/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Jødernes flugt til Sverige
Fra : BjornJ
Vist : 1643 gange
100 point
Dato : 10-03-07 10:45

Jeg har lige læst Herbert Pundik, "Det er er ikke nok at overleve" Han skriver bla. om flugten til Sverige.
Hvordan kom Jøderne der boede på Fyn og i Jylland til Sverige.
Hvar der også Kattegat ruter?

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-07 11:00

De sejlede med fiskerbåde bl.a.

Eller blev "smuglet" til sjælland, og kom så den vej over.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-03-07 11:12

Der var en organiseret flugtvej via frederikshavn.
Sikkert også fra flere steder langs jyllands østkyst.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-03-07 11:57

Jeg kan IKKE læse mig til at, jøderne er kommet til Sverige andre steden end via Øresund, og har heller aldig hørt om andre flugtruter

Citat
Hvordan foregik redningsaktionen af jøderne til Sverige?

Den danske redningsaktion af jøderne over Øresund er kaldet en besættelsestidens "finest hour". I ugerne efter jødeaktionen den 1. oktober 1943 hjalp almindelige danskere godt 7.000 jøder med at flygte til Sverige, om end 197 jøder arresteredes under flugten. Hermed reddede 95% af jøderne i Danmark livet.

Sammenlignet med andre europæiske lande var det fantastisk: Omkring 40% af de norske jøder og 75% af jøderne i Holland mistede livet.

Redningsaktionen kom i stand lige efter jødeaktionen, som den danske befolkning tog kraftigt afstand fra. Antisemitismen (jødehadet) var ikke udbredt i det danske samfund, og tusindvis af danskere valgte i medfølelse og protest at bryde loven og hjælpe jøder i Danmark på flugt. Almindelige danskere hjalp med at give husly, tøj, mad og penge til de jødiske flygtninge. Andre danskere planlagde og hjalp ved selve flugten til Sverige. De sikrede flugtruter, skaffede transport og sejlede skibene, hvorfor mange af kystpolitiets betjente og fiskere på Øresund fik stor betydning for jødeaktionen. I små robåde, fiskerbåde og store sejlskibe kom de jødiske flygtninge til Sverige, der den 2. oktober 1943 havde erklæret sig villige til at modtage alle danske jøder. I alt sejlede 6-700 transporter over Øresund i de to uger, som redningsaktionen varede.

http://www.faktalink.dk/publish.php?linknavn=besaakti

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-03-07 12:58

Jeg er bekendt med, at der også var nogle meget benyttede flugtruter fra Nordsjællandske havne f.eks. Gilleleje og Hornbæk.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-07 13:12

Der var to tre fiskeskippere fra sæby der sejlede jøder over. Beretninger findes i lokalhistoriske arkiver

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-03-07 14:04

Brokke44.... Det lyder helt rigtigt, da Hornbæk og Gilleleje ligger ved Øresund

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-03-07 14:25

Olesen-50

Fat i atlasset du - de nævnte havne ligger i Kattegat.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-03-07 17:41

Til Brokke44
Men, dog på Sjæland. Det er flugtruterne fra Fun og Jyland jeg efterlyser!

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-07 17:46

Citat
Det er flugtruterne fra Fun og Jyland jeg efterlyser

Der er ingen desiderede "ruter"......

Det var fiskerbåde fra DK der sejlede ud og mødtes med svenske både ude på vandet som så tog dem med til sverige.....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-03-07 20:54

Brokke44... fiskerbys historie
Den gamle fiskerby Gilleje ligger nordligst i Øresund

http://www.mik.dk/museer/Gilleleje_Museum.aspx

Og da Hornbæk ligger nærmere Helsingør, må begge byer ligge ved Øresund

Så fat selv lige et atlas

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 22-03-07 22:47

Da jeg i sin tid sejlede, lå Kronborg ved indsejlingen til Øresund, og jeg mener da at kunne huske, at Kronborg lå ØST for disse byer, men man har måske flyttet slottet vestpå.
Af disse byer, ligger Gilleleje som Sjællands nordligste med Nakkehoved fyr, og herfra er der 13 nautiske mil (sømil) i sydvestlig sejlads til daværende Lappegrund fyrskib, der lå i indsejlingen til Øresund.
Netop fra Gilleleje blev der sejlet mange jøder til Sverige, da der kun var 5 nautiske mil i nørdøstlig retnin, til man var i svensk farvand.
Der blev også transporteret jøder fra Grenå, men her drejede det sig om 50 nautiske mil, altså en noget længere strækning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 22:54

Citat
Det er flugtruterne fra Fun og Jyland jeg efterlyser

Så mon ikke gilleleje er underordnet

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 22-03-07 23:07

Jeg ved ikke, hvad du mener med, at Gilleleje er underordnet, for i kraft af sin store fiskerflåde, blev der netop herfra transporteret masser af jøder til Sverige

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-03-07 23:09

Ja, du har ret refi, det er hvordan jøderne kom fra Fyn og Jylland, til Sverige jeg er intereseret i.

Om Øresund slutter imellem Helsingør og Helsingborg, elle imellem Gilleleje oh Kullen er i den forbindelse uden betydning.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 23:10

Citat
Jeg ved ikke, hvad du mener med, at Gilleleje er underordnet

At det IKKE er sjælland det drejer sig om

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-03-07 23:18

Og så er spørgsmål helt uden for emnet. Hvorfor står alt lige pludseligt med blåt?
Er er nogen af de kloge EDBer der kan forklare det.

Bjørn

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 22-03-07 23:20

Du har fået et svar, der fortæller dig, at de også blev sejlet fra Grenå, men også Frederikshavn sendte en del over.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-03-07 23:26

Ja Per, det svar har jeg set, men jeg mangler nogle kilde anvisninger.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 23:32

Bare kig i din historiebog.....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-03-07 23:35

Min historiebog var fra før krigen

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 23:43

Du finder ikke meget på tryk da LANGT hovedparten blev transporteret over øresund....

Det var trods alt den korteste vej...

Så du må igang med at læse historiebøger om DK under besættelsen......

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-03-07 23:56

Jeg vil godt læse nogle historiebøger om besættelse, og har da også læst en del, men jeg er aldrig stødt på noget om Jøderne fra Fyn og Jylland.
Der er jo i tusindvis af sider, også på nettet b.la. har jeg lige fundet dette:

Mange danske jøder (dog også jøder fra andre lande) flygtede illegalt til Sverige blandt andet med hjælp fra ”Fiskerne” og deres fiskekutter. Da Sverige var neutralt og ikke besat af Hitler og nazisterne, blev det et af jødernes mest benyttede fristeder.
De illegale flugtruter gik fra 27 forskellige steder på Sjælland – fra Udsholdt i Nordsjælland til Hesnæs i syd. De vigtigste flugtruter afgik fra Gilleleje, Helsingør-Humlebæk og Københavns havn. Det anslås, at 200-300 fartøjer var beskæftiget med transport af jøder på flugt. I bedste fald kunne overfarten i robåd vare 4-5 timer alt efter vejr og strømforhold. Det var fiskerne, der roede, men når det kneb, trådte frivillige til. Nogle af bådene var tunge at ro. Under flugtdagen blev mange både bragt illegalt tilbage til kysten. En båd blev for eksempel hentet i Bagsværd Sø og transporteret til kysten af Falck’s Redningskors.

Uddrag af bogen, ”Karen Kurér”, skrevet af Estrid Ott: ”Hun var ud for Roklubben, hvis både man måtte lægge op den 29. august (1943), da al sejlads blev forbudt i Sundet, men klubmedlemmerne holder stadig til derude for at få en sludder. Det lyder som om årer forsigtigt blev sat i vandet, og det forekommer hende, at en mørk båd glider ud fra tunnelen under Strandvejen, den tunnel, roerne sejler igennem for at komme fra Sundet til klubhuset.”

De seks etaper af jødernes flugt fra København til Skåne (fundet i bogen, ”Gilleleje oktober 1943 – under jødernes flugt for nazismen):

1.etape: Så godt som alle de jødiske flygtninge, der flugtede til Sverige via Gilleleje området, kom fra København. Kun få tog direkte fra deres hjem op til kysten. De fleste var først skjult hos venner og bekendte, eller de forlod deres bopæl uden at have noget sted at tage hen – disse søgte til parkerne i byen eller gemte sig i skovene ude omkring på landet. Københavnske praktiserende læger og et par hundrede medlemmer af Akademisk Skyttekorps gennemførte ”opsamlingerne” af disse jødiske flygtninge. Jøderne blev i første omgang sendt til byens hospitaler, hvor de blev indskrevet under ikke-jødiske navne.

2. etape: Til transporten op til kysten benyttede man jernbaner, busser, taxavogne, privatbiler, lastbiler, ambulancer, cykler og alle mulige kombinationer af disse transportmidler.. Nogle valgte endda at gå til fods den lange vej.

3. etape: De tidligst anvendte skjulesteder ved kysten var sommerhusene. Der blev også skjult mange jøder på Badehotellet og Missionshotellet. I begyndelsen blev Gilleleje Kro også brugt.

4. etape: Selve udskibningen når den foregik fra havnen, var det let for passagererne at komme om bord, men foregik den ude på kysten, var det mere besværligt at få jøderne direkte ombord. Derfor måtte de oftes sejles ud i mindre både til de ventende kuttere.

5. etape: Overfarten til Skåne. Først når fartøjet var ude af sigte fra den sjællandske kyst, blev kursen mod Sverige og svensk havn sat.

6. etape: Modtagelsen i Sverige var den sidste etape i jødernes illegale flugt til Sverige. De fleste af flygtningene fra Gilleleje området blev sat i land i Höganäs, men nogle kom da også til Mölle, Arild og Råå. Jøderne blev modtaget og registreret af politi og militær. De gennemgik en nøje lægeundersøgelse. De fleste danske jøder blev indkvarteret på en skole, i lokaler hos luftbeskyttelseskorpset og i forlægninger på Kullen.

I de første flugtdage kostede det mellem 5000 og 2000 kroner pr. person at komme over til Sverige. (i 1943 svarede 100 kroner til det sammen som 2000 kroner i dag). Senere, da flugten blev bedre organiseret, kostede det i gennemsnit 1000 kroner. Fattige flygtninge kom gratis over – ingen blev efterladt, fordi man ikke kunne betale for ”billetten” til friheden. Men det var velset, at man betalte mere til den fælles kasse, hvis man havde råd til det. Fiskerne skulle have betaling for den risiko, de løb ved at hjælpe jøderne – de ville miste både skib og frihed.

To af dem, der stod bag udskibningen af jøder, var værten fra Snekkersten Kro, Henry Thomsen og læge Jørgen Gersfeldt fra Snekkersten. Fiskerne kom til lægen med oplysninger om, hvor mange jøder de kunne udskibe, og hvad det ville koste. Gerfeldt sammensatte passagerlisterne, så de flygtninge, der havde råd, betalte for de fattige, som ikke havde råd. Han gav de små børn sovemedicin, så de ikke skreg og samtidig advarede tyskerne under overfarten.

Selv politiets store patruljebåde blev brugt til at bringe jøder til Sverige fra Espergærde.

Den 4. oktober blev 8 fiskekuttere taget af tyskerne ud for Snekkersten. De 12 fiskere fra fiskekutterne blev sendt til Horserød-lejren, og deres skibe blev konfiskeret. Disse fiskere slap efter en uge med en advarsel. Men det var ikke alle, der var lige heldige!

Fra oktober 1943 til krigens slutning sejlede Flygtninge tjenesten 367 ture mellem Sverige og Danmark med jøder. 1880 voksne og børn blev reddet i sikkerhed i Sverige.

Men ikke et ord om andre ruter end de kente fra Sjælland

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 23:58

Nej - der er ingen RUTER

Det var KUN fra sjælland....

Annuller spørgsmålet
Fra : BjornJ

Dato : 09-05-07 21:57

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål