/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf 3. Ujævn motorgang
Fra : BogetoftC
Vist : 1478 gange
20 point
Dato : 05-03-07 13:52

Jeg har en Golf 3 1,8 cl '95 165.000 km. Den får service efter alle kunstens regler, så problemet skyldes ikke gamle tændrør el. lign.
Problemet opstår kun når bilen er varm, og ikke i tomgang.
Min egen teori lyder på noget med chokeren (hvis den har sådan en) det føles som om den slår til og fra hele tiden.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har oprettet en profil her af denne grund, men tror den vil komme mig til gavn på andre områder også, siden og ideen er ret gennemtænkt.

BogetoftC

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-07 14:54

Måske et luftfilter som trænger til udskiftning.

Kommer der sort røg ud af udstødningen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 15:25

Skidt i indsugningsventilerne.
skidt i indsprøjtningsdyserne.
Defekt i lambdasonde, indsugningsmåler eller sådan noget.
Der er mange muligheder.

Værkstedet burde have fundet den fejl.
Men det skal jo gå stærkt, når akkorden skal holdes og det hele skal laves til fuld pris på den halve tid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 15:27

Endelig kan det jo være at ventilspillerummet ikke er korrekt. Det er en af de operationer der snydes med, fordi det tager tid og moderne biler godt kan gå ret langt uden at det er nødvendigt at justere. Så det bliver aldrig gjort.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 15:32

Skal lige huske at sige at der ikke er choker på en indsprøjtningsmotor.

Benzinmængden reguleres af en computer efter temperaturen , og ilt i udstødningen.(lambda sonden måler ilt)
Men da sådan en regulering er for langsom er der hurtig korrektion ved måling af luftmængde i indsugningen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-03-07 16:09

Fejl i motorstyringen, - og det kan et Bosh-værksted hjælpe med.

Kommentar
Fra : BogetoftC

Dato : 05-03-07 16:26

Det der er irriterende er at det ikke er en konstant fejl. Én gang er bilen gået i stå i forbindelse med en udkobling. Ellers er det en gang i mellem den driller, men langt fra altid.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-03-07 18:59

Det plejer at være map sensor der er gal på den type bil.9 af 10 gange er det map sensoren som det er fejl på.
alimak

Kommentar
Fra : BogetoftC

Dato : 05-03-07 19:13

Hvor sidder den? Hvad gør den og kan man selv tjekke og skifte den?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-07 21:02

Map sensor er en tosset forkortelse for en trykmåler som sidder i indsugningsmanifolden.
Sammen med en hastighedsmåler i indsugningen giver trykket mulighed for at computeren kan beregne hvor meget luft ( gram pr sekund) der suges ind. Det bestemmer hvor meget benzin der skal sprøjtes ind for at få en optimal blanding til cylinderne.
Iltmåling i udstødningen er for langsom til formålet men giver en korrektion som computeren bruger til efterhånden at korigere beregnigen efter.
Hvis map sensor er defekt vil du få en hakkende motorgang,hver gang du ændrer på gaspedalens stilling.

Annuller spørgsmålet
Fra : BogetoftC

Dato : 07-03-07 18:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål