/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Vores datter flytter snart
Fra : Disi
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 02-03-07 11:03

Vores datter flytter snart
Hun er lige blevet 18 det er meget hårdt at skulle forholde sig til.
Sidder og tuder nu…..
Hvordan havde i det da jeres den første flyttede ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-03-07 11:38

Lettelse ........og også lidt usikkerhed om de nu kunne klare sig selv uden mors beskyttende vinger

Men tænk dig:

Et højtspillende anlæg mindre i huset.

Ikke vasketøj flydende over hele hytten

Badeværelset ligner ikke mere noget hvor der er sprunget en bombe.

du er fri for at bekymre dig over, hvis hun ikke lige kommer hjem til aftalt tid

En helt ny oplevelse: At der kan gemme sig mad i køleskabet der opnår at måtte smides ud fordi det er for gammelt

At huset HVER weekend ikke ligner og lyder som en miniudgave af roskildefestivalen fordi det er fyldt op med "55" af vennerne.

O.S.V.

Og du overlever......og tænk på, at alt det tuderi bare får dig til at se gammel ud før tiden

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-07 11:39

Som dig

Og min jubel ville næsten ingen ende tage, da hun så ikke fik den, (det prøvede jeg så at skjule)for så havde jeg tid til at vænne mig til tanken om at hun var stor nok til at flytte hjemmefra.

Da hun så fik en lejlighed et år senere, var jeg helt afklaret omkring det at hun ville flytte for sig selv, jeg syntes selv jeg var fantastisk dygtig til ikke at ringe eller komme rendende i tide og utide, men pænt ventede på at hun inviterede, men ringede da selvfølgelig engang imellem, men ikke hver dag.

Når hun så kom på besøg syntes jeg i starten det var noget underligt, for så sad hun i stuen sammen med os andre og ikke på sit værelse som tidligere.

Vi må prøve at huske på, at ungerne "kun" er til lån men kors hvor er det svært

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 02-03-07 11:51

Citat
Indsæt din tekst her

Hej Dova
Nææ den tanke har jeg da slet ikke tænkt.
Men hun er en stærk og dygtig pige,så hun skal nok klare sig
Jeg flyttede selv som 17 år og har da klaret mig fint.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-07 11:56

Sådan er vi jo så forskellige, her er det mig der spiller højst på anlægget, ungernes beskidte tøj lander altid i snavstøjskurven, og de har deres eget badeværelse. De sender alle tre en sms hvis de bliver forsinkede, det gør jeg så tilgengæld også til dem.

Det var mig der havde det sværest ved at skulle indse at det nu var tid til at give slip. Desværre viste det sig at det var noget at det mest umulige sted hun overhovedet kunne få en lejlighed, så efter et år flyttede hun hjem igen

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 02-03-07 12:05

Det væreste er økonomien
hun har 2 jop og regner med at få 3100 i su og løn fra arbejde ca 3000
lejligheden koster 2600 og varme 500
så er der : El,telefon,Tv/internet/forsik/buskort/mad mmmmm.
Og jeg vil altså ikke til at bidrage hver mrd.
Men måske engang imellem komme med 2 poser fra Netto fyldt med ting og sager.
Hører så mange forældre der punger ud hver månede,jeg syndes når de vælger at flytte må de osse klare sig selv,det gjore vi jo Ikk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-07 12:12

Er hun på en videregående uddannelse, så stiger hun også i SU, jeg ved ikke om hun gør det hvis hun f.eks går på gymnasiet, men det kan i da tjekke www.su.dk

Hun kan også søge boligsikring.

Jeg gav heller ikke økonomisk støtte, men sagde at hun altid var velkommen hjem og spise, og også få rester med hjem til fryseren, dette benyttede hun sig nu ikke særligt meget af, hun var "stor" nok til at klarer sig selv, men så havde hun da tilbuddet

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 02-03-07 12:24

Månedligt SU-stipendium til studerende på 18 og 19 år
Grundsats til alle, før skat:
1.074 kr.

Maksimalt tillæg til hjemmeboende, afhængig af forældrenes indkomst:
1.338 kr.
Maksimum i alt: 2.412 kr.
Grundsats til udeboende med særlig godkendelse*, før skat :

3.111 kr.

Maksimalt tillæg afhængig af forældrenes indkomst:

1.741 kr.
Maksimum i alt: 4.852 kr.

*Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra. Du kan læse om reglerne for bopæl under 'Hvad er SU' > SU-stipendium i menuen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-07 12:35

Ja, så er der ikke mere at hente hos SU, men hva' så med boligsikring??

http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/boligstoette/boligsikring

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 02-03-07 13:55

Der var 479 at hente osse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-03-07 14:05

Jamen det er da også en slags penge

Du skriver også at hun får udgifter til forsikring, prøv lige at tjekke med dit forsikringsselskab, om hendes indbo ikke er forsikret på jeres police til hun er 21 år, - selv om hun er flyttet hjemmefra - det var vores datter da

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-07 15:33

Dav.

Citat
Men måske engang imellem komme med 2 poser fra Netto fyldt med ting og sager

- se dét synes jeg bestemt ikke du skal gøre

Du vil meget nemt komme til at gøre hende ked af det, idet du udviser mistillid til at hun kan klare sig selv.

Det er meget bedre at gøre hende helt klart at det IKKE er et 'nederlag' at komme hjem en tur og få fyldt maven og måske endda få en pose med lidt gode 'rester' med når man går igen. Desuden er det heller IKKE et 'nederlag' at indrømme at man evt. savner og har lidt hjemve - fortæl hende at hun selvfølgelig altid er velkommen hjemme!

Alt for mange unge (jeg var selv een af dem - flyttede hjemmefra som 17årig) kan sidde en hel weekend fordi de ikke vil lide 'nerderlag' - mor og far skal ikke kunne sige/tænke 'HVAD sagde jeg'.
Jeg sad of gloede på min dør, indefra mange weekends - ingen penge at gå i byen for, ville ikke risikere at mot og far kom med den førnævnte sætning - osv. osv. Vasketøjet klarede jeg på det lokale møntvaskeri og jaja, der var sq meget hvidt der blev lyserødt og Klorin var en del af min dagligdag.

Da min egen pige skulle rykke ud, var det med en helt anden rygsæk! Hun har klaret det hele flot og hun har aldrig været bleg for at ringe og spørge om alt muligt. Nu, flere år efter, synes jeg så godt hun kunne geare lidt ned - det er lige før hun og svigerdrengen selv har bæreposer med, når de kommer

Det er stort når vores børn flytter hjemmefra og på en måde er det vores/forældrenes 'svendeprøve' - det er nu vi får klarlagt om vi 'har gjort det godt nok'
Tør tårerne af kinderne og nyd at din pige føler sig klar til at forlade reden! Glæd dig med hende og støt hende 110% i hendes (egne) beslutninger - Kærlighed, Tryghed og Støtte er nu engang det bedste vi kan give vores unger - uanset deres alder og.....uanset om de bor hjemme eller ude

Rigtig meget held og lykke med Jeres nye tilværelse (som dova skriver, så er der dælme mange fordele ).

Og rigtig meget held og lykke til din pige, fremover!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-03-07 18:04

vores datter kom hjem fra skole (10 klasse) og fortalte, at hun havde fået en leklighed, og at hun havde fået læreplads, så hun havde tænkt sig at flytte. og så blev det sådan.
en helt anden sag er, at når først de har prøvet at stå på egne ben et stykke tid, får de en ret så forandret holdning til mange ting. f.eks. penge. de lærer at slukke lyset. de står ikke en halv time under bruseren osv. så det er generelt en ret positiv oplevelse. det virker også som om man får et mere voksen til voksen forhold til sine børn. bare det, at man ikke ses hver dag, gør en forskel.
sidste år tog min søn til grønland. han var lige blevet færdig som maskinmester, og her den 7. marts kommer han hjem en tur. for første gang i næsten 1 år. men jeg føler ikke, at have mistet kontakten på nogen måde. vi har kontakt flere gange om ugen, enten telefonisk eller pr mail, så det går fint.
glæd du dig bare til at der bliver lidt mere ro omkring dig i det daglige, selvom det ikke kommer fra dag 1. der er altid nogle hektiske dage lige til at begynde med, men det går snart over. nyd livet så længe du kan. snart bliver du bedstemor og så starter hele menageriet forfra.
held og lykke fremover

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-03-07 19:57

Vores drenge flytter da ikke bare væk fra deres mor. Men det er ved at være lidt trangt med svigerdøtre og 6 børnebørn, hvor to af dem er konfirmeret.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-03-07 01:02

Ja ja, min bror flyttede hjemmefra da han var 17, jeg blev "hængende" til jeg var 21 og færdig på min læreplads

Det med 2 netto poser, overdriv nu ikke
Jeg er nu 26, med eget hus.. Min mor kommer stadig med hjemmelavede frikadeller til fryseren indimellem Det sætter jeg pris på. Men det er jo ikke meningen at du skal forsørge hende når hun er stukket af hjemmefra.. Selvom lidt "tilskud" i form af mad kan være en god ide

De veninder jeg havde da jeg var i den alder klarede sig fint med ca de samme økonomiske midler, men ja, fik hjælp hjemmefra, de fleste af dem, så det er der bestemt ikke noget forkert i

Op med humøret, alle bliver voksne - og de fleste klarer det jo fint

- Anden

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 03-03-07 20:22

Humøret er bedere i dag efter jeg har sovet på det
og alle de fine indlæg herinde som jeg har taget med kys hånd
Og hun skal nok klare det,tror bare mine følser løb totalt af mig

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-03-07 03:00

Det er kun naturligt for forældre at bekymre sig om deres børn, alle forældre vil vel kun deres børn det bedste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-07 09:09

Disi, jeg syntes det er forståeligt at du bliver trist sådan i nuet når datteren flytter, det er da en stor

omvæltning, men glæd dig over, at hun trods alt er i landet. Den første måned vil du nok ikke se så

meget til hende, hun skal også lige finde sig til rette, men derefter vil hun komme hjem på besøg

hvor i rigtigt kan få hygget jer.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-03-07 18:36

Hej Nordsted1
Jammen vi har hygget
Har været på vores første tur på Camping i år

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-07 18:40

IIih hvor kan jeg blive misundelig, men var der ikke for vådt?? Hvor har i været??

Vi hygger skam også - med at flække brænde -

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 04-03-07 21:09

Turen gik til Kolding
Og så tager vi af sted til Påske igen Blommehaven ved Aarhus der er lækkert

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 04-03-07 21:12

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-03-07 22:38

Selv tak Disi og mere held og lykke til både forældre og børn

Det skal nok gå - vi kunne klare det, så kan de osse