/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kugleakacie
Fra : kirstenRap
Vist : 5733 gange
100 point
Dato : 07-03-07 14:55

Er der nogen der ved hvornår man skal klippe en kugleakacie

Håber på hjælp tak

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 07-03-07 14:58

Der står i kilderne, at det ikke er nødvendigt at beskære Robinien, men ikke at det er forbudt. Du skal 2 gange om året klippe nyvækst af din "gamle" Robinie. Du kan tynde ud i grenene, så du klipper tilbage på en gren, så der stadigvæk er grønne blade på den. Du fjerner på den måde plantens mulighed for at vokse. Du laver på en måde en kugleformet hæk. Og du kan fjerne ca. 25 procent af bladene uden at det beskadiger træets livsvilkår. Det er på en måde en kæmpe bonzai, som du er ved at lave. Derfor kan du også genere rødderne. Grave en rende hele vejen rundt om træet i den afstand fra stammen som kronen ville kaste skygge, hvis solen stod lodret - altså kronediameterne rundt. Det er lidt risikabelt, da der så skal vandes i tørre perioder.

herfra http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/a39732a9cdfd17f5c1256efc007707de%21OpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENPRYDHAVENTRAE_OG_BUSK%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-07 15:01

begge svar slås det dog fast, at beskæring af akacie bør foregå i det (næsten) frostfrie sommerhalvår, altså tidligst i april, hvis man, som i det ene spørgsmål, spørger om "vinterbeskæring", og den meget drastiske tilbagebeskæring af hele kronen

fra samme link

Godkendelse af svar
Fra : kirstenRap

Dato : 07-03-07 15:40

Tak for svaret Nordsted1.