/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Initialer på gl. kiste?
Fra : osm1
Vist : 1021 gange
100 point
Dato : 01-03-07 23:40

I vores familie er en gl. brunbejtset lågkiste med smedejernsbånd gået i arv.
Den har påmalet 2 linier:
JHC PILD
Efter overleveringen skulle den stamme fra Rosenholm Slot, hvorfra den med enkebaronesse Anna Dorothea Rosenkrantz, født de Fædder, skulle være kommet til gården "Enkesædet"/Mohrs Gård i Gl. Harlev v/Århus, hvor den i hvert fald har stået på loftet i årtier. (Den kan muligvis også stamme fra Constantinsborg eller Vilhelmsborg, men Rosenholm er mest sandsynligt).
Måske refererer bogstaverne til et brudepar?
Er der nogen, der kan hjælpe med at tyde disse initialer?

OSM1

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-03-07 23:50

hvor stor er denne kiste ? for jeg tror det er en gave til brudepar men de kommer and på hvor stor denne kiste og er der nogle udsmukning på den ?

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 02-03-07 00:14

Hej tronddk!
Jeg tror kisten skulle rumme sengetøj; den er stor og tung og måler vel 2 x 1 x 1,2 m.
Ud over den påmalede tekst er den udsmykket med hele 5 flotte jernbånd med motiver.
Du kan iøvrigt se den på www.familiekroeniken.dk under "Ove Mohr 1789-1867".
Mvh
OSM1

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-03-07 10:22

web linket virker ikke!

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 02-03-07 11:53

Hej "modersvilje"!
Weblinket til www.familiekroeniken.dk virker på min computer. Prøv igen, eller prøv at taste adressen direkte i Googles søgefelt!

Mvh.
OSM1

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 04-03-07 18:15

hvor siger du man kan se kisten ?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 05-03-07 08:50

Vejen til billedet er lidt lang.

Klik på Søg i fmiliekrøniken - Indtast Ove Mohr (nøjagtigt) årstallene 1789 for fødsel og 1867 for død.
Rul ned på den side der kommer frem.

Jeg har sat linket til siden ind her:

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?x=&person=6936.&srch=Ove%20Mohr.1789..1867...

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 05-03-07 10:32

Hej Frits!
Tak for vejledningen. Var ikke klar over, at det var så besværligt. Når jeg på min computer klikker på www.familiekroeniken.dk, så kommer jeg nemlig direkte til forsiden.

Mvh.
OSM1

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-03-07 15:06

det eneste jeg får er: Adressen er ugyldig jeg ved ikke hvorfor men jeg kan ikke se siden.

Kommentar
Fra : GreytViking

Dato : 20-03-07 03:38

JHC må være manden (fx Jørgen/Jens Hansen Christensen) og P?ILD er konen. LD i navnet refererer formentlig til "efternavnet", som formentlig er Larsdatter. Jeg er ikke sikker på det er P det første bogstav.

Med et navn som L(ars)datter har kisten ikke tilhørt adelige oprindeligt.

Kommentar
Fra : osm1

Dato : 20-03-07 13:00

Til GreytViking: Det er da en mulighed, du her anfører. Vedr. det første bogstav i 2. bogstavgruppe, så kan jeg ikke få det til andet end et "P". Hvad mener du, det ellers kunne være?
Mvh. osm1