/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
farvningen som gik i vasken
Fra : sille125
Vist : 4704 gange
100 point
Dato : 05-03-07 17:44

hejsa
er der nogle som ved hvad regler der gælder når man har købt dylon farve hos matas og har fulgt
vaskeanvisningen 100% og begge trøjer nu er ødelagte af pletter og skjolder. har snakket med matas de siger jeg skal ringe til dylon i morgen ang erstatning, da det er en nike og en adidas trøje.

men er det ikke butikken der har ansvaret når det er der jeg har købt farven ???

og er der andre som har prøvet det ???

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 05-03-07 17:55

Det er faktisk ikke forretningen som har ansvar for fabrikationsfejl. Men de kunne måske have givet dig den service at kontakte fabrikken.

Men årsagen til pletterne er ikke nødvendigvis farven. Faktisk er jeg slet ikke sikker på at det er farven. Det er jo en kemisk reaktion, så det kan være fedt, sæbe eller andet i stoffet som giver skjolder. Hvis trøjen var ny kan det være det den fra fabrikationen er behandlet med.

Mvh Rosalill

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 05-03-07 18:10

Du kan næsten være sikker på at dylon vil kunne finde en fejl du har lavet, og give den skylden.....

Jeg har svært ved at forestille mig at de sælger den slags produkter UDEN at være garderet.....

Bare se al den ballade der er ang. hårfarver......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 18:11

Du kan måske redde dem ved at farve dem en gang til.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 18:20

Nu er det jo ikke tøjets vaskeanvisning du skal følge men Dylons farveanvisning.

Hvis de to anvisninger er uforenelige, burde alarmklokkerne ringe.

Hvis du har farvet i en vaskemaskine og indstillet til skånegang( som er med lange pauser) og dylon siger hyppig bevægelse har du balladen . Ensartet farve kræver at det hele tiden bevæges i rigelig vand, og det svarer ikke til skånegang og energisparemaskine, med minimum vandforbrug.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-07 18:47

Nu skriver du selvfølgelig ikke hvordan du har gjort helt nøjagtigt,
men for at undgå pletter og skjolder.....hvilket så vidt jeg husker også står på pakken med farve.....er det vigtigt, at tøjet er vasket først så man er sikker på der ikke findes fedtpletter eller nogen kemiske stoffer fra fremstilling af tøjet, og det skal være uden skyllemiddel.

Tøjet skal være drivvådt når farvestoffet tilsættes, og der skal være rigeligt med vand, som holdes i bevægelse hele tiden.

Det dur f.eks. ikke at komme tørt tøj i vaskemaskinen, tilsætte farven og tænde maskinen, for den tid det tager inden tøjet er gennemvådt, er nok til, at noget af stoffet allerede har taget mere farve end andet.

En anden ting der også kan have betydning, er hvilken farve trøjerne havde...og hvilken farve du ville farve dem til ??

Rød er f.eks. meget svær at dække med andet, og det er meget svært at få et ordentligt resultat hvis man vil farve noget sort o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : sille125

Dato : 05-03-07 19:07

hej til alle

vil sige at jeg har gjort det hele som i siger tøjet er vasket og vådt og det kan farves, den ene trøje havde jeg farvet for et stykke tid siden med samme farve og samme måde og der var ingen problemer. og i brugsanvisningen står at man ikke må bruge industrivaskemaskiner da der er for meget vand i. den ene var hvid og den anden meget lidt lysserød. og det er farven som har gjort det da jeg jo havde prøvet med den ene først.

hilsen sille

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 05-03-07 19:15

Jamen så er det bare at kontakte fabrikken, de vil måske forklare dig hvad der gik galt eller erstatte bluserne. I værste fald vil de fralægge sig ethvert ansvar, men det skader i hvert fald ikke at prøve.

Men hvorom alting er så er det ikke forretningen der har ansvaret for om de produkter de sælger også virker efter hensigten. Men man kan sige det er dårlig forretning at sælge vare der generelt ikke virker efter hensigten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 20:50

Jo hvis der er fejl på et produkt man har købt, er det forhandleren , man skal have erstatning fra.
Det dur ikke at han henviser til en fabrikant. Det er jo ikke fabrikanten man har handlet med.
Det med fabrikanten er forhandlerens sag og ikke kundens.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-03-07 20:54

Citat
Jo hvis der er fejl på et produkt man har købt, er det forhandleren , man skal have erstatning fra.

Det gælder KUN selve produktet.....

Ikke følgeskader....

Godkendelse af svar
Fra : sille125

Dato : 14-03-07 09:36

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 09:40

Selv tak...