/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Mac vs PC
Fra : mezz
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 13-01-03 23:23

Hej jeg har længe gået og tænkt på anskaffelse af en mac. Og har fundet en brugt med følgende "indhold" :

Apple Macintosh
I-Book bærbar computer

160 MB RAM G3 processor

3 GB Harddisk

indbygget 56 K modem og CD rom drev

Er det noget der er værd at samle på? Kan nogen evt. oplyse mig nyprisen? Hvad skal man kigge efter? hvad skal man forlange? hvor meget må den koste?

Er 3 GB harddisk meget i forbindelse med Mac?

Jeg er lidt i vildrede, så hvis der er en der vil give en god mundfuld svar vil jeg takke.

Hvordan er den i forhold til en PC? Jeg har hørt at Mac's "lavere" betegnelse af mhz svarer til noget højere ved PC er det tilfældet?

Mvh Gorm

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 13-01-03 23:43

Den model, du nævner, kender jeg ikke, men Mac´en som sådan er en udmærket computer.
I reklamebranchen er Mac´en meget populær, fordi den er PC´en langt overlegen med hensyn til billedbehandling.
En 3 GB harddisk er lige så lidt på en Mac som på en PC.

Fordelen ved Mac: Du er ikke nær så udsat for virusangreb o.lign.
Ulempen ved Mac: Udbuddet af software er noget mere begrænset. Desuden kan du ikke komme ind på visse internetsider som fx netbank.

Selv har jeg en PC, men tanken om at anskaffe en Mac er mig ikke fjern.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-01-03 01:31

Der er ikke data nok til at identificere (lige) den!
http://www.excelpresentations.com/rental.htm#mac
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/264/wo/U04WmAjivuCY3W2lukh1wtEFizh/0.3.0.3.27.33.0.1.3.1.3.1.1.0?44,82
Jeg er ABSOLUT ikke ude efter points, men ville gerne have fundet den!
Må tilstå jeg ville være meget forsigtig med at byde på den, dels er evt. opgradning til den slags dyr, og den har også begrænsninger

Kommentar
Fra : tomdane

Dato : 14-01-03 09:44

Generelt er Mac dyrere i hardware, og det er korrekt at man er begrænset i software. Dog må jeg sige at jeg lige har købt en af de nye iBook bærbare til firmaet, og for 8000 kr. har jeg fået en ganske fornuftig bærbar.

Men med mindre du skal lave levende billebehandling er der ingen grund til Mac, med mindre du er en af de her fnysende linux/Mac-entusiaster som forkorter Microsoft til M$. Personligt er jeg utroligt glad for Windows XP, og Mac's fordums fordele er i dag fortabt. Pentium chips kører lige så godt som PowerPC chips, og Apple har været endnu bedre end MS til at kontrollere software og hardware.

I øvrigt er 3 GB alt for lidt. Max OS X fylder den op på ingen tid, og skal i øvrigt have min 2 GB fri plads til swapfiler. I dag er 30 GB en lille harddisk, og jeg køber aldrig under 60 GB til stationære og 30 GB til bærbare. Så jeg tror du køber katten i sækken med den der bærbare.

Thomas

Kommentar
Fra : tomdane

Dato : 14-01-03 09:50

Generelt er Mac dyrere i hardware, og det er korrekt at man er begrænset i software. Dog må jeg sige at jeg lige har købt en af de nye iBook bærbare til firmaet, og for 8000 kr. har jeg fået en ganske fornuftig bærbar.

Men med mindre du skal lave levende billebehandling er der ingen grund til Mac, med mindre du er en af de her fnysende linux/Mac-entusiaster som forkorter Microsoft til M$. Personligt er jeg utroligt glad for Windows XP, og Mac's fordums fordele er i dag fortabt. Pentium chips kører lige så godt som PowerPC chips, og Apple har været endnu bedre end MS til at kontrollere software og hardware.

I øvrigt er 3 GB alt for lidt. Max OS X fylder den op på ingen tid, og skal i øvrigt have min 2 GB fri plads til swapfiler. I dag er 30 GB en lille harddisk, og jeg køber aldrig under 60 GB til stationære og 30 GB til bærbare. Så jeg tror du køber katten i sækken med den der bærbare.

Thomas

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-01-03 12:39

Naturligvis er det ikke uinteressant at kende "nypris" på den, men alt andet lige er det ret irrelevant.
jeg kan vise mange eks. på en PC (bl.a. min nuværende ca. 2år). Jeg kan idag købe en - i alle henseender: Hurtigere processor, mere ram, væsentlig større HD osv... og nu kommer så relationen til "nypris" ny pris!.
Den nye koster ca. det halve af "nypris" på min, det må sælger forstå, og DU vurdere efter. :)

Kommentar
Fra : mezz

Dato : 17-01-03 14:09

Jeg har fået at vide at det er en 300mhz. Svarer det ikke til noget højere end pc?
Mvh Gorm

Kommentar
Fra : tomdane

Dato : 20-01-03 10:43

300 Mhz er OK, men harddisken er stadig alt, alt for lille anno 2003. Men OK, det er dine penge...

Thomas

Kommentar
Fra : mezz

Dato : 23-01-03 14:19

Der er ingen der rigtig er kommet ind på om "mhz" er det samme pc og mac imellem.

Imellemtiden har jeg fundet denne her som jo i hardware og ydeevne unægtelig lyder bedre. Jeg kan købe den brugt, men hvor meget må man give for brugt computer. Kan man sætte en tommelfingerregl?

700MHz PowerPC G3, 512K L2 cache @700MHz, 128MB SDRAM memory, 20GB Ultra ATA drive, ATI Radeon 7500, 16MB dedicated video memory, CD-ROM, Built-in 56K v.92 modem, AirPort ready, Taske og trådløs mus medfølger, BRUGT

På forhånd tak Gorm

Ps. Thomas for 8000,- har du da fået mere Mac end den jeg har listet op her til ca 10000.

Kommentar
Fra : tomdane

Dato : 23-01-03 15:04

Gorm, jeg ville IKKE give 10.000 for den maskine. Jeg - dvs. billige forretninger som f.eks www.edb-direct.dk - sælge dig en splinterny stationær PC for 6.000 kr. inkl. XP og skærm. Min nye iBook er rigtig, rigtig billig og utrolig fornuftig til de penge, og det er da også noget overraskende at Apple har sat prisen SÅ langt ned. Kig hos f.eks. www.caslon.dk og prøv også at ringe til Caslon og checke studierabat.

Mht. billige PC bærbare så kig på www.zepto.dk - jeg regner med at købe en af dem næste gang (ca. 12.000 kr. for en sparke-røv maskine).

Thomas

Tommelfingerregel: Grundlæggende er brugt IT-udstyr ikke pengene værd da priserne rasler ned hele tiden.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 23-01-03 15:21

Jeg kan ikke svare på PC vs. max (at jeg ikke tror der er en forskel der overhovedet er værd at tale om... i den forbindelse! Er noget andet) Vælg med hjertet!
Når jeg tidligere omtalt "begrænsninger" var det ikke møntet på soft waren, men spec. på der med at købe (lidt... ældre) brugt?
Spec. bærbare er bare dyre at upgrade med hardware - HD, CPU, ram m.v og den
først omtalt ville:
1) Hurtigt koste MINDST 3000 at få på højde med den sidstnævnte OG - m.h. til
"begrænsninger" kan det jo ligge i om/hvad motherboard kan klare?
2) Den sidst omtalte er anderledes fornuftig, allerede fra start.

Minimum 30GB HD? Jeg vil kalde det forskruet! Men kommer naturligvis an på behovet

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 23-01-03 15:25

Jeg har ikke været inde på pris, men der må sammelignes med en ny (tilsvarende) og trækkes ca. 40 - 60% fra (for den sidste)

Accepteret svar
Fra : LarsGustav

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-03 19:43

Hej.

Har nylig solgt en ibook 300mhz for 4000,- (svenske) det tok fem minutter å selge den. En god markedsplass er mediamac.dk der kan du også få mere info om priser (se hva andre tar)

angående mhz spørsmålet er det en gammel regel att, grovt sett, kan man dobble hastigheten for å få et billede av hva det er i PC verden. Altså 300mhz mac tilsvarer 600mhz pc.

En ny hårrdisk burde du kunne få for 800,- kroner (10 - 20 GB).

Godkendelse af svar
Fra : mezz

Dato : 29-03-03 00:04

Tak for svaret LarsGustav.