/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
pudsning af skorsten 2
Fra : jego
Vist : 10253 gange
200 point
Dato : 08-03-07 21:09

Hej!
Hvordan pudses der 1 til 2 cm puds på en skorsten (udendørs). Er det noget med skruetvinger og brædder, for at styre at kanterne bliver lige? Sal man starte med at kaste puds på og derefter pudse 1 til 2 gange.
Er der nogen dert gider beskrive en god fremgangsmåde?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 21:26

Først skal det kastes ud i sand og cement 3:1 så skal det pudses i 9%strandmørtel . Man bruger " pudsehager" til at sætte lister eller bræder på .

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=170104&pno=12075&pointer=40 dette er pudsehager

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 21:36

Glemte at skrive at pudsehagerne bruger man til at slå ind i fugerne . De holder brættet i spænd så det sider fast

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-03-07 22:21

1 til 2 cm puds? Det lyder til at være lige rigeligt..

Har selv lige pudset min gamle skorsten om, tror da laget er max en cm.. Og ja, radførte mig med en håndværker

Det gamle lag var af samme tykkelse som det nye.

Du skal kun pudse to gange hvis du ikke er tilfreds med som det første lag bliver. Ja, du kaster din blanding på med en mureske, pudser efter med et vådt pudsebrædt. Det skal skylles i en spand vand nogle gange undervejs. Husk at skorsstenen helst skal ære våd når du pudser, brug evt en kalk kost til at "smøre" vandet på med..

Pudsebrædt og pudsehager skulle ikke være nødvendigt. Medmindre du vil have 100% knivskarpe hjørner på din skorssten, hvilket ikke er nødvendigt og der er meget ekstra arbejde i det.

Blandingen bør være (ca), en 25kg sæk mørtel, 1 skovl sand, 1,5 skovl cement. Du kan evt blande betonklæber i blandingen, det gør det nemmere at arbejde med, men er ikke nødvendigt. Det er også dyrt..

Held og lykke med arbejdet

- Anden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 22:27

Det blandingsforhold jeg har nævnt, er det min murersvigersøn anbefalede. Pudsehager er bedre

end brædder og søm, da de ofte slet ikke vil sidde fast.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 08-03-07 22:32

Hej.

Hvis din Skorsten ikke er pudser nu, ville jeg "nøjes med at reparere de løse fuger og så vandskurer den, Puds på en skorsten er ikke det bedste, for det første er vejrliget hårdt ved udv. puds, og selv om den skorsten er højt oppe, vil du nemt kunne se om det er lavet ok.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-03-07 22:45

Nordsted1 - Jeg er enig i det med strandmørtel, helt enig. Men han har altså arbejdet i den branche i mange år, ham jeg rådførte mig med.

Ikke for at være på nakken af dig, men du skriver : sand og cement 3:1, men ikke blandings forholdet til hvordan det skal i mørtel?

- Anden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 06:55

Og lige nu kan jeg ikke spørge mureren, han er taget på arbejde

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 09-03-07 10:22

Måske kan du bruge svarene herfra: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=101176

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 13:52

Hej, tak for de mange gode svar. Især Nodsted1 og taunusanden.
Jeg glemte at skrive at skorstenen er ny Sheidel dobbeltmodulskorsten og jeg vælger at pudse den, fremfor at skalmure den. Derfor mener jeg også den har godt af et godt lag mørtel da den er fritstående med fire meter over tag altså minimum 1 cm.
Jeg vil også gerne være sikker på at man ikke kan se elementerne gennem pudset, det har jeg set nogen steder det er grimt derfor min. 1 cm.
Det er jo et agresivt miljø, så derfor vil jeg godt lave det ordentligt.
Til Nordsted 1: det med at kaste det til med cement og sand 1: 3 tiltaler mig. Jeg ved godt man kan pudse i fri hånd, men jeg bilder mig ind at hjørnerne bliver stærkere (og pænere) når du bruger brædder og murhager (som jeg fornylig stiftede bekendtskab med de er bare geniale).
Og igen til Nordsted 1, når du skriver 9 % strandmørtel, mener du så 1 cement og så f.eks 7 dele 9 % stranmørtel ?
Men hvis i lige gider komentere det med bræddernerne og blandingsforholdet igen så er den fjong.Og måske nogle detaljer der er gode at få med, nu da vi er kommet så langt.
Og jeg er glad for at man man refererer til at man har erfaringerne fra en murer, altså en fremgangsmåde indenfor håndværksmæssig standard.

Jego

Først til Kissan, skorsten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 14:59

Jeg spørger fluks "min" murer når jeg ser ham

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 09-03-07 15:08

Hej igen.

Hvis du pudser din skorsten med sandmørtel, vil det kun holde til vi får en rigtig vinter,

Facadepuds skal være Sand cement 3 sand 1 cement, og alt puds skal kastes på,

en 4 meter høj skorsten skal pudses med hjørnebrædder, også af en murer.

Og samtidig er det til orintering noget af det sværeste at lave selv for en murer.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-03-07 16:23

Min skorssten er kun ca 50cm, så jeg havde vist et nemt job i forhold til det du skal igang med

- Anden

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 17:50

Hej Kissan!
Tak for dit seneste indspark. Nu ligger det med hjørnebrædderne helt fast. Også det at det skal kastes på. Fint. Tilbage står så det med blandingen, et spørgsmål som har rumsteret længe. Du anbefaler ren sand cement, OK, men jeg mener at have set på Portland hjemmeside en facade puds der var lavet af 1 cement 4 sand og 1 mørtel (6 % kalk). Og jeg mener at argumentationen er at man skal have en puds der i hårdhed svarer til eller er lidt blødere end muren/ skorsten /facaden - for at den ikke knækker. Hvad siger du til det?
Jeg bestrider ikke at du har ret, og hvis din murer (mand) eller du selv har gode referencer og langsigtede erfaringer kan det godt være jeg vælger dit forslag.
Jeg ved godt det er en vanskelig opgave, men jeg er i den heldige situation at jeg er igang med en større ombygning, renovering, så jeg har en hel del nyopførte mure, også udendørs at øve mig på først. Det er ikke i morgen jeg skal ordne skorstenen, jeg er bare i god tiid men planlægningen af teknikkerne, som jeg som sagt skal afprøve "på jorden" først.

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 18:08

Og... Bredker anbefalede at pudse den her beskevne skorsten med mørtel 1:7. Ja der er mange bud.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 18:32

Typisk at man ikke kan få fat i "sin" håndværker, når man skal bruge ham, men nu sendte jeg ham en sms, og han skrev følgende:

En 9 procents strandmørtel. Det betyder bare at den indeholder 0 procent kalk og er egnet til puds. Man kan også få 6 procent men den bruges til at mure med, Der er også flere former for cement, Når man pudser vil jeg anbefale mestercement

Dette var ordene, håber det hjalp??

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 19:19

Til Norsted1
Tak for dit bidrag, men jeg bliver ikke klogere. Hvis der ikke er kalk i den der strandmørtel, hvad er der så i - ren sand, eller hvad? Og hvor meget cement og hvad er blandingsforholdet mellem din murers strandmørtel (o % kalk) og cement?
Hvis der ikke er kalk mørtelen i så er vi jo tilbage til Kissans løsning med sand og cement!
Beklager hvis det bliver for spidsfindigt, men jeg synes det er en ret så interesant og vigtig problemstilling.
Bemærk at jeg har forhøjet poit med 100 foreløbig.
Jego

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 19:23

Og kalk gør efter min mening mørtelen lidt smidigere, og dermed nemmere at arbejde med, hvis det ellers er fagligt forsvarligt, og (måske) tlirådelæigt i forhold til underlagets hårdhed.
Jeg spørger fordi jeg ikke er fagmand, men alligevel vil udføre arbejdet og vil følge det råd der er bedst argumenteret for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-07 19:30

Ej for h...... da, jeg har jo lavet en trykfejl, der skulle ikke stå 0 men 9

Hjalp det noget??

Du kan også lige få et link, måske du kan finde noget der

http://www.mur-tag.dk/muc/search/asp.asp?ord=skorsten

"min" murer er ikke til at få fat i mere idag, så jeg kan ikke hjælpe dig før tidligst i morgen, men så er der jo heldigvis Kissan's mand

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 19:49

Helt i orden Nordsted1, i dit første svar skriver du at den først skal kastes til med cemt sand 1:3 (så er der en god overflade for møretelen at bide fast i) og så mørtel (9%)!

Men hvor meget cement (styrken) kommer du i den mørtel? 1:5 - 1.7 eller?

Du er meget velkommen til at vende tilbage i morgen eller senere, det haster ikke - et velbegrundet svar er det vigtigste. Husk at det er en fritsående udvendig skorstensdel på ca. 4 meter vi snakker omvi snakker om.

Kommentar
Fra : jego

Dato : 09-03-07 20:05

Og husk i øvrigt at det er en ny elementskorsten vi snakker om.

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 200 point
Dato : 09-03-07 20:37

Jeg vil ikke bestride at det kan være lige så godt med en del 6% kalkmørtel, og at holdbarheden kan være lige så god, en skorsten holder ikke hele husets levetid.

Jeg vil i cementmørtlen blande lidt lisapol (opvaskesæbe), det gør mørtlen mere smidig og næmmere at pudse med, husk at det skal blande 10 min. i blandemaskine.

Mvh

Kissan

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 10-03-07 20:22

Tak for svaret kissan.
Jeg vælger dit svar fordi det er det mest faglige. Status er at at der skal brædder på hjørnerne og at der skal kastes sand/ cement på, samt advarslen mod at bruge for meget strandmørtel (noget med at kalk trækker vand ?)
Jeg er dog stadig lidt i tvivl hvad angår den rette blanding, men jeg får fat i en lokal murer.
Så tak for svaret / og svarene fra alle andre iøvrigt.
Jego