/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Farvning af velour
Fra : SandraFalk
Vist : 5985 gange
60 point
Dato : 03-03-07 16:09

Kunne godt tænke mig at farve noget gråt velour, sort. Sådan en vaskemaskine farve er vel nemmest? Men hvor får jeg fat i det billigst? Matas, Panduro Hobby eller?
Var inde og kigge på panduro, og puhaa der er mange slags, ved ik hvad jeg skal vælge?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-03-07 18:30

først og fremmest skal du vide hvilken type velour, du har. bomuld, polyester, silke, blandet osv.
hvis du vil gøre et større (og spændende stykke9 arbejde, kan du manuelt bearbejde luven med farve, på en måde, så det changerer. med sort mener du nok ensfarvet
holder selv meget af www.terapi-hobby.dk

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 03-03-07 19:22

Det skal bare være helt ensfarvet.. hmm jeg ved ikke hvilken form for velour det er, det er betrækket på nogle puder til en sofa....

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 03-03-07 20:07

Inde i pudevåret må der være en vaskeanvisning, her vil sandsynligvis også stå en deklaration af stoffet. Det er ret vigtigt at vide inden du forsøger dig, hvis ikke du vil vove et øje og så måtte smide det hele ud hvis det mislykkes. Du skal også regne med at bruge ret meget farve, velour er tungt og man skal bruge en del farve pr. kg for at farve rigtig sort.

Find ud af stofkvaliteten, tag en pude med i Matas eller tilsvarende og bed om vejledning.
Sidenhen kan du jo så søge efter produktet billigere på nettet.

KH Mette

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-03-07 23:05

hvis du kan trække en tråd ud og kan du antænde den. så kandu se om hele tråden eller noget af den ruller sig sammen som en lille kugle (smeltet). så er der kunsstof i.
selve farvningen er ikke et problem,men forestil dig et par hvide bukser i en times tid på en varm sommerdag på en hjemmefarvet hynde..
jeg vil foreslå dig at finde noget smart stof og lave f.eks applikationer eller hvad fantasien/lysten kan drive dig til.
lad høre, hvordan, det går.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-03-07 11:11

en grå sofa, ja den er sgutte spændende i det lange løb.

vi har en, som jeg har pyntet op med gamle broderede puder, som jeg har givet et skægt, moderne betræk.
den kan også shines op med et kraftigt stykke stof, som passer til farverne i puderne. (her har jeg syet møbelstof sammen i længden og siddebredden + 25 cm nedhæng ). en plaid kan også bruges. du har pludselig en ny sofa.
hvis du lægger ekstra længde til, kan stykket stoppes ned i begge ender af sofaen.

jeg har muligvis forklaret det for grundigt, men jeg ved jo ikke, hvor skrap, du er.

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 04-03-07 11:33

Hmm slet ik så skrap - og har igen symaskine (endnu)hi hi
Ville bare farve enkelte af ryg hynderne såmænd.. Det er bare en gammel (billig)hjørnesofa vi har med gråt velour betræk, men den er god stor, og god at ligge/sidde i..
Ville være rigtig fedt bare med enkelte sorte puder indimellem i ryggen, og så nogle knald-pang farver puder rundt omkring..
Men hvis det der hjemmefarvning smitter af, så er det jo ik så godt?? !! ØV!....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-07 13:09

Jeg tror slet ikke du kan få farven til at hænge ordentligt ved velour.

det er et nylon/polyesteragtigt kunststof som ikke tager godt imod de gængse håndkøbsfarver.

Jeg kender en der i mange år arbejde på et tekstilfarveri, hvor det netop var velour de farvede, og der skal bruges ret skrappe kemikalier til det.

Og at forsøge at farve gråt velour til sort.....i værste fald får du bare en grumset lilla-agtig farve ud af det.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 60 point
Dato : 04-03-07 16:04

altså, den der sofa skriger til himlen om at blive dekoreret med sjove puder, måske også i den mere noble retning? eller plaider?
du må på jagt i genbrugsen.
bor du i nærheden af mors,salling området?
min symaskine behandler gæster ordentligt

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 05-03-07 09:13

Jeg tror jeg "nøjes" med sjove puder.. Vi har masser af puder i forvejen i sofaen - dejlige puder - det er hygge!!
Tak for svar allesammen..

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 05-03-07 09:13

Tak for svaret aasenissum.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 05-03-07 12:49

selv tak - glad for at kunne hjælpe.