/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bedst graffikkort/PC
Fra : Linkssite
Vist : 478 gange
100 point
Dato : 05-03-07 19:32

Hej,

Jeg skal snart ud at have ny bærbar computer. Jeg har to jeg står og vakler imellem. Den eneste forskel (Udover harddisk) er faktisk graffikkortet, men dette er næsten også det vigtigste. Hvilket graffikkort er bedst?:
- ATI Mobility Radeon X1600 256MB GDDR 3
eller
- ATI Mobility Radeon X1700 512MB

Jeg skal primært bruge computeren til grafisk arbejde. Her er det vigtigt at meget graffik hurtigt indlæses og nemt kan arbejdes med.

Hvilken bærbar ville i foretrække af følgende til tros for pris og kvalitet:

Abook W1760
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250846

Eller

Asus G2
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261967

Håber på godt og uddybet svar pga. points, gerne fra flere:)
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 05-03-07 19:39

Hvis jeg skulle bruge en af disse bærbare til noget grafisk arbejde,
ville jeg vælge Asus G2, af den simple grund, at den har 512 MB
video-hukommelse, hvorimod Abook W1760 kun har 256 MB.
Asus-computerens harddisk er desuden 60 gb større end Abook-computerens,
så der er ekstra plads til evt. film og billeder, hvis det er det, du mener med "grafisk arbejde".

Med hensyn til hastigheden, er computererne lige hurtige (2 GHz), hvilket burde
kunne klare det meste grafiske arbejde.

//Kettedk

Kommentar
Fra : Linkssite

Dato : 05-03-07 19:45

Tak for dit svar - hardisken på Abook'en er med 7200 RPM og Asus'en er på 5400, hvor meget er dette relevant? Er dette en stor forkel? eller er det noget man kan mærke?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 05-03-07 19:52

Det er ikke særligt relevant, medmindre du vil kunne overføre store filer
fra fx en ekstern harddisk til harddisken på computeren.
Men du burde ikke kunne mærke den store forskel.

//Kettedk

Kommentar
Fra : Linkssite

Dato : 05-03-07 20:06

Hvis man så kigger på dem har Abook'en en opløsning på hele: 1920 x 1200
Mens g2 kun har: 1440 x 900

Er det udelukket noget med skærmen at gøre eller har graffikkortet også noget at sige her?
Abook'en har desuden også "GDDR3 SDRAM" hvor G2 har "Physical VRAM" Hvad er forskellen?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 05-03-07 20:11

Nej, skærmopløsningen har ikke kun noget med selve skærmen at gøre;
den maksimale opløsning kommer an på hvilket grafikkort, der sidder i maskinen.

Med hensyn til "GDDR3 SDRAM" og "Physical VRAM", er forskellen, at
GDDR3 SDRAM er hurtigere end Physical VRAM (jeg er dog ikke helt sikker,
da jeg aldrig har hørt om Physical VRAM).
Men eftersom G2 har dobbelt så meget videohukommelse som Abook'en,
burde den alligevel være bedst.

//Kettedk

Accepteret svar
Fra : kettedk

Modtaget 110 point
Dato : 05-03-07 20:13

Desuden har grafikkortet (ATI Mobility Radeon X1700) et højere nummer efter X'et,
hvilket betyder, at kortet er af nyere model, og derfor burde være bedre.

//Kettedk

Godkendelse af svar
Fra : Linkssite

Dato : 05-03-07 21:05

Tak for de gode svar kettedk.