/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad er krydsfelt/ hovedtavle
Fra : jomfruane
Vist : 5603 gange
100 point
Dato : 04-03-07 13:09

Bare lige et hurtigt spm.

I forbindelse med teknikkrævende huse afsættes rum til krydsfelt og hovedtavle - kan nogen give en forklaring på hvad det drejer sig om, det er ret meget plads så jeg er nysgerrig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-03-07 13:40

et X-feldt et et felt, skab o.l hvor man samler alle de tekniske installationer som kommer ind, og som skal sendes vedere til en anden af huset, virksomheden eller ejendommen.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 04-03-07 15:31

I lidt større bygninger indrettes et teknikrum, typisk i et kernerum uden vinduer, da det sjældent kan anvendes til andet formål.
Der er visse krav der skal opfyldes såsom køling og luftfugtighed. Et skab fylder ca. 1 km2 og der skal være plads til en tavle på ca 1 x 1,5.

Herfra trækkes kablingen til husets øvrige rum, hvor der monteres PDS-stik og hvorfra telefon og PCer tilsluttes

http://spiceweasel.dk/attic/sunsite_gallery/sunsite-krydsfelt.jpg

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 04-03-07 15:33
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-03-07 15:55

En hovedtavle (som regel EL) forsyner undertavler (det kunne feks være el-boxen med sikringer i en lejlighed), samt indeholder feks. EL-måler(e), automatik osv. En hovedtavle kan sagtens være kæmpestor, (rent fysisk) og fylde en hel væg eller to, selvom der rent faktisk "kun" er tale om en række afbrydere.

Når jeg hører ordet "krydsfelt" tænker jeg med det samme, på en form for samlebox til telefoner (men det kan også godt være andet).
I "gamle" dage, var det en rimelig stor box, hvor hovedkablet fra vejen gik ind i. Hver leder i kablet blev monteret, typisk på bagsiden af en plade, hvor forsiden var en skrue (en for hver leder). ved siden af denne plade var der en magen til, hvor der kom måske 100 2-leder kabler (et feks. til hver lejlighed). Man kunne så lægge lægge ledninger, på kryds og tværs, mellem disse to plader, således at enhver leder i hovedkablet kunne monteres til hvilken som helst leder af de 200 leder der gik op i lejlighederne. Dette kunne faktisk godt være en ret stor box.
I dag er den meget mindre, og er som regel elektronisk. Det vil sige, at alle de forbindelser der førhen var mellem de to plader, i dag programeres (måske fra et helt andet sted).

Håber det var svar nok, ellers kom tilbage.

MVH

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-07 16:42

Vores krydsfelt i andelsboligforeningen er et elektrisk isoleret skab alá dette:

http://www.kabling.dk/kabling/generelt/kabelsystem.htm

Vi har 2 adskilte net med hver sin router. 2 X 2 dataswitches til LAN. (2 X 24 brugere)

..+ 1 X Antenne system ( ...som jeg ik' har 'en stand for skid' på )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-07 16:48

Ps. Dimensionerne (Højde X Bredde X Dybde) er ca. 220 X 90 X 60 cm.

Stål m/armeret glasdør. (..og indbygget ventilations blæser/køler).

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-07 18:03

Hej Jomfruane,

Når du skriver et teknikkrævende hus, så tænker jeg på et hus med intelligene installationer a'la IHC, EIB, SmartHouse el. lign.
En hovedtavle=eltavle til et sådant hus kan fylde alt imellem 0,5 m2 til 4m2 afhængig af kompleksitet samt størrelse på hus.
Krydsfelt er et skab/tavl, hvor i man monterer alle sine PDS kabler, som bruges til at transmittere telfon, EDB, antennesignaler mv., kort sagt alt hvad man kunne tænke sig i et moderne hus.

Jeg er pt. ved at indrette mit egen nedlagte præstegård, hvilket betyder at jeg har indrettet et teknikrum i en kælder på ca. 10m2. Her i skal der være eltavler med IHC samt en IHC net løsning. Dette fylder ca. en væg på 5m2. Der skal også være plads til et antenneanlæg, da vi bor på landet samt en serverløsning med lidt back-up (UPS) mv.
Her ud over skal jeg have jordvarme, hvilket også fylder lidt samt en plads til centralstøvsugeren.

Det jeg prøver at sige er, at jeg meget sjældent ser nogle der laver dette rum stort nok, da der sjældent bliver tænkt på, hvad der egentlig kommer af teknik i fremtiden.

MVH
El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-07 18:59

Strengt taget er der ifølge reglementet ikke noget der hedder en hovedtavle, men det er almindelig anvendt for en ejendom med flere tavler, at man kalder den hvor stikledningen komer ind til for hovedtavlen og de andre for undertavler.
Hvis ejendommen har flere stikledninger eller egen supplerende elproduktion er hovedtavlebegrebet ikke altid meningsfyldt.

Krydsfelt er et begreb som datafolket har overtaget fra telefonteknikken . Det er der de forskellige ledere i kabler forbindes indbyrdes. Som regel menes et sted hvor disse indbyrdes forbindelser hurtigt kan ændres.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 05-03-07 08:32

Tusinde tak for jeres meget uddybene svar.
Jeg er ved at tegne et hus med elektronisk styret varmesystem og udsugning i alle rum og har brugt en refference hvor der var afsat 250m2 til teknik, heriblandt hovedtavle og krydsfelt.
Jeg er meget ked af at stille mig op og forsvarer det uden at vide hvad det er, så jeg er glad for jeres indput, men valgte det mest uddybende til mit formål som "vinder".