/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hjælp til krisepsykolog
Fra : Avant85
Vist : 1824 gange
300 point
Dato : 07-03-07 13:27

Er der nogen som kender til brevkasser af social art, hvor man kan spørge om, hvad man evt. kan få økonomisk hjælp til ?
Her tænker jeg på f. eks. hjælp fra kommunen, og hvilken indtægtsgrænse, der var afgørende for hjælpen osv.
Det kunne også være forsikrings-betalt behandling, men hvad skal kreterierne være for det ?
Hanne Reintoft havde en social brevkasse i radioen engang, men den er vist "død"

Er der nogen som har en god ide' om, hvordan man kan "liste sig ind på kommunen" og få stillet det rigtige spørgsmål på den rette måde, på det rette tidspunkt og så få det rigtige svar ?

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-07 13:59

Vi har brugt disse, vi ringede op og fik fortalt at vi skulle lægge vores tlf. nummer så ville vi bliver ringet op af dem, vi ventede et par timer, men til gengæld havde de så også tid til at tale længe med os da det blev vores tur

http://www.psykiatrifonden.dk/

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 07-03-07 15:30

Jeg forstår muligvis ikke spørgsmålet korrekt.
Men hvis du falder indenfor visse henvisningskriterier kan egen læge henvise dig til 10 behandlinger hos psykolog. Her er prisen så ca. 320,- for 1.konsultation og 250,- for efterfølgende.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 07-03-07 15:37

Hej Avant85.
Min kone og jeg har virkelig prøvet at have psykiske problemer inde på livet - og har det sta-
digvæk - men vi har fået enorm meget hjælp fra Hanne Reintoft. Hun har i dag en brev-
kasse hos søndag og du får hendes e-mail adresse her: hanne.reintoft@soendag.dk. Skriv
trygt til hende - hun er så dygtig og så behjælpelig, at jeg kunne ønske, at hun lever evigt.
Al mulig held og lykke
Ibea

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 07-03-07 18:23

Jeg undskylder, hvis ikke det er formuleret forståeligt.
Jeg er på førtidspension pga kroniske smerter efter arbejdsskade og bor i Nordjyllands (amt) Region
Jeg døjer med at se en fremtid for mig selv.

Jeg blev skilt fra konen, som flyttede med børnene til Aarhus (amt) Region.
Den store på 16 har store psykiske problemer, som vi går til udredning for i Aarhus.

Jeg skal køre noget mere end 100 km hver vej, når jeg skal med til samtalerne og jeg har det slet ikke godt med at sidde i, og langt værre med at køre så langt i bilen. Og så koster det jo også kr.

Jeg er ikke god til at spørge på Kommunen, men kan der være noget i socialloven, som kan pålægge Kommunen at yde mig en økonomisk håndsrækning i forbindelse med den udgift, jeg har ved min egen behandling for at kunne se meningen med livet.
Og kan der være noget økonomisk hjælp at hente i forbindelse med de udgifter jeg har ved behandlingen af min datters problemer ?

Eller er det kun YNKELIGE mig, som synes det er lidt TRÆLS, at hele pensionen skal gå til bare at holde hovedet over vandet og ikke kan yde andet end at være til stede ved datterens samtaler.

Undskyld, hvis jeg lyder lidt bitter, men det er en "ækel kamel at sluge", at man ikke er mere værd rent arbejdsmæssigt og heller ikke kan give sine børn det, som de fleste andre kan.

Nu kan jeg vist ikke krænge mere ud, og det blev vist også en smule selvcentreret og sølle.

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-07 18:58

Så godt kender jeg desværre ikke sociallovgivningen, men jeg tror ikke der er nogen hjælp at hente, kommunen kan jo ikke gøre noget ved dit transportproblem eller udgifterne, da du selv vælger at være med til datterens samtaler.

Når du ikke har det så godt med at snakke med kommunen, så skriv et brev i stedet.Eller som nævnt ovenfor, til Hanne Reintoft.. Har du prøvet at ringe til psykiatrifonden??

Du kunne ikke have mod på at flytte nærmere børnene??

Du kan tro jeg godt forstår dig, sygdom og dårlig økonomi hænger desværre meget ofte sammen

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 300 point
Dato : 07-03-07 19:46

Jeg var selv udsat for en arbejdsulykke i '99. Her gik min daværende arbejdsgiver ind og betalte for 10 konsultationer hos en krisepsykolog. De efterfølgende behandlinger skulle jeg selv betale de før omtalte 250,- kr pr gang.

Hvis din læge "vurderer", som metteto påpeger, at du har/kan få "invaliderende traumer" af dine psykiske problemmer, KAN han henvise dig til en psykolog med tilskud til ti behandlinger....dettte har jeg også prøvet.

En anden RIGTIG god ting du kan gøre, og som jeg selv har "praktiseret" med STOR succes, er at opsøge det lokale "Netværkskontor" hvor du kan komme i en gruppe som har tilsvarende "problemmer" som dig selv...og det er GRATIS at deltage.

Jeg kan bl.a. henvise til disse "centre" i både Odense og Vejle hvor jeg har været personligt tilknyttet i en "sorggruppe" og en "krisegruppe". Det gav mig, som nævnt, MEGET stor hjælp til min situation dengang

Lige pt. "kæmper" jeg selv med at "holde fast i bordkanten" mht min fortsatte tilknytning til arbejdsmarkedet, så jeg kender ALT for godt dine tanker omkring "det at føle sig kasséret"

Men det er du/vi altså IKKE!!!

I bl.a. føromtalte netværkscentre, kan man nemlig "bruges" i dette VIGTIGE frivillige arbejde med at hjælpe andre...PRØV at opsøge dem, og du vil IKKE fortryde det

De allerhjerteligste hilsner
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 07-03-07 19:50

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-03-07 19:55

Du får lige et par links til ovenstående netværkscentre

http://www.netvaerkskontakten.dk/

http://www.frivilligcenter-vejle.dk/

/Palle

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 07-03-07 20:47

Det lyder nu alligevel som om der kunne være noget økonomisk at hente i forb.m. transport. Tag nu og bid hovedet af al skam og tag kontakt til enten komunen, eller andre socialrådgivere.

Heldoglykke