/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
priser på mark/jord
Fra : snusi
Vist : 513 gange
150 point
Dato : 08-03-07 12:07

Vi er lige flyttet på landet og lige udenfor vores vinduer er der en lille mark. Jeg kunne godt tænke mig at købe den af den, og jeg ved også hvem der ejer den. Mit problem er at jeg overhovedet ikke har nogen idè om hvad sådan noget koster. Ja, jeg kan selvfølgelig spørge ejeren, men jeg vil jo ikke snydes derfor er der nogen der kender lidt til priser på jord/mark?

snusi

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-03-07 12:15

Der kan jo være stor prisforskel alt efter hvor i landet jorden er, så det ville nok være det

nemmeste at ringe rundt til ejendomsmæglerne i dit nærområde

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 08-03-07 12:17

det er umuligt at sigel, uden at se jorden. Der er faktorer som beliggenhed, dyrkbarhed, placering osv osv osv.

Spørg den lokale Ejendomsmægler om priser, eller den lokale landbrugs konsulent.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 160 point
Dato : 08-03-07 12:30

Som skrevet så er der stor forskel på grund af efterspørgsel. Der er mangel på jord på grund af gyllekvoter og derfor sælger landmændene sjældent jorden når først de har fat i den.

Jeg er i samme situation og har nu brugt 3 år på at få landmanden til at overveje et salg af et mindre jordstykke og har endda fået lovning på at købe et stykke som jeg i første omgang har lejet.

Prisen for området ligger fast og er væsentligt større end kontantvurderingen, men en forudsætning for salg er at landmanden får lidt for sit besvær under bordet, hvilket han ikke foreslog - det gjorde jeg efter at have talt med kyndige på området og det hjalp på salgslysten, men det er ikke på plads endnu og jeg har fornemmet at pres ikke er nogen god idé.

Altså kontakt manden og spørg forsigtigt ind til mulighederne og husk at salg af jord i mindre målestok sjældent kan betale sig og at man derfor må finde en "gulerod".

I mit område sælges 1 ha til omkring 75-100.000 kr.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 08-03-07 12:31

Kan der ikke hentes nogle oplysninger her:

http://dinejendom.netborger.dk/produkt/forside.asp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-07 12:32

Må hellere tilføje at det er i den billige ende og at man altså skal regne med meget mere end 10 kr/ kvm. og så kommer der landmåler mv. oveni.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 08-03-07 13:22

Tak for svaret BjarneD.

Jeg prøver at høre landmanden om han overhovedet vil sælge. Jeg troede det var så svært at købe jord.

snusi

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-07 13:43

Det kan være svært og ikke mindst fordi mange landmænd ikke bryder sig om at se et stykke jord som har været deres stå som en ukrudtsmark når "fritidslandmanden" ikke længere magter at holde det hele fordi drømmen om livet på landet blev et surt mareridt af opgaver i en sparsom fritid.

Jeg købte selv af nogle yngre mennesker der havde givet op og alt var grønt af ukrudt og alger, men har nu vist at jeg vil og kan noget med ejendommen og derfor har vi nærmet os realiteterne.
Det er i hvert fald hvad landmanden giver udtryk for på sin egen sindige og ordknappe måde.

Prøv som jeg gjorde at leje før du presser på for køb, men spørg selvfølgelig først og spørg om priserne der er høje på øerne.

Landmænd er flinke og hjælpsomme mennesker, men de arbejder meget i ensomhed og derfor skal man give dem tid til at lære en at kende, hvilket altså kan tage år.
Held og lykke med landbolivet - der bare er så skøøøønt!