/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kautisk soda
Fra : eln
Vist : 1433 gange
100 point
Dato : 06-03-07 14:49

min datter renser altid afløbet i håndvasken med kautisk soda ,denne gang stoppede det afløbet, hvad kan hun gøre?

mvh.eln

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 14:54

Kogende vand....

Har hun ikke opløst det inden hun hældte det i vasken..... ?????

Kommentar
Fra : eln

Dato : 06-03-07 14:58

hun hældte bare pulveret ned i afløbet.
hun har også prøvet med kogende vand men det virkede ikke

mvh.eln

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 15:01

Citat
hun hældte bare pulveret ned i afløbet

Uha da da......

Kogende vand igen.....

Det opløses tilsidst....

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-03-07 15:05

Mere kogende vand og en svupper, MEN forsigtigt!!!!
Handsker, forklæde og også maske og briller på. Dæk evt. svupper og vand med et håndklæde så hun ikke risikerer at sprøjte ætsende materiale op på sig.
Hvis det alligevel skulle ske.
Skyl med masser af vand, ligesom med brandsår, bliv ved og ved, tag kontakt til skadestue eller vagtlæge. Mens I fortsætter med at skylle!!!

Kautisk Soda er stærkt basisk og derfor ætsende, det er bla. derfor det kan virke på afløb, men man plejer at opløse det i vand inden man hælder det afløbet.

KH Mette

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-03-07 15:10

Ved nærmere gennemtanke ville jeg ikke turde at bruge en svupper.
Hold jer til Refi's råd!!!
Kogende vand,indtil det giver sig.
Og lad være at forsøge at skille vandlås eller andet ad. Det er sandsynligvis fyldt med soda.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 06-03-07 15:13

det er fint nok med kogende vand men der står jo efterhånden en masse koldt vand i håhndvasken såe..............

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 15:18

Det må du så hælde i en spand (plastic)......

Husk Plastichandsker.....

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-03-07 15:30

Og ingen spild!!! Og træk ud i toilettet med det samme, helst flere gange.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-03-07 15:51

Jeg har haft samme problem.Jeg tok 1kop kaustisk soda og helte i afløbet,og efterfylte med en halv liter kogende vand.Da løsnede proppen.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 15:59

Lidt dumt at hælde endnu mere kaustisk soda i.......

Der er vist rigeligt i forvejen.....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-03-07 16:06

Det er mulig ,Jeg ville vel prøvet med kogende vand først.Men hvis det ikke virker. Det hjalp for mg da jeg havede prøvet 1 gang med soda så tog jeg og gav den en dose mere og da åbnede afløbet.
alimak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 16:10

Problemet er det "forstener".....

Derfor er det svært at opløse.......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-07 17:52

Så kræver det mekanisk rensning.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 06-03-07 18:04

jeg vender tilbage i morgen og regner med at kan fortælle hvordan min datter klarer problemet,hun sætter nok sin mand til at rede trådene ud.

mvh.eln

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 18:07

Jamen Held og Lykke da

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-03-07 19:35

PAS PÅ ØJNE OG ANSIGT - den vask kan godt sige bøvs og sprøjte op i hovedet.
Kommer der noget i øjne eller andre steder så skyl med rigelig vand og søg læge.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-03-07 20:03

Har lige spurgt blikkenslageren (gemalen)
Han siger ny vandlås,
Hvis du er heldig kan du skille vandlåsen ad, og rense den mekanisk, Hammer og mejsel. men ifør dig briller og Gummihandsker. Hvis du får kautisk soda på dig er du ikke tvivl.
Hård hud og småsår forsvinder øjeblikkeligt, tilbage står kun den ren barnenumse, hvis du altså når at få skidtet vasket af i tide, og det "fedter"
Alternativt tilkald proffesionel assistance, men fortæl dem at der er kautisk soda i afløbet, de er heller ikke immune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-03-07 20:56

Idényt har en side om dit problem.
Læs og lær.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 06-03-07 23:12

Sæt en spand under vandlåsen. Tøm vandet af vasken, så meget som muligt.
Hæld derefter en kop Eddikesyre i vasken. Den reagerer meget kraftigt med
sodaen. Så pas på sprøjt og varme ved denne proces. Så snart der er hul, skylles med masser af varmt vand, ellers smelter vandlåsen.
Nallatruk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-07 23:17

Hvis hele forstoppelsen ligger i vandlåsen, ville jeg skrue den af og købe en ny......

Det er billigere end alle de rensemidler

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-07 23:36

soda er let opløseligt i vand, så hvis det stopper så det ikke kan klares med vand, har blondinen nok taget fejl og hældt noget andet pulver i vaskens afløb.

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-07 08:35

Tja, Transor, nu er du ude hvor du ikke kan bunde.
Har du overvejet at undersøge tingene inden du fyrer sådan noget p.. af.
Det er et velkendt fænomen for blikkenslagere at det bliver betonhårdt, og ikke er til at opløse når først det er gået galt.

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 07-03-07 11:07

Tak for svaret metteto.

min svigersøn gik igang da han kom hjem fra arbejde i går
i dag kommer han hjem med en ny vandlås
forøvrigt kom min datter i tanke om at hun havde lavet det nummer engang før
mon ikke hun snart lærer det !!

mvh. eln

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 07-03-07 15:36

Velbekomme
Min mand elsker gør det selv-folk, de giver så dejlig meget arbejde.
Håber hun har lært det nu. Hvis hun bruger kautisk soda (og manden ikke har låst det inde og smidt nøglen væk, hvilket jeg måske ville synes var rimeligt nok ) SKAL det opløses inden det anvendes!!

KH Mette

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 08-03-07 19:39

BRUG KUN KAUTISK SODA SOM SIDSTE LØSNING, ikke som normal rengøring.

Samsons afløbsrens er super. Røverkøb har det.

Jeg arbejder der ikke O.S.V.

Hilsen
Kim