/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Trække båd på land..!!
Fra : klanger
Vist : 5079 gange
100 point
Dato : 03-03-07 08:39

Hej

Var i går på bådudstilling med min kammerat i Fredericia, uha alle de dejlige både!!!!

Nå til sagen, min kammerat ville gerne have en lidt større båd, men....

På stranden ved hans sommerhus hvor båden ligger, er der ca. 20-25 mtr til vandet, hvor båden skal skubbes og trækkes henover rimeligt blødt sand.

Båden står på en ophalervogn hvor vi påtænker bredere hjulpar, men det vi søger allermest, er om der er en der har en idé til køreslidsker eller lignende, så båden ville være lettere og tage op og skubbe i...??

Slidskerne må ikke (kommunen) ligge permanent på stranden så helst noget der kan rullles/slås sammen.

Det var såmænd bare det....!!!!!!!!!!!!!

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-07 08:59

Gør som fiskerne, en gammel ferguson til 2.000 kr. den og en bådtrailer klarer
hvilken som helst strand. Det ser jeg dagligt her hos os.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-03-07 09:12

Hvor stor båd snakker vi her om han vil op i.

Hvis vi er i småklassen så er det er vel bare at sætte spil på ophalervognen og så have ruller i bunden og siderne af den ligesom på en bådtrailer.
Jeg har i tidernes morgen selv lavet en bådtrailer der kun blev brugt som ophalervogn, og da bakker jeg da bare så tæt på båden der ligger i vandet som det er muligt(man bestemmer jo selv om den skal i vandet), på med spillet og haler den op på vognen. Den ruller jo helt af sig selv ind under og jeg har så op ad siderne også lavet hjul der støtter den, men også samtidig hindrer at det er for hårdt at hive op. Hjulene med aksel og torsionsfjedre tog jeg fra en gl.trailer men alt kan jo faktisk bruges.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-03-07 09:15

Jeg har selv sommerhus i et område lige ud til Storebælt . Her findes et lille "bådelaug" som har en lille bro med tilhørende ophalerplads/faciliteter. Disse består at et lille elbetjent ophalerspil samt nogle store tykke gummimåtter som bådtrailerne kan køre ud i vandet på UDEN at de synker ned i sandet.
Det kunne være løsningen for dig at anskaffe dig sådanne gummimåtter, da de er lette at fjerne igen...enten fra gang til gang eller når sæsonen starter og slutter...alt efter om det er "lovligt" ifølge kommunen eller pga faren for tyveri.

Du kunne jo også prøve at få andre sommerhusejere med på den idé at oprette et lille bådelaug i dit sommerhusområde...der kan jo søges forskellige offentlige tilskud (givetvis også private fonde?) til etaplering og drift af et sådant anlæg, når der oprettes en forening

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 17:00

Træk den op på et brædt med næse (i begge ender så den kan komme i vandet igen)

Ophalerslæde...............................\_______________/..............altså med blød bue.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 03-03-07 18:23

Fedtlapper er det bedste i dit tilfælde.

Få fat i noglekrydsfiner rester.
Skru nogle klodser på, ved blødt sand og tung båd, skal klodserne være højere end ved hårdt sand og let båd.
Søm nogle brædre på tværs af klodserne så båden ikke glider sidelæns af, for det er meningen at båden på sin køl skal glide på klodserne.
Klodserne skal smæres med blød sæbe.
Pladerne med klodserne skal flytte, lige som ruller, efter hånden som båden trække på land.
Metoder er æld gammel. Vikingerne brugte den hvor bunden var for blød til ruller.
Til smærrelse brugte der skruptuser, og de havde selvfølgelig ikke krydsfiner.
Undgå at der kommer sand i vasalinen

Og så da jeg har fat i både og vandfolket, kan jeg ikke dy mig for at henvise til min hjemmeside om hvorden man undgår pæleorm.
www.ormedug.dk

Bjørn

Accepteret svar
Fra : per_jacobsen

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-07 02:05

Da dit problem, som jeg forstår det, ligger i at trække ophalervognen gemmen sandet, kan du jo konstruere en ophalervogn, der kører på larvefødder.
Lervefødderne kan fremstilles af tynde bræddestumper der nites på gjorde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-03-07 08:09

Det bliver mere og mere avanceret. Så du kan lige så godt skaffe
en helikopter til de 25 meter strand.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 04-03-07 09:02

Jeg ved ikke, hvor du vil hen med din sarkasme, men fremstilling af et par larvefødder er en ret simpel ting, og de virker
Du ser det brugt i en meget forenklet måde, til at få en bil fri, der sidder fast, hvor larvefødderne i sin enkelhed, er et bredt bånd af kraftig kanvas

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-03-07 12:03

De larvefødder er da ikke så tosset. Og med 2 sæt på et par meter er det nemt at flytte dem.

Godkendelse af svar
Fra : klanger

Dato : 04-03-07 12:52

Tak for svaret per_jacobsen.