/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Indsæt tekst i billede
Fra : 2100
Vist : 449 gange
30 point
Dato : 06-03-07 16:59

Jeg bruger Photoshop 7

Når jeg har oprettet et billede f.eks. H/B 100 pixel x 25 pixel
Hvordan indsætter jeg teksten 100 % nøjagtig i billedet således at teksten skrives fra midten og centrum.

Den ene ting ved jeg godt, det er at markerer centreer, men hvordan jeg 100 % får teksten til at stå i midten (ligelangt fra oven og neden ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-03-07 18:53

du har allerede fået svaret i et andet forum, men jeg gentager det lige her:
sæt 2 hjælpelinier i dit oprindelige billede (1 vertikal og 1 horizontal) så du krydser i centrum af billedet.
skriv så din tekst et vilkårligt sted. Med tekstlaget aktivt hopper du op i Edit -> Transform og nu skulle der gerne være kommet et markering omkring teksten med visning af tekstens centrum -> så er det bare at flytte det hele på plads (du har jo nu tekstcentrum + billedets centrum (hjælpelinierne))
flyt det på plads med flytteværktøjet og finstil med piletasterne

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 06-03-07 20:30

Der må være en anden og lettere måde at gøre det på

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-03-07 20:34

hvis du kender den, vil jeg gerne høre

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 06-03-07 20:41

Jeg har fået dette her, men forstår det ikke lige.

Det gør man ved at CTRL klikke på billedet - det giver en selection, derefter makerer man tekst layer og øverst vælger center align og middle align. Måske du bedre forstår dette.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 06-03-07 21:24

det virker ikke, der tænkes på noget helt andet (noget med en tekstboks hvori teksten centreres horizontalt - men kun i boksen)

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 23-04-07 20:56

1) Klik på tekstens lag for gøre det aktivt.
2) Tryk Ctrl-A for at markere hele billedet.
3) I menuen vælger du Layer > Align Layers to Selection > Horizontal Centers

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 23-04-07 21:49

Har den danske udgave, så kan ikke lige se 100% hvilke du mener, men du har måske også den danske udgave

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 23-04-07 23:11

Okay, prøver at oversætte ..

Ctrl-A betyder at man holder Ctrl-tasten nede og trykker på A
"Layer" hedder "lag" på dansk ... så du skal ind Klikke på "Lag" i menuen, og derefter finde et menupunkt, hvor man i undermenuen kan vælge mellem horizontal og vertikal og såd'n.

(Jeg har lige tjekket - Funktionen er også i Photoshop 7!)

Kommentar
Fra : Kasper_Hviid

Dato : 23-04-07 23:13

PS: Jeg benytter selv en engelsk udgave af Photoshop CS3 - så jeg ved ikke lige præcist hvad det forskellige hedder.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 23-04-07 23:31

det må være noget med: Lag -> og så vælger du det punkt som lugger lige under Arranger