/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Til BjarneD
Fra : k_m_s
Vist : 470 gange
200 point
Dato : 08-03-07 19:06

Hej BjarneD

Jeg har netop set dine indlæg til spg. "priser på mark/jord" og det minder lidt som om du er flyttet fra byen til landet ligesom min kone og jeg er i gang med. Vi er ude efter noget nedlagt landbrug i Nordjylland med helst 2 - 3 ha jord til bl.a. dyr. (Vores barnedrøm) I dag bor vi på Amager.

Må jeg spørge dig hvis, eller nok nærmere sagt, når jeg får spørgsmål?

Jeg kan 100% tilslutte mig at der er så skøøøøøøøøøøøøøøøøønt på landet.

Hilsen
Kim

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 08-03-07 20:09

Jeg er flyttet fra en (soveby) landsby i nærheden af større by og helt ud hvor krager er sjældne så jo jeg har også gået efter en gammel drøm og vi ærgrer os over, at vi ikke gjorde det noget før.

Det er dejligt, men man skal være opmærksom på at mange af de billige nedlagte er i dårlig stand eller trænger måske til modernisering. Prisen er jo så derefter og har man lyst og tid er det en dejlig udfordring, at skabe sit eget lille sted.

Du må gerne spørge og jeg hjælper gerne hvis jeg kan.

Alt for mange point i dette spg.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-07 22:21

Husk nu at der lugter af land på landet!
Det er der mange der ikke tænker på, og så bliver der balade.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-07 22:36

Det er rigtigt Bjørn, men det er to perioder om året og selv om lugten kan være fæl så er den ikke så usund som luften i byerne. Mange landmænd er i øvrigt begyndt at vise hensyn omkring de tidspunkter hvor gyllen nedfældes og så er det altså en god idé at køre rundt i omegnen af det sted man har kig på for at se om der er gårde hvor der svines meget og så skal man jo ikke købe noget, hvor sommervinden blæser fra gyllebeholder/svinefarm og hen imod ens kommende bopæl.

Der er ganske mange ting man skal tænke på, men ser man sig lidt for vil glæderne langt overstige ubehaget.

Jeg har for eksempel aldrig set BZ'ere eller andre fæle karle her i området, hvilket jeg ikke kunne påstå da jeg boede i storstaden på Djævleøen.

Når jeg får besøg af fremmede, der siger at det er ren Morten Korch (det gør de) så bliver jeg ikke ked af det.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-07 22:55

Det var bare et lille pip. Vi flyttede selv i 1972 fra Vesterbro, ikke på landet, men til en lille provinsby, og her kan det da også lugte lidt engangimellem.
Du har ret, der er så dejligt her ude på landet.

Bjørn

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-03-07 23:01

Som BjarneD skriver, gyllen nedfældes. Det betyder at der næsten ingen lugt gener er mere Det ved jeg 100%, har altid kommet ud til familien på gården (nu lyder jeg nok som en bonderøv, men hva..) og flyttede for knap 3 år siden selv ud på en mindre nedlagt ejendom.

Ja, husene kan være i dårlig stand, som mit er, men det er der også hygge ved at reparere og evt modernisere, det kommer så an på om man nu kræver at alting er så moderne, jeg kan fint leve med den 60'er, 70'er og 80'er stil mit hus er i

Og en anden positiv ting, hvis man har brug for råd og vejledning til at sætte sit gamle hus i stand, så er der mange kloge hoveder der er klar til at komme med gode råd og vejledning om hvordan det skal gøres her på kandu.dk

Held og lykke med det

- Anden

P.S. Det bedste ved at flytte herud på landet, er de utrolig flinke naboer og andre folk man lærer at kende herude

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-07 23:12

Man kan lugte gyllen, men efter nedfælding er lovbestemt på bar mark er det hurtigt væk igen.

Jeg har aldrig haft så hjælpsomme naboer som nu og så er der endda ½ km. ad vej til de nærmeste og man ses ikke oftere end man har lyst og når man ses er det lutter hjælpsomhed.
Den første vinter trillede naboen ned ad vores vej og ryddede den og den næste hvor det var værre sendte han en anden der havde en større traktor. Her i den seneste snestorm hvor jeg selv har ryddet med min egen gode gamle traktor, men ikke kunne køre med personbil på de dårlige veje fik vi en opringning om vi manglede noget fra supermarkedet når de alligevel skulle ud at køre med deres Landcruiser. Det varmer, men næste gang er det måske mig der må sørge for dem via den nyindkøbte offroader.

Der er så dejligt på landet.......!

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 09-03-07 11:47

Tak for svaret BjarneD og også til jer andre.

Der er jo luftfoto på nettet, der kan man jo chekke at der ikke lige ligger en samling gylletanke på nabomarken.

Det der undre mig mest i forbindelse med de nedlagte landbrug er tilstanden af staldene, der skal som regel laves meget før man kan ha dyr.

Vi har lige fået mail om at den gård der opfyldte alle vores ønsker er blevet solgt I morgen tror jeg alligevel jeg bliver glad for at vi ikke købte før vi har fået solgt. Drømmen kan jo hurtigt blive til økonomisk ruin i denne tid. Der kommer jo også nye gårde til salg.

Fred og ro på landet, LANGT væk fra brændende biler og mursten. Det er også en STOR del af grunden.

Vi vil også hellere lugte til lidt gylle en gang i mellem end lugte til bilos hver dag.

Nu er der fremvisning af vores hus igen i næste uge, vil I ikke være søde at krydse fingre

En god weekend til alle.
Kim

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-07 12:04

hej Kim

Jeg syntes også, at I skal vente med at købe til I har solgt og I kan jo evt. leje noget i området indtil I finder det helt rigtige.

Det er rigtigt at der skal laves meget i stand på de fleste ejendomme i husmandssted størrelsen da de fleste ikke har været drevet som egentligt landbrug i mange år, men der findes da ejendomme hvor det er overskueligt.

Luftkortene er gode til at se gylletanke, men du kan ikke se hvem der er menneskelige grissebasser

Nu kan du jo så se at vi er flere landbo entusiater så du vil nok kunne få mange gode råd efterhånden som det bliver aktuelt.

Held og lykke med både salg og køb.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 11-03-07 21:03

Mange tak for det.
Dejligt at det ikke kun er os der har de lyster, så vi kan få lidt hjælp
Hilsen
Kim