/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægten Lohse fra Neumünster
Fra : Georgsch
Vist : 1939 gange
270 point
Dato : 07-03-07 09:26

Min oldefar Johannes Lohse er født i Neumünster ca. 1870. Han var væver og kom til Fredericia. Han fik 3 børn Henny(f. 1895 i Fredericia), Ingrid og Johannes.
Arbejder en periode i Odense som vævemester.
Kan nogle hjælpe min med yderligere data ?

Georgsch

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 17:17

En 20 og en 30 årig mulig GrossVater til din Johannes i 1803...
Bemærk begge bor hos en Tuchmacher Köster, Svend
"
holsten, , Neumünster Købstad, 4. Quartier, Hinterm Teich 26, 469, Vz-1803
Christian Köster 34 Verheir. Hausvater Tuchmacher
Catharine Elisabeth Wittmack 38 Verheir. Dessen Frau
Johann Jochim Nicolaus Köster 12 Unverheir. Ihre Kinder
Jürgen Christian Hinrich Köster 9 Unverheir. Ihre Kinder
Hans Detlef Köster 7 Unverheir. Ihre Kinder
Catharine Elisabeth Köster 4 Unverheir. Ihre Kinder
Georg Carsten Köster 1 Unverheir. Ihre Kinder
Jochim Siefcke 24 Unverheir. Geselle
Hans Jochim Lohse 20 Unverheir. Geselle

holsten, , Neumünster Købstad, 3. Quartier, Schlüsberg 64, 357, Vz-1803,
Hans Hinrich Köster 33 Verheir. Hausvater Tuchmacher
Maria Margarethe Schmidt 27 Verheir. Dessen Frau
Claus Thomas Köster 8 Unverheir. Sein Sohn 1ster Ehe
Jochim Lohse 30 Unverheir. Geselle

Kommentar
Fra : kirstenkingo

Dato : 07-03-07 20:58

Hej Georgsch.

Inde på dis-danmarks medlems liste fandt jeg en Helge Jørgensen der efterlyser aner til Lohse familie og her er hans e-mail adresse

helgesen@oncable.dk

du kan jo prøv at kontakte ham, det kunne jo være at han kunne hjælpe.

Vh. Kirsten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 21:33

Der er mange andre Lohse familier i Danmark; din kom jo ret sent hertil...
Så usikkert om Helge, som Kirsten har fundet, søger efter Johannes' efterkommere,
men du kan jo være heldig?

Selv arbejder jeg sjovt nok i Sauer-Danfoss; en sammenslutning af Danfoss' hydraulik division
og et tysk hydraulik firma Sauer, der netop ligger i Neumunster.
Over halvdelen af mine kollegaer er tyskere, de fleste fra Neumunster, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 21:43

Her har du en aktiv navnebror/yngre fætter? Johannes Lohse:
http://www.alt-bramstedt.de/Assets/fohrden1.htm

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-07 22:18

Søgning i Tyskland vanskeliggøres fordi der eksisterer flere prominente Lohse...

Her en nylevende professor:
° Prof. Dr. med. Martin Johannes Lohse, University Würzburg
med mange link...

Her en gammel borgmester:
"
1901 - 1920 leitete Bürgermeister Paul Lohse die Stadt
"
http://www.majos-welt.de/torgau/torgautext3.htm

Og her en endnu ældre Lohse dame fra Neumunster,
nok en søster til din Uhr Uhr Vater?
"
Asmus Friedrich Theden Arbeitsm. Glaser *~1793 +.... 1845 Altenteiler i.d.Abnahmekate
oo .... Elsabe Lohse *~1801 Böhnebüttel b.Neumünster
"
http://mitglied.lycos.de/kriecken/bauernfamilien.html

Måske stod familiens vugge i Böhnebüttel?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-07 17:18

En af mine kollegaer i Neumunster hedder Michael Lohse;
han kender sine aner, men han stammer fra Hamborg området.
Ingen Johannes Lohse i hans familie og han kan ikke hjælpe os yderligere...

Iøvrigt er Neumunster kendt som en gammel tekstil by, derfor de mange TuchMacher/Weber.
Og ikke underligt at Johannes kunne skabe sig en tilværelse i Danmark på det grundlag som væver.

Lohse i Tyskland er næsten som Hansen i Danmark, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-07 18:02

Disse/denne Lohse familie fra Vejle egnen har næppe noget at gøre med din Lohse familie,
men hvorfor får de (tager de) Lohse navnet?
"
vejle, Holmans, Smidstrup, Lille Velling By, Et Huus, 5, FT-1880
Laurits Peter Christoffersen 25 Gift Klodsmager I Sognet
Maren Marie Nielsen 31 Gift Husmoder Veilbye Sogn, Veile Amt
Christoffer Laurius Lohse 2 Ugift Børnene I Sognet
Dorthea Laurine Lohse under 1 Aar Ugift Børnene I Sognet

vejle, Holmans, Smidstrup, Klattrup By, Hus, 3F1, FT-1890,
Lavrids Peter Kristoffersen Lohse 35 Gift Husfader Teglværksarbejder Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Karen Marie Nielsen 41 Gift Husmoder Vejlby Sogn, Vejle Amt
Kristoffer Lavridsen Lohse 12 Ugift Barn Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Dortea Lavridsen Lohse 10 Ugift Barn Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Evald Lavridsen Lohse 8 Ugift Barn Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Matilde Lavridsen Lohse 5 Ugift Barn Smidstrup Sogn, Vejle Amt
Aksel Lavridsen Lohse 2 Ugift Barn Smidstrup Sogn, Vejle Amt
"
Tænk at være klodsmager, ikke klodsmajor, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-07 18:18

Her ser du over 40 nulevende Lohse med E-mail hos TDC:
http://www.epost.dk/

Mindst én er fra Fredericia og flere er ansat netop hos TDC.

Skriv til nogle af dem du ikke kender...
Måske har én af dem en far/farfar/oldefar der har registreret din Johannes Lohse, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-07 18:26

Og når du nævner Odense...
pas på med denne familie, han stammer fra Rendsborg, Svend
"
odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Tvergade 39, 2 sal, 3615, FT-1880
Henrik Lohse 47 Gift huusfader, skomager Rendsborg
Anna Cathrine Lohse 40 Gift huusmoder Veile
Joachim Vilh. Ferdinand Lohse 16 Ugift søn, gartnerelev Odense
Anna Christ. Abeline Lohse 13 Ugift datter do [Odense]
Cathrine Lohse 3 Ugift do [datter] do [Odense]
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-07 22:17

Er det ham her?
"
Johannes Lohse Birth: abt 1870 Place: ? Utersen, Schleswig-Holstein, Germany
Birth: abt 1870 Place: ? Utersen, Schleswig-Holste, Germany
Father: Hartwig Lohse Disc #25 Pin #983662
Military: Place: family tells he was cook in Navy
"
Fundet her:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Er Utersen ikke i nærheden af Neumunster?
Så hedder hans far Hartwig,
men han var jo vævemester ikke kok, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-07 08:56

Jeg finder intet Utersen i nærheden af Neumunster, men Uetersen syd for Elmshorn.
Det ligger dog nærmere Hamborg en Neumunster...
(måske er min tyske kollega derfra?)

Så hvis du er sikker på at din Johannes er født i Neumunster, nok hans navnebror?
Måske en jævnaldrende fætter??

Iøvrigt en sjov parralel til min kones familie; hendes tiptip tip oldefar var garver, ikke væver,
i Elshorn og kom til Kalundborg, ikke Fredericia, men begge grundlagde store familier i Danmark
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-07 09:21

Her den anden Johannes Lohse familie, Svend
"
SIXTH GENERATION

Hartwig LOHSE was born before 1844 in Germany. He immigrated in Apr 1891 to Hamburg, Germany to New York. (131) Listed on the Passenger List microfilm 4907 Index Bd 38-39 Jan 1891- Jul 1891
Traveled in April 1891 on the NORMANIA Eqt. Hebich for New York

iv. Johannes LOHSE was born about 1870 in ? Utersen, Schleswig-Holstein, Germany. He was born about 1870 in ? Utersen, Schleswig-Holste, Germany. He served in the military in family tells he was cook in Navy. Line 6440 from GEDCOM File not recognizable or too long:
BIRT PLAC ? Utersen, Schleswig-Holstein, Germany
"
http://www.familyorigins.com/users/b/a/l/Linda-A-Ball/FAMO1-0001/d186.htm