/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergi
Fra : Sallus
Vist : 1891 gange
100 point
Dato : 06-03-07 22:47

Min Flat Coated Retriver på knapt 2 år har lige fået konstateret allergi overfor støv- og lagermider. Har godt læst at man skal holde op med tørfoder, og skal selvfølgelig tale med dyrelægen om andet foder. Jeg er imidlertid, her på nettet, stødt på noget der hedder Natural foder.Det er noget dybfrossent som bla. indeholder råt kød. Er der nogen der har erfaring med det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-07 23:00

Da vores hund fik allergi, var det overfor noget færdigkøbt dåsemad.

Vi fik igennem dyrlægen noget specielt tørfoder, udover det skulle hunden på skånekost, som bestod af kogt kylling eller kalkun, godbider blev skiftet ud med gulerødder og æbler. Denne kost har han været på lige siden, da han trives fint er der ingen grund til at prøve på at ændre det

Så derfor syntes jeg det er bedst at du hører hvad dyrlægen kan foreslå dig af kost til hunden, så du undgår yderligere problemer

god bedring med hunden

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 06-03-07 23:07

Ja jeg skal tale med dyrelægen på torsdag. Hvad er det for noget tørfoder din hund får? Det med skånekost, hvor længe skal de ha` det?

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 06-03-07 23:16

Hej Sallus.

Der er stor forskel på foderallergi som Nordsted1 nævner og så støv-og lagermide allergi som din hund har. Der findes ingen former for tørkost - heller ikke det dyrlægen anbefaler - der ikke indeholder lagermider (dvs. enkelte gør ikke når de er uåbnet, men de kræver at du kan bruge hele posen indenfor få dage...).
Hvis du er heldig så er din dyrlæge postiv indstillet overfor barf/råfodring som min dyrlæge er, men det er desværre de færreste der ved nok om det til at turde anbefale det. De fleste anbefaler bare automatisk tørfoder + en masse medicin (det er jo selvfølgelig også det de selv tjener mest på!!).

Jeg bruger Naturel/Nordic til 3 af mine hunde og de er superglade for det, men desværre så indeholder det hhv. hvedeklid og byg, så det kan ikke bruges til min allergihund. Men samme sted kan du købe kallun og oksekød i de samme slags frosne "pølser" som du så bare selv skal blande med grøntmix.

Det er IKKE svært at fodre en hund på barf/råfoder - det er bare en tilvænningssag. Og hundene ELSKER det.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-07 23:18

Jeg har ikke posen lige her - jeg køber stort ind og kommer på en mindre beholder - i starten var det noget tørfoder dyrlægen tog hjem specielt til vores lille hund, da han fik det bedre gik vi over til noget andet, stadig noget skåne noget men ikke så specielt, det vigtigste efter han har fået det godt er at vi ikke begynder at give ham usunde godbidder, han får "kun" rent kød og sit tørfoder

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 06-03-07 23:20

Er det så fordi din hund er overfølsom overfor byg og hvedeklid, eller er det bare ikke godt til allergi-hunde i al almindelighed?

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 06-03-07 23:23

Lagermider findes i alle typer korn, derfor

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 06-03-07 23:39

Jo men har læst at de ikke kan overleve en tur i fryseren.

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 07-03-07 00:11

Nej. det er rigtigt at lagermiderne ikke kan overleve, men det gør deres afføring - og det er det hundene er allergiske overfor, ikke selve miderne.
Desværre...

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 07-03-07 00:49

Hej.
jeg fodre også med Naturel, og er super glad for den form for foder til mine hunde.
Jeg ved en hund som var blevet testet og heller ikke kunne tåle lagermider, men den spiser altser nu Naturel mad uden problemer med allegi og eksem.
Jeg skifter lidt med foderet så de får et par dage med kallun og så et par med den almindelige foder de har. Jeg kan kun sige hundene elsker det foder, og vi skal veje det af de skal have hver gang på en vægt da det er lidt svært at tage på øjemål, men det er ikke store potioner de skal have for så bliver de for fede. Mine collier får 300 gr om dagen så det er ikke så dyrt som dyrlægens mad.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-07 14:40

Hej, -hvor slemt er det?
Får din hund nogen medicin mod allergien?
Og hvordan er symptomerne?

Husk at tænke på, at støvmideallergi betyder at du skal gøre meget ud af indretning og rengøring af dit hjem...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-03-07 17:23

Vores hund havde samme allegi som din. Hun fik to Medrol om dagen, og de ødelagde hende indvendigt. Hun blev kun lige akkurat seks år. Da hun var omkring et år, fik hun en decenciliberingskur (hun får sprøjtet det stof ind, hun er allergisk overfor i større og større mængder, så hun skulle reagere mindre på det til sidst). Men det hjalp ikke, og da vi nåede den store dosis, var hun ved at dø af det. Jeg fandt hende næsten uden bevidsthed et par timer efter. Derefter skulle hun kun have det halve, men så flere gange i stedet. Hun fik også opereret sine øregang meget store, så de kunne få luft. Allergien gav sig bl.a. udslag i, at hun fik ørebetændelse hele tiden. Men da øregangene var blevet operetet store, hjalp det. Men til gengæld kløede arvævet i stedet, så hun kradsede stadig hul i ørerne, så der sad større eller mindre blodklumper i øret på hende.

Desværre ville hun ikke æde råt kød m.m., så vi kunne ikke fodre med barf. Det ville ellers have været dejligt, for der er jo ingen støv- og lagermider. Og det ligger jo så tæt på ulvens naturlige foder, som man kan komme i vores verden.

Men hvis du af en eller anden grund ikke kan/vil fodre med barf, så sørg for, at der ikke er hvede (eller var det havre??)i det foder, du giver din hund. Olivers.dk har noget foder, der består af ris og lam. Der kommer ikke lige så hurtigt mider i. Specielt skal du tænke på at opbevare foderet i en helt lufttæt tønde/kasse. Og som Birgitta skriver, rengøring, rengøring og atter rengøring. Husk, støvet også lægger sig på bøger og steder, i ikke umiddelbart kan se (bag møbler o.s.v.) Særlig i soveværelset støver det meget, så hvis i kan holde hunden væk derfra, vil den have bedst af det.

Håber, i får en lykkeligere løsning, end vi fik.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-07 17:43

Bøger hører til i lukkede skabe når man har en støvmideallergiker i familien.

Ingen tæpper på gulvene. Ingen polstrede møbler, men sofaer og lænestole med løse hynder og vaskbart betræk helst af bomuld, der kan tåle 60 grader. Jeg gjorde det, at jeg puttede hynderne i en plasticpose inden jeg lagde betrækket på, -for at undgå at vaske hynderne. Det knitrede når vi satte os, men hvad gør man ikke for de søde dyr... --Gardiner af bomuld så de ikke tiltrækker støv og så de kan vaskes ved 60 grader.
Ramses levede sine sidste år på en diæt bestående af kogt kylling og ris, som jeg inden kogning skyllede tre gange for at fjerne lagermider.

De første år af Ramses liv fik han kun prednisolon mod sin allergi, og jeg vidste ikke, hvor alvorligt det var. For han havde det ret godt på medicinen.
Men den samme medicin gjorde, at han døde alt for tidligt, selv om vi stoppede med den da han var 3 og startede desensibilisering.. Og samtidig lagde hans kost om til "kyllingekosten"..
Det var for sent. Hans immunforsvar VAR ødelagt af medicinen.
Ramses blev kun 4½.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 07-03-07 20:47

Hans allergi viser sig ved at han får øregangsbetændelse hele tiden, og nu er han også begyndt at slikke sine poter. Nej han får ikke medicin. Det er først lige blevet konstateret, og jeg skal til dyrelægen igen på fredag. Der må jeg så få spurgt om alle de ting jeg tumler med. Jeg kan ikke beslutte mig til om jeg skal lade ham hyposensibilisere, eller om jeg først skal prøve et foderskifte. Jeg vil ikke få problemer med at få ham til at spise. Han spiser ALT hvad han får.Tak for alle de gode svar. Man er jo helt på herrens mark og ked af det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-03-07 21:01

---Jo tidligere I starter desensibilisering, jo bedre er chancerne for et godt resultat. Du kan skifte foder samtidig, for det vil jo vare et godt stykke tid før behandlingen begynder at virke.

Men jeg vil da råde dig til at søge en specialist i hudsygdomme eller allergi. For det er ikke helt lige meget hvordan indsprøjtningerne doseres...
Jeg er overbevist om, at det fine resultat, der blev opnået med Ramses (han blev HELT fri for symptomer) skyldes at vores dyrlæge er specialist i hudsygdomme. Og hun øgede dosis MEGET langsommere end andre dyrlæger jeg ellers har hørt om.
Hvis Ramses var blevet desensibiliseret da problemerne opstod da han var omkring 1 år, så havde han måske levet endnu i dag... Men dengang havde vi en anden dyrlæge.......

Desensibilisering er en ret dyr behandling. Jeg var heldig at min forsikring dækkede, så det gjorde ikke noget, at han skulle have indsprøjtninger hos dyrlægen ugentlig i meget lang tid. Jeg kom kun til at betale selvrisikoen hver anden måned.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 07-03-07 21:27

Ja den dyrelæge jeg har haft i mange år, også til mine tidligere hunde, blev også ved med at sige at han ikke havde allergi, så det var et tilfælde at jeg var nødt til at gå til en anden, da han havde ferie. Jeg havde ellers spurgt flere gange om det kunne være allergi.

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 07-03-07 23:08

Hej sallus

Min hund fik for 2 mdr konstateret helt samme allergiform

den kom straks på diæt kost(tørfoder og kartofler) det eneste som den måtte få

desuden skulle den til at have medecin i form at nogle bløde kapsler, og sprøjter der er specielt lavet netop mod de to allergier.

Desværre er der en del ventetid på fremstilling af sprøjterne som skulle have den største effekt, håber jeg også meget, for kosten har ikke hjulpet synderligt.

Men heldigvis så er hunden ikke mærket så meget af det, virker glad og halen logrer. nok lidt mere træt og ikke helt det glimt i øjnene som den plejer.

Men håber meget det hjælper på sigt, forøvrigt en livslang behandling, ihvertefald med kosten

Vil gerne høre mere om hvad din læge siger til til dig.

Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 08-03-07 00:02

Sallus: Reagerede din hund, iflg. testen, kun på lager- og støvmider, eller også på andre ting ?

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-03-07 22:00

Han reagerer på 2 slags lagermider, støvmider og en eller anden svamp som dyrelægen ikke på stående fod kunne gøre rede for.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-03-07 09:48

Vores kløede også i poterne. Hun gnavede sine trædepuder af med jævne mellemrum, hvis vi ikke stoppede hende. Det kunne vi jo om dagen, men ikke om natten. Hvis vi gav hende sokker på, så hev hun dem af, selv om de var tapet på, og hvis hun ikke kunne få dem af, rev hun dem i stykker.

Ak, de stakkels dyr, der har den allergi, er godt nok på den.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 09-03-07 15:33

Hej Jørgen. Skal til dyrelægen i dag. Skal nok skrive.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 10-03-07 15:27

Var hos dyrelægen i går og hun foreslog at han blev hyposensibiliseret. Vi talte meget om kosten, men hun foreslog at vi foreløbig fortsætter med allergifoder fra Royal canin som han er begyndt på, indtil vi ser hvordan behandlingen virker. Han måtte også gerne få af vores mad. 1/3 kød 1/3 kartofler og 1/3 grønsager. Vi skal dog holde os fra de ting der er mel i f.eks frikadeller og farsbrød. Ris og pasta kunne også godt bruges, men da det feder, kan det være svært at regulere vægten.Hvis vi vælger at give ham af vores mad, må vi ikke tilsætte nogen former for vitaminer eller sporstoffer, da man ikke helt ved om de også kan udvikle allergi overfor det. Når han har gennemført kuren, som varer ca. 5-6 mdr. kan det komme på tale at han måske skal ha` en sprøjte med 1-2 mdr. mellemrum hvis det ligesom blusser op igen. Til en hund på denne størrelse (Flatcoated Retriver) mente hun ikke der er noget vundet ved at købe tørfoder i 3 kg. portioner, men mener det er passende med 7 kg. som så skal lukkes OMHYGGELIDT til efeter brug.
Mener ikke det bliver værre hvis vi overholder disse forholdsregler.Jo og så skal vi selvfølgelig lufte godt ud herhjemme, være grundig med rengøring og så må han ikke sove i soveværelset.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-07 16:38

Du skulle overveje at købe en spand med tætsluttende låg til at opbevare tørfoderet i. Og den skal gøres grundigt ren og tørres grundigt hver gang der kommer en ny portion i.
Jeg håber, det lykkes for jer at få styr på allergien..

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 10-03-07 18:58

Jamen sådan en spand har jeg skam, men blev rådet til at lade fodret blive i posen, da det er en plastikpose.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 11-03-07 16:22

Er der nogen der ved om der også er lagermider i ris? Har nemlig læst på posen med allergi-foder at det indeholder ris, men kan ikke se noget om kornprodukter. Har fundet noget tørfoder der hedder Orijen. Der står at det ikke indeholder korn og kun lidt kulhydrat og fibre, men kan ikke se hvad kilden er. Er der nogen der ved det?

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 11-03-07 16:41

Ok. mine døtre har oversat det for mig. Kilden til kulhydrat i Orijen skulle kommer fra frugt og grønsager i stedet for korn.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 17:55

Der er almindeligvis lagermider i ris. Men på hele ris sidder de på overfladen og kan derfor skylles af. Så hvis du vælger at fodre din hund med hjemmelavet mad, så er ris godt hvis du bare skyller dem grundiugt inden kogning. Kartofler er osse godt. Men brød og andre kornprodukter kan du jo ikke skylle. Pasta skal du også holde dig fra. Der er jo mel i.

Jeg har kikket på Orijen foderet. Det ser interessant ud... Det skulle være en tørfoderudgave af BARF-foder... Sandsynligvis er det godt for en allergi-hund.
Det eneste, der undrer mig er, at der står at der er 40% protein, 16% fedt og 16% kulhydrater...

Men der står også, at energien er fordelt med 45% fra protein, 25% fra frugt og grønt og 30% fra fedt...
Eftersom fedt indeholder dobbelt så meget energi som kulhydrat og protein, så burde der da komme dobbelt så meget energi fra fedt som fra kulhydrat...

---Jeg synes, det er et meget højt proteinindhold...... Men din hund er jo stort set udvokset.. Jeg ville være mere betænkelig ved at give en hvalp et så proteinrigt foder..

Du kan da prøve... Jeg tror da mere på DET end på Royal Canin...

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 11-03-07 20:59

Hej igen

Min hund Darvin, som jo også har samme allergi fik jo at vide at det udlukkende var tørfoder og kartofler den måtte få.
Men jeg fandt ud af at den ofte kløede sig mest efter spisetid, så besluttede så at stoppe med karfoflerne, Darwin har nu kun fået tørfoder en uge, og det har hjulpet meget,

Må indrømme at jeg syntes det er mærkeligt at der er så stor forskel på hvad dyrlæger siger om allergi, og om hvordan det behandles og hvad de skal fodres med, der jo snart ikke 2 historier herinde der er ens.

Annuller spørgsmålet
Fra : Sallus

Dato : 17-03-07 16:21

Jeg har fået mange rigtig gode svar, men er kommet i tanke om at det pt. ikke er så godt at det er der.