/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Koblingsproblemer
Fra : jantorp
Vist : 1076 gange
500 point
Dato : 03-03-07 10:54

Hej derude
Jeg blev sidste år den lykkelige ejer af en suzuki hayabusa årgang 1999.
Mit problem er, at koblingen tager for godt fat når jeg sætter igang i 1. gear. Med det resultat , at den enten går på baghjulet eller i stå. Det er lidt pinligt i et lyskryds.
Koblingspunktet på grebet er ikke større end et par milimeter eller tre fra taget til fuldt indgreb.
På koblingsgrebet er der fire indstillingsmuligheder. alle fire er prøvet. Det eneste er, at koblingspunktet bliver flyttet på grebet.
Jeg har skiftet koblingsvæske og er sikker på, at der er ikke luft i systemet
Cyklen har kørt ca. 28000 km og har ikke fået nogen racerkobling monteret.
I alle de værkstedsbøger jeg har pløjet igennem er der kun omtalt problemer koblinger der fedter eller er fastgroet
Er der nogen af jer derude der har "løsningen" på problemet ?????
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-07 20:14

Citat
Med det resultat , at den enten går på baghjulet eller i stå

Lyder for mig mere som et spørgsmål om at tilpasse gashåndtaget

En busa tager sgu hårdt fat, det er ikke for ingenting, den da den kom frem, var den hurtigste og mest accellererende serieproducerede maskine, hvilket uvægerligt også vil være ensbetydende med meget lille vandring på koblingspunktet.

mvh dova.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 03-03-07 21:03

Kære Dova
Det er ikke problemet.
Jeg mener, jeg har en smule erfaring efter, at have kørt motorcykel i 25 år. Og ja jeg har kørt på andre "busaere" end min egen, samt andre "superbikes".
Så jeg kan godt undvære kommentare omkring min manglende evne til, at sætte igang. Men derimod indput fra andre der har haft de samme problemer, og hvordan de har løst problemet.
Jeg har en ide om at, problemet ligger i koblingspladerne eller fjedrerne, da cyklen havde stået stille i næsten 2 år, før jeg købte den.
MVH Jan

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-03-07 21:55

Skift til blødere fjedere,det vil nok hjælpe.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 23:08

Kender ikke din cykel - men
Hvis den har tørpladekobling, kan det være rustoverflade på pladerne. Så måske en rensning/afpudsning kunne hjælpe. Du kan måske se efter om udvekslingen i koblingsarmen kan ændres.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-03-07 22:54

Der er måske kommet noget olie ud på koblingspladerne, når de bliver varme bliver det til en klæbrig masse, så pladen klister til belægningerne, og så opstår virkningen at den hugger i lige så
snart de får kontakt. Så løsningen er at adskille koblingen rense eller udskifte pladerne. Se efter om der er et olieudslip. At den har stået stille længe har måske sat mærker i pladerne så de hugger i.
Prøv med forsigtighed uden den bliver for varm, at fire på koblingen et stykke tid, så kan den måske
slibes til, hvis den er forurenet med olie hjælper det desværre ikke. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 22-03-07 16:52

Nu er det sådan, at næsten alle japanske motorcykler incl. min er "vådsump" dvs. koblingspladerne ligger i olie fra motoren. Så det hjælper ikke, at fjerne olien.
Mvh Jan

Kommentar
Fra : kochamok

Dato : 15-04-07 00:30

Eftersom den jo som du selv siger er med vådkobling er det også meget vigtigt at det er den rigtige olie. Hvis du ikke er sikker på hvilken olie der er på vil jeg råde dig til at skifte olien til den foreskrevne. Så er du om ikke andet, sikker på at det ikke er derfor

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 16-04-07 09:27

Der er skiftet olie (10 - 40 ) og oliefilter som suzuki anbefaler i vinters.
Jeg har snakket med et klogt hoved, udenfor dette forum, som mente, at problemet også kan ligge i computeren som styrer indsprøjtningen og tændingen, så den mister moment i starten. så nu vil jeg bestille tid til en tur på rullefelt.
Hilsen Jan

Annuller spørgsmålet
Fra : jantorp

Dato : 20-05-07 10:32

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål