/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
FTP-server i Linux (Red Hat)
Fra : thomas5
Vist : 530 gange
45 point
Dato : 13-01-03 10:06

Jeg ved der findes et ocean af forskellige FTP-servere til Linux (Red Hat). Men hvafor et skal man bruge? Hvad er mest stabilt osv...?

Jeg er på jagt efter en FTP-server hvorpå folk med de rette rettigheder kan logge sig på og både skrive og læse til min server.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 13-01-03 10:24

Du har ret i at udbudet er ganske grande.

Jeg har sat min webbot til at søge efter linux ftp-server som er beskrevet med anbefalinger fra andre.

ProFTPD er nok vejen frem
Serviceres her - http://www.proftpd.org/

Her er en liste af anderkende ftp sites der bruger den -http://www.proftpd.org/sites.html

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 13-01-03 10:25

oops,
Det skulle have været et indlæg og ikke svar.

sorry
Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 13-01-03 11:41

Hæ hæ, jeg takker i hvert fald.

Har du nogen ide om det ligger inkluderet i Red Hat 8.0-pakken?

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 13-01-03 12:19

Hej thomas5. Her er en god beskrivende atikel der hjælper Dig med at sætte din server op:

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=127

Håber at du kan bruge det.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 13-01-03 13:07

Nej ikke ProFTPd, men red hat distributionen har den der hedder wuftp - http://www.europe.redhat.com/documentation/mini-HOWTO/FTP-6.php3

Hvis du køre lidt rundt i på Red Hats site er der meget erfaring og tips - http://www.redhat.com/support/resources/web_ftp/

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : smunk

Dato : 24-06-03 01:32

hvis du går meget op i sikkerhed er der også den krypterede ftp-server ftps

Hvis du synes opsætningen kan drille lidt så hent webmin (http://www.webmin.com/)

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 27-12-03 04:51

Brug hellere vsftpd, som er meget mere sikkert i forhold til ProFTP og wu-ftpd
den findes på http://vsftpd.beasts.org/

mvh.

Uranus

Kommentar
Fra : coax

Dato : 13-01-04 22:19

Jeg har personeligt meget gode erfaringer med at bruge proftpd, den er foreholdsvis let at sætte op(specielt med webmin!).....
Jeg ved godt at den ikke findes som RPM men hvad er der galt ved selv at compilere den??? der er jo fx. ingen grund til at bruge en vertion der er optimeret til i386 hvis man bruger en hurtigere akitektur....

/Coax

Kommentar
Fra : buhbuhbuh

Dato : 27-01-04 09:23

ProFTPd
PureFTPd
glFTPd

..Alt efter hvad du skal bruge dem til :P

Kommentar
Fra : nonback88

Dato : 17-02-04 20:11

HMMMMMMMMm ! < Uranus >
Hvem har sagt, foruden dig, at VSFTPD er MERE sikkert end proFtpd ??? Alle pro. virksomheder, foreninger og andre, som har behov for at folk skal kunne hente / bringe til deres FTP server, vælger som regel ProFtpd, af den silmpe grund, at den nettop er en af de sikreste servere der er skrevet. Hvis den vel at mærke er patched up 2 date.
Så alt er vel relativt.
En anden ting er, hvis man er bangefor ( læs ny ) for en kommando prompt, er ProFtpd endog GANSKE let at sætte op Via. Webmin.

/Nonback.

Kommentar
Fra : japp

Dato : 11-03-04 13:07

Proftp er en fin ftpserver.. bla. kernel.org bruger den.. meeeen måske lidt overkill til hjemmefronten :) .. På en redhat maskine vil jeg nok vælge vsftpd, da den kan alt hvad jeg skal bruge og også er den ftpserver der kommer sammen med redhat, og dermed bliver opdateret gemmem up2date. vsftpd er meget nem at konfigurere og har en veldocumenteret conffil.

Kommentar
Fra : _cRacKya

Dato : 21-01-05 12:06

På den sikre måde

Du skal som det første sikre dig at du har ProFTPD installeret og at xinetd er installeret og aktiv.

su til root su -

Redigér /etc/xinet.d/proftp-xinetd og sæt:
disable = no
(hvis det ikke allerede er tilfældet ;)

Redigér /etc/proftpd.conf og check at linien:
ServerType inetd
eksisterer. Har du derimod følgende:
ServerType Standalone
Skal du altså ændre Standalone til inetd.

Indsæt følgende linie i din /etc/hosts.deny:
ALL:ALL :spawn (echo Forsøg fra %h %a mod %d den `date` | tee -a /var/log/tcp.deny.log |mail dinmail@dinmail.dk

Fra nu af vil alle xinetd services (undtagen dem der tillades i /etc/hosts.allow) blive afvist. Disse indbefatter blandt andre SSH. Fænomenet kendes som "TCP Wrappers" og xinetd er lige præcis en sådan. Den sorterer de services den håndterer udfra må/må ikke princippet og kun dem der "må" slipper ind til de egentlige services såsom ftp i dette tilfælde.

Lad os vente lidt med at tillade at nogen får adgang til konfigurationen er på plads.

I terminalen stopper du nu proftpd og genstarter xinetd:
proftpd stop
/etc/rc.d/init.d/xinetd restart

Så langt så godt. Det betyder nu at ftp dæmonen ikke står og "lytter" konstant døgnet rundt, men derimod bliver aktiveret af xinetd når der er behov for det. xinetd har sat lyttebøfferne på port 21 (std. ftp port) og så snart en tilladt gæst prøver at tilgå denne, starter xinetd proftpd og lukker den igen når sessionen er afsluttet.

Så skal proftpd konfigurationen lige finpudses. Redigér /etc/proftpd.conf
Indsæt eventuelt en velkomst hilsen ved at indsætte følgende (på en ny linie hver gang jeg nævner et punkt):

ServerName "Welcome to the Zargon dump"

Der er mulighed for virtuelle hosts i proftpd, som man kender det fra webservers. Det falder uden for denne vejledning men kort kan det siges at man har min. 1 virtuel host og det er altså den man bruger default. For at aktivere denne, tilføj:

DefaultServer on

proftpd har også behov for at "være nogen" når den er aktiv, så tilføj:

User nobody
Group nogroup

Jeg har valgt at oprette og bruge /home/ftp til mine ftp formål (gennemgås længere nede) og proftpd skal selvfølgelig vide hvor den skal smide folk hen som ikke er oprettet som brugere med egne hjemmemapper. Det gøres ved at tilføje:
<Directory /home/ftp>
AllowOverwrite      on
</Directory>

Resten kan se sådan ud:
<Global>
AllowRetrieveRestart on # Tillad genoptagelse af downloads
AllowStoreRestart on # Tillad genoptagelse af uploads
DeferWelcome on # Vent med velkomst til efter login
MaxClients none # Max samtidige klienter
MaxClientsPerHost none # Max samtidige sessioner pr. klient
RootLogin off # Afvis root login (sikkerheds foranstaltning)
tcpNoDelay on # Lad være med at spilde tiden
IdentLookups off # Lad være med at spilde tiden
</Global>

TimeoutIdle 90 # inaktiv tidsgrænse inden session afbrydes (sek)
TimeoutLogin 90 # tidsgrænse for login inden session afbrydes (sek)
TimeoutNoTransfer 180 # Er ingen overførsler igangsat inden tidsgrænsen afbrydes session
UseReverseDNS off # Lad være med at spilde tiden :)
SocketBindTight on # Denne må lige vente
IdentLookups off # stop spildtid...igen
MaxInstances 50 # max samtidige sessioner
MaxClients none # samme som under global
MaxClientsPerHost none # samme som under global

Så er proftd konfigurationen faktisk fjong.

Nu er jeg ikke typen der gider at oprette 27 brugere med særskilte passwords som så igen og igen skal resettes fordi folk glemmer dem OG heldigvis kan jeg slippe for det med de IP restriktioner vi har sat i /etc/hosts.deny

I stedet vil jeg bare have én ftp konto som jeg så kan dele ud til dem jeg syntes skal have adgang og så tilføje deres IP til den tilladte liste. Det kommer vi til. Lad os først oprette en bruger til ftp adgang:

adduser -M ftpusers

Sæt/skift evt. password for ftpusers med:
passwd ftpusers

Parameteren -M gør at der ikke laves home dir for ftpusers brugeren med dertil hørende std. dirs osv.
Nu har vi så brugeren ftpusers og gruppen ftpusers (blev oprettet sammen med brugeren og er nu brugerens primær gruppe). Så er det vist på tide at få oprettet nogle dirs som som kan bruges sammen med ftp serveren og sætte nogle fornuftige rettigheder.

mkdir /home/ftp
chown user:ftpusers /home/ftp (user erstattes her med det den bruger du vil benytte til at flytte, oprette og manipulere filer med i ftp folderen)
chmod 2750 /home/ftp
mkdir /home/ftp/upload
chown user:ftpusers /home/ftp/upload
chmod 2770 /home/ftp/upload

Og hvad betyder så alt det ?
Lad os tage det fra en ende. Først oprettede vi ftp folderen med mkdir /home/ftp. Dernæst ændrede vi ejerskab så din bruger ejer folderen og gruppen ftpusers har ejerskab på gruppe niveau chown user:ftpusers.
Det næste var at vi satte rettigheder på folderen chmod 2750 /home/ftp. 2 er en special rettighed der gør at når du lægger en fil ind i folderen, arver den ftp folderens gruppe ejeskab uanset hvilken primær gruppe du selv har (virker efter sigende ikke på alle distributioner på denne måde ! test det hvis du ikke benytter Mandrake eller Red Hat). Jeg vil snart udgive en vejledning om filrettigheder så jeg vil ikke gå så meget i dybden med det i denne vejledning. 7 tallet betyder at brugeren (altså user i vores tilfælde) har fulde rettigheder (læse, skrive og udføre). 5 tallet betyder at gruppen har læse og udføre rettigheder. 0 betyder at alle andre ikke må noget som helst :)

Som du nok allerede har regnet ud betyder det så også at jeg naturligt nok har sat skrive rettigheder for gruppen på upload folderen. Det er jo trods alt formålet med en sådan. Udføre rettigheden er her også nødvendig på dir niveau da brugerne ellers ikke ville være i stand til at komme ned i upload folderen.

Nu mangler vi sådan set bare at give dem adgang som vi ønsker skal have adgang. Det defineres i /etc/hosts.allow filen. Redigér nu denne og tilføj følgende:

ALL: 192.168.0. :allow # Her skal dit interne segment indtastes i stedet for 192.168.0. (grunden til jeg ikke taster den sidste oktet i IP adressen, er at jeg vil give adgang til alle noder og alle services fra mit interne klasse C segment)
in.ftpd: 195.32.45.86, 208.88.0.23, 127.0.0.1 :allow # Her indtaster du de IP adresser udefra som skal have adgang til din ftp server, adskilt af komma. Husk at hosts.allow filen SKAL slutte med en tom linie så tryk lige på enter tasten for enden af den sidste linie. OBS på nogle distributioner skal in.ftpd afløses af proftpd eller ftp.

Test nu fra en term (husk at tilføje 127.0.0.1 som i eksemplet her, da dette giver localhost adgang :)
ftp localhost

Mere er der ikke i det ;)

cRacKya