/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
Californien
Fra : olarsen
Vist : 1006 gange
200 point
Dato : 08-03-07 22:01

I forbindelse med vores USA tur kunne jeg godt tænke mig at høre nogle andres forslag om ting man skal se.
Jeg har tidligere været i Californien og nu ta'r vi afsted til september.

Den der kan komme med forslag på sted(er) jeg/vi ikke tidligere har besøgt får præmien.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-07 22:22

Hvis det er det eneste sted du/I har været, mangler du kun ca. 95% af USA....

Der er noget at se overalt - selv i Texas ørken, så det kommer jo helt an på hvad du vil bruge tiden på...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-03-07 22:36

OK for at være lidt mere specifik, så er det nok de mere naturskønne opråde, Yosemite, Sea World, San Francisco/Twin Peaks, der har jeg været og vi vil også se dem igen (må lige her afsløre at jeg har været i CA før, men min kone har ikke ).
Jeg forsøger hjemmefra , ved hjælp af MapPoint 2006, at planlægge turen så godt som muligt, uden dog helt at tro på at man får set alt (95% tilbage er måske endda en underdrivelse )

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 09-03-07 02:54

Hmmm hvad har du allerede set og været ?

Jeg har også været i CA dog begrænset til San Francisco og LA, men min favorit er helt klart Alcatraz i SF bugten, men husk at bestille billetter et par uger forinden.

Ellers ville jeg vælge Gran Canion

Lombard Street skal man også næsten forbi - verdens mest snoede gade.

Ellers er der en masse gode ideer her
http://66.102.9.104/search?q=cache:cRKJLcHt74UJ:www-robotics.usc.edu/~jakobf/jakobs/Dagbog/dagbog18.txt+snoede+gade+san+francisco&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

Accepteret svar
Fra : Klojs

Modtaget 200 point
Dato : 09-03-07 02:59

Death Valley
Yellowstone

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-03-07 08:30

Er det steder i CA du efterlyser, eller den del af USA der ligger udenfor?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-03-07 18:14

Det var måske dybest set en slags brainstorming jeg tænkte på og der er jo også allerede kommet et par gode forslag. Især Alcatraz vil jeg gerne se, at der er 2 ugers ventetid var jeg ikke klar over så det var i hvert fald en rigtig god oplysning, Grand Canyon har jeg set et par gange (den lille del man kan nå på et par timer ) Death Valley og Lombart Street var allerede plottet ind. Og ja det er steder i CA vi vil se. Sea World, måske Universal Studion i San Diego, en lille dagtur til Mexico, der har jeg også været tidligere. Jo der er et hav af muligheder, men jeg kender kun selv en brøkdel af dem. Nu prøver jeg også lige de links Klojs har sendt.

vh ol

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 09-03-07 20:05

Du kan læse meget mere her og vist også bestille billetterne online. Ved ikke præcis hvor længe der er at vente, men du må ikke regne med at gå lige til lugen og få billetter.

http://www.buyalcatraztours.com/tours/alcatraz-ferry-ticket-cost-comparison.html?gclid=CJLglK2x6IoCFUJGMAodNx_KqA

Jeg har været der og vi måtte købe af en "gadesælger" som lige have 2 til overs fordi der var nogle i hendes gruppe som ikke dukkede op.

Du bør i hvert fald bestille i forvejen

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 11-03-07 14:28

Clarsen,

alt afhængig af hvor længe du skal være i Californien er der jo mange ting at se i Californien.

Hvis turen starter i SF er Alcatraz jo et interessant sted at besøge, der er også diverse museer.

Berkely har også en del at kigge på bl. a. Berkely Universitetet og interessante gader med historie tilbage til Hippie tiderne.

Hvis du så kører nordpå er der Muir Woods, Gejseren Old Faithfull og vindalen Napa Valley.

Herefter kan du køre sydpå langs Route 1. Her er første stop Monterey med et stort akvarium og historiske steder beskrevet i mange af Steinbeks bøger. Pacific grove med en smuk kystvej sydpå til 17'Mile drive og Carmel.
Videre sydpå gennem Big Sur, denne rute er brugt meget i diverse film. Det er en lang om utrolig smuk tur. Landskabet er noget der ikke kan beskrives det skal opleves.
I San Louis Obishpo er Hearst Castle en morsom og smuk oplevelse.

Lige inden Los Angeles i Escondido har de en udendørs Zoo med mange eksotiske dyr. JP Getty museet er og så et besøg værd hvis du interesserer dig for kunst anskaffet for store summer.

I Los Angeles er Universal Studios, Hollywood, Rodeo Drive nogle af de mere populære steder. San Diego har Sea World en stor oplevelse, en smuttur til Mexico er en oplevelse der kan tage tid da der ofte er lange køer ved grænsen, især efter 911.

Hvis du stadig har tid er Yosemite og Hoover Dam også smukke oplevelser.

http://www.nps.gov/alcatraz/
http://www.monterey.com/
http://www.sagarmatha.com/galleries/UnitedStates/California/sanmateo.html
http://www.virtuar.com/marin/Muir/
http://gocalifornia.about.com/cs/napasonoma/a/canapageyser.htm
http://jrabold.net/bigsur/
http://www.sandiegozoo.org/wap/index.html
http://www.berkeley.edu/
http://travel.yahoo.com/p-reviews-191501881-prod-travelguide-action-read-ratings_and_reviews-i
http://www.pbs.org/wgbh/amex/hoover/

God tur Cypress

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-03-07 15:20

Jeg kom lige i tanker om Solvang som er den "Danske" by i CA. Byen ligger på lige nord for LA og er en dejlig fredelig by. Alle vejene har danske navne og der er mange danske symboler.

http://www.solvangca.com/1/photo/index.html

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 11-03-07 16:24

Solvang.

Hvis man besøger Vestkysten og især CA er der nok mange andre steder at bruge tid på. Før i tiden var Solvang et dejligt sted at besøge, her kunne man møde mange ældre danske emigranter og få en hyggelig sludder. Nu er der ikke mange danskere tilbage og stedet er efter min mening blevet lidt for meget kommercielt.

Hvem gider at besøge en plastikkopi af DK i CA. Det er nok et spørgsmål om hvor ens interesser ligger og hvor meget tid man har lyst til at bruge på hver af utrolig mange oplevelser der i Californien.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-03-07 16:32

Helt rigtigt serp.....

Nogle foretrækker det ene, nogle foretrækker det andet. Derfor jeg lægger et link så han selv kan vurdere. Ikke alle gider feks disneyland og universal studierne fordi det bliver for meget plastikland som man også kan opleve i Tivoli. Solvang er et alternativ til spørger, og så kan han vælge fra og til.

Hvis man tager turen i bil fra SF til LA via 101 skal man alligevel holde nogle pauser ind imellem, og så synes jeg absolut ikke man spilder tid med at holde ind og gå en tur på 1-1½ time i Solvang. Det er lige så meget kontrasten mellem alt det amerikanske og så et lille bitte "dansk" samfund midt i det hele og vinduer fyldt med strikkede nisser og julemænd i juli måned.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 11-03-07 16:44

Klojs,

jeg ville nok foretrække at tage turen fra San Fransisco til Los Angeles via via #1 i stedet for #101, med mindre man har travlt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-03-07 21:36

Tak til Cypres/serpyC og Klojs for nogle gode forslag, det var lige nøjagtig det jeg havde brug for. Jeg har været i Solvang i 1999. allerede den gang var det noget komercielt, men alligevel sjovt at besøge, selvom dansk wienerbrød ikke hverken smager eller ligner danske 'basser'. En del af Jeres forslag kendte jeg godt, men ½delen var nye og lige det jeg stod og eftersøgte/manglede. Jeg vil gerne give Jer point begge to så jeg lægger lige et dummyspørgsmål til Cypres og giver Klojs point for dette svar.
Primært var tanken at tage hele turen ad 'State Highway 1' der har jeg været tidligere og det er bare den flotteste tur man kan køre, ærgerligt at man ikke har råd til at leje en topløs Ford Mustang eller en Corvette.

Mange tak for hjælpen, nu har jeg noget at arbejde videre med!

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 11-03-07 21:37

Tak for svaret Klojs.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 11-03-07 22:02

Har du prøvet at se om de har convertible til en rimelig pris hos:

https://www.rentawreck.com/CGI-BIN/LANSAWEB?WEBEVENT+L3C16862D0FE98900065E04W+RAP+ENG

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-03-07 22:04

Velbekomme og rigtig god tur. Får helt lyst til at tage afsted igen

Tak for point

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 08-12-07 14:30

Havde du en god tur til CA?

Cypress