/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Reparation af W98
Fra : pirt03
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 04-03-07 10:15

En PC med W98 melder under opstart, at der mangler diverse filer.

1) Hvis jeg nu vil geninstallere W98, kan jeg så gøre det uden at alt på HD forsvinder.
2) Eller kan jeg bare smide CD'en i og reparere.

Jeg spørger på forhånd, fordi jeg synes jeg kan huske engang, hvor den bare gav sig til at formatere uden at jeg blev spurgt - eller husker jeg forkert

Den pågældende maskine er købt med en lovlig W98 i tidernes morgen, men jeg kan ikke finde nogen mærkat med key. Ejeren mener at have fået leveret en CD med w98 OG key - men den er forlængste blevet væk.

3) Hvor finder jeg Key'en og kan jeg bruge en anden CD med W98 til evt. geninstallation?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 04-03-07 10:18

Du kan bare smide cdèn i, og køre en repair, det ændrer ikke på dine filer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 10:19

Så længe du ikke sletter partitioner/formaterer, vil intet blive ændret bortset fra microsoft opdateringer.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 10:21

Har du ikke en startdisk (floppy) til den, så kan du i første omgang prøve, at køre en scandisk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-07 10:21

Ja jeg har engang repareret, ved at lægge CDen i og køre ovenpå, nøglen skulle dette lille gratis program kunne finde: http://www.softpedia.com/get/Security/Decrypting-Decoding/WinKeyFinder.shtml måske en god ide at finde den, hvis du en dag ikke kan starte og bliver nødt til at gen instalere

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 10:22

Er det en recoverydisk du har, og ikke en win98 disk, vil din disk blive formateret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-07 10:22

Du sætter bare CD'en i og installerer 'oveni', så kommer alt med og du 'mister' ikke noget, men opdateringer skal så vidt jeg husker indlæses igen bagefter.

http://www.microsoft.com/windows98/downloads/corporate.asp

Din 'nøgle' kan du finde med dette program (Everest):

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

..og ja. Du kan godt benytte en 'anden' Win98 installations CD.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 10:34

Hvis den er købt med Win98 preinstalleret står nummeret sikkert på komputeren....

En mærkeseddel klæbet på.....

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 10:43

refi:

LÆS

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 10:46

Citat
men jeg kan ikke finde nogen mærkat med key

Sorry - Havde jeg ikke lige set

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 10:47

Helt ok refi - rådet er jo godt nok

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 10:51

Kør dog en scandisk på C:\ og se, om ikke det hjælper.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 10:55

peet49: Den har kørt en scandisk af egen drift efter "ukorrekt" slukning. Det hjalp ikke.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 11:05

Jeg ville gøre det alligevel, samt en overflade scan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 11:23

Har du prøvet de forslag der er kommet..... ????

Starter maskinen på trods af den mangler noget.... ????

Nummeret kan du sagtens finde.....

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 11:33

Maskinen er ikke her hos mig. Det er en kollegas. Jeg kører derud nu.
Mens jeg kører kan I lige fortælle mig.

Jeg skal boote fra Windows-CDen ikke??

I hører nærmere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 11:37

Jo

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 12:08

Hvis den er bootbar, eller skal du boote på startdiskette.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 12:14

Selvfølgelig er en WinCd bootbar......

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 12:17

refi-> Jeg har få originalversioner af win98 og 98SE, der ikke er bootbar, de er leveret med en startdiskette.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 12:37

Kan ikke få DVDen til at starte. Lampen lyser men den kommer ikke i omdrejninger - ordentlig - hvad nu???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 12:40

Hvilken DVD ?????????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-03-07 12:47

Hvis du vil boote på en cd, skal first boot i bios stå til cdrom, eller du bruger bootmenuen under opstart, hvis den findes.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 12:48

Prøver at fået DVD-drev til at læse en CD.

Drevet starter ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 13:02

Citat
Drevet starter ikke

så er drev eller Cd defekt.....

Sandsynligvis drevet hvis det ikke starter....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-03-07 13:41

Start med og rense drevet kik på CD efter ridser og fedtfingre måske vask den med lidt opvaskemiddel hvis drevet kan læse andre CDer er det CDerren der er galt med.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-03-07 13:44

En key ved ikke om den virker
BRTBR-MPC4X-HK6GB-363PG-M4TCD

dr.dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 13:56

dr_dem

Tror du ikke du skulle læse reglerne vedr. kandu

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 14:08

Hurtig hurtig

Nu harjeg renset med Ad-aware (den var slem)

Downloadede Zonealarm - over 30 MB - og den duede ikke til 98. En der har et direkte kink til ZA der dur til w98. eller til et lignende godt produkt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 14:17

Var det ikke en ide at tage EEN ting af gangen.....

Du ville geninstallere Win98 og nu er du pludselig i gang med alle mulige andre ting.......

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-03-07 14:24
Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-03-07 14:26

Godt nok at få den renset inden repair. Ellers kan repairen godt gå i fisk.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 04-03-07 14:30
Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 14:55

refi: Jamen jeg kan jo ikke læse fra drevet. Håbede det hjalp at rense. (Den kan nemlig sommetider læse lidt)

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-03-07 15:52

Foreløbig tak allesammen. Har måttet stoppe for i dag.

Mærkelig med DVD-drevet. Jeg kunne faktisk (tilfældigt) "lokke" det til at læse en DVD - men meget ustabil. Starter - øger hastighed og går så i stå igen.

Maskinen var fuld af spyware. mere end 500 emner med adaware. Satte også de to programmer du foreslog stl-s til at køre inden jeg gik.

Jeg vender tilbage med mere når jeg gør arbejdte færdigt om en lille uge.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-03-07 19:27

Citat
dr_dem

Tror du ikke du skulle læse reglerne vedr. kandu

Det er min egen gamle key så hvis nogle kan bruge den så er den der, jeg bruger den ikke mere og har ikke brugt den i mange år, og undskyld Hr. Betjent overgeneral

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : pirt03

Dato : 17-03-07 11:30

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 12:19

Selv tak.