/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lærketræ
Fra : Dieter
Vist : 1933 gange
100 point
Dato : 08-03-07 17:40

Jeg har bedt vores tømmerhandel om tilbud på hegnsbrædder.
Han tilbyder: læreketræ med fjeldprofil.
Hvad er det "fjeldprofil" ?

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 110 point
Dato : 08-03-07 18:13

Hej. Det er en profil der gør at de ligner klink, brædder oven på hinanden, når det er lærk, skal du bruge en snor da brædderne ikke er ligestore, men det er helt sikkert den bedste beklædning til udv.

MVH

Kissan

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 19:04

Jeg er af en anden mening. Forskellen på tømmer der har vokset i fjeldet og andet tømmer, er at det der er vokset i fjeldet har meget tættere årringe. Alle træer der vokser i fjeldegne vokser meget langsomt. Altså bliver årringene i træet ikke ret brede. Dette gør at fjeldtræ er meget bedre egnet som bygningstømmer idet det er langt mere hård og holdbart. Det er normalt også væsentligt dyrere. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 19:33

P.S.: Man kan sagtens producere Lærk i Danmark, på gode jorder og give masser af gødning. Så vokser Lærken hurtigt op og kan fældes. Men det giver ikke noget særligt godt tømmer idet årringene bliver for store og lagene imellem bliver for blødt til at give rigtigt godt bygningstømmer.
Lærk opvokset i fjeldet når en langt højere alder før det fældes og dette giver små årringe og hårdt materiale mellem de enkelte årringe.
Det samme gør sig iøvrigt gældende for alle andre træsorter der kan produceres i fjeldegne.

Så Fjeldprofil betyder små og tætte årringe og DET er en kvalitetsbetegnelse.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-07 22:18

Det Arne Jakobsen skriver er sådan set rigtigt nok, men det har intet med bræddets profil at gøre.
Han tænker nok på Sebirisk lærk.

Bræddet profil er som det ser ud når man ser det fra enden.
Jeg er gammel tømrer, og har aldrig hørt om fjeldprofil.
Den enkelste måde at finde ud af det på er da at besøge tømrerhandlen og se varen.
Kissans forklaring kan meget vel være rigtigt, en sådan profil findes.
Derimod er jeg ikke enig i at lærk under alle omstændigheder er den bedste træsort til udv. beklædning, f.eks er thuja bedre.
Årenes tæthed. og hvordan brædderne er skåret har også stor betydning.

Bjørn

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 22:28

Ja Bjørn - det er jo netop det jeg beskriver. Men det lader til at Dieter er MEGET kemisk interesseret.

Så kan det jo undre at han har stillet sit spøtgsmål i kategorien:

Interesser / Hus og have / Til- og ombygning:

Mit svar passer til spørgsmålet OG kategorien. Men Dieter godkender et Kemisk svar.

Find dog for fanden ud af det knægt (Dieter) Hvor svært kan det være???

Hvis du ikke ønsker svar fra idioter som mig, så sig det fra starten af, så blandet jeg mig bare helt uden om. NEJ jeg synes squ du er en idiot.

Farvel og NIL Gracie

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 22:34

Sorry - Blandede 2 tråde sammen. Glem mit seneste indlæg.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 08-03-07 22:38

Hej igen

Vi bygger butikker over hele landet, og når vi laver træbeklædning bruger vi "Sebirisk lærk" Træet er så hårt at det skal sømmes med specielsøm, og meget velegnet til det danske klima, jeg kender ikke kvaliteten af dansk lærk.

Mvh

Kissan

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-07 22:42

Hej Arne.

Jeg ved ikke hvem der er du skyder efter, men det er nu klogt at vide hvad man sigter på før man trykker på aftrækeren.

Din tone er meget grov, og passer ikke rigtigt ind her i kandu hvor man sædvanligvis taler pænt til hinanden.

Bjørn

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 22:44

Hej Kissan. Undskyld mit lille udfald. Men dit udsagn beviser jo netop at jeg har ret i min udredning.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 22:47

Bjørn - Jeg var igang med 2 tråde samtidigt og kom til at blande dem sammen. Undskyld.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-03-07 22:51

Dieter - Undskyld at jeg blev grov. Det var en grim fejl men jeg blev forvirret af at være i 2 tråde på samme tid. Intet personligt. Jeg mener dog stadig at mine kommentarer til dit spørgsmål er korrekte.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 09-03-07 09:33

Hej alle sammen,
sikken et postyr!
Men jeg har fået et delvis tilfredsstillende svart - som går ud på kvaliteten af træet. Profilens art har jeg stadigvæk til gode HOS MIN TØMMERHANDEL.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 09-03-07 16:19

Hej alle,
nu har jeg fået at vide af tømmerhandelen at det er en betegnelse for profilen. Der kunne ligså godt have stået: klinkebrædder.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 09-03-07 16:20

Tak for svaret kissan.