/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ingrborg Jensdatter
Fra : KGN3
Vist : 825 gange
100 point
Dato : 03-03-07 17:27

Ingeborg Jensdatter

kan nogle finde lidt om hende, født ca. 1760 - 1770 ?
fødested ? far Jens Ellerson hvorfra ?

Hun er blevet gift med,
Ole Pedersen født ca. 1767 ?
død 26.- 08.- 1831
Vemmetofte

KGN3

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 03-03-07 18:23

Er det denne:

Ingeborg Jensen
Female Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 24 APR 1775 Spjellerup, Praesto, Denmark

Christening:
Death: 24 AUG 1858 Vemmetofte, Praesto, Denmark

Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Jens Ellerson Family

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: Ole Pedersen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-07 18:38

Er det dem der bliver gift i Lidemark? det er jo næsten oppe ved Køge??
"
PEDERSEN, Ole      Wife:   Ingeborg PEDERSDR
   Marriage Date:   12 Jan 1794   Recorded in:   Lidemark, Praesto,
   Husband previously married
"
Bæmærk den nok lidt ældre tidligere gifte husbond...

Er det ham her?
"
PEDERSEN, Ole
   Christening Date:   26 Dec 1767   Recorded in:   Allerslev, Praesto, Denmark
   Father:   Peder LARSEN
"
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-07 18:59

Så er nok ikke hende, der tjener her meget længere Østpå,
"
praestoe, Stevns, Store Heddinge Landsogn, Bjelkerup, , 13. familie, FT 1787

Ole Nielsen 43 gift Husbond Bonsk Gårdbeboer
Anne Cathrine Johansdatter 43 gift Madmoder
Niels Olesen 11 ugift deres barn
Lars Olesen 8 ugift deres barn
Hans Olesen 5 ugift deres barn
Ingeborg Pedersdatter 16 ugift Tjenestepige
"
Der er langt fra Spjellerup til Bjelkerup. og endnu længere til Lidemark, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-07 19:06

Jeg troede de var ældre og blev gift før; og fandt en forkert vielse, her er den rigtige:
"
PEDERSEN, Ole      Wife:   Inger PEDERSDR
   Marriage Date:   6 Oct 1805   Recorded in:   Spjellerup, Praesto, Denmark
"
Glem navnefælderne fra Lidemark, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-07 19:21

Dog undrer det mig stadig lidt, at den unge Ingeborg
fra Spjellerup langt vest for Næstved,
på den tid skulle flytte helt til Stevns...

Som vist har hun jo mindst én, lidt ældre, navnesøster der, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 03-03-07 19:50

de kan jo være gift i Spjellerup sognb hvor ingeborg kommer fra, det må du selv tjekke
senta
VemmetofteFaksePræstøVemmetofte 17551847
opslag 121 nederst på venste side
ved ole pedersen død står der skrevet et par ord du selv må tyde

her er fra DDA. folkt... 1834 - 1845 1855 hvor ingeborg er enke ,
samtidig ser du i folketællingen 1845 at ingeborg jensdatter er fra Spjellerup S. Præstø A.

SpjellerupFaksePræstøSpjellerup 17271814
du finder hende døbt opslag 34 1775 venst. side nr 3.
som du igen selv må tyde.

her finder du ingeborg død
VemmetofteFaksePræstøVemmetofte 18481866
opslag 138
1858 24 august

osv.
dda.

Kilde: FT-1834Kildehenvisning: Optegnelse Side 449
Navn: Ingeborg JensdatterKøn: K
Alder: 58Civilstand: Enke
Erhverv: nyder Legat af Klosteret
Sogn: VemmetofteHerred: Fakse
Amt: PræstøStednavn: Vemmetofte Bye og Sogn
Husstands-/familienr: 18Matr.nr/adresse: forrige Bagerboelig
Indtastningsnr: C4593Løbenr.: 167

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Fakse, Vemmetofte, Vemmetofte, Forrige pensjonistbolig, 22, FT-1845, C3030
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Margrethe Kyhn f. Lind34 GiftGift med Kammertjener Kyhn ved KlosteretMagleby S. Møen, Præstø Amt
Ane Sophie Kyhn18 Ugiftderes BørnHer i Sognet
Marie Martine Kyhn14 deres BørnHer i Sognet
Martin Emil Kyhn10 deres BørnHer i Sognet
Elise Kristine Kyhn7 deres BørnHer i Sognet
Christoffer Kyhn1 deres BørnHer i Sognet
Ingeborg Jensdatter70 EnkeNyder Legat af Klosteret.Spjellerup S. Præstø A.

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
praestoe, Fakse, Vemmetofte, Vemmetofte, Forrige Vægterbolig, 16 F2, FT-1855, C5449
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Ingeborg Jensdatter80 EnkeFattigbidrag og nyder Legat af KlosteretSpjellerup Sogn, Præstø Amt

Senta

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 04-03-07 08:31

Hej Svend

Tror du leder efter den forkerte - KNG3 leder efter en Ingeborg Jensdatter (datter af Jens Ellerson)
Du finder oplysninger om en Ingeborg Pedersdatter - måske er det derfor du ikke kan få det til at stemme.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 04-03-07 09:20

Hej KNG3

Vemmetofte sogn, Fakse herred, Præstø amt bog 1848-1866 opslag nr 138

Død den 24 august 1858, begravet den 30. august 1858
Ingeborg Jensdatter 83 år.
Enke efter afd. vægter på Vemmetofte Ole Pedersen
Vemmetofte sogn, Fakse herred, Præstø amt bog 1755-1847 opslag nr 121

nr 5. den 31. august blev på ----husets jord begravet vægter Ole Pedersen, der døde af den 27. forhen, 64 år gammel.
Spjellerup sogn, Fakse herred, Præstø amt bog 1727-1814 opslag 32 (midt)

den 30. april 2. søndag efter påske havde husmand i Spiellerup Jens Eilersen en hjemmedøbt datter Ingeborg i kirken (f. af. 29ejd.) blev båret af husmand Ole Frideriksens hustru.
Faddere: gårdskarl Peder Eilersen, barnets farbroder. g. Hans Peitersens hustru, g. Mads Jensens hustru alle i Spiellerup.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 12:31

Tak steen,
ja den er helt galt; ikke Petersdatter men Jensdatter.

Godt I fandt de rigtige, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 16:59

Det går lidt bedre med Jensdatter...
og Ellerson. naturligvis Eilersen:

"
JENSDATTER, Ingeborg      Birth Date:   28 Apr 1775
   Christening Date:   30 Apr 1775   Recorded in:   Spjellerup, Praesto,
   Father:   Jens EILERSEN
"
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 17:05

Det bliver værre endnu måske Ingeborgs oldefar:
"
EYLERSEN, Jens
   Christening Date:   5 Jan 1710   Recorded in:   Spjellerup, Praesto, Denmark
   Father:   Eyler
"
nu Eylersen ikke Ellerson, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 17:09

Denne vielse af Ingeborg forældre har du jo så nok?
"
EILERSEN, Jens      Wife:   Anne Catrine JORGENSDR
   Marriage Date:   29 Mar 1765   Recorded in:   Spjellerup, Praesto,
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 17:43

Jeg tog også fejl af Spjellerup,
det jeg fandt på kortet ligger vest for Næstved nord for Karrebæksminde...

Den rigtige by med Spjellerup sogn hedder Store Spjellerup,
lige ved siden af Allerslev og Vemmetofte, så glem alt om den lange rejse for Ingeborg.

Men hvad betyder legat fra Klosteret? og vægter på Vemmetofte??
Hvilke institutioner hentydes der til? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 19:19

Er det mon Ingeborgs farfar?
"
PETERSEN, Eiler   Christening Date:   15 Jun 1749   Recorded in:   Spjellerup,         Father:   Peter EILERSEN
"
Tidligt, men muligt, at hans søn gifter sig kun 26 år senere??
(den ældre Jens, jeg fandt, må så have en bror Peder/Peter).

Svend, der havde hørt om klostret for adelige jomfruer syd for Fakse,
men ikke at det lå i Vemmetofte...(kan personale lister fra klosteret måske fortælle mere).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 19:43

Og er det så Ingeborgs oldefar og tipoldefar?
"
EILERSEN, Peder   Christening Date:   27 Dec 1720 Recorded in:   Spjellerup,
      Father:   Eiler BOLLESON
"
Tænk at hedde Bolleson, nok Bøllesen, Svend

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-07 19:53

Med mulig tipoldemor Else:
"
BOLLESEN, Eyler      Wife:   Else PEDERSDR
   Marriage Date:   12 Oct 1704   Recorded in:   Spjellerup, Praesto,
"
Så kan vi nok ikke komme meget længere tilbage med Ingeborgs slægt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 21:51

måske alligevel tip tip oldefar, Svend
"
BOLLESEN, Boller      Christening Date:   6 Oct 1689
Recorded in:   Spjellerup, Praesto, Denmark
   Father:   Bolle PEDERSON
"
Hvis nu hans far hed Peder Bøllesen, har vi også Ingeborg Jensdatters tip tip tip oldefar...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 21:55

Et manglende led:
"
EYLERSEN, Bolle   Christening Date:   11 Sep 1707   Recorded in:   Spjellerup,      Father:   Eyler BOLLESEN
"
Hilsen igen Svend

Godkendelse af svar
Fra : KGN3

Dato : 04-03-07 22:12

Tak for svaret svendgiversen.
Du har mange svar tak.
Kgn3

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-07 22:23

Tak ,
men vi er vist ikke helt færdige, sikre, Svend