/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Stationær computer virker ikke
Fra : minnam
Vist : 1988 gange
150 point
Dato : 02-03-07 09:36

Hej

Sån gal igen..

Jeg har en ca. 7-8 år gammel godt brugt computer som dog skulle virke men
har stået ubrugt i et halvt års tid.. Nu da jeg så forsøger at starte den
op så er der kun lidt liv i den, dvs den lyser på harddisken, men der kommer kun en vedvarende "klik" lyd og skærmen siger "intet signal" - så ret langt i opstarten er den nok ikke
nået.. skal lige siges at det er en ny skærm jeg har sat til.
Jeg mener ikke den har været udsat for stød eller lignende. Kan jeg checke noget selv?

tak for evt svar.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 09:51

Tag ramblokene ud og i et par gange, det samme med evt. grafikkort og prøv igen.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 10:00

Til peet49

ok. tak

skal lige sætte mig ind i hvad der er hvad da jeg aldrig har rodet med indmaden, men
jeg tror jeg har nogenlunde check på det..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 10:06

Jeg krydser fingrene for dig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-03-07 11:19

Prøv med et nyt bat.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 11:28

jeg aner ikke en dyt om det der er indeni.. har dog skiftet ram mm.. så dem ved jeg da hvor sidder.... anede ikke der var
et batteri i en stationær.. nå men jeg må prøve at åbne og finde tingen og kigge på det...
(der er bare dømt ekstra blond blondine her) vender tilbage..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 12:31

Den skal kunne boote selv uden batteri.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 12:38

så vil jeg ikke pille ved batteriet..

den lyser kort grønt men så kun rød i lysdioden på harddisken og står
og klikker "tygger" på det.. kan det være en blæser eller andet der ikke
funker ?? jeg prøver at åbne den nu. Men det lyder godt nok som om at
den ikke får nok strøm på når jeg starter den op.. hvis i forstår..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 12:45

Tak power af kabinettet og tag ramblokkene ud og i et par gange, som tidligere foreslået.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 02-03-07 12:45

Prøv med en startdiskette og en geninstalation

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 12:50

betonjens1-> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre uden signal til skærm??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-07 13:24

Hvis det er en Windows 98 og du har sat ny skærm til, har du sikkert ingen skærm driver, har du ikke mulighed for at bruge den gamle skærm, indtil du får liv i dyret ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 13:27

I DOS kræves der ingen skærmdriver.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-07 13:29

Nu har du muligheden for at skifte til Linux, Ubuntu distroen kan køre fra CD skuffen, har du mulighed for at hente og brænde fra en anden computer, så læs lige her: http://ubuntuguide.webbyen.dk/

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 13:49

jeg kigger i øjeblikket i indmaden og prøver det med ram og grafikkort..

har desværre ikke den gamle skærm mere.. men der er ikke lys nogen
steder.. tastatur osv og der lyser rødt på harddisken så det må da være
der det er galt !!

jeg kører XP

jeg tror altså selv at der enten er gået et eller andet eller måske
sidder der noget "løst" synes der hænger nogle ledninger som jeg
ikke kan placere nogen steder.. Jeg glor lige lidt mere.. hmmm

Jeg skal såmænd bare have startet den op så jeg kan hente
vigtige filer mm ud og så skal den skrottes.

og jeg har altså ikke en disse forstand på det så jeg tager lige
et løsningsforslag af gangen.

Men tak

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 16:00

hej igen

det er sørme længe siden jeg har rodet i den "kasse"... og husker knap nok hvad der
er hvad så jeg må vist overlade det til en kyndig.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 16:07

Hvor i landet bor du?

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 16:14

zürich - schweiz.. og alt er f.... dyrt her så jeg prøver jo med svensknøgle og limpistol selv først.. har siddet og kigget på "indmaden" men jeg kan ikke skelne ram fra det ene og andet.. sorry.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-03-07 16:42

Hvis du bare skal have overført nogle filer fra den gamle maskine, så er der mulighed for at pille harddisken ud og lade den køre som en slavedrev i den anden PC.
Her skal du blot huske at jumperen skal flyttes hvis den sidder på slavestikket, ellers skal den køre som den er på det sekundære masterkabel.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-03-07 16:43

Jeg bor godt nok i den sydlige del af Jylland, men der er dog noget af et spring til schweiz

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 16:48

Jeg kører på en bærbar nu.
Jeg har som nævnt ikke så meget forstand på teknikken
så det er nok bedst jeg får en anden til at kigge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-07 16:49

Her kan du se hvordan RAM blokkene ser ud, nedenunder ser du stikkene (slots) som blokkene sidder i, der kan være flere ved siden af hinanden: http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=41
Der er flere billeder her: http://www.personal-computer-tutor.com/abc1/v2/ram.htm

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 02-03-07 18:00

ok. O.V.N.

vil kigge. tak..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-03-07 20:32

Når du starter comp. viser den så slet ingenting udover "no signal"
Prøv evt. først at tænde for skærmen efter comp. er startet.
Hvad er det for en ny skærm du sætter til.
Har du nogen startdisketter win 95 / 98
Har du diskettedrev på den bærbare comp.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 15:58

det er altså ikke skærmen det er galt med .. tror jeg.... det er en helt ny ACER skærm
og jeg tror grunden til at den siger No Signal er at der er noget galt med computeren...

Computeren viser rødt i dioden og jeg kan høre at den ikke starter rigtig op.
Jeg hører sådan en underlig vedvarende klik lyd som bestemt ikke plejer at være der.
Lyder som noget der ikke kører rigtigt eller kommer rigtigt igang.. fx. et drev eller sådan
noget... men der er ingen cd eller disketter i .

jeg har nu hevet grafik og ram blokkene ud og ind og checket for løse ting osv..

det hjalp ikke.

hvad så.. kan det være batteriet - som en foreslog ?? aner ikke lige hvor det sidder i min stationær computer eller vidste ikke at der fandtes sådan et ..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 16:02

Tror mere på, at det er strømforsyningen, der ikke mere giver, det den skal.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 16:04

ja selvom jeg ikke har forstand på det så virker det også sådan..
og hvad gør jeg så ved det kære PEET49 ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 16:07

Prøver med en anden, det er den eneste mulighed.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 16:07

Batteriet kan ligne en blank 2 krone.
Men batteriet laver ikke ballade på den måde.
Kliklyden kan være harddisken som ikke vil igang.

Når computeren starter vises normalt et logo eller andet og det er ikke harddisken men bios som leverer det billede.

Har du en startdiskette eks. win 95 /98

Ellers kan der laves en startdiskette på din bærbare hvis den har diskettedrev.

Hvad hedder den computer > navn og model.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 16:20

ja .. den underlige klik lyd kommer fra harddisken.. som vel er den aflange flade boks
hvor der går et bredt kabel til.

skifter strømforsyning.. hvordan ?? strømmen er vel den samme ... thi hi..

ja der sidder sådan en blank 2 krone lignende ting der ligner et batteri med navnet SONY på !

Det er som nævnt en 7-8 år gammel computer processor 600 .. den gang vist ret fedt.. ha ha..
og den har ikke været brugt i næsten 1 års tid nu men den har virket fint og nu vil jeg som nævnt
bare lige have den åbnet så jeg kan hente vigtige filer mm ud af den inden den skal skrottes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 16:34

Prøv lige >>>

Under opstart at trykke en af disse taster: DEL / F1 / F2 / F10 / INS klik klik klik klik klik klik
Og fortæl hvad der sker...............

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 16:40

Der sidder normalt en jumper i nærhedea af batteri eller cmoc, den skal flyttes på det næste sæt pinde og tilbage igen, strømmen skal være afbrudt under processen.
Anden mulighed er, at tage batteriet ud en halv times tid, for derefter at montere det igen, så skulle bios være reesettet.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 16:44

TIL E.C.

Prøvede lige det med tastaturet.. hvilket ikke gjorde nogen forskel.. når der ikke
er forbindelse til skærm og tastatur osv så ved jeg ikke lige hvad det skulle hjælpe ??

TIL PEET49

Jeg vil prøve at kigge på det med jumper og batteri osv.. lyder mere sandsynligt.. !!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 16:53

Det kunne måske have hjulpet ..................fordi:

Ved tilgang til bios er harddisken ikke aktiv og skærmen styres af motherboard/bios.

En mulighed for at tilgå harddisken er at sætte den i en ekstern HD-holder, men det er ikke sikkert.

En anden mulighed havde været med en diskette................derfor mit spørgsmål om dette.

Er der pillet noget fra i den computer.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 16:58

TIL E C

Ok.

Jeg er flyttet og tog kun "kassen" computeren og tastatur og mus med og har
så tilkoblet en ny skærm (acer) og brugt nogle strømledninger jeg fandt fra en
anden computer.. så strømledninger og skærm er nye.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 03-03-07 17:29

Hejsa
Jeg har næsten samme problem.
Men jeg kan godt starte min computer nogen gange og andre gange ikke.
Hvis jeg lukker min computer ned og vil så tænde den igen så kommer der ikke noget frem heller ikke noget på skærmen ( sort skærm )
Den blinker godt nok grøn & gul,men ikke på selve harddisken som den plejer
Hvis min computer står natten over så kan jeg godt tænde den igen om morgen,så virker alt igen,og så blinker det hele også lyset på harddisken
hvad mon det kan være.Mvh

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 17:32

engparken-> Synes du skulle oprette dit eget spørgsmål. det er ikke til, at holde styr på 2 i samme tråd.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 03-03-07 17:43

Hejsa peet49
Jeg mener det var spild af papir.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 17:45

til Engparken.. javel.. jo... men men det løser ikke mit problem.... og som Peet49 skriver så skulle
du nok lave et indlæg selv..

har taget batteri ud.. venter..

kunne ikke finde jumper.. har kigget på google fotos .. hvordan finder jeg den ??

og tak for din hjælp og til evt andre som vil hjælpe

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 17:47

Hvis du har godt med lys i kabinettet, står der på bundkortet ClearMos under jumperen.

Kommentar
Fra : engparken

Dato : 03-03-07 17:51

Hejsa minnam
Nej det løser ikke dit problem

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 18:00

TIl PEET49

jeg kan fint se ind i kabinettet... jeg kigger efter jumperen igen..

nu har batteriet også været ude en halv time..

vender tilbage...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 18:24

Hvis du ikke kan finde den jumper:
Tag batteriet ud og kortslut de to metaldele som batteriet rørte ved.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 18:26

Hov........
Sluk og tag strømstikket ud.

og så.
Hvis du ikke kan finde den jumper:
Tag batteriet ud og kortslut de to metaldele som batteriet rørte ved.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 18:28

e.c.->03-03-07 16:40

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 18:39

e.c.. øh det med batteriet har jeg jo gjort ifl Peet49 anvisninger.. ved ikke om
jeg har kortsluttet det ved at tage det ud.. jeg leder nu efter den jumper..

ved ikke om det er relevant eller ej men da jeg som nævnt ikke har en disse forstand
på det så følger jeg rådene punkt for punkt.

vender tilbage

og tak og god weekend..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 18:41

16:40 ................. nej det er ikke sikkert at kondensatorerne aflader på ½ time....................
Og den jumper sidder ikke altid i nærheden af batteriet.

Man ved kun at bios er nulstillet når computeren beder om at blive indstillet i tid / dato.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 18:43

Jeg hopper af denne tråd, jeg tjener vist mere her på værkstedet, end at skrive i een uendelighed- god weekend til alle.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 18:44

minnam - batteriet kortslutter normalt ikke noget ved at tage det ud og sætte det i.
Eyvind...............OK så er det weekend.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 18:48

Pee49 du hopper af.. ok jeg antager at det er fordi du ikke mener du kan hjælpe mig og ikke fordi du skal diskutere detaljer med E.C... men god weekend og tak for din hjælpl... Jeg har ikke fået løst mit problem og prøver stadig . Jeg vender tilbage.. og tak igen .. også til E.C.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 18:50

Selv tak.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 18:51

Jeg følger bare jeres råd og har som nævnt sagt at jeg ikke har forstand på det.. aner ikke
hvordan man kortslutter.

Tak for jeres hjælp.

Jeg lukker spørgsmålet og ser om jeg kan finde en der kan kigge på min computer..
Jeg tænkte bare at det var et let spørgsmål for prof.

god weekend..

Kommentar
Fra : keno

Dato : 03-03-07 18:59

Hej Hej
Som jeg ser det så bliver lille peet49 SUR rigtig meget SUR over han ikke må svare.
Andre må åbenbart ikke komme med forslag uden lille peet49 bliver sur og går ned på sit lille værkstedet ( Emil nummer 2 )
God weekend og sov godt peet49

MVH KENO !!!!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 19:02

keno-> Find dig et andet sted, at lege, jeg er selvstændig, og har ikke ubegrænset til her.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 19:13

og der sad lille Minnam med sit uløste problem og må se mens de voksne diskuterer....

det er ikke et spørgsmål om man må komme med forslag, men det er nok mere et spørgsmål om
faglig stolthed og et problem at dem som faktisk har forstand på det her hellere bruger tiden på at diskutere indbyrdes og "halshugge" hinanden for bagateller istedet for at hjælpe spørgeren som er mig i dette tilfælde.. Jeg er vildt glad for at der er nogen som gider hjælpe andre men bliver også lidt trist ved at læse udfaldet af mit spørgsmål.. måske er Kandu ikke det rigtige spørge forum men mere et sted hvor man kan eksponere sig selv. Men jeg giver ikke helt op endnu.. Jeg takker alle..
lukker spørgsmålet og prøver at stille det på ny da jeg fornemmer at det holder andre tilbage fra at hjælpe. Og speciel tak til EC og Peet49.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 19:17

Citat
Jeg tænkte bare at det var et let spørgsmål for prof

Det kan godt være at det er let for en proff, men let er det ikke når comp ikke er ved hånden.
Jeg har rodet med adskillige comp af det type som du har, og fået en del til at køre. Til tider var det held og andre gange var det erfaring. De ting jeg har prøvet at få dig til at gøre, er de samme som jeg med held har brugt på forskellige comp.
Lige nu er der ingen som aner hvad det er for en comp (navn / model) og det gør det da ikke nemmer at råde dig ud fra det.
Og hvis du heller ikke kan lave disse afprøvninger uden først at tvivle på værdien.....så er det svært.
Eyvind.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-03-07 19:21

Jeg undskylder - har haft et par rigigt dårlige dage - god weekend.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-07 20:08

Ud fra den betragtning, at du vil skrotte den gamle computer, så kan du i første omgang gøre det, at du udtager den harddisk der sidder i den.
Du kan i handlen, købe et kabel til USB-port som giver dig mulighed for at tilslutte til din udtagne harddisk; og derefter har fuld adgang til at arbejde med den, liggende ved siden af.

Jeg har selv et par kabler af denne type, købt i ALDI for under 100 kr. - Den seneste udgave kan også håndtere STAT og de små diske. Et kabel som enhver nørd vil kunne få meget glæde af.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 20:10

Jeg følger pænt rådene trin for trin.. det er bare svært når i begynder at diskutere indbyrdes
og hopper af fordi nogen bliver lidt fornærmet.. men her er mere info

Computeren er en:

ALCOTINI PC 702
AMD Athlon 600 MHz

jeg har endnu ikke fundet den jumper.. ved heller ikke hvordan man kortslutter.
har kun pillet batteriet ud og checket ram og grafikkort.

så jeg ved ikke hvad næste trin er.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-07 20:13

Det jeg mener:
Jeg har selv et par kabler af denne type, købt i ALDI for under 100 kr. - Den seneste udgave kan også håndtere SATA og de små diske. Et kabel som enhver nørd vil kunne få meget glæde af.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 03-03-07 20:20

Severino:.. ok det kunne jo være en mulighed.. ja jeg skal bare have data hentet ud.. kan jeg bare hive harddisken ud og købe et usb kabel og sætte den til harddisken og så til min bærbare så er det lige før det nok er lettere.. Jeg skal ikke bruge computeren mere men tænkte hvis den virkede at jeg havde den som ekstra lager.

EC.. du spurgte om jeg havde ændret noget da jeg flyttede computeren. .. gav mit svar nogle ideer ?? Jeg er sikker på at du ved at have den foran dig kunne løse problemet hurtigt men jeg prøver at svare og udføre de råd i giver så godt som muligt.. Jeg oplever bare af og til at det er sundt at vurdere rådene .. ikke fra dig og Peet47.. selvfølgelig !! Men ofte kommer der flere løsninger til samme problem... Men jeg lytter pænt..!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 22:32

Ok ok - men der er også mange måder at løse computerproblemer på.

Severino - er det denne du mener:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=829114894&n=496908102&pn=1430705836

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-07 22:43

Ja og nej e.c!
Den ligner den op ad dage, men var ikke nær så dyr. Men den virker perfekt, til de drev som jeg har liggende og som jeg ikke har plads til i mine maskiner.

Alternativet er at købe en extern harddisk boks, og så have den liggende ved siden af som ekstradrev. - Den løsning har jeg også selv brugt til to af de ekstra drev som jeg havde på lager.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-07 22:46

NB! De to som jeg har, er fra NorthQ, og købt i ALDI (selv om det ikke er det mest anerkendte sted at handle, men jeg har råd til at handle der! )

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 04-03-07 08:32

jammen det kan jo så godt være at det bliver løsningen med et indkøb af en extern harddisk box
i stedet, da jeg vist ikke får pustet liv i computeren.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 150 point
Dato : 04-03-07 10:38

Blot det at du tager disken ud, betyder at de data der er på den er redet.
Om du vælger en harddisk boks eller et løst tilslutningskabel, er så et spørgsmål om behov.
Hvis du permanent vil bruge disken som ekstra drev, er boksen nok den smarteste løsning.
Hvis du vil have adgang til flere diske, som du kan skifte imellem. så er kablet den smarteste løsning.
Men i begge tilfælde får du adgang til den tilsluttede disk, hvilket er det vigtigste.

ALDI havde for nyeligt, og nogle butikker har dem endnu, en harddiskboks, som udmærker sig ved, at de både kan bruges med USB tilslutning, og som netværksdisk, da de kan tilsluttes via et RJ45 kabel til routeren, så alle i netværket kan få adgang til et fælles lager.

Men det skal du vurdere ud fra dit eget behov! Det kan en ekstra blond blondinenok klare uden hjælp?

Godkendelse af svar
Fra : minnam

Dato : 04-03-07 11:31

Tak for svaret severino.

jeg havde jo håbet der kom liv i kassen men vælger i første omgang at lukke spørgsmålet og godtage dit forslag som en løsning jeg kan bruge under alle omstændigheder, evt vender jeg tilbage igen.