/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Defekt bærbar/batteri/lader..?
Fra : Kanduikke
Vist : 1619 gange
200 point
Dato : 06-03-07 18:39

Min bærbar er helt "død", når jeg tilslutter laderen er den begyndt at blinke, det er noget nyt den er begyndt på.
Jeg kan slet ikke komme i kontakt med den, hverken med eller uden batteri isat, kan det være batteriet eller laderen der er defekt...?
Kan man selv tjekke om batteriet er defekt... ? Burde computeren fungere med laderen i, men uden batteri.

Hjælp.

Mvh.

Kanduikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-07 19:54

Laderen (transformatoren / strømforsyningen) til computeren lader batteriet op samtidig med at den leverer strøm til selve comp.
Uden batteri vil den bare levere strøm til comp.
En bærbar bør kunne køre uden batteri og kun strømforsyning.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 06-03-07 20:04

Når du slet ikke kan komme i kontakt med den, kan det skyldes, at maskinen er gået ned...
Prøv at boote op med en recovery-CD - hvis det er en xp. Og hvis det ikke er en xp, så boot enten op med en startdiskette eller windows CD.

Computeren burde til hver en tid fungere uden batteri. Batteriet er jo sådan set kun til for at blive opladt, mens maskinen kører, så man bagefter kan spare lidt på el-regningen...

Du kan altid tjekke dit batteri i en andens bærbare - såfremt dennes maskine selvf. virker... Eller...tjekke det på din egen maskine, hvis de råd jeg her gir, får maskinen op at køre igen Og så er batteriet selvf. defekt, hvis det får andre masikner til at gå i sort... Men det vil - gud ske lov - ikke smadre andres maskiner

Kommentar
Fra : Kanduikke

Dato : 06-03-07 20:27

Den er helt død, som om den mangler strøm, der er slet ikke lys i "de små dioder" og der er en grøn lysdiode i laderen der begynder at blinke når jeg tilslutter den til computeren, før i tiden lyste den konstant. Så jeg kan slet ikke "boote den op"

kanduikke

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 06-03-07 20:33

"der er en grøn lysdiode i laderen der begynder at blinke når jeg tilslutter den til computeren"

Så er det nok alligevel ikke den bærbare - men snarere laderen. Har du prøvet en andens lader ?
Håber der stadigt er garanti på den - eller hvis du tilfældigvist har en forsikring på den...

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 06-03-07 20:44

Har du forresten afprøvet den bærbare - med batteri og uden lader..? hvis den i så fald virker, er det laderen - og ikke batteriet - der er defekt.

Og omvendt...har du afprøvet den med lader og uden batteri..?

Kommentar
Fra : Kanduikke

Dato : 06-03-07 21:16

Ja, jeg har prøvet begge dele, jeg kan slet ikke få strøm på computeren, og nej, der er ikke mere garanti på mere

kanduikke

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-03-07 23:09

Det lyder som om din switchmode forsyning står og 'pumper', hvilket nok betyder at den er død. Kan du måle udgangsspændingen på strømforsyningen? En ny bærbar kan købes på få tusinde kr., så er problemet bare at få sine data ført over, men du har selvfølgelig en backup!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-03-07 20:54

Hvad er det for en bærbar.

Dine data kan godt føres over til den nye comp, ved at tage harddisken ud og tilslutte med USB til den nye.