/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
skattefrit
Fra : gertajensen
Vist : 731 gange
50 point
Dato : 09-03-07 22:55

Hej..
Jeg er den lykkelige ejer af et hus,og jeg kunne godt tænke mig og leje en del af det ud, 2 eller 3 værelser, mit spørgsmål går så på hvad eller nærmere hvor meget kan jeg tillade mig og opkræve i husleje før beløbet bliver beskattet...
på forhånd tak..
Gert

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 23:03

Dette link er godt nok ikke fra 2007, men mon ikke den kan bruges??

http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=600&katid=51&overskrift=Udlejning%20af%20et%20v%C3%A6relse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 23:05

En rigtig god side, der er noget nyere

http://www.lejebolig.dk/WebPages/Vejledning.aspx#U1

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-03-07 08:29

Jeg ved ikke helt hvad du kan tillade dig at opkræve i leje, kommer meget an på hvor i landet det er.

Du skal beskattes af lejeindtægten. Du kan få et bundfradrag på mindst 24.000 kr. som ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst.

Nedenfor er et "lille" citat fra loven:

Lejere, der fremlejer en del af værelserne i egen lejet lejlighed til beboelse, kan ved indkomstopgørelsen vælge kun at medregne den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag på 2/3 af fremlejers egen årlige leje for hele lejligheden. Andelshavere i private andelsboligforeninger anses i denne forbindelse som lejere, og andelshaveres boligafgift anses som leje. Ejere, der udlejer en del af værelserne i en lejlighed i egen ejendom omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, til beboelse, kan ved indkomstopgørelsen vælge kun at medregne den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag på 1 1/3 pct. af ejendomsværdien, jf. § 4 a, stk. 1, nr. 1, i ejendomsværdiskatteloven, dog altid mindst 24.000 kr., jf. dog 5. pkt. For ejendomme beliggende i udlandet m.v. udgør bundfradraget 1 1/3 pct. af handelsværdien, jf. § 4 a, stk. 4, 2. pkt., i ejendomsværdiskatteloven. For fremlejere, andelshavere og ejere, der kun har lejet eller ejet lejligheden en del af indkomståret, beregnes der kun bundfradrag af denne del af den årlige leje eller ejendomsværdiskat. Bundfradraget dækker samtlige udgifter og afskrivninger, der ellers ville være fradragsberettigede i forbindelse med fremlejningen eller udlejningen. For ejere beregnes ejendomsværdiskat efter ejendomsværdiskatteloven for den udlejede del af boligen.

Stk. 2. Lejere, der fremlejer lejligheden en del af indkomståret til beboelse, kan ved indkomstopgørelsen vælge kun at medregne den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag på 2/3 af fremlejers egen årlige leje. Andelshavere i private andelsboligforeninger anses i denne forbindelse som lejere, og andelshaveres boligafgift anses som leje. Ejere af en helårsbolig, som er omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, der udlejer boligen en del af indkomståret til beboelse, kan ved indkomstopgørelsen vælge kun at medregne den del af bruttolejeindtægten, der overstiger et bundfradrag som nævnt i stk. 1, 3. pkt. Stk. 1, 4. pkt., finder dog tilsvarende anvendelse. For fremlejere, andelshavere og ejere, der kun har lejet eller ejet lejligheden eller ejendommen en del af indkomståret, beregnes der kun bundfradrag af denne del af den årlige leje eller ejendomsværdiskat. Bundfradraget dækker samtlige udgifter og afskrivninger, der ellers ville være fradragsberettigede i forbindelse med fremlejningen eller udlejningen. For ejere beregnes ejendomsværdiskat efter ejendomsværdiskatteloven i udlejningsperioden.

Stk. 3. Lejere og ejere som nævnt i stk. 1 og 2, der ikke anvender bundfradragsreglen i stk. 1 eller 2, kan ved indkomstopgørelsen foretage fradrag for udgifter m.v. som nævnt i stk. 1, 6. pkt., og stk. 2, 6. pkt. Det samlede fradragsbeløb kan dog ikke overstige bruttolejeindtægten. Foretages fradraget efter 1. pkt., kan den pågældende lejer eller ejer ikke senere overgå til bundfradrag efter stk. 1 eller 2.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-07 09:17

Værelsesudlejning i ejerbolig

Lejeindtægter fra udlejning af værelser i dit hus eller ejerlejlighed er i nogle tilfælde skattepligtige, i andre tilfælde ikke. En eventuel skattepligtig indtægt kan opgøres gennem bundfradragsmetoden eller den regnskabsmæssige metode.

Bundfradragsmetoden
Gennem bundfradragsmetoden er lejeindtægten skattefri, sålænge lejeindtægten ikke overstiger bundfradraget. Derimod sker der beskatning af den del af lejeindtægten, som overstiger bundfradraget. Bundfradraget udgør 1 1/3% af ejendomsværdien, dog altid mindst 24.000 kr.

Den Regnskabsmæssige Metode
Gennem den regnskabsmæssige metode, får du fradrag i lejeindtægten for de udgifter, du har haft i forbindelse med udlejningen. Disse udgifter kan bl.a. udgøres af forholdsmæssige udgifter til el, gas, varme og ejendomsskat. Derudover kan der ske en forholdsmæssig nedsættelse af ejendomsværdiskatten.

Kontakt eventuelt Told & Skat for flere informationer.