/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilken Varmepumpe
Fra : mibo5
Vist : 3073 gange
500 point
Dato : 09-03-07 01:31

Hej
Jeg skal bruge en varmepumpe Primær skal den bruges til at køle med i et soveværelse
Soveværelse er 25 kvadratmeter
Så er spørsmålet hvad er best til prisen
hvor mange BTU skal den være på
er der nogen med erfaring med varmepumpe så høre jeg gerne noget om dem

Mvh Michael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-03-07 02:40

Når den angives i BTU er det fordi, den er lavet i kina, og importeret af nogen der ikke forstår sig på teknik, så de kan omregne til civiliserede enheder.
Den rigtige angivelse er i Watt eller tilnød i BTU pr time.

I øvrigt kan du ikke beregne den rigtige størrelse ud fra værelsets areal. Det afhænger mere af vinduesareal og solindfald samt i nogen grad af isoleringen.

Til et soveværelse er det meget væsentligt hvor meget den larmer. Der ville jeg være nervøs ved at købe noget andet end en god mærkevare.
Så er prisen højere, men støjen mindre, elforbruget mindre, og holdbarheden i længden meget bedre. Hvad hjælper en billig hvis den skal udskiftes hvert 3. år.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 500 point
Dato : 09-03-07 09:13

Min favorit hedder Panasonic. Men sørg for at få en beregnet til Nordiske forhold. Et firma i Esbjerg og et par svenske sælger spanske modeller og der er du lost hvad garanti angår.

Hvis du bare skal køle, kan du med fordel købe en Panasonic V7 vægsplit anlæg (kun køl) Yder 2,4 kW hvilket er mere end rigeligt. Pris ca 12 500 + moms. Vælger du varmepumpe kan den hedde Panasonic e9 og koster ca 14 500,- + moms. Priser leveret og monteret.

Anstandig leverandør kan findes på www.findan-gruppen.dk eller http://www.danmarkspumpen.dk/

Alt hvad der hedder Kina eller gør det selv er ikke anbefalelsesværdigt.

Godkendelse af svar
Fra : mibo5

Dato : 12-03-07 23:20

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-07 10:39

Ret beset er mærkevarene indenfor den slags, Toshiba, Hitashi, Daikin, Panasonic, Sharp, Sanyo. Ved brug af et autoriseret firma, fåes som oftest en garanti der duer til noget, for Panasonics vedkommende 3 års fuld garanti og 5 års kompressorgaranti. Ved parallelimport kan man komme i klemme også med mærkevarer. Men det er mest på varmepumpemarkedet det er farligt, idet man risikerer at få apparater født til drift i sydeuropa. Disse duer ganske simpelthen ikke i Norden. Eksempelvis har sydeuropæiske udgaver af LG været importeret, af nu hedengangne Fukura, ikke at forglemme et par postordrefirmaers "billige" Panasonic'er. Senest er svenske Onzza kommet godt og grundigt i klemme, idet de apparater man har indkøbt i Spanien (uden garanti for at få dem billigt nok) ikke garantidækkes af den Nordiske Panasonic-mand. Dette er lidt grimt for Onzza, idet de har været udsat for en serie med fejl på kompressoren. Og der er kun een til at betale, og det er Onzza. Derfor, køb hos en forhandler du har tillid til.