/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Anne Ronine Sommer og F. Høeg
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 1150 gange
50 point
Dato : 10-03-07 14:24

Er der nogen der kan hjælpe mig med Anne Ronine Sommers fødsel, -sted og forældre. Hun død i 1764 på Birkegården i Terp, hvor hun var enke efter Frederik Høeg.

Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-07 14:51

Er det Terp ved Fjerritslev? Randers?? eller Bramming??? eller????
Jeg finder ingen Ronine Sommer; her er foreløbig et udvalg af Anne Sommer...
Indtil landsdelen er fastlagt, Svend
"
RASMUSDATTER SOMMERS, Anne   Chr   1662   Mari   Onslev
Fa:   Rasmus SOMMERS
Mo:
JENSDATTER SOMMER, Anne   Bir   1680   Mari   Kippin
Fa:   Jens HANSEN SOMMER
Mo:
RASMUSDATTER SOMER, Anne   Chr   1687   Mari   Kippin
Fa:   Rasmus SOMER
Mo:
RASMUSDATTER SOMMER, Anne   Chr   1688   Mari   Kippin
Fa:   Rasmus SOMMER
Mo:
CHRISTENSDATTER SOMMER, Anne   1695   Denm   Aalb   Als
Fa:   Christen SOMMER
Mo:
JENSDATTER SOMER, Anne Marie   Chr   1714   Rand   Ebelto
Fa:   Jens SOMER
"

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 10-03-07 22:45

Hej Svend
Bare jeg vidste det. Det kommer fra et tidligere indlæg her på kandu, hvor der var nogen der arbejdede med Høeg slægten, og havde fundet hans svigerinde der er gift ind i Platfuss slægten.

Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-07 23:26

Den omtalte skifte/arvesag var jo fra "midt" Terp, vest for Randers, nordøst for Bjerringbro...
Men som du selv siger uvist hvor Anne Ronine Sommer kom fra.
(Var det bønder rejste de nok ikke langt dengang for at gifte sig, men det er jo ikke tilfældet)

Og mellemnavnet Ronine, findes det overhovedet? hvad kan der have stået i stedet??

Blandt de Anne Sommer jeg fandt, tror jeg det er hende fra Als ved Aalborg,
det passer bedst aldersmæssigt...
Men måske er der andre jeg ikke har i mt uddrag af Family Search?
Og vi er jo før folketællingerne...

Altså mit bud er Anne Rosine/Rodrine/Rasmine etc. Christiansdatter Sommer.
Men hvordan hun skulle være en søster til din Platfuss/Ursin ane, det forstår jeg ikke??
Sidste hilsen idag, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 14:12

Da jeg tvivler på navnet Ronine har jeg startet en Søndags Navne Søgning under smalltalk...
Foreløbig uden nye/anvendelige resultater, Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 11-03-07 15:13

Det kan vel godt tænkes at et par søstre med navnet Sommer, er født og opvokset samme sted. Den ene rejser til København, hvis de er født i Jylland. Eller den anden rejser til Jylland hvis de er født i København.

Finn

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-07 16:24

Ja men:
Fra DIS
"
Re: Marcus Høeg, død 1729, Sdr Rangstrup/Hoptrup - fødselssted ?
Indsendt af: Thorbjørn Bertelsen (IP Logget)
Dato: 01/01-07 14:51

Hej.

I bogen "1900 godsskifter fra Bjerringbro-Hvorslev-egnen 1715-1815", udg. 2002, er nævnt 2 skifter fra prot. G228-13, Ulstrup m.fl.Godser:

Nr 250 - Otto Frederik Høeg i Terp (tidl.herredsfoged)
? 1756, F.169b
E: unavngiven
Arvinger: En søster på Haugård i Haderslev, en bror H.A.Høeg.

Nr 336 - Anne Ronine Sommer i Birkegården i Terp
30/6 1764, F.308a
E. efter Frederik Høeg
Arving: Søster g.m. Just Platfus i København.

Førstnævnte - er utvivlsomt søn fra Hovgård i Hoptrup. Mon han er = nævnte Wulf Friederich??

Sidstnævnte - er hun hans enke??

Hilsen
Thorbjørn
"
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,281310

Og fra din Flatfuss søgning
"
Jeg leder fortsat efter oplysninger om Just Platfuss, født ca. 1754 i København. Han blev gift med Anna Christense Ursin, født 11. oktober 1756 i Vor Frue sogn, København.
"
Er Anne R. Sommer enke i 1764 er jun vel ikke hel ung?
Arver Anna C. Ursin på det tidspunkt er hun kun 10 år??

Og hvordan kommer søstrene til begge at hedde Sommer? eller begge Ursin??
Ikke forstået, Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 11-03-07 19:36

Det drejer sig om 2 forskellige Just Platfuss, og deraf også to forskellige damer. En A.C.Ursin og en A.R.Sommer.

Finn

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 20-03-07 22:26

Frederik Høeg og Anne Rosine Sommer - er der ingen der kender til dem og kan hjælpe mig med hendes fødsels sogn?

Finn

Annuller spørgsmålet
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 27-03-07 11:19

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

God påske.
Finn