/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bundbrædder på balkon
Fra : vagn2901
Vist : 3245 gange
500 point
Dato : 02-03-07 11:49

På vores udnyttede 1.sal har vi en lille balkon med zink i bunden. På grund af en utæthed har jeg fjernet trægulvet (som bestod af lange brædder), og det skal nu fornyes.
Balkonnen er på 3,4 * 1,5 m (b * d). Jeg forestiller mig at lave 3 eller 4 store træfliser af noget træ, som kan holde i rigtig mange år, og som ikke kræver meget vedligeholdelse. Valget af fliser er for nemt at kunne fjerne dem ved evt. nye problemer.
Er der nogen der har et godt forslag til træsort, skruer og dimensioner. Og en ide om hvor vi på Københavns vestlige eller sydlige område kan købe træet. Og måske få rådgivning.

Kommentar
Fra : Båd1-Ell1

Dato : 02-03-07 15:19

Brug terasse-brædder af lærk. Har brugt meget lærk udvendigt. Lærken kan godt stå ubehandlet og holde i mange år. Lærk har et naturligt indhold af olie. Lærken kan dog blive grå og trist at se på. Behandl lærketræet med en pigmenteret olie, så står den med en rigtig flot glød. Jeg vil anslå at den skal genbehandles cirka hvert femte år.

Til sommer skal jeg selv lave min terasse med lærk (skal ligges oven på tagpap). Jeg forventer at udlægge strøer af sortmalet trykimprægneret træ med 30 - 40 cm afstand. Jeg bruger lærk 19 x 100 mm skruet fast med rustfrie 30 eller 35 mm lange skruer. Lig brædderne med en anelse luft imellem (to led af tommestokken passer fint).

Hvor du i nærheden af Kbh. køber lærk billigst ved jeg ikke. Følg lidt med i byggemakeds-reklamerne, terassebrædder af lærk er jævnligt på tilbud. Jeg har brugt vældig lang tid på at finde det billigste sted at købe brædderne, men det viste sig at det lokale byggemarked var billigst (medregnet transport), jeg tror jeg gav 7,95 pr lb m + moms.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-03-07 19:36

Husk lige at lærk ikke må behandles det første år.
Måske kunne du lægge nogle gummipuder mellem bakon og brædder, så der kommer et jævnt tryk på metallet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-03-07 22:06

Teaktræ er endnu mere holdbart end lærk, og så får det ubehandlet en flot sølvgrå patina.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 03-03-07 07:37

Vigtigt.

Min tømmer monterede 22 m2 ubehandlet lærk taressebrader (uge45). på vores fantasiske altan med med overdæk.

men!!!!! de blev sorte af råd på 14 dage panik panik.

Gori 22 klar, blev redningen, de er smukke efter vinteren.

Har også haft 16 m2 altan med dyrt hårt træ. kan ikke anbefales hvis man er for patentelig. de bliver som havemøbler (forsømte at kikke på)

M.v.h. Lexiben2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-03-07 18:48

Køb nogle FÆRDIGE træfliser.....

De koster ikke alverden hvis det er nødvændigt at skifte en i ny og næ.....

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 500 point
Dato : 04-03-07 20:41

Hejsa..

jeg synes du skulle køre i Jem og Fix og købe træfliser str. 50x50 cm imprænerede. lade dem være sådan det første, så næringssaltene kan trække ud, derefter giver du dem gori 44 teakfarvet olie. og du får de billigste og fedeste træfliser..

gætter på at den nærmeste J&F for dig er Brøndby.

Mvh.
BC
Melander

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 24-03-07 21:53

Tak for svaret Melander.