer rundt" inde i glaslegemet (corpus vitreum) og vil i visse tilfælde være til gene.

"resten" bliver også kaldt for "Flyvende myg".

Det er ikke noget du skal være nervøs over.

Se evt. denne illustration. http://www.vos.dk/db/jpg/glaslegeme.jpg

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 11-03-07 00:19

Jeg tillader mig alligevel at være lidt bange;) det er bare lidt mærkeligt, det startede først for ca. en måned siden eller noget, regnede lidt med det bare ville gå væk, men her er jeg så..

Men tak for svarene indtil videre, ringer til lægerne mandag og ser om jeg kan få en tid indenfor det næste års tid..hvis jeg er heldig;)

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-03-07 00:33

Jeg håber da ikke at der er noget i vejen, men ofte er ovenstående forklaring årsagen.

Det er også en anden mulighed. Når man bliver ældre kan corpus vitreum ændre sig en smule i formen og "skubbe" lidt til retina (nethinden), dette kan tilbagekaste lys, hvilket ses som skygger eller prikker.

Der kan selvfølgelig også være andre patalogiske ting ivejen, dette vil jeg dog ikke komme med en længere redegørelse omkring.
Som hovedregel plejer jeg at sige: hvis man en morgen vågner med "unormalt" syn, så skal der straks søges læge.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-03-07 12:52

Jeg tror ikke du får lov at vente ved øjenlægen. Jeg har sidste sommer været på et kursus, hvor vi lærte blindskrift og at bruge talesyntese på pc en. vi var 6 med sorte pletter - ganske vist i begge øjne; Men det var - ta mig fan- ikke rester fra vores fostertilværelse!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-07 13:01

Det er fint at du kontakter læge/øjenlæge, som er den eneste, der kan give dig et konkret svar Grimstrup.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-03-07 13:50

Jeg kan ikke sidde her og komme med en konkret diagnose - hvilket jeg heller ikke har kompetence til... Men den hyppigste årsag til ovenstående beskrivelse er, som jeg tidligere skrev, "blot" en "flyvende myg". Og ja, selvfølgelig skal du have dét tjekket, hvis prikken er opstået pludselig.

Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-03-07 14:23

Ja jeg håber da også din øjenlæge ser mere optimistisk på den sorte plet end jeg gør. Jeg har set specialsdelingerne i Århus og på Rigshospitalet overfyldte med "sorte pletter" Ingen af dem jeg senere har truffet har bevaret deres "læsesyn" Så det bedste råd du har fået er !gå til Øjenlæge" Jeg håber han kan berolige dig.
De bedste ønsker Valde

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-03-07 16:28

valde - læsesynet vil man altid "miste", eller rettere akkummodationsevnen. Dette betyder at linsens evne til at ændre styrke bliver dårligere med alderen, som regel opdager man dette ved omkring 45 års alderen som sløret syn på nær. Dette er ganske naturligt og vil ske for alle. Man kan kompensere det slørede syn, ved at have en større læseafstand, men den bedste løsning vil være en brille . Eller er det ikke akkummodationsevnen du mener?

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 11-03-07 16:36

Nu er jeg kun 23 år, så regner ikke med det er alderen der begynder at drille mig;).. endnu da..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-07 17:05

Grimstrup

Uanset hvor behjælpsomme/kloge brugerne på kandu er, så kan der kun stilles en diagnose af en kyndig, som har undersøgt dit/dine øje/øjne.

Men ring til lægen i morgen.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 11-03-07 18:26

Grimsstrup --> nej det ville være lige tidligt nok...

ans --> det har du fuldstændig ret i!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-03-07 20:02

Ja!-Specialisterne der opererede mine øjne har meget at lære!

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 12-03-07 09:23

Så er der bestilt tid.. den 27 april.. ikke dårligt;)

Jeg skriver lige igen når jeg har fundet ud af hvad det er galt!

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 12-03-07 15:12

Eller har fundet en genvej:) Mit lokale kontaktlinse institut får besøg af en øjenlæge to gange om ugen, hvos man kan købe sig en tid for 400 kr... haps..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-03-07 17:15

Så håber jeg det bliver i denne uge, du får en tid

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 23-03-07 16:50

Jeg har nu snakket med lægen nu, og der var ikke rigtigt noget galt:)

Jeg havde en "klump" i min gele masse i øjet.. det kunne lige så godt være den forsvandt igen som at der kom flere, så det lyder vel okay efter omstændighederne:)

Tak for svarene!

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 23-03-07 16:52

Tak for svaret punkler.