/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
vandmængde på en Golf3!
Fra : golf318
Vist : 1385 gange
20 point
Dato : 04-03-07 15:10

Hej,

HAr søgt og søgt på nettet men kunne ikke få svaret til de her,

1.Hvor meget vand (kølevæske/vand) er der overhovedet i køleststemet på en GofIII, 1,8, 1994?
(kender blandingsforholdet men kender ikke den totale mængde)

2. Skal man blande vandet og kølevæsken før mand hælder den i eller erd et ligemeget?

3. Jeg skal til at skifte vandrøret (ikke kølerslange); bliver vandet tømt af den grund eller erder rester?

4. Skal jeg skylle beholderen før jeg påfylder ny væske?

Andre råd og vejledning påskønnes,

TAK
Golf318

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-03-07 15:38

Når du skifter en slange så mister du ikke alt vannet. du bare efterfyller og starter bilen og når termostaten åbner så synker niveuet så heller du på op til mærket.Om det går 6 eller 7liter trenger du ikke vide.jeg heller en hav liter kølevæske en halv liter vand en halv liter kølevæske osv.
alimak

Kommentar
Fra : golf318

Dato : 04-03-07 15:51

TAk "alimak"

Jeg sagde, jeg skulle skifte "vandrøret" og ikke slangen:)
Golf318

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-07 16:37

Hvad er det du kalder "vandrøret"

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-03-07 20:11

1. Er lige meget, men ved det ikke.
2. Lige meget.
3. Der er altid rester, i motor, varmeapparat, måske 1/3 tilbage, når du tømmer køleren.
4. Nææ
Vandrøret er vel et rør der sidder på siden af motoren, og som kan være rusten, det skiftes, ved at tømme vandet af køleren, og når røret tages af, vil der altid løbe lidt ud ved røret, ca 1/2 liter.
Køleren tømmes ved en bundprop under denne.
Det er altid en god ide at købe en rulle spændbånd, så man selv kan fremstille en passende størrelse, da nogle spændbånd kan være rustet op.
Når man skal have slanger af kan en vandpumpetang hjælpe, ved at vride lidt på slangen hvor spændbåndet sad, så løsner slangen sig.
Montering af slange, spøt eller sæbe får den lettere til at glide på.
Efter du har tilsat vædske, så åben varmeapparat og lad motoren gå i 10 min, så efterfylder du.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : BogetoftC

Modtaget 20 point
Dato : 05-03-07 15:00

Jeg korer selv golf 3 og skiftede køler for 3 md siden, jeg fyldte ca 4 liter på, men hvis det bare er røret der skal skiftes skal du nok regne med ca 2 liter.
Du behøver ikke rense beholderen, der er bakteriedræber i kølervæsken.
Hvis du kan komme til kan du opsamle kølervæsken når du løsner røret, og så bare hælde det samme på igen.
Du behøver ikke blande væsken på forhånd, der sker en konstant cirkulation så væsken bliver automatisk blandet. (du skal bare sørge for at køre en tur inden nu sætter bilen fra dig i frostvejr...)
Det er en god ide at sætte en klemme på slangen fra beholderen inden man begynder, ellers fosser al kølervæsken fra beholderen ud som det første.
som alternativ kan man afmontere slangen nede på motoren, og sørge for at holde den højere end væskestanden i beholderen. Så undgår man at lave mærker i salngen, som måske senere kan føre til utæthed.

God arbejdslyst
... Det er slet ikke så svært

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 09-03-07 11:07

For at gå til dit problem, er løsningen:
Bland kølevæske og vand og hæld det på kølesystemet, til det løber over.
Når motoren er varm, vil det overskydende presses ud gennem sikkerhedsventilen, og den mængde, der så er tilbage, er den mængde, der skal være på systemet.
Let og effektivt.

Godkendelse af svar
Fra : golf318

Dato : 09-03-07 13:33

Tak for svaret BogetoftC.