/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
frustrerede katte ejere
Fra : JeffO
Vist : 908 gange
30 point
Dato : 07-03-07 16:45

hejsa

vi har to katte. en voksen hun kat og dens killing på 6 mdr. de er begge indekatte og har altid brugt deres kattebakke. problemet er dog kun killingen. han har været den mest bedårene kat lige indtil for 2 mdr siden, hvor den er blevet pisse uartig og ikke rigtig gider os mere. de sidste 2 uger er den så begyndt at skide i vores håndvask på badeværelset og i vores sofa, den gør det kun når vi ikke er hjemme eller når vi sover, når vi er til stede bruger den kattebakken som den skal. hvad kan der være galt med ham, han er ikke kastreret endnu.

kan i ikke nok hjælpe os

mvh de frustrerede katte ejere

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-03-07 17:08

der er vist ikke noget galt med lillemissen...han siger bare fra og gør sig bemærket.
måske han ikke gider dele kattebakke med mor mere.
han gør sig bemærket overfor jer måske fordi han er alene hjemme og derfor har rig mulighed for at gøre uartigheder.....når i ikke ser det....som små børn, der laver galestreger i ubemærkede øjeblikke, men godt vedat de har lavet unoder....det viser det jo, når han nu ikke er sådan når i er til stede..
måske det er en rigtig god idé at få ham neutraliseret snart, så ændre det sig højst sansynligt...
husk dog på, at katte der leger voldsomt af og til glemmer de skal på wc, det skal gå stært og så gør de det det bedste sted de har....
hellere håndvasken end hovedpuden....
god fornøjelsemed misser....miauuuuuuuuuu
min missers mor....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-07 17:09

Er det inde- eller udekatte? Der er noget, den er meget utilfreds med. Det kan være, i har flyttet møbler eller et eller andet. Det behøver ikke være noget særligt, set med menneskeøjne. Men noget, der er anderledes, end det plejer.

Hvis det er indekatte, kan det være grunden. Vores den ene af to lige gamle killinger, blev urenlig i samme alder - og lige til de blev udekatte. Vi vidste bare ikke, at det var fordi de var indekatte. De virkede begge, som om de trivedes med det, men det gjorde de slet ikke. Det var simpelthen sidste udvej, at vi prøvede at lukke dem ud, selv om der er en stor risiko for, at de kan blive kørt ned.

Håber, i får løst problemet, for det er ikke til at leve med i det lange løb.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-03-07 17:22

har haft samme problem. løsningen blev et træk af haglgeværet ovre bag laden

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 07-03-07 18:18

Tjah, jeg har 3 gange haft succes med at dyppe næsen (kattens) i kattens efterladenskaber, men de tissede 'kun' på forbudte steder.
Jeg VED det er MEGET u-pædagogisk, ulækkert, tæt på umenneskeligt - men alternativet har 3 gange været en aflivning og det virkede hver gang.

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 07-03-07 18:38

tak for svarene.
vi har selv overvejet mange af de ting i skriver, men tror vi vil starte med en kastration. tricket med at dyppe katten i dens eget .... har vi gjort hver gang, men intet har det hjulpet. vi har intet lavet om på den måde vi bor, så det kan det ikke være. måske det med at de deler kattebakke med dens mor, men hvorfor brokker han sig så ikke når vi er til stede??? vi tør ikke lukke dem ud da vi bor op og ned af en hovedvej.

mange tak for alle råd

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 07-03-07 18:45

Hej,
Det er jo en meget kedelig situation - både for katten og jer
Måske kan et lille smil (stort grin) hjælpe lidt.
Se her, hvad jeg fandt:

http://www.capfoto.dk/Aberoev[1].mpeg

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-03-07 18:54

hvor er det ulækkert at i dypper næsen i efterladenskaberne..ville i også gøre det med et lille barn, der komme rtil at gøre de forkerte steder...jeg håber at den river elelr bider jer noget så gevaldigt at i aldrig gør den slags mere...det er dyrplageri og afsindigt nedværdigende....de der gør denslags burde lære lidt mere om katteadfærd og opdragelse....
i samtlige bøger o skrifter om katteopdragelse står der at det er aldeles uhensigtsmæssigt og afskyeligt at gøre den slags føj for en kattejer der gør dette....de burde meldes til afstraffelse selv....
katten gør jo opmærksom på noget...de kan jo ikke menneskesprog, så lær dog missers sprog at kende...og så det med at det er fordi det er en indekat...det er da noget værre sludder....jeg har udelukkende haft indekatte og de har sku aldrig lavet den slags....hende jeg har nu har jeg haft fra hun var 8 uger, og hun kom til at tisse i sengen et par gange i leg...men det er normalt og hvis men ellers kender sine kattes sprog og adfærd, så kan man med det samme se på en lille kat, når den skal, for så løfter den halen og så snupper men den hurtigt og placere i bakken...og taler stille og pænt til den..min mis har sku aldrig gjort sådan på grund af at være indekat....
som jeg tidligere har fortalt, så er der noget den gør opmærksom på....så lær den at kende og ros din kat ofte og skæld ud når det er nødvendigt, men aldrig nogensinde slå eller dyppe sin kan....så er man ikke værdig til at holde dyr, hvis man gør den slags..fy.
min missers søde mor....j.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 07-03-07 19:46

Tak for din inlag missjosephine ,den slag folk er ikke vært til har dyr.
Det er også den slags folk ,de kasere dyrerene så snart de bliver besværligt for dem.
Jeffo
Tage nogen aviser og læg det på de stedder hvor missene ikke må værre ,det kan ikke lide aviser
Det kunne også vær at den ene kat du har, hold den lille mis væk fra kattebakken, hvis i ikke er i nærheden.Hos katten er de altid strid hvem er det aldeste , den har magten.Så ejer den kattebakken og tør de andre misse ikke at bruge kattebakken . Så gøre missene deres behov et anden sted.. hvis de trænger hard til at ....tis eller ski
Opløssing er 2 kattebakken til de har acceptere hinanden.
Prøve hold øjene med opførrelse af den aldre kat..du har.
pømske

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-03-07 19:46

Gammeldags og dumt! Det er ikke katten der fejler noget, men mennesket der ikke fatter et kuk.
I gamle dage slog man børn "i den bare" når de tissede i sengen. Hjalp det? NEJ!
Dyp kattens næse ned i den efterladenskaber! Hjælper det? NEJ!
Jeg troede folk helt var gået fra denne misforståelse om hvordan man opdrager. Hvor naivt!
Katten prøver at forælle dig noget. Katten er ved at få "forårsfornemmelser". Katten kan så småt føle, den er "tiltænkt noget andet" her i verden, dvs. at være hankat. Hormonerne begynder at strømme i gennem hans krop lige så småt, - han kan mærke det, uden at forstå det.
Hav forståelse for kattens natur. Han går sammen med sin moder, som lige nu nok ikke længer betragtes som moderen, men som hunkøn med de saligste dufter.
Tag katten hen til dyrlægen og få den kastreret. Problemet vil så løses når alle hormonerne igen er faldet på plads.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 07-03-07 19:54

Til missjosephine : Jeg skrev jo selv hvad jeg egentlig mener om metoden - så klap lige hesten....
Jeg har stadig den holdning at en levende (omend nedværdiget), hengiven og renlig kat, er bedre end en død kat.
Vi har haft meget glæde af vore søde, sjove, kærlige, hengivne (og renlige) katte, de har leget både med vore børn og vore hunde - og de har såmænd også ofte fået lov at 'sætte dagsordnen' over for vore hunde.

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 30 point
Dato : 07-03-07 20:30

jo, men niederhof, kendsgerningen er at du har fjort det....og det retfærdiggør intet uanset om du mener det ene elelr det andet....
faktisk er det fuldstændig korrekt som akle skriver....katten er i løbetid, helt almindeligt og ganske normalt for en kat der er 6 mdr....der blir de tilfældigvis kønsmodne og er i den alder der svarer til vores teenagealder...hvordan er det nu de teenagere opfører sig...gæt engang....
den lille sagesløse missekat får damedrifter og vil gerne møde de andre små missedamer, men må ikke, derfor er en neutralisering løsningen...ellers kommer der flere katte til som folk ikke kan finde ud af at passe ordentligt....
min kattemening er det den er..og iøvrigt er jeg pisse bange for heste, så dem skal jeg ikke ha noget af at klappe......
min missers søde mor....miauuuuuuuuuu!!!!
miss.j

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 07-03-07 21:48

meningen med dette indlæg var jo ikke at skabe en strid mellem alle folk..

selvfølgelig dypper vi ikke katten ned i dens .... men holder den hen til det for at vise hvad det er den har gjort galt, det andet er simpelthen for ulækkert og synd for katten..
PØMSKE: moderen og sønnen kan kanont sammen, de sover altid sammen og moderen elsker stadig at gøre ham ren i ny og næ, de leger utrolig godt sammen, og vil næsten mene at det er den lille der altid har det sidste ord

takker for alle jeres indlæg, de har været meget hjælpelige, i er kanone

Godkendelse af svar
Fra : JeffO

Dato : 07-03-07 21:49

Tak for svaret missjosephine.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-03-07 22:31

selv tak...
kan iøvrigt fortælle, at en veninde af mig havde en kat, der levede sammen med sin hankilling i hele dens levetid...da moren døde blev den ked af det og et par år senere døde den så selv. begge døde de af alderdom og de havde det fantastisk sammen...det har ikke noget at gøre med om de er i familie, men om de er neutralieseret og måske også hvert sit køn....
selv har jeg aldrig haft mere end én kat ad gangen....og det går også fint med det....
held og lykke...min missers mor...miauuuuuuuuuuu!!!