/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skimmelsvamp
Fra : dread
Vist : 687 gange
150 point
Dato : 01-03-07 13:45

Vær hilset

Jeg har i mit soveværelse, der har været uden varme denne vinter, fundet skimmelsvamp i det ene hjørne.
Har nu fået varme i rummet og mit spørgsmål lyder:

Bliver skimmelsvamp udryddet hvis jeg holder konstant varme i rummet ?
(og hvor varmt mindst ?)

Venligst
Dread

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-03-07 13:52

Jeg tror der skal skrappere midler i brug end at varme op: http://www.ask-alex.dk/2881_Slip_for_skimmelsvamp_i_boligen.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-07 13:59

kortvarigt omkring 140 grader. Almindelig opholdstemperatur slår den ikke ihjel!
du kan prøve at eksperimentere med opløsninger af borsalte i ethylenglycol (det er det, jeg selv bruger: 200 gram af både borsyre og borax pr. liter almindelig kølerglycol). Der vil nok være de sædvanlige, som med skinger tastaturføring udbryder:"Det er ikke et godkendt bekæmpelsesmiddel!", men hos mig har det hjulpet ganske udmærket. Efter næsten et halvt års tagskade på fritidshuset fik jeg lukket af for slagregn og snefygning og havde de yndigste grønne vattotter voksende frem i tagrummet. En god strygning, og totterne har ikke været set siden. A propos godkendte bekæmpelsesmidler: Er tøfler godkendt mod skovmus? eller kogende vand mod sorte havemyrer? eller plastlinealer mod brune rotter - eller katte?
mvh
pbp

PS har du hørt om udluftning i soverummet?

Kommentar
Fra : dread

Dato : 01-03-07 14:49

Hej pve

Undskyld, dumme mig, skulle have været mere præcis..

Har vasket væggen ned med rodalon for at fjerne svampen.

Men; Hvordan sørger man for at det ikke kommer igen ?
Normalt er det jo f.eks. fordi at muren er dårlig, men da jeg ikke har haft varme i rummet denne vinter, tænker jeg det måske er nok at skruen op for varmen (så fugten forsvinder)..?

Må jo holde øje med det, selvfølgeligt, men da det jo er ret sundhedsskadeligt, ville det være super hvis der er nogen har helt check på det..

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-03-07 14:53

Hej Dread,

Eneste løsning er så vidt jeg ved udluftning, da det er luftfugtigheden som afgørende for om der kommer skimmelsvamp. Så op med vinduerne en gang i mellem.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-03-07 14:54

Citat fra nettet:

"Udsugning forebygger

Fugt er årsagen til skimmelsvamp.

Sørg for, at husets udluftning er rengjort og i orden."

Kommentar
Fra : dread

Dato : 01-03-07 15:20

Hej pbp_et

Også undskyld til dig for mit dumme spørgsmål (se svar til pve)

(ps. Lufter ud næsten dagligt, men da der ikke har været varme i rummet har det jo nok ikke fjernet fugten..)

Sådan skulle spørgsmålet nok have lydt fra starten:

Hvis man i et koldt (og derfor fugtigt rum), først fjerner skimmelsvampen med f.eks rodalon, og derefter holder kontant varme i rummet og lufter ud regelmæssigt (så fugten forsvinder), burde der så ikke være en chance for at svampen ikke kommer igen ?

God dag

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-03-07 15:39

Citat
Hvis man i et koldt (og derfor fugtigt rum),
- at det er koldt er IKKE ensbetydende med at det er fugtigt.

Der kan være flere årsager til at det er fugtigt, udover den almindelige udluftning, kan tørring af tøj indenfor være en af grundene. Kondenstørretumblere, kan sende fugtig luft ud i rummet - har selv en og den giver masser af varme men også en masse fugt.

Kommentar
Fra : dread

Dato : 01-03-07 15:41

Hej pve

Hehe, nu kom dine kommentarer jo på tværs af mit svar til pbp_et.

(ja, lufter ud næsten dagligt, og sover med åbent vindue undtaget om vinteren)

...men mon ikke jeg er på rette vej ? (hvis du ser mit svar til pbp_et)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-03-07 15:44

Hovsa, det var ikke for at bryde ind, men ville bare lige understrege at kulde/varme ikke behøver at være afgørende for fugtigheden. Men selvfølgelig er det jo ofte sådan, at man ikke altid lige får luftet lige så meget ud når det er koldt - man skal jo også tænke på varmeregningen

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-03-07 15:49

Hej dread.
Du er inde på noget af det rigtige, men du skal nok gøre dig klart, at det altså ikke er ok at lufte ud "næsten hver dag".
Du skal holde samme temperatur i hele boligen. Så skal du lige kigge dig rundt i hjemmet, nu du alligevel er rundt for at justere dine radiatorer - er der noget, der kan producere meget vanddamp? Her tænker jeg på våde håndklæder efter hele familliens morgenbad, pladdervådt overtøj efter ungernes tur på kælkebakken osv. Hvis der er sådan noget, så slæb det udendørs og tør det der. det kan godt tørre, selv om det er frost vejr, det tager bare lidt længere tid. Hvis du skulle komme forbi badeværelset, så tjek lige, om den der sidst har været i bad, har orket, at tørre vægge o.lign. af, så der ikke er en masse vand der skal fordampes herfra.
Når så alt det her er i orden, så skal du nok regne med at lufte ud 4 -5 gange HVER dag. Når I har sovet, lavet mad, badet, og også gerne lige inden I går i seng.
Og så lige til sidst... når du lufter ud, så er det altså ikke noget med vinduet på klem i et værelse i en times tid. Det handler om at få udskiftet den varme og fugtige indeluft, med noget friskt luft udefra (med en lavere temperatur). Derfor foregår udluftning med GENNEMTRÆK i hele boligen i f.eks. 5 minutter, så får du skubbet den gamle luft ud af boligen, uden at alt det du har i hjemmet bliver kølet nævneværdigt af. På den måde, vil den nye og koldere luft, lyn hurtigt blive varmet op af dine møbler, vægge og lofterne, så det ikke kommer til at koste dig noget videre varme, at lufte ud.
Dette skulle gerne resultere i en meget lavere luftfugtighed i din bolig. Dermed skulle du gerne være sluppet af med dine problemer med skimmelen.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-03-07 15:49

bor du i hus eller lejlighed. hvis du bor i hus, kan fugten meget vel trænge ind gennem murværket eller op fra jorden. så er det en god ide at få fjernet det jord der ligger direkte op ad muren og er statte det med et materiale der ikke transmiterer fugt. det kræver lidt gravearbejde, da du skal helt ned til bunden af soklen. fyld det udgravede helt op med sten, ca 20-30 mm i diameter. det vil holde fugten væk. men det tager meget lang tid inden det bliver tørt hele vejen igennem murværket, så du må væbne dig med tålmodighed

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 150 point
Dato : 01-03-07 15:58

det er sværere at holde tørt, når det er koldt. Når resten af husets luft kommer i det kolde soveværelse, stiger den relative fugtighed lige pludselig fra 60% til måske 90%, og henne på ydermuren er temperaturen under luftens dugpunkt. så der kommer "blankt vand" i tapetet.
Men hvis du har fået slået svampen ihjel med det ene eller andet middel (det kan forresten være svært at komme i bund! der er Rhodalon og glycol pragtfulde midler, for de har ekstremt lille overfladespænding og kan derfor forfølge spor af fugt (og svamp) hele vejen ud gennem muren.
Ideelt set burde du tage frisk udeluft ind i soveværelset og varme op. Så får du noget, som ikke ikke flere gram vand pr. kubikmeter end udeluften. Indeluften derimod vil på denne årstid være væsentlig mere våd (igen i gram/kubikmeter) og vil derfor meget lettere lave fugtnedslag.

Og så ærgrer det mig lidt, at nogen af dem med "godkendte bekæmpelsesmidler" ikke har meldt sig på banen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-07 15:59

forresten - plastlinealen og katten var begge antirottemidler.

Godkendelse af svar
Fra : dread

Dato : 01-03-07 17:09

Tak til alle.

Gode råd !

Men tror at "pbp_et" rammer mest plet i mit tilfælde

Finn; jeg elsker frisk luft og laver gennemtræk som du foreskriver (lidt mindre om vinteren) og har ingen fugtkilder. Har aldrig haft problemet før radiatoren gik i stykker, så det er nok kulden der har gjort det meste.. Ellers super gode råd !!! Er skrevet bag øret...Takker

trimare46; jeg bor på anden sal ...men måske aktuelt for andre.

Også lige tak til pve for en god indsats, men pbp_et var sjovest

Vender tilbage om et par måneder hvis der stadig er svamp.. Ha det rart

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-07 23:50

Lige for en ordens skyld: Når du skal opløse borsaltene, skal glycolen varmes op, ellers tager det en halv sommers tid at opløse stadset - og det er i en kasserolle på komfuret, op til 102 grader (hæld 5 dråber vand i fra starten, så ved du når det er nået). Så går det ret hurtigt. Det sjove er, at det ikke fælder ud igen ved afkøling, ikke engang under nul. Og det virker! Jeg fik fidusen på nettet under overskriften "chemotherapy for rot". Prøv google, så sideer den lige til højrebenet.
mvh
pbp