/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Levetid på trævinduer ???
Fra : viskinge
Vist : 1304 gange
100 point
Dato : 06-03-07 12:52

Hvor lang tid kan trævinduer egentlig holde???
Jeg ved godt at det er et lidt svært spørgsmål, men jeg har lidt flere oplysninger:

1 kvaliteten fra ny, var middelmådigt (dvs ikke billigst, men heller ikke dyrest)

2 er blevet malet ca hver 5 - 10 år.

3 det er ikke termo, men med forsatsvinduer.

Er det helt ved siden af, at når de er 45 år gamle, er det ved at være på tid, at få dem udskiftet??

MVH

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-07 13:06

Det lyder ikke usandsynlig, at de er ved at være tjenlige til udskiftning, mine vinduer blev ikke så gamle, på sydsiden af huset, på nordsiden (hvor der ikke er samme slid af sol og vind) sidder de endnu, de gamle vinduer på nordsiden er fra 1962

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-07 15:33

Det kommer jo helt an på hvordan træværket ser ud.

Vi har et hus fra 60'erne med fortsatsruder vendt mod vest, de fejler intet og bliver bestemt ikke udskiftet for et syns skyld.

Nogle håndværkere siger endda, at trævinduerne fra dengang er bedre end dem der bliver lavet nu, hvorfor det iflg. dem skulle være bedre at ændre til termo i de eksisterende rammer, når/hvis det skulle blive aktuelt

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-03-07 16:03

Hej

Iflg. min gamle vinduessnedker kan vinduer holde lige så længe som huset, hvis blot de bliver vedligeholdt ordentligt.
Så hvis du ikke har råd i træet er der ingen grund til at udskifte.
Og Nordsted har ret i at kvaliteten var bedre dengang.
Fik en længere forklaring om, at man dengang kun anvendte kernetræ, og ikke brugte gødning på træerne, så træets kvalitet var bedre. Og en anden forklaring på at der var færre knaster i det træ man anvendte for 40 år siden,men den forklaring har jeg glemt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-03-07 17:17

Ordentligt træ, ordentlig udformning, ordentlig behandling, så holder de i hundrede år eller mere. Dårlig noget af - så er de kaput inden lånet til dem er betalt ud

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 06-03-07 17:37

Jeg har et hus der blev bygget i 1911 og det er stadig de orginale vinduer der sidder i. Så hvis de passes ordentligt så skulle de vel holde mange år endnu.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-03-07 18:27

Enig.. Mine gamle vinduer er fra '84 og engang i halvtredserne. De sidste er lavet om til termo, fra gammel enkeltlags glas. De er sgu fine Men en vindues ramme der blev skiftet i 1996 måtte jeg skifte sidste år, selvom de alle led af den samme dårlige vedligeholdelse.

Ja, hårdt træ - eller som der skrives, kerne træ - holder bedst. Men man kan selvfølgelig også vælge de grimme plastik vinduer

Men stadig, træ (ihvertfald udvendigt) skal males eller have olie, køber man billig maling holder det jo så bare ikke så længe..

- Anden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-07 18:31

Endvidere har vi haft en energikonsulent på besøg, han sagde at energimæssigt kunne det heller ikke betale sig at skifte forsatsvinduerne ud med termo

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-03-07 19:07

Norsted1 > det er jeg helt enig i

Da jeg boede på værelse i byen, 22 m2 og tre store vinduer, var det ikke noget problem at varme det op, huset var fra starten af 1900 tallet og det var de originale vinduer, som skallede kraftigt af i malingen, der var heller ikke råd i disse vinduer, selvom de var så gamle. Og ja, huset står stadig med de originale vinduer

Dette støtter vist også forklaringen om træ kvaliteten..

- Anden

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-07 22:17

Stik en skruetrækker i bundrammelisten. Hvis den går igennem, så skift ud (i det mindste den liste)! Hvis du kun kan stikke et par millimeter i, så behold vinduerne og kæl for dem. Sørg for, at blankt vand kan løbe den rigtige vej, sørg for drypnæser de rigtige steder, undgå fugemasse rundt om karmen men hold dig til mørtel uden på tjæret værk - og sky plastmaling som pesten. Jeg læste en gang en bygningsskadeoversigt fra Teknologisk institut: ALLE de vinduer med rådnede rammer, de havde undersøgt, var plastmalet. Sørg også for, at det tætte er mellem varm stue og mellemrummet mellem glassene. Derimod er det sådan, at yderrammen gerne må/skal være lidt utæt, så det er udeluft, der cirkulerer ganske svagt mellem inder- og yderglas.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 07-03-07 15:45

Anden

Kernetræ har så vidt jeg er orienteret intet at gøre med træsorten, men med at det er taget fra træets kerne. Dvs. du kan få fire stave kernetræ fra hver længde træstamme,resten er ikke kernetræ.

Kommentar
Fra : SgtHansen

Dato : 07-03-07 16:00

Hej der!

Jeg er malermester til daglig, og jeg kan garantere, at hvis trækvaliteten er i orden, og vinduerne er malet efter forskrifterne, kan de holde altid, hvis der males en gang hver 4-5 år. Jeg har været udsat for begge dele, jeg har malet vinduer der er 400 år gamle (ja du læste rigtigt) og da de blev renset lugtede træet stadig friskt. Modsat har jeg selv fået monteret vinduer fra J.P Hem og de er til at smide ud efter 3 år. En ordentlig grundbehandling dvs. grundingsolie i rigelig mængde og derefter 2-3 gange vandig- eller alkydmaling så holder de fint, forudsat at træet er i god kvalitet. Det er meget vigtigt med grundingsolie da det er det der stopper fugtindtrængen. Et vandigt system holder faktisk længere end et oliebaseret system. Husk da stadig grundingsolien den må der ALDRIG snydes med. Det er grundingsolien der sørger for at vinduet overlever, og det skal have grundingsolie HVER gang man maler.
Håber det kan bruges!

Mvh
Morten

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-07 17:16

>metteto "kerne" er IKKE det samme som marv, men er det mørktfarvede ved inderst i stokken.
Et fyrretræ der er blevet voksent har masser af kerne, mens de babyer, der blir skovet mange steder, stort set ikke har nogen. Og det har rødgran heller ikke. Desværre påstår masser af tømmerhandlere, at det, de har stående/liggende, er fyr. Det er de fleste steder en stor løgn - det er gran. Men det gælder for vinduesrammer og -karme, at de skal laves af kernetræ, altså det inderste mørkfarvede af et træ, der har fået lov til at blive voksent. Og der er stort set skovfyr og teak at vælge imellem til vinduesjobbet. Har nogen erfaringer med andre træsorter?
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 07-03-07 17:25

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-03-07 17:27

Hej SgtHansen
Det er meget tænkeligt, at de rådskadede vinduer, som Teknologisk Institut undersøgte, alle var "grundet" med én eller anden plastemulsion. Du har ret i, de skal ha "mug- og skimmelhindrende grundingsolie", ellers kan det man smører udenpå være ligemeget. Jeg har selv renoveret vinduer på et stort hus fra 1917, hvor alle vinduerne var originale pånær et par ret nyopsatte. De var mishandlet med lag uden på lag af plast og akryl, og de fleste hjørnebånd skulle skiftes pga rust, men træet var sundt i de allerfleste. Kan ikke huske hvor mange, bare at jeg havde opimod 250 stykker glas ude til omkitning. Selvfølgelig i grundede og bundstrøgne false. Jo, de nyeste af vinduerne var fra akrylalderen. Det lykkedes at redde dem pånær bundrammelisterne, som kunne pilles i stykker med fingrene.

Kommentar
Fra : SgtHansen

Dato : 07-03-07 17:45

Hej PbP_et

Du skriver om DTI's undersøgelse om plastmaling på vinduer. Så er det klart at de bliver dårlige, aldrig plastmaling udvendig, så går det i kage. De nyeste vandige systemer er nemlig sådan opbygget at det er på akryl/alkyd basis sådan ca. 60/40% så der er altså stadig olie i den "vandige" maling (selvom den kan skylles ud i vand). Plastmaling er til indvendige vægge osv. Vi bruger dårlig nok rene plastmalinger indendørs mere, de fleste er acrylforstærket. Specielt Dyrup's malinger har nogen fantastiske 100% acryl serier beregnet til indvendig brug.

Men vi er jo enige kan jeg forstå på det hele!

Mvh Morten