/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
klinkelægning - hvor begynder man?
Fra : jhyden
Vist : 7514 gange
50 point
Dato : 12-01-03 23:30

Jeg skal til at lægge klinker i badeværelset. Rummet er rektangulært med en tilstødende bruseniche, som er kvadratisk. Fliserne skal lægges traditionelt (ikke diagonalt). Hvor bør jeg begynde? I midten af rummet?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-01-03 23:42

Ja, for at få det pæneste/absolut kønneste resultat, skal du begynde lige nøjagtigt i midten, selvom du evt. kommer til at skære "de yderste" klinker.

M.v.h. Franksp

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 13-01-03 00:07

Et rum kan nemt svinge 1-2 cm. i bredde. Jeg ved ikke om "klinkerne" er på net eller løse, men ville BEREGNE ca. slut... modsat side, hvis man starter med en hel flise (klinke).
Bliver der en rimelig pæn afslutning i den anden side (min. ca. 1/4 flise) vil jeg starte med hel flise - ellers fordele det. Begynder man "bare" midt på kan der jo nemt opstå problemer i begge sider :)

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 13-01-03 00:17

PS.: Hvis Franksp med "midt på" mener at man beregner ca. samme afslutning i hver side så er vi enige, men så er det jo ikke nødvendigvis "nøjagtig midten", men et spørgsmål om ens afslutning i begge sider. :)

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-01-03 03:16

Det vigtigste er at sørge for, at sætter fliserne nøjagtig i lod og water. Evt skævheder ved kanterne må tilpasses hvor de findes; sansynligvis ved alle kanter.
Tag udgangspunkt i det laveste sted under loftet, og et punkt fra en af væggene, der tangerer den lodrette linie der når helt fra loft til gulv, og så må Du tilpasse fliserne langs kanterne til sidst. Der er ingen lette løsninger hvis Du vil have et flot resultat.
MVH
rfou

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 13-01-03 03:20

Jeg læste vist forkert - opfattede ikke det var gulvet det drejede sig om. Men det er samme princip der gælder. Du skal tage højde for skævhederne på gulvet inden Du begynder, således at klinkerne ligger i forhold til hele rummet, og ikke til et tilfældigt sted på en af væggene.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-01-03 05:13

Hej jhden!

Efterfølgende er uddrag af gør det selv fra Silvan som du kan finde via http://www.silvan.dk/ vælg dernæst "Projekter og vejledninger" og selve artiklen "Fliser - opsætning af fliser" med billeder finder du under "Bad, køkken og vådrum" og du vil få rigtig mange gode råd ved at læse hele artiklen.

Men her er citeret hvordan du skal starte:

[citat]
Ved udmåling finder du ud af, hvordan man skal begynde for at undgå små flisestykker i hjørner, ved vinduer o.s.v.

Afmærk en lodret linie på væggens midte. Herfra udlægger du en række fliser inkl. fuger, for at se hvordan det går op. (Husk at regne med den sidste fuge ind mod væggen også)

Hvis du ender med mindre end en halv flise, udlægges fliserne igen, men denne gang forskudt med en halv flise.
Beregn overkanten af det færdige gulv (Det gør du ved at tage tykkelsen af gulvflisen plus 2 - 3 mm til flisemørtel)

Afsæt en vandret linie (brug vaterpas), der svarer til overkanten af den nederste række fliser inkl. Fugebredden.
Har gulvet fald mod et afløb, vælges laveste sted som udgangspunkt.(Ved at vælge det laveste sted, er man sikker på at vægflisen kan dække, man kan altid tilpasse flisen ved at skære af, men man kan ikke forlænge den.)

Efter denne linie fastgøres en midlertidig liste, på hvilken den første række fliser opsættes. Listen må ikke skrues eller sømmes fast, men blot understøttes.
[/code]

God arbejdslyst!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-01-03 05:27

Hej igen

Jeg har lige fundet en vejledning mere fra Næstved Flisecenyer som du kan se via http://www.flisecenter.dk/ og kig under "Sådan gør du"

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-01-03 06:01

Jeg har for et års tid siden svaret på et lign. spørgsmål så du får lige mit svar igen:
Find den længste,mest lige væg, skær så mange fliser som nødvendigt over i to, diagonalt (selvfølgelig samme farve) og placer dem med spidsen ud i rummet. Tegn blyantstreger på gulvet, vinkelret på væggen hvor alle spidserne er (hele vejen på tværs af rummet. Nu har du noget at sigte efter, idet at fliserne skal passe spids-spids over stregerne. På de to sidste vægge bliver der normalt en del tilskære-arbejde, men det er ingen problem idag med en vikelsliber m/ diamantskive på.
Det er vigtigt at have noget at sigte efter ( i det her tilfælde streger ) ellers risikere du hurtigt at det bliver skævt (taler af egen erfaring) De små plastikkors, til hjørnerne på fliserne,man kan købe i byggemarkeder kan ikke anbefales at bruge, da fliserne normalt ikke er 100 % ens i størrelse.
MHV
viskinge

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-01-03 06:03

Glemte lige spørgsmål og svar ligger under:
http://www.kandu.dk/dk/spg/3579

MVH

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 13-01-03 12:45

SÅ vanskeligt er det e.m. heller ikke!

Accepteret svar
Fra : bdg

Modtaget 50 point
Dato : 13-01-03 16:33

Hej Jhyden
Som forhenværende flisemure bør du tage hensyn til flg.:

1: Hvor store klinker i forhold til rummet. Man kan i dag få de samme slags klinker i mange forskellige størrelser. Derved kan du ved opmåling af dit badeværelse finde den type klinke der måske "klæder" dit badeværelse bedst.
2: Kommer der skabsarrangement op langs væggen, og er det samme væg som toilet. I så fald vil alt dette synsmæssigt skjule for den inderste række klinker.
3: En gylden regel når der sættes klinker op, er IKKE at måle ud fra centrum i badeværelset, men derimod at finde den pæneste løsning. For hvis du opmåler fra centrum og du i hver side får klinker der er 2 cm brede, så virker det ikke særligt pænt. Det du skal gøre er, at du finder ud af hvor mange hele klinker der går på f.eks. bredden. Det resterende stykke minus fuger, f.eks. 8 cm. (lad os antage du bruger klinker på 20x20) lægger du til en alm. klinke. Derved får du 28 cm som skal deles i to. Det vil så sige at du skal starte med et stykke på 14 cm. og slutte med et stykke på 14 cm. Det samme skal du gøre i længden. derved får du lige store stykker på to gange to sider.
4: Gylden regel nr. 2 er, at ingen stykker må være under en halv flise, og det vil den aldrig blive med ovenstående metode.

Håber du kan bruge dette til at få´et pænt badeværelse.

Mvh. BDG

Godkendelse af svar
Fra : jhyden

Dato : 13-01-03 23:29

Tak for svaret bdg. Kort præcist og letforståeligt.

Kommentar
Fra : jhyden

Dato : 13-01-03 23:31

Tak til alle for de fine svar. Der er mange løsninger - også til fliser på vægge. Jeg holder mest på bdg's forslag!