/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
persillesovs og kartoffelmos??
Fra : acilia
Vist : 1555 gange
50 point
Dato : 01-03-07 10:54

Kære Alle
Jeg får en gæst til middag i aften som bor i udlandet og som specifikt har forespurgt frikadeller og persillesovs.
Jeg ved at han tidligere har snakket om samme menu med kartoffelmos til. Og så er det at jeg lige tænker bvadr Persillesovs og kartoffelmos?? Kan man helt ærligt servere den mystiske sammensætning selvom manden har forespurgt det?
Jeg havde ellers tænkt nogle små aspargeskartofler.

Så skal jeg finde ud af et godt tilbehør hertil - grøntsager havde jeg tænkt mig men hvilke?

..Og nogle forslag til en god forret der også passer til sådan en spøjs hovedret?

Skal lige tilføje at det altså er en meget romantisk middag - derfor er det for mig en lidt spøjs hovedret..

Og hvad med vin?? hvilken rødvin skal jeg vælge til frikadeller?
Hjæææælp?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 01-03-07 11:05

Jeg ville nok nærmere vælge øl fremfor vin til sådan en ret.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 11:09

Ja det har jeg også tænkt på men vi er begge to store vinelskere så jeg holder mig til rødvinen - jeg tror det skal være en forholdsvis 'frugtig' vin og ikke alt for tung..

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 01-03-07 11:18

Jamen når I nu skal have en sjov ret, hvorfor så ikke servere Sangria til? Det er da i hvert fald en "frugtig" vin

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 11:20

hihi ja det var måske en god løsning

Accepteret svar
Fra : LA5

Modtaget 60 point
Dato : 01-03-07 11:23

Jeg synes du skal holde dig til aspargeskartofler og persillesovs. Måske kogte fine gulerødder, blomkål eller lign.
Karoffelmosen kan du så lokke ham med til næste romantiske møde og så servere brændende kærlig. Det vil han helt sikkert sætte pris på. Good luck.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 01-03-07 11:24

Brændende kærlighed... selvfølgelig

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 11:28

Ja det lyder som en rigtig god plan..
Det vil han ikke kunne stå for.
Og god idé med gulerødder - havde jeg også selv tænkt på - for farvernes skyld også! vil da se kønt ud på tallerkenen. Blomkål tror jeg at jeg dropper - syns ikke at kållugt i huset passer særlig godt med romantik

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 01-03-07 11:36

Dampede forårsløg er jo også virkelig lækkert til, men spis ikke for meget, hvis I vil undgå flatulens

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-03-07 11:47

Hej.

Du skal da selvfølgelig opfylde alle ønsker!

Hvorfor 'kun' een hovedret? Lad fyren få det optimale ønskemåltid og lad ham nyde:

Frikadeller m.kartoffelmos og gulerødder, med et fint drys af lidt frisk persille, lige før serveringen. Den rigtige frikadellesovs laver du selvfølgelig som vi gør, her på Vestsjælland (eller som JEG gør *gg*): Når dellerne er færdige flytter du dem over på en ny pande, der holdes de varme mens du, på den oprindelige pande laver 'Sjællands Frikadellesovs': Du koger panden af i ½ mælk og ½ vand (meget gerne kartoffelvand) - du tilsætter en smule salt plus 4 sødetabletter, kommer kulør på til det er fint lysebrunt og så jævner du. Den sovs smager himmelsk

Som en nr.2 hovedret skal han da selvfølgelig ha' Stegt flæsk og persillesovs og hertil de små fine aspargeskartofler - hva' ellers?

Hvis det skal være en treretters menu, kan du jo kalde dellerne for Forretten .. osv.

Han kan sikkert ikke spise mere men ellers må der vel gang i jordbærgrøden?

Du siger 'bvadr' til persillesovs og kartoffelmos, jeg siger bvadr til persillesovs og frikadeller

Vinen? Jamen nu er jeg sådan en, for hvem ordet 'Plejer' røg ud for læænge siden. Hvis I to kan lide rødvin, så drikker I selvfølgelig rødvin og kan I lide øl, så er det øl der skal på bordet. Tag hvad du selv kan lide og jeg kan da anbefale de fleste Rioja-vine.

Rigtig rigtig god fornøjelse med din Candlelight Dinner, det skal nok blive alle tiders

Bon appetit!

Venlige hilsener fra Dorthe.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-03-07 11:49

Og sukkerærter for farvens (og det lækres) skyld...! Det er jo heller ikke alle, der kan lide gulerøddernes sødme.

Rødvin ville jeg ikke tage for "frugtig", hvis det er det samme som "tyndbenet". En godt krydret frikadelle kan da godt bære en vin med lidt styrke.

Og idéen med brændende kærlighed til middag nr. 2 er da genial...

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-03-07 11:52

Forresten - jeg kan varmt anbefale de dybfrosne 'Ekstra fine ærter' som man kan købe rundt omkring, de er sindssygt lækre - MEN kog dem endelig ikke! Hæld dem frosne i en skål med koldt vand, lad dem stå mens du laver det ande. Hæld det kolde vand fra ærterne, gennem en sigte og når du så skal hælde vandet fra de færdigkogte kartofler, så hælder du det over i skålen med de små fine ærter. På dén måde bevarer du både farve og den meget lækre friske smag som disse ærter har! Lige før servering hælder du vandet fra, gennem en sigte, drysser en lillebittebitte smule salt over og vupti - friske lækre ærter.

Lidt ekstra farve får du hvis du lægger et par overskårne cherrytomater i kanten af tallerneken/fadet.

Mere bon appetit

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 12:01

ihhhh hvor det begynder at tage form nu..
Dorthe - du er en knag altså! (ja det er i allesammen ) - men jeg tror nu at jeg nøjes med frikadellerne - jeg tænker at vi ikke skal være aaaalt for mætte når vi senere skal til at hygge os lidt.

altså her på fynsland da er frikadeller og persillesovs da en helt fantastisk spise.. hvor er det skægt at der er sådan en forskel.
jeg har feks. aldrig nogensinde fået brun sovs til frikadeller - kun hvid opbagt sovs eller persillesovs.

Du har ret - jordbærgrøden er da et must - men jeg nåede hverken at fryse eller gøre ved sidste uge for jeg spiste det hele først. Så må jeg igang med den store gryde igen..

Hm er stadig i tvivl om forret - måske jeg slet ikke laver een - hmmm

Jeg skal snart igang med at handle og smukkesere mig - juhuuuu jeg glæder mig.
Er det ikke skønt at være nyforelsket?

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 01-03-07 12:22

Det er ikke frikkedeller der høre til persillesovs men stækt flæsk

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 13:21

Joo men persillesovs ka da godt bruges til altmuligt!..

Er kommet hjem fra handleturen og fandt ud af en hel anden slags tilbehør (tror jeg nok) jeg vil da lave rodfrugter i ovnen. Sådan lidt for at pifte det en anelse op! Og farverne er så flotte.

Til dessert har jeg købt frisk ananas - friske jordbær - (fra spanien altså) - og vindruer.

Vinen - ja der købte jeg en Amarone på tilbud til en hund.. argghh kunne ikke dy mig. Håber den er god.

Jeg siger buon appetitto til mig selv og så tusind tak til Jer allesammen for inspiration.

knus

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-03-07 13:30

Hej igen acilia.

Liiige et fif!

Altså - de der jordbær du har købt - de er VANVITTIG sure! Skynd dig at ...

skylle dem
nippe blomsten af
skære dem i halve
lægge dem i en skål, i ét lag
drysse lidt sukker som er blandet med vanille over dem

og SÅ - god appetit (med det heeeeele )

Knus herfra

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 13:34

TAK
Jeg går fluks i gang.
Skal nok give en tilbagemelding på middagen..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-07 13:53

Citat
jeg lige tænker bvadr Persillesovs og kartoffelmos?? Kan man helt ærligt servere den mystiske sammensætning selvom manden har forespurgt det?

Nej det kan man da ikke, vil foreslå stuvede kartofler, og så skal i ikke drikke vin men øl til

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 14:56

Nu spørg jeg lige - kan jeg lave mine rodfrugter på forhånd og så bare lige varme dem i aften?
(give dem 1/2 time i ovnen nu og så 10 min. senere??)

Hvis ikke - kan jeg så skrælle dem - skære dem ud og lægge dem i vand så de ikke bliver kedelige - lissom man gør med kartofler? så det er nemt senere?

Og hvad med frikadellefarsen - kan jeg røre den nu og så i køleskabet til i aften?

Det skal jo være PERFEKT...

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 01-03-07 15:08

Frikadellefarsen bliver da i hvert fald kun bedre af at stå og trække, så jeg ville røre den nu, hvis det var mig. Rodfrugter skærer jeg gerne ud og hælder i en pose m. olie og forskellige krydderier, blander godt rundt og lader ligge til om aftenen. Jeg har ikke prøvet at de er blevet sorte til om aftenen (ikke engang kartoflerne)

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 15:17

Dejligt tak for det - så vil jeg gå igang i køkkenet.
knus og tak til jer allesammen
Acilia

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-07 15:52

Udlændinge ÆÆÆÆÆlsker persillesovs.

De kan spise det med ske.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 01-03-07 16:25

Jo men ham her er nu pæredansk.. jeg tror at alle æælsker persillesovs - det er bare guf guf..

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 05-03-07 13:38

jeg ville bare severe det førtste så.manden er dansk,altså bruger han en gaffel,,,mose kartofler,selv aspareges kartofler det er ik så svært,,,

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 24-03-07 10:21

Bedre sent end aldrig fik jeg takket for denne..

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-03-07 10:37

Og, hvordan gik det så med maden? Hvad fik I og kunne han lide det?

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 24-03-07 11:14

Tak skal du have aclia... håber det var hyggligt og at det fortsat går godt med ham! (tænker på den anden tråd du havde, jeg fulgte med på sidelinien)

Held og lykke med det hele og mange hilsner fra LA5