/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
lukning af hul i skorsten
Fra : jego
Vist : 3026 gange
100 point
Dato : 28-02-07 22:16

Hej, hvordan lukker jeg et hul efter en brændeovn?
Jego

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-02-07 22:49

Mursten og mørtel

Kommentar
Fra : jego

Dato : 01-03-07 07:21

Mursten og mørtel, fint, men jeg tænkte også på, om der er nogen særlige krav, nu hvor det er en skorsten - og skorsensfejeren skal syne den efter ændringen.
Jego

Accepteret svar
Fra : SgtHansen

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-07 16:19

Nej - ingen specielle krav til det! Resten af muren er garanteret også mursten og mørtel. Bare den er tæt og du ikke fylder alt for meget mørtel i hullet, så det vælter bagud og lukker skortenslysningen.

Mvh Morten

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 01-03-07 16:44

Hvis du slet ikke skal bruge skorstenen mere, hva' så med at få revet skorstenspiben ned.
Minimum bør du få hullet i toppen afdækket, således der ikke kan trænge vand ned i skorstensrøret -nu tører den jo ikke ud af sig selv, når der ikke er træk i skorstenen.

Der vil også være et vist kuldenedfald, så hvis den passerer et uopvarmet loftsrum, så vil en isolering her ikke være af vejen.

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 03-03-07 20:04

Tak for svaret SgtHansen.