/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilkøb- gulplade til hvidplade
Fra : Dkkasper
Vist : 5217 gange
200 point
Dato : 10-03-07 10:54

Hej,

Jeg har undret mig over hvorfor man ikke hører om at folk køber en f.eks. ny stationcar på guleplader, hvorefter nogle år når der der behov for sæder, at så får de sæder og hvide plader på.

Ved godt det koster i afgift - men så har man jo i årene forinden betalt af på en langt lavere pris.

Kan noget forklare hvorfor dette åbenbart ikke sker så tit?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-07 10:58

Fordi det ikke kan betale sig......

Det sker men det er sjældent....

Det er jo ikke bare at sætte sæder i......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-07 11:01

Det er netop afgiften der sætter begrænsninger, jeg kender nogle som omregistrerede en gulpladebil, det blev meget dyrere end de regnede med, skulle de gøre det om, ville de bytte bilen og købe en på hvide plader, de stod med en meget dyr gammel bil efter omregistreringen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-07 12:51

Afgiften går helt op til 180% på personbiler mens den er op til 60% på varebiler hvilket giver et voldsomt beløb ved frikøb så det skal være et decideret liebhaverkøretøj.
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/228.html

Jeg ville nødigt give mere end det dobbelte for min gulpladebil selv om jeg har sæderne liggende.

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 10-03-07 15:15

okay, jeg skal lige være helt med.

Hvis jeg nu køber en ny gulpladebil idag, så skal afgiften være 60%. Om to år, så har jeg behov for bagsæder mm. - Så skal jeg vel ikke betale 180% men kun forskellen på 110% - ik´?

I givet fald, hvilken værdi er det så jeg skal betale 110% afgift af, er det bilens nypris eller bilens værdi om 2 år?

Omkostninger til mekaniker, for at få bilen til hvidplade (montering af bagsæde mm) kan vel ikke løbe op i mere en 5.000 eller?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-03-07 15:26

Du skal også lige finde sæderne og betale for dem

Kommentar
Fra : Kennethholmer

Dato : 10-03-07 16:19

Jeg købte i 1999 en golf 2 fra tyskland...

Jeg pillede sæderne, sikkerhedsseler, dørhåndtag, vinduesopruller, og hattehylde ud..

Bilen incl afgift kostede 59000 kr.. hvis jeg havde valgt hvide plader havde den kostet 80000kr.

Jeg har undersøgt hvad det skal koste for at få sæderne i igen. 18000kr. Det kan ikke hænge sammen. Min bil ville blive vurderet til ca. 20000 idag og ville ikke blive ret meget mere værd selv om den var på hvide plader

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-07 17:40

Procenterne beregnes ikke direkte hvilket kan ses af ovenstående link, men nej du skal ikke betale ffuld af gift da der er betalt delvist til de karryfarvede, men det bliver alligevel til mange penge da hvidpladebilerne taber forholdsvis mere de første år, hvilket pgså er årsag til at gamle firmabiler er billige set i forhold til nypris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-07 22:38

Citat
I givet fald, hvilken værdi er det så jeg skal betale 110% afgift af, er det bilens nypris eller bilens værdi om 2 år?

Så enkelt er det ikke....en lille del af beløbet bilen vurderes til skal der ikke betales afgift af, en anden del skal der betales en vis procentdel af...og resten 180 %.

Og afgiften beregnes ud fra 2 ting...hvad den ved registreringssynet værdisættes til og hvad en tilsvarende model der allerede er på hvide plader koster.

Som lidt af en rettesnor plejer man at sige ca 65 % af det en bil magen til på hvide plader koster, det er det der skal betales i afgift for at få en varebil på hvide plader.

Så hvad du selv har givet for bilen tages der ikke hensyn til.

mvh dova